Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8430 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Seminarium dyplomowe przeznaczone jest dla studentów III roku studiów pierwszego stopnia. Podstawą zaliczenia seminarium jest przygotowanie pracy pisemnej oraz spełnienie warunków ustalonych indywidualnie przez każdego z prowadzących (obecność na zajęciach, prezentacje, referaty i in.). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Bąkowska-Czerner, Wojciech Kosior, Anna Kuchta, Jakub Zamorski | |
Prowadzący grup: | Grażyna Bąkowska-Czerner, Izabela Curyłło-Klag, Joanna Grela, Renata Iwicka, Ireneusz Kamiński, Wojciech Klimczyk, Piotr Kłodkowski, Małgorzata Kniaź, Wojciech Kosior, Anna Kuchta, Marta Kudelska, Joanna Malita-Król, Piotr Michalik, Agnieszka Mikrut-Żaczkiewicz, Marek Moroń, Paulina Niechciał, Elżbieta Olzacka, Joanna Puchalska, Agnieszka Staszczyk, Agata Świerzowska, Paulina Tendera, Maksymilian Woch, Jakub Zamorski, Jarosław Zapart | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Efekty kształcenia: | Celem zajęć jest przygotowanie przez uczestników seminarium artykułu naukowego o objętości nie większej niż 1 arkusz wydawniczy (40 tys. znaków ze spacjami). WIEDZA: - student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki pracy naukowej; - zna podstawowe zasady tworzenia tekstu naukowego; - zna i rozumie pojęcie plagaitu oraz praw autorskich; UMIEJĘTNOŚCI: - student potrafi sformułować i zanalizować problem badawczy; - umiejętnie stawia tezy badawcze, a następnie dobiera odpowiednią argumentację; - potrafi skonstruować zgodny z tematem plan artykułu; - prowadzi logiczny wywód; - odpowiednio dobiera metody badawcze; - potrafi analizować teksty naukowe z zakresu kulturoznawsta; - potrafi wyszukać odpowiednią literaturę przedmiotu; - wykorzystuje zdobyte umiejętności w dalszym toku studiów bądź też w pracy zawodowej. KOMPETENCJE: - student dba o stosowanie poprawnego stylu naukowego; - potrafi ujmować zagadnienia badawcze w sposób kreatywny; - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie. Warunki zaliczenia: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), 2. prezentacja na zajęciach tematu artykułu i jego schematu konstrukcyjnego, 3. przygotowanie roboczej wersji ok. 30% artykułu wraz z bibliografią prac wykorzystanych, w formie respektującej standard prac pisemnych do końca I semestru. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci otrzymują zaliczenie na podstawie pracy związanej z przygotowaniem artykułu naukowego: - wyboru problematyki i określenia tematu oraz celu artykułu; - sformułowania pytań badawczych/hipotez badawczych; - zapoznania się z podstawową literaturą przedmiotu; - przygotowania szczegółowego planu artykułu; - prezentacji na zajęciach planu artykułu wraz z wprowadzeniem do tematu w sposób inicjujący dyskusję (czas trwania prezentacji ok. 20 minut); - przygotowania artykułu naukowego i złożenie go w wersji drukowanej oraz elektronicznej. Dodatkowe kryterium oceny stanowi systematyczność w pracy indywidualnej nad artykułem oraz terminowe wywiązywanie się z określonych na początku zajęć zadań. Na podstawie przygotowanego artykułu oceniana będzie: - zdolność studenta do dostrzegania problemów oraz prawidłowego ich formułowania i analizowania; - umiejętność wyciągania wniosków; - umiejętność zbierania i selekcji materiałów; - umiejętność przeprowadzania badań i analizy wyników; - umiejętność korzystania z literatury źródłowej i literatury przedmiotu; - umiejętnością właściwego przygotowania pracy pod względem formalnym (poprawność językowa, opanowanie techniki pisania pracy, spis treści, przypisy, bibliografia). |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach 60 godzin Lektura tekstów dyskutowanych wspólnie na zajęciach i/lub przygotowanie zadań weryfikowanych i opracowywanych zespołowo w trakcie zajęć 5 godzin Przygotowanie indywidualnej prezentacji roboczego tematu i planu artykułu oraz zapoznanie się z podstawową literaturą przedmiotu pozwalająca na wykonanie zadania 5 godzin Przygotowanie artykułu naukowego 80 godzin Razem 150 godzin = 5 ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Warunki uczestnictwa w kursie: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), 2. prezentacja na zajęciach tematu artykułu i jego schematu konstrukcyjnego, 3. przygotowanie roboczej wersji ok. 30% artykułu wraz z bibliografią prac wykorzystanych, w formie respektującej standard prac pisemnych do końca I semestru. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Seminarium dyplomowe przeznaczone jest dla studentów III roku studiów pierwszego stopnia. Podstawą zaliczenia seminarium jest przygotowanie pracy pisemnej oraz spełnienie warunków ustalonych indywidualnie przez każdego z prowadzących (obecność na zajęciach, prezentacje, referaty i in.). |
|
Pełny opis: |
Seminarium dyplomowe przeznaczone jest dla studentów III roku studiów pierwszego stopnia. Podstawą zaliczenia seminarium jest przygotowanie pracy pisemnej oraz spełnienie warunków ustalonych indywidualnie przez każdego z prowadzących (obecność na zajęciach, prezentacje, referaty i in.). Na podstawie przygotowanej pracy pisemnej oceniana będzie: - zdolność studenta do dostrzegania problemów oraz prawidłowego ich formułowania i analizowania; - umiejętność wyciągania wniosków; - umiejętność zbierania i selekcji materiałów; - umiejętność przeprowadzania badań i analizy wyników; - umiejętność korzystania z literatury źródłowej i literatury przedmiotu; - umiejętnością właściwego przygotowania pracy pod względem formalnym (poprawność językowa, opanowanie techniki pisania pracy, spis treści, przypisy, bibliografia). Zagadnienia: 1. Konstruowanie artykułu naukowego. 2. Prace przygotowawcze związane z pisaniem artykułu. 3. Zbieranie materiałów (dostępność materiału, korzystanie z baz internetowych i elektronicznych zasobów bibliotecznych). 4. Praca z tekstem w języku obcym. 5. Opracowywanie zebranego materiału. 6. Cechy dobrego stylu – język naukowy a język potoczny. 7. Cytowanie. 8. Plagiat – przykłady, rozpoznanie plagiatu. 9. Przypisy i bibliografia (używanie skrótów polskich i łacińskich). 10. Układ graficzny. Artykułu naukowy powinien mieć objętość nie większą niż 1 arkusz wydawniczy, tj. 40 tys. znaków ze spacjami i przypisami (Times New Roman 12, interlinia 1,5). |
|
Literatura: |
1. Eco, Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekł. Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007; 2. Gierz, W., Jak pisać pracę licencjacką. Poradnik metodyczny, Gdańsk 2001. 3. Kwaśniewska, K., Jak pisać prace dyplomowe (wskazówki praktyczne), Bydgoszcz 2005. 4. Maćkiewicz, Jolanta, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1996. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Bąkowska-Czerner, Wojciech Kosior, Anna Kuchta, Jakub Zamorski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Efekty kształcenia: | Celem zajęć jest przygotowanie przez uczestników seminarium artykułu naukowego o objętości nie większej niż 1 arkusz wydawniczy (40 tys. znaków ze spacjami). WIEDZA: - student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki pracy naukowej; - zna podstawowe zasady tworzenia tekstu naukowego; - zna i rozumie pojęcie plagaitu oraz praw autorskich; UMIEJĘTNOŚCI: - student potrafi sformułować i zanalizować problem badawczy; - umiejętnie stawia tezy badawcze, a następnie dobiera odpowiednią argumentację; - potrafi skonstruować zgodny z tematem plan artykułu; - prowadzi logiczny wywód; - odpowiednio dobiera metody badawcze; - potrafi analizować teksty naukowe z zakresu kulturoznawsta; - potrafi wyszukać odpowiednią literaturę przedmiotu; - wykorzystuje zdobyte umiejętności w dalszym toku studiów bądź też w pracy zawodowej. KOMPETENCJE: - student dba o stosowanie poprawnego stylu naukowego; - potrafi ujmować zagadnienia badawcze w sposób kreatywny; - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie. Warunki zaliczenia: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), 2. prezentacja na zajęciach tematu artykułu i jego schematu konstrukcyjnego, 3. przygotowanie roboczej wersji ok. 30% artykułu wraz z bibliografią prac wykorzystanych, w formie respektującej standard prac pisemnych do końca I semestru. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci otrzymują zaliczenie na podstawie pracy związanej z przygotowaniem artykułu naukowego: - wyboru problematyki i określenia tematu oraz celu artykułu; - sformułowania pytań badawczych/hipotez badawczych; - zapoznania się z podstawową literaturą przedmiotu; - przygotowania szczegółowego planu artykułu; - prezentacji na zajęciach planu artykułu wraz z wprowadzeniem do tematu w sposób inicjujący dyskusję (czas trwania prezentacji ok. 20 minut); - przygotowania artykułu naukowego i złożenie go w wersji drukowanej oraz elektronicznej. Dodatkowe kryterium oceny stanowi systematyczność w pracy indywidualnej nad artykułem oraz terminowe wywiązywanie się z określonych na początku zajęć zadań. Na podstawie przygotowanego artykułu oceniana będzie: - zdolność studenta do dostrzegania problemów oraz prawidłowego ich formułowania i analizowania; - umiejętność wyciągania wniosków; - umiejętność zbierania i selekcji materiałów; - umiejętność przeprowadzania badań i analizy wyników; - umiejętność korzystania z literatury źródłowej i literatury przedmiotu; - umiejętnością właściwego przygotowania pracy pod względem formalnym (poprawność językowa, opanowanie techniki pisania pracy, spis treści, przypisy, bibliografia). |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach 60 godzin Lektura tekstów dyskutowanych wspólnie na zajęciach i/lub przygotowanie zadań weryfikowanych i opracowywanych zespołowo w trakcie zajęć 5 godzin Przygotowanie indywidualnej prezentacji roboczego tematu i planu artykułu oraz zapoznanie się z podstawową literaturą przedmiotu pozwalająca na wykonanie zadania 5 godzin Przygotowanie artykułu naukowego 80 godzin Razem 150 godzin = 5 ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Warunki uczestnictwa w kursie: 1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), 2. prezentacja na zajęciach tematu artykułu i jego schematu konstrukcyjnego, 3. przygotowanie roboczej wersji ok. 30% artykułu wraz z bibliografią prac wykorzystanych, w formie respektującej standard prac pisemnych do końca I semestru. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Seminarium dyplomowe przeznaczone jest dla studentów III roku studiów pierwszego stopnia. Podstawą zaliczenia seminarium jest przygotowanie pracy pisemnej oraz spełnienie warunków ustalonych indywidualnie przez każdego z prowadzących (obecność na zajęciach, prezentacje, referaty i in.). |
|
Pełny opis: |
Seminarium dyplomowe przeznaczone jest dla studentów III roku studiów pierwszego stopnia. Podstawą zaliczenia seminarium jest przygotowanie pracy pisemnej oraz spełnienie warunków ustalonych indywidualnie przez każdego z prowadzących (obecność na zajęciach, prezentacje, referaty i in.). Na podstawie przygotowanej pracy pisemnej oceniana będzie: - zdolność studenta do dostrzegania problemów oraz prawidłowego ich formułowania i analizowania; - umiejętność wyciągania wniosków; - umiejętność zbierania i selekcji materiałów; - umiejętność przeprowadzania badań i analizy wyników; - umiejętność korzystania z literatury źródłowej i literatury przedmiotu; - umiejętnością właściwego przygotowania pracy pod względem formalnym (poprawność językowa, opanowanie techniki pisania pracy, spis treści, przypisy, bibliografia). Zagadnienia: 1. Konstruowanie artykułu naukowego. 2. Prace przygotowawcze związane z pisaniem artykułu. 3. Zbieranie materiałów (dostępność materiału, korzystanie z baz internetowych i elektronicznych zasobów bibliotecznych). 4. Praca z tekstem w języku obcym. 5. Opracowywanie zebranego materiału. 6. Cechy dobrego stylu – język naukowy a język potoczny. 7. Cytowanie. 8. Plagiat – przykłady, rozpoznanie plagiatu. 9. Przypisy i bibliografia (używanie skrótów polskich i łacińskich). 10. Układ graficzny. Artykułu naukowy powinien mieć objętość nie większą niż 1 arkusz wydawniczy, tj. 40 tys. znaków ze spacjami i przypisami (Times New Roman 12, interlinia 1,5). |
|
Literatura: |
1. Eco, Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekł. Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007; 2. Gierz, W., Jak pisać pracę licencjacką. Poradnik metodyczny, Gdańsk 2001. 3. Kwaśniewska, K., Jak pisać prace dyplomowe (wskazówki praktyczne), Bydgoszcz 2005. 4. Maćkiewicz, Jolanta, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1996. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.