Cywilizacje starożytne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8547 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Cywilizacje starożytne |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedstawione zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu cywilizacji starożytnej. Obejmą one okres od czasów prehistorycznych do upadku Cesarstwa Rzymskiego. Poddane analizie będą wybrane zagadnienia z zakresu architektury, sztuki, kultury, piśmiennictwa i religii. Podkreślony zostanie wpływ cywilizacji starożytnych na kulturę europejską. |
Pełny opis: |
Przedstawione zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu cywilizacji starożytnej Mezopotamii, Syrii, Palestyny, Anatolii, Egiptu oraz Grecji, Etrurii i Rzymu. Obejmą one okres od czasów prehistorycznych do upadku Cesarstwa Rzymskiego. Przedstawiona zostanie ewolucja instytucji politycznych. Poddane analizie będą wybrane zagadnienia z zakresu architektury, sztuki i kultury. Ukazane zostaną wierzenia, a także rozwój nauki i piśmiennictwa. Jednym z głównych zagadnień będzie pokazanie różnic i podobieństw poszczególnych kultur i ich wzajemnych wpływów. Omówione będą zagadnienia związane z życiem codziennym. Podkreślony zostanie wpływ cywilizacji starożytnych na kulturę europejską. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: -Carcopino J., Życie codzienne w Rzymie w okresie rozkwitu cesarstwa, Warszawa 1966 -Contenau G., Życie codzienne w Babilonii i Asyrii, Warszawa 1963 -Dobrowolski W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971 -Donadoni S.(red.), Człowiek Egiptu, Warszawa 2000. -Grimal N., Dzieje starożytnego Egiptu, Warszawa 2004 -Hornung E., Jeden czy wielu? Koncepcja Boga w starożytnym Egipcie, Warszawa 1991. -Jaczynowska M., Religie świata rzymskiego, Warszawa 1987 -Klengel H., Hetyci i ich sąsiedzi, Warszawa 1972 -Kubiak Z., Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999. -Lipińska J. (red.), Tajemnice papirusów, Poznań 2005. -Liverani M. , Nie tylko Biblia. Historia starożytnego Izdraela, Warszawa 2011 -Ostrowski J. A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa–Kraków 1999 -Papuci-Władyka E., Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa–Kraków 2001 - Roaf M., Wielkie Kultury Świata: Mezopotamia, Warszawa 1998 -Rutkowski R., Sztuka egejska, Warszawa 1987 - Śliwa J., Sztuka i archeologia starożytnego Wschodu, Warszawa-Kraków 1997 -Winniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: -Albright W. F., Archeologia Palestyny, Warszawa 1964 -Bielicki M., Zapomniany świat Sumerów, Warszawa 1973 -Bieliński P., Starożytny Bliski Wschód. Od początków gospodarki rolniczej do wprowadzenia pisma, Warszawa 1985 -Giardina A. (red.), Człowiek Rzymu, Warszawa 1997. -Gawlikowska K., Sztuka Mezopotamii, Warszawa 1975 -Grant M., Mity rzymskie, Warszawa 1993. -Grave R., Mity greckie, przeł. H. Krzeszowski, Warszawa 1974. -Komaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1972. -Lipińska J., Marciniak M., Mitologia starożytnego Egiptu, Warszaw 1980. - Łyczkowska K., Szarzyńska K., Mitologia Mezopotamii, Warszawa 1981 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza -posiada wiadomości z zakresu starożytnych śródziemnomorskich kręgów kulturowych -zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji architektury, sztuki, literatury, religii i innych wytworów kultur starożytnych -ma podstawową wiedzę o związkach kultury z innymi sferami życia społecznego -ma wiedzę ogólną dotyczącą przemian kulturowych Umiejętności -Student posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i analizę problemów badawczych z zakresu sztuki, historii, nauki -potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury starożytnej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację -potrafi prezentować efekty swoich analiz w formie wystąpienia ustnego Kompetencje -student potrafi współdziałać i pracować w grupie -ma świadomość roli dziedzictwa kulturowego -ma świadomość potrzeby szacunku i tolerancji wobec innych tradycji kulturowych -potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny -potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności - rozumie potrzebę rozwijania własnych zainteresowań |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny Zaliczenie: obecność, aktywny udział w zajęciach, referat |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CZ CW
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Bąkowska-Czerner | |
Prowadzący grup: | Grażyna Bąkowska-Czerner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc
Wykład, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Bąkowska-Czerner | |
Prowadzący grup: | Grażyna Bąkowska-Czerner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.