Współczesne wyzwania kulturoznawstwa: problemy i metody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8549 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne wyzwania kulturoznawstwa: problemy i metody |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu wprowadzenie w świat współczesnych zagadnień teoretycznych i metodologicznych w obrębie studiów kulturowych oraz w refleksji humanistycznej zainteresowanej bądź inspirowanej badaniem kultur(y). Podstawowe definicje i koordynaty: kultura, kultury, studia kulturowe - konceptualizacja terytorium badawczego i metod, pytanie o lokalizację kulturoznawstwa w łonie współczesnej humanistyki, jego orientacja wobec poszczególnych dyscyplin humanistyki, kulturoznawstwo jako perspektywa badawcza; Inter-, trans- i anty-dyscyplinarny wymiar studiów kulturowych. „Wirus” kulturoznawczy: kulturowa historia, kulturowa geografia, kulturowa teoria literatury, kulturowa komunikacja, etc. … Wprowadzenie w krajobraz współczesnych idei inspirujących studia kulturowe i kulturowe metody badawcze. Wprowadzenie posłużyć ma poszerzeniu kompetencji w orientacji we współczesnej myśli inspirującej badania kulturowe oraz umiejętności artykulacji ich problematyki oraz krytycznej analizy ich założeń i metod. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. G. Rodman, Why Cultural Studies?, Willey 2014 2. Ch. Barker, Studia Kulturowe. Teoria i praktyka, WUJ 2013 3. M.P. Markowski, R. Nycz, Kulturowa teoria literatury, Uniwersitas 2012 4. B. Latour, Nigdy nie byliśmy nowocześni, Oficyna Naukowa 2011 5. B. Latour, An Inquiry into the Modes of Existence. Anthropology of the Moderns, HUP 2013 6. R. Nycz, Zwrot kulturowy w badaniach nad literaturą 7. J. Baudrillard, Symulakry i symuacja, Sic 2005 8. M. de Certeau, Wynaleźć codzienność, WUJ 2008 9. K. Charmaz, Teoria ugruntowana, PWN 2009 10. P. Burke, Historia kulturowa. Wprowadzenie, WUJ 2012 11. D. Berry, ed. Understanding Digital Humanities, Palgrave McMilan 2012 12. C.A.Breckenridge, S. Pollock, eds.,Cosmopolitanism, Duke Univ. 2002 13. E. Wilk, „Kulturoznawstwo na rozdrożu” w: Przegląd Kulturoznawczy 4(22)2014 14. Winkin Y., Antropologia komunikacji: od teorii do badań terenowych, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
W efekcie zajęć student: - Student zna szczegółową terminologię stosowaną w kulturoznawstwie oraz jej zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych - ma pogłębioną wiedzę o specyfice dyscypliny oraz o miejscu kulturoznawstwa w systemie nauk i jego przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi - ma wiedzę szczegółową, obejmującą terminologię, teorie i metody badawcze z zakresu współczesnych osiągnięć nauk humanistycznych i społecznych - ma szczegółową wiedzę o różnych wymiarach kultury i jej związkach z innymi sferami życia społecznego - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk kulturowych z perspektywy interdyscyplinarnej - potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin po uzyskaniu zaliczenia na podstawie dwóch prac semestralnych. Aktywny udział w dyskusji i zaangażowanie w wykonywane zadania są podstawą do podniesienia oceny końcowej o pół stopnia. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalne są 2 nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.