Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.KPSC-8430
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe
Jednostka: Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 10.00 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Seminarium dyplomowe przeznaczone jest dla studentów III roku studiów pierwszego stopnia. Podstawą zaliczenia seminarium jest przygotowanie pracy pisemnej oraz spełnienie warunków ustalonych indywidualnie przez każdego z prowadzących (obecność na zajęciach, prezentacje, referaty i in.).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Bąkowska-Czerner, Wojciech Kosior, Anna Kuchta, Jakub Zamorski
Prowadzący grup: Grażyna Bąkowska-Czerner, Izabela Curyłło-Klag, Joanna Grela, Renata Iwicka, Ireneusz Kamiński, Wojciech Klimczyk, Piotr Kłodkowski, Małgorzata Kniaź, Wojciech Kosior, Anna Kuchta, Marta Kudelska, Joanna Malita-Król, Piotr Michalik, Agnieszka Mikrut-Żaczkiewicz, Marek Moroń, Paulina Niechciał, Elżbieta Olzacka, Joanna Puchalska, Agnieszka Staszczyk, Agata Świerzowska, Paulina Tendera, Maksymilian Woch, Jakub Zamorski, Jarosław Zapart
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Efekty kształcenia:

Celem zajęć jest przygotowanie przez uczestników seminarium artykułu naukowego o objętości nie większej niż 1 arkusz wydawniczy (40 tys. znaków ze spacjami).

WIEDZA:

- student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki pracy naukowej;

- zna podstawowe zasady tworzenia tekstu naukowego;

- zna i rozumie pojęcie plagaitu oraz praw autorskich;

UMIEJĘTNOŚCI:

- student potrafi sformułować i zanalizować problem badawczy;

- umiejętnie stawia tezy badawcze, a następnie dobiera odpowiednią argumentację;

- potrafi skonstruować zgodny z tematem plan artykułu;

- prowadzi logiczny wywód;

- odpowiednio dobiera metody badawcze;

- potrafi analizować teksty naukowe z zakresu kulturoznawsta;

- potrafi wyszukać odpowiednią literaturę przedmiotu;

- wykorzystuje zdobyte umiejętności w dalszym toku studiów bądź też w pracy zawodowej.

KOMPETENCJE:

- student dba o stosowanie poprawnego stylu naukowego;

- potrafi ujmować zagadnienia badawcze w sposób kreatywny;

- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.


Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenie.

Warunki zaliczenia:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze),

2. prezentacja na zajęciach tematu artykułu i jego schematu konstrukcyjnego,

3. przygotowanie roboczej wersji ok. 30% artykułu wraz z bibliografią prac wykorzystanych, w formie respektującej standard prac pisemnych do końca I semestru.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Studenci otrzymują zaliczenie na podstawie pracy związanej z przygotowaniem artykułu naukowego:

- wyboru problematyki i określenia tematu oraz celu artykułu;

- sformułowania pytań badawczych/hipotez badawczych;

- zapoznania się z podstawową literaturą przedmiotu;

- przygotowania szczegółowego planu artykułu;

- prezentacji na zajęciach planu artykułu wraz z wprowadzeniem do tematu w sposób inicjujący dyskusję (czas trwania prezentacji ok. 20 minut);

- przygotowania artykułu naukowego i złożenie go w wersji drukowanej oraz elektronicznej.

Dodatkowe kryterium oceny stanowi systematyczność w pracy indywidualnej nad artykułem oraz terminowe wywiązywanie się z określonych na początku zajęć zadań.

Na podstawie przygotowanego artykułu oceniana będzie:

- zdolność studenta do dostrzegania problemów oraz prawidłowego ich formułowania i analizowania;

- umiejętność wyciągania wniosków;

- umiejętność zbierania i selekcji materiałów;

- umiejętność przeprowadzania badań i analizy wyników;

- umiejętność korzystania z literatury źródłowej i literatury przedmiotu;

- umiejętnością właściwego przygotowania pracy pod względem formalnym (poprawność językowa, opanowanie techniki pisania pracy, spis treści, przypisy, bibliografia).


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody praktyczne - seminarium
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Bilans punktów ECTS:

Udział w zajęciach 60 godzin

Lektura tekstów dyskutowanych wspólnie na zajęciach i/lub przygotowanie zadań weryfikowanych i opracowywanych zespołowo w trakcie zajęć 5 godzin

Przygotowanie indywidualnej prezentacji roboczego tematu i planu artykułu oraz zapoznanie się z podstawową literaturą przedmiotu pozwalająca na wykonanie zadania 5 godzin

Przygotowanie artykułu naukowego 80 godzin

Razem 150 godzin = 5 ECTS


Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Warunki uczestnictwa w kursie:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze),

2. prezentacja na zajęciach tematu artykułu i jego schematu konstrukcyjnego,

3. przygotowanie roboczej wersji ok. 30% artykułu wraz z bibliografią prac wykorzystanych, w formie respektującej standard prac pisemnych do końca I semestru.


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
Studia nad buddyzmem, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Seminarium dyplomowe przeznaczone jest dla studentów III roku studiów pierwszego stopnia. Podstawą zaliczenia seminarium jest przygotowanie pracy pisemnej oraz spełnienie warunków ustalonych indywidualnie przez każdego z prowadzących (obecność na zajęciach, prezentacje, referaty i in.).

Pełny opis:

Seminarium dyplomowe przeznaczone jest dla studentów III roku studiów pierwszego stopnia. Podstawą zaliczenia seminarium jest przygotowanie pracy pisemnej oraz spełnienie warunków ustalonych indywidualnie przez każdego z prowadzących (obecność na zajęciach, prezentacje, referaty i in.).

Na podstawie przygotowanej pracy pisemnej oceniana będzie:

- zdolność studenta do dostrzegania problemów oraz prawidłowego ich formułowania i analizowania;

- umiejętność wyciągania wniosków;

- umiejętność zbierania i selekcji materiałów;

- umiejętność przeprowadzania badań i analizy wyników;

- umiejętność korzystania z literatury źródłowej i literatury przedmiotu;

- umiejętnością właściwego przygotowania pracy pod względem formalnym (poprawność językowa, opanowanie techniki pisania pracy, spis treści, przypisy, bibliografia).

Zagadnienia:

1. Konstruowanie artykułu naukowego.

2. Prace przygotowawcze związane z pisaniem artykułu.

3. Zbieranie materiałów (dostępność materiału, korzystanie z baz internetowych i elektronicznych zasobów bibliotecznych).

4. Praca z tekstem w języku obcym.

5. Opracowywanie zebranego materiału.

6. Cechy dobrego stylu – język naukowy a język potoczny.

7. Cytowanie.

8. Plagiat – przykłady, rozpoznanie plagiatu.

9. Przypisy i bibliografia (używanie skrótów polskich i łacińskich).

10. Układ graficzny.

Artykułu naukowy powinien mieć objętość nie większą niż 1 arkusz wydawniczy, tj. 40 tys. znaków ze spacjami i przypisami (Times New Roman 12, interlinia 1,5).

Literatura:

1. Eco, Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekł. Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007;

2. Gierz, W., Jak pisać pracę licencjacką. Poradnik metodyczny, Gdańsk 2001.

3. Kwaśniewska, K., Jak pisać prace dyplomowe (wskazówki praktyczne), Bydgoszcz 2005.

4. Maćkiewicz, Jolanta, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1996.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Bąkowska-Czerner, Wojciech Kosior, Anna Kuchta, Jakub Zamorski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Efekty kształcenia:

Celem zajęć jest przygotowanie przez uczestników seminarium artykułu naukowego o objętości nie większej niż 1 arkusz wydawniczy (40 tys. znaków ze spacjami).

WIEDZA:

- student posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki pracy naukowej;

- zna podstawowe zasady tworzenia tekstu naukowego;

- zna i rozumie pojęcie plagaitu oraz praw autorskich;

UMIEJĘTNOŚCI:

- student potrafi sformułować i zanalizować problem badawczy;

- umiejętnie stawia tezy badawcze, a następnie dobiera odpowiednią argumentację;

- potrafi skonstruować zgodny z tematem plan artykułu;

- prowadzi logiczny wywód;

- odpowiednio dobiera metody badawcze;

- potrafi analizować teksty naukowe z zakresu kulturoznawsta;

- potrafi wyszukać odpowiednią literaturę przedmiotu;

- wykorzystuje zdobyte umiejętności w dalszym toku studiów bądź też w pracy zawodowej.

KOMPETENCJE:

- student dba o stosowanie poprawnego stylu naukowego;

- potrafi ujmować zagadnienia badawcze w sposób kreatywny;

- jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.


Forma i warunki zaliczenia:

Zaliczenie.

Warunki zaliczenia:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze),

2. prezentacja na zajęciach tematu artykułu i jego schematu konstrukcyjnego,

3. przygotowanie roboczej wersji ok. 30% artykułu wraz z bibliografią prac wykorzystanych, w formie respektującej standard prac pisemnych do końca I semestru.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Studenci otrzymują zaliczenie na podstawie pracy związanej z przygotowaniem artykułu naukowego:

- wyboru problematyki i określenia tematu oraz celu artykułu;

- sformułowania pytań badawczych/hipotez badawczych;

- zapoznania się z podstawową literaturą przedmiotu;

- przygotowania szczegółowego planu artykułu;

- prezentacji na zajęciach planu artykułu wraz z wprowadzeniem do tematu w sposób inicjujący dyskusję (czas trwania prezentacji ok. 20 minut);

- przygotowania artykułu naukowego i złożenie go w wersji drukowanej oraz elektronicznej.

Dodatkowe kryterium oceny stanowi systematyczność w pracy indywidualnej nad artykułem oraz terminowe wywiązywanie się z określonych na początku zajęć zadań.

Na podstawie przygotowanego artykułu oceniana będzie:

- zdolność studenta do dostrzegania problemów oraz prawidłowego ich formułowania i analizowania;

- umiejętność wyciągania wniosków;

- umiejętność zbierania i selekcji materiałów;

- umiejętność przeprowadzania badań i analizy wyników;

- umiejętność korzystania z literatury źródłowej i literatury przedmiotu;

- umiejętnością właściwego przygotowania pracy pod względem formalnym (poprawność językowa, opanowanie techniki pisania pracy, spis treści, przypisy, bibliografia).


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Metody praktyczne - seminarium
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Bilans punktów ECTS:

Udział w zajęciach 60 godzin

Lektura tekstów dyskutowanych wspólnie na zajęciach i/lub przygotowanie zadań weryfikowanych i opracowywanych zespołowo w trakcie zajęć 5 godzin

Przygotowanie indywidualnej prezentacji roboczego tematu i planu artykułu oraz zapoznanie się z podstawową literaturą przedmiotu pozwalająca na wykonanie zadania 5 godzin

Przygotowanie artykułu naukowego 80 godzin

Razem 150 godzin = 5 ECTS


Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Warunki uczestnictwa w kursie:

1. obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze),

2. prezentacja na zajęciach tematu artykułu i jego schematu konstrukcyjnego,

3. przygotowanie roboczej wersji ok. 30% artykułu wraz z bibliografią prac wykorzystanych, w formie respektującej standard prac pisemnych do końca I semestru.


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
Studia nad buddyzmem, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Seminarium dyplomowe przeznaczone jest dla studentów III roku studiów pierwszego stopnia. Podstawą zaliczenia seminarium jest przygotowanie pracy pisemnej oraz spełnienie warunków ustalonych indywidualnie przez każdego z prowadzących (obecność na zajęciach, prezentacje, referaty i in.).

Pełny opis:

Seminarium dyplomowe przeznaczone jest dla studentów III roku studiów pierwszego stopnia. Podstawą zaliczenia seminarium jest przygotowanie pracy pisemnej oraz spełnienie warunków ustalonych indywidualnie przez każdego z prowadzących (obecność na zajęciach, prezentacje, referaty i in.).

Na podstawie przygotowanej pracy pisemnej oceniana będzie:

- zdolność studenta do dostrzegania problemów oraz prawidłowego ich formułowania i analizowania;

- umiejętność wyciągania wniosków;

- umiejętność zbierania i selekcji materiałów;

- umiejętność przeprowadzania badań i analizy wyników;

- umiejętność korzystania z literatury źródłowej i literatury przedmiotu;

- umiejętnością właściwego przygotowania pracy pod względem formalnym (poprawność językowa, opanowanie techniki pisania pracy, spis treści, przypisy, bibliografia).

Zagadnienia:

1. Konstruowanie artykułu naukowego.

2. Prace przygotowawcze związane z pisaniem artykułu.

3. Zbieranie materiałów (dostępność materiału, korzystanie z baz internetowych i elektronicznych zasobów bibliotecznych).

4. Praca z tekstem w języku obcym.

5. Opracowywanie zebranego materiału.

6. Cechy dobrego stylu – język naukowy a język potoczny.

7. Cytowanie.

8. Plagiat – przykłady, rozpoznanie plagiatu.

9. Przypisy i bibliografia (używanie skrótów polskich i łacińskich).

10. Układ graficzny.

Artykułu naukowy powinien mieć objętość nie większą niż 1 arkusz wydawniczy, tj. 40 tys. znaków ze spacjami i przypisami (Times New Roman 12, interlinia 1,5).

Literatura:

1. Eco, Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekł. Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007;

2. Gierz, W., Jak pisać pracę licencjacką. Poradnik metodyczny, Gdańsk 2001.

3. Kwaśniewska, K., Jak pisać prace dyplomowe (wskazówki praktyczne), Bydgoszcz 2005.

4. Maćkiewicz, Jolanta, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1996.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a