Wprowadzenie do porównawczych studiów cywilizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8503 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do porównawczych studiów cywilizacji |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter wprowadzający do zagadnień podejmowanych w toku dalszej realizacji programu PSC. Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi informacjami z zakresu historii, teorii i metod badawczych nauk humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki tradycji kulturoznawczej, antropologicznej i perspektywy cywilizacyjnej. Omawiane zagadnienia akcentować będą rolę i specyfikę cywilizacyjnego i komparatystycznego ujęcia starożytnych i nowożytnych układów społeczno-kulturowych. Drugi blok zajęć służyć będzie prezentacji głównych kręgów kulturowych i cywilizacyjnych. Poszczególne prezentacje uwzględniać będą geograficzno-historyczne uwarunkowania funkcjonowania cywilizacji oraz ich kulturową, społeczną, językową i religijną specyfikę. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter wprowadzający do zagadnień podejmowanych w toku dalszej realizacji programu PSC. Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi informacjami z zakresu historii, teorii i metod badawczych nauk humanistycznych ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki tradycji kulturoznawczej, antropologicznej i perspektywy cywilizacyjnej. Omawiane zagadnienia akcentować będą rolę i specyfikę cywilizacyjnego i komparatystycznego ujęcia starożytnych i nowożytnych układów społeczno-kulturowych. Drugi blok zajęć służyć będzie prezentacji głównych kręgów kulturowych i cywilizacyjnych. Poszczególne prezentacje uwzględniać będą geograficzno-historyczne uwarunkowania funkcjonowania cywilizacji oraz ich kulturową, społeczną, językową i religijną specyfikę. 1.Dyscypliny nauk o kulturze i cywilizacji. Kulturoznawstwo, antropologia społeczno-kulturowa, studia regionalne a perspektywa cywilizacyjna. 2. Kultura i cywilizacja. Definicje i subsystemy. 3. Kultura a cywilizacja. Relacje. 4. Badanie kultury własnej i kultur obcych. Klasyka i krytyka. 5. Metody badań cywilizacji. 6. Porównawcze badania cywilizacji. 7. Komercyjne wykorzystanie wiedzy o cywilizacjach. 8. Cywilizacje starożytne: Babilon, Mezopotamia 9. Cywilizacje starożytne: Egipt, Grecja, Rzym 10. Cywilizacje Ameryki Środkowej i Południowej 11. Cywilizacje subkontynentu Indyjskiego 12. Cywilizacje i kultury Dalekiego Wschodu 13.Cywilizacje i kultury Bliskiego Wschodu 14. Cywilizacja europejska 15. Podsumowanie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Pawluczuk W., 2008, Wprowadzenie do teorii cywilizacji. Cz. I Systemy teoretyczne, Białystok: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku Bagby P, 1975, Kultura i historia. Prolegomena do porównawczego badania cywilizacji, przeł. Jerzy Jedlicki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy Kowalska A., „Wybrane koncepcje badań cywilizacji”, The Polish Journal of the Arts and Culture, 3(3/2012), 13-54. Baldwin E. i inni, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań, 2007 Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków, 2005 Burszta W., Antropologia kultury, Poznań, 1998 Eller J. D, Antropologia kulturowa, Kraków, 2012 Jenks Ch., Kultura, Poznań, 1999 „Kultura Współczesna”, 1999:2 Literatura uzupełniająca: Szacki J., 2007, Historia myśli socjologicznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, r. XVIII, „Teorie cywilizacji”, 693-750. Huntington S. P., 1998, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, przeł. Hanna Jankowska, Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza Spengler O., 2001, Zmierzch Zachodu. Zarysy morfologii historii uniwersalnej, przeł. Józef Marzęcki, Warszawa: KR Toynbee A. J., 2000, Studium historii, przeł. Józef Marzęcki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy Koneczny F., 2000 (1935), O wielości cywilizacyj, Komorów: Wydawnictwo ANTYK-Marcin Dybowski Braudel F., 1999, Historia i trwanie, przeł. Bronisław Geremek, Warszawa: Czytelnik Eisenstadt S. N., 2009, Utopia i nowoczesność. Porównawcza analiza cywilizacji, przeł. Adam Ostolski Warszawa: Oficyna Naukowa Fukuyama F., 2009, Koniec historii, Kraków: Wydawnictwo Znak Ferguson N., Civilization: The West and the Rest, New York: The Penguin Press, 2011. Barański J., Etnologia i okolice. Eseje antyperyferyjne, Kraków, 2010 Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej, Kraków 2003 |
Efekty uczenia się: |
W toku kursu student nabywa wiedzy w zakresie: - terminologii, teorii i metod badawczych wykorzystywanych w antropologii społeczno- kulturowej, kulturoznawstwie, studiach regionalnych, teorii cywilizacji i naukach pokrewnych - specyfiki analiz cywilizacyjnych, antropologicznych i kulturoznawczych oraz możliwości ich zastosowania na gruncie innych nauk o kulturze - źródeł koncepcji cywilizacyjnych, antropologicznych i kulturoznawczych - możliwości aplikacyjnych koncepcji cywilizacyjnych w obszarze nauk humanistycznych i społecznych - metod analizy i interpretacji różnych dziedzin i wytworów cywilizacji - holistycznego, semiotycznego, interpretatywnego i komparatystycznego podejścia do badanej rzeczywistości - świadomości istnienia i specyfiki wielości układów cywilizacyjnych Udział w zajęciach pozwoli studentom rozwinąć następujące umiejętności: - zdolność refleksyjnej i krytycznej analizy zagadnień związanych w cywilizacyjnym układem rzeczywistości społeczno-kulturowej - interpretowania bieżących wydarzeń w kontekście perspektywy cywilizacyjnej - prowadzenia dyskusji - krytycznego czytania tekstów naukowych z zakresu nauk o kulturze i cywilizacji - syntetycznej prezentacji przyswojonych treści - rozpoznawania i charakteryzowania analizowanych kręgów cywilizacyjnych Studenci po zakończeniu kursu powinni nabyć następujących kompetencji: - świadomości złożoności i wieloznaczności treści kulturowych oraz potrzeby zrozumienia ich w toku wielopłaszczyznowych interpretacji - świadomości wpływu kultury na sposoby myślenia i działania ludzi - świadomości roli dziedzictwa własnej kultury i innych kultur - rozumienia wartości poznania naukowego dla zrozumienia odmienności sposobów myślenia i działania przedstawicieli innych kultur - organizowania pracy w grupie - aktywnego uczestnictwo w życiu kulturalnym - samodyscypliny pracy pod presją czasu |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna i frekwencja |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.