Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Angels in the Three Monotheisms

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.KPSC-8538 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0221) Religia
Nazwa przedmiotu: Angels in the Three Monotheisms
Jednostka: Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Pełny opis:

The belief in angels – divine messengers, personal guardians and celestial legions – is, according to various independent sociological polls, one of the most firmly grounded beliefs nowadays. The assumption of the existence of the winged benevolent spirits manifests itself in various forms, ranging from the pop-art trinkets till the angel-oriented therapeutic systems. This is the result of more than two thousand years of literary angelophanies. The records of their multidimensional semantic evolution can be traced in a variety of Jewish, Christian and Muslim sources. These shall be analyzed chronologically, starting with the dim ideas of a divine messenger present in Mesopotamian, Ugaritic and Persian religious literature and the gradual development of the angel of the Lord in the Hebrew Bible and New Testament, through the proliferation of angelic functions in apocrypha, pseudepigrapha and early Biblical commentaries, until we reach the medieval notion of systematized angelic hierarchies.

The basic purpose of the course is to acquaint its participants with the hermeneutical method of research applied within the framework of religious and comparative culture studies. These practical skills will be acquired through the scrupulous analysis of the selected source texts. The emphasis shall be put on the immediate intellectual context of the particular text, its linguistic and translational nuances as well as on the semantic potential of its key-terms.

Literatura:

SOURCE TEXTS

1. Hebrew Bible/Old Testament, Peshitta/New Testament, Qur’an, Zendavesta;

2. Ahadith – various collections;

3. Moshe ben Maimon, The Guide for the Perplexed, tr. M. Friedländer, London 1904;

4. Pritchard J.B. (ed.), Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament with Supplement, Princeton 1969;

5. Pseudo-Dionysius the Areopagite, The Celestial Hierarchy in: Works, ed. J. Parker, London 1897;

6. Targum Pseudo-Yonathan, Targum Onqelos, tr. J. W. Etheridge, London 1862-1865;

7. The Apocrypha and Pseudepigrapha of the Old Testament, ed. R.H. Charles, vol. I-II, Oxford 1913;

8. The Dead Sea Scrolls, ed. E. Tov, Leiden, New York, Cologne 1999 (CD-ROM);

9. The Soncino Midrash Rabbah, ed. D. Kantrowitz, New York 1983 (CD-ROM);

10. The Soncino Talmud, ed. D. Kantrowitz, New York 1990 (CD-ROM);

11. Thomas Aquinas, Summa Theologica, tr. Fathers of the English Dominican Province, 1947;

SUGGESTED READING

1. Orlov A., The Enoch-Metatron Tradition, Tuebingen 2005;

2. Reed, A.Y., Fallen Angels and the History of Judaism and Christianity. The Reception of Enochic Literature, Cambridge 2005.

3. A.F. Segal, Two Powers in Heaven. Early Rabbinic Reports about Christianity and Gnosticism, Brill 2002;

4. Wood A., Of Wings and Wheel. A Synthetic Study of the Biblical Cherubim, Walter de Gruyter 2008.

Efekty uczenia się:

wiedza

• student ma wiedzę o aniołach w ich różnych literackich manifestacjach na przestrzeni wieków i tradycji religijnych oraz kulturowych;

• student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł pisanych mówiących o aniołach;

umiejętności

• student potrafi formułować pytania badawcze oraz poszukiwać na nie odpowiedzi, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

• student potrafi posługiwać się metodami hermeneutycznymi poznanymi w trakcie zajęć

• student potrafi prezentować efekty swoich analiz w formie pracy naukowej

kompetencje

• student ma świadomość wzajemnego oddziaływania na siebie różnych kultur na konkretnym przykładzie postaci aniołów

• student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności

• student potrafi formułować problemy badawcze wynikające z jego osobistych zainteresowań naukowych

Metody i kryteria oceniania:

Student is graded on the basis of the term paper.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021"

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-28

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kosior
Prowadzący grup: Wojciech Kosior
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Metody dydaktyczne - słownik:

E-learning
Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - opis
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody praktyczne - seminarium
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
Metody problemowe - wykład problemowy

Skrócony opis:

The basic purpose of the course is to acquaint its participants with the hermeneutical method of research applied within the framework of religious and comparative culture studies. These practical skills will be acquired through the scrupulous analysis of the selected source texts. The emphasis shall be put on the immediate intellectual context of the particular text, its linguistic and translational nuances as well as on the semantic potential of its key-terms.

Pełny opis:

The belief in angels – divine messengers, personal guardians and celestial legions – is, according to various independent sociological polls, one of the most firmly grounded beliefs nowadays. The assumption of the existence of the winged benevolent spirits manifests itself in various forms, ranging from the pop-art trinkets till the angel-oriented therapeutic systems. This is the result of more than two thousand years of literary angelophanies. The records of their multidimensional semantic evolution can be traced in a variety of Jewish, Christian and Muslim sources. These shall be analyzed chronologically, starting with the dim ideas of a divine messenger present in Mesopotamian, Ugaritic and Persian religious literature and the gradual development of the angel of the Lord in the Hebrew Bible and New Testament, through the proliferation of angelic functions in apocrypha, pseudepigrapha and early Biblical commentaries, until we reach the medieval notion of systematized angelic hierarchies.

The basic purpose of the course is to acquaint its participants with the hermeneutical method of research applied within the framework of religious and comparative culture studies. These practical skills will be acquired through the scrupulous analysis of the selected source texts. The emphasis shall be put on the immediate intellectual context of the particular text, its linguistic and translational nuances as well as on the semantic potential of its key-terms.

Literatura:

1. Hebrew Bible/Old Testament, Peshitta/New Testament, Qur’an, Zendavesta;

2. Ahadith – various collections;

3. Moshe ben Maimon, The Guide for the Perplexed, tr. M. Friedländer, London 1904;

4. Pritchard J.B. (ed.), Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament with Supplement, Princeton 1969;

5. Pseudo-Dionysius the Areopagite, The Celestial Hierarchy in: Works, ed. J. Parker, London 1897;

6. Targum Pseudo-Yonathan, Targum Onqelos, tr. J. W. Etheridge, London 1862-1865;

7. The Apocrypha and Pseudepigrapha of the Old Testament, ed. R.H. Charles, vol. I-II, Oxford 1913;

8. The Dead Sea Scrolls, ed. E. Tov, Leiden, New York, Cologne 1999 (CD-ROM);

9. The Soncino Midrash Rabbah, ed. D. Kantrowitz, New York 1983 (CD-ROM);

10. The Soncino Talmud, ed. D. Kantrowitz, New York 1990 (CD-ROM);

11. Thomas Aquinas, Summa Theologica, tr. Fathers of the English Dominican Province, 1947;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.