Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne wyzwania kulturoznawstwa: problemy i metody

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.KPSC-8549
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne wyzwania kulturoznawstwa: problemy i metody
Jednostka: Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Kurs ma na celu wprowadzenie w świat współczesnych zagadnień teoretycznych i metodologicznych w obrębie studiów kulturowych oraz w refleksji humanistycznej zainteresowanej bądź inspirowanej badaniem kultur(y).

Podstawowe definicje i koordynaty: kultura, kultury, studia kulturowe - konceptualizacja terytorium badawczego i metod, pytanie o lokalizację kulturoznawstwa w łonie współczesnej humanistyki, jego orientacja wobec poszczególnych dyscyplin humanistyki, kulturoznawstwo jako perspektywa badawcza; Inter-, trans- i anty-dyscyplinarny wymiar studiów kulturowych. „Wirus” kulturoznawczy: kulturowa historia, kulturowa geografia, kulturowa teoria literatury, kulturowa komunikacja, etc. …

Wprowadzenie w krajobraz współczesnych idei inspirujących studia kulturowe i kulturowe metody badawcze. Wprowadzenie posłużyć ma poszerzeniu kompetencji w orientacji we współczesnej myśli inspirującej badania kulturowe oraz umiejętności artykulacji ich problematyki oraz krytycznej analizy ich założeń i metod.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. G. Rodman, Why Cultural Studies?, Willey 2014

2. Ch. Barker, Studia Kulturowe. Teoria i praktyka, WUJ 2013

3. M.P. Markowski, R. Nycz, Kulturowa teoria literatury, Uniwersitas 2012

4. B. Latour, Nigdy nie byliśmy nowocześni, Oficyna Naukowa 2011

5. B. Latour, An Inquiry into the Modes of Existence. Anthropology of the Moderns, HUP 2013

6. R. Nycz, Zwrot kulturowy w badaniach nad literaturą

7. J. Baudrillard, Symulakry i symuacja, Sic 2005

8. M. de Certeau, Wynaleźć codzienność, WUJ 2008

9. K. Charmaz, Teoria ugruntowana, PWN 2009

10. P. Burke, Historia kulturowa. Wprowadzenie, WUJ 2012

11. D. Berry, ed. Understanding Digital Humanities, Palgrave McMilan 2012

12. C.A.Breckenridge, S. Pollock, eds.,Cosmopolitanism, Duke Univ. 2002

13. E. Wilk, „Kulturoznawstwo na rozdrożu” w: Przegląd Kulturoznawczy 4(22)2014

14. Winkin Y., Antropologia komunikacji: od teorii do badań terenowych, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

W efekcie zajęć student:

- Student zna szczegółową terminologię stosowaną w kulturoznawstwie oraz jej zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych

- ma pogłębioną wiedzę o specyfice dyscypliny oraz o miejscu kulturoznawstwa w systemie nauk i jego przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi

- ma wiedzę szczegółową, obejmującą terminologię, teorie i metody badawcze z zakresu współczesnych osiągnięć nauk humanistycznych i społecznych

- ma szczegółową wiedzę o różnych wymiarach kultury i jej związkach z innymi sferami życia społecznego

- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk kulturowych z perspektywy interdyscyplinarnej

- potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin po uzyskaniu zaliczenia na podstawie dwóch prac semestralnych.

Aktywny udział w dyskusji i zaangażowanie w wykonywane zadania są podstawą do podniesienia oceny końcowej o pół stopnia.

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b