Seminarium tematyczne. Kultury masowe, kultury popularne, kultury buntu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8516 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium tematyczne. Kultury masowe, kultury popularne, kultury buntu |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 11 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Klimczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Klimczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | W wyniku zajęć student ma znać: - wybrane ujęcia kultury - najważniejsze pojęcia we współczesnych studiach kulturowych - fundamenty współczesnych sporów światopoglądowych i nowoczesnych ideologii - zarys dziejów współczesnej kultury Zachodu W wyniku zajęć student powinien umieć: - dokonać analizy genetycznej kluczowych pojęć współczesnego kulturoznawstwa: kultury masowej, kultury popularnej i buntu - zaprezentować poznane w ramach własnych poszukiwań badawczych teksty - dyskutować na temat podziałów kulturowych, politycznego wymiaru kultury, zjawisk hegemonii kulturowej i przemocy symbolicznej W wyniku zajęć student nabędzie następujące postawy: - krytyczny stosunek do kluczowych pojęć współczesnego dyskursu o kulturze - wrażliwość na złożoność i nieuchronną arbitralność różnorodnych światopoglądów i ideologii - świadomość różnorodności współczesnej kultury |
|
Wymagania wstępne: | Seminarium jest dedykowane przede wszystkim studentom ostatniego roku SUM, szczególnie zaś osobom piszącym pod okiem prowadzącego pracę magisterską. Osoby te będą miały pierwszeństwo przy rejestracji na przedmiot. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Formą i warunkiem zaliczenia jest obecność i aktywność na 80% zajęć, znajomość zadanych podczas zajęć tekstów oraz napisanie pracy zaliczeniowej w formie ustalonej z prowadzącym. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Metodą sprawdzania efektów kształcenia w aspekcie wiedzy będzie przede wszystkim praca pisemna, przygotowana na podstawie dyskutowanego na zajęciach projektu badawczego. Kryteria oceny efektów w aspekcie wiedzy będą takie jak kryteria oceny wszelkich prac zaliczeniowych: struktura, kompletność tez, adekwatność aparatu pojęciowego do wybranego tematu. Metodą sprawdzania efektów w aspekcie umiejętności będzie również zawartość pracy, która pozwoli zweryfikować, czy student nabył zakładane umiejętności. Ważnym kryterium oceny będzie stopień samodzielności pracy a także rozpiętość materiału empirycznego oraz literatury. Jeżeli chodzi o postawy, ale i umiejętność rozmowy z kolegami, to metodą ich sprawdzania będzie dyskusja podczas zajęć a kryterium zawartość wypowiedzi studentów. Jeżeli w sferze własnych deklaracji pojawią się krytyczne myślenie oraz świadomość i akceptacja różnorodności, będzie można uznać, że kompetencje zostały uzyskane. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - anegdota |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - anegdota, Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie, Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu, Metody praktyczne - seminarium, Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, Metody problemowe - metody aktywizujące - seminarium |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach 60 godzin - 2 ECTS; Lektura tekstów dyskutowanych wspólnie na zajęciach i/lub związanych z realizowanym tematem badawczym 30 godzin - 1 ECTS; Przygotowanie indywidualnej prezentacji roboczego tematu i planu pracy zaliczeniowej oraz zapoznanie się z podstawową literaturą przedmiotu pozwalającą na wykonanie zadania 30 godzin - 1 ECTS; Przygotowanie pracy zaliczeniowej 30 godzin - 1 ECTS; Razem 150 godzin = 5 ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Porównawcze studia cywilizacji, rok 1 |
|
Skrócony opis: |
W zglobalizowanym świecie odbiorca jest niemal zalewany tekstami kultury różnej maści. Okazują się one prowadzić ze sobą nie zawsze otwarty dialog, wyrażając odmienne postawy, systemy wartości. Ich autorom przyświecają najróżniejsze cele - od merkantylnych przez rozrywkowe po polityczne i egzystencjalne. Tę mozaikę nie sposób uchwycić w całości, zadaniem kulturoznawstwa jest jednak podejmowanie prób rozmapowania kulturowej współczesności. Taki też cel przyświeca seminarium, podczas którego uczestnicy zastanawiać się będą nad kulturowymi podziałami, konfliktami a nawet wojnami. Zajęcia będą łączyć wiedzę teoretyczną z metodami jej praktycznego wykorzystania w analizie zjawisk prezentowanych w czasie zajęć i znanych z doświadczenia samych studentów-użytkowników kultury. Oglądaniu, czytaniu i słuchaniu tego, co kultura współczesna ma do zaoferowania, będzie towarzyszyło budowanie podstawowego warsztatu pojęciowego i narzędziowego. Dzięki poznanym teoriom student zyska podstawę dla pełniejszej i bardziej pogłębionej interpretacji współczesnych form kultury - kultury masowej, popularnej i buntu. |
|
Pełny opis: |
W zglobalizowanym świecie odbiorca jest niemal zalewany tekstami kultury różnej maści. Okazują się one prowadzić ze sobą nie zawsze otwarty dialog, wyrażając odmienne postawy, systemy wartości. Ich autorom przyświecają najróżniejsze cele - od merkantylnych przez rozrywkowe po polityczne i egzystencjalne. Tę mozaikę nie sposób uchwycić w całości, zadaniem kulturoznawstwa jest jednak podejmowanie prób rozmapowania kulturowej współczesności. Taki też cel przyświeca seminarium, podczas którego uczestnicy zastanawiać się będą nad kulturowymi podziałami, konfliktami a nawet wojnami. Punktem wyjścia będzie osobiste zaangażowanie w kulturę uczestników. Będziemy krytycznie rozmawiać o ulubionych wytworach kultury i ich roli w życiu użytkowników. Celem podstawowym będzie przejście z poziomu konsumpcji, rozrywki i używania produktów kultury popularnej na wyższy i przyjęcie roli „zaangażowanego badacza”, jak postawę tę określa Henry Jenkins. Próbować będziemy klasyfikować kulturową przestrzeń przede wszystkim pod względem toczących się w jej tle zmagań o władzę, o "rząd dusz". Poddamy fenomeny, wydawałoby się, banalne wielowymiarowej analizie i interpretacji przy użyciu narzędzi wypracowanych przez teorie krytyczną, kulturoznawstwo, studia nad kulturą popularną. Sama popkultura nadal bywa kojarzona ze sferą (często bezrefleksyjnej) rozrywki i konsumpcji, i poddawana wartościującej ocenie, a wskazanie społecznego i politycznego jej znaczenia we współczesnym świecie wciąż nierzadko uznaje się za sprawę drugorzędną. Seminarium prowadzone jest w odmiennym duchu, stawiając między innymi pytania o polityczny wymiar fascynacji "Gwiezdnymi Wojnami", serialem "Trudne sprawy" bądź też woskową podobizną Nicki Minaj. Zajęcia będą łączyć wiedzę teoretyczną z metodami jej praktycznego wykorzystania w analizie zjawisk prezentowanych w czasie zajęć i znanych z doświadczenia samych studentów-użytkowników kultury. Oglądaniu, czytaniu i słuchaniu tego, co kultura współczesna ma do zaoferowania, będzie towarzyszyło budowanie podstawowego warsztatu pojęciowego i narzędziowego. Dzięki poznanym teoriom student zyska podstawę dla pełniejszej i bardziej pogłębionej interpretacji współczesnych form kultury - kultury masowej, popularnej i buntu. Omawiane zagadnienia szczegółowe zależeć będą od bieżących zainteresowań badawczych prowadzącego oraz uczestników. Ich wykaz ustalony zostanie kolektywnie podczas zajęć. |
|
Literatura: |
Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, 2010. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, 1998. Adorno T., Horkheimer M., Przemysł kulturalny. Oświecenie jako masowe oszustwo, 2010. Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej, 2003. Jenkins H., Kultura konwergencji, 2008. Lash S., Lury C., Globalny przemysł kulturowy, 2011. Mouffe Ch., Polityczność, 2009. Barthes R., Mitologie, 2000. |
|
Uwagi: |
Literatura uzupełniająca dobierana jest pod kątem zainteresowań uczestników seminarium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.