Jagiellonian University in Kraków - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to the Buddhist Concepts, Ideas and Schools

General data

Course ID: WFz.KPSC-8562
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Introduction to the Buddhist Concepts, Ideas and Schools
Name in Polish: Buddyzm - wprowadzenie do pojęć, idei i kierunków
Organizational unit: Centre for Comparative Studies of Civilisations
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish

Classes in period "2023/2024 winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion class, 30 hours, 45 places more information
Coordinators: Jarosław Zapart
Group instructors: Jarosław Zapart
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Goals of education:

(in Polish) Wprowadzenie w myśl i kulturę buddyjską poprzez zapoznanie studentów z zestawem podstawowych pojęć buddyjskich z dziedziny historii idei, religioznawstwa, filozofii, teorii literatury.

Learning outcomes of a component:

(in Polish) Po zakończeniu kursu student/ka:


[Wiedza]


• student posiada orientację w elementarnym aparacie pojęciowym niezbędnym do poruszania się w dziedzinie studiów buddyjskich i rozpoznawaniu podstawowych elementów kultur buddyjskich [K_W01, W03 +++]

• ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat kultur buddyjskich Azji, z naciskiem na ich wymiar religijny i filozoficzny [K_W07 ++]

• potrafi rozpoznawać składniki tworzące tożsamości buddyjskich wspólnot, identyfikować składniki dziedzictwa kultur buddyjskich i zauważa ich powiązania z innymi składowymi kultury danego obszaru [K_W08, W09 ++]


[Umiejętności]


• potrafi zweryfikować wiarygodność źródeł wiedzy na temat kultury buddyzmu [K_U01 ++]

• umie samodzielnie zdobywać wiedzę i i analizować w sposób krytyczny teksty naukowe odnoszące się do różnych wymiarów myśli i kultury buddyjskiej [K_U04 +]

• potrafi rozpoznać oraz przeprowadzić wstępną analizę i interpretację wytworów kultury zgodnie z metodologią kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych [K_U06 +]


[Kompetencje]


• ma świadomość konieczności dalszego zgłębiania różnych aspektów myśli i kultury buddyjskiej [K_K01 +++]

• docenia różnorodność dziedzictw kultur buddyjskich i rozumie wartość płynącą z konfrontowania jej z dziedzictwem i różnorodnością kultury rodzimej [K_K04 ++]

Conditions of gaining credit:

(in Polish) Zaliczenie z oceną. Do zaliczenia niezbędna jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie kilku kolokwiów pisemnych (ich ilość zależna jest od rozkładu czasowego zajęć), które wymagają od studentów sporządzenia każdorazowo trzech krótkich definicji kluczowych buddyjskich pojęć.

Assessment methods and criteria for this course:

(in Polish) Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji – dyskusja, kolokwia pisemne

Learning activities and teaching methods - thesaurus:

Expository methods – formal lecture
Expository methods – multimedia presentation
Expository methods – pep talk
Practical methods – guided discovery
Problem-solving methods – discussion
Problem-solving methods – participatory methods - discussion
Problem-solving methods – problem-focused lecture

Learning activities and teaching methods:

(in Polish) Metody podające – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, pogadanka;

Metody praktyczne – metoda przewodniego tekstu, dyskusja dydaktyczna;

Metody problemowe – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

ECTS estimate:

(in Polish) Aktywność na zajęciach – 15h

Przygotowanie do kolokwiów pisemnych – 40h


W sumie: 55h / 2 ECTS

Syllabus of the course for students commencing study programme from 19/20 academic year or later:

(in Polish) Studia nad buddyzmem, rok 1

Short description: (in Polish)

Zadaniem kursu jest wprowadzenie w elementarne pojęcia, idee, praktyki i myślowe prądy buddyzmu. Zakłada się, iż wykreowany podczas zajęć obraz buddyjskiej dharmy będzie obejmował jak najszersze spektrum zjawisk i prezentował buddyzm jako kompleksową drogę życia zakorzenioną w długiej i bogatej historii, ale adekwatną także wobec problemów współczesności.

Full description: (in Polish)

Zadaniem kursu jest wprowadzenie w elementarne pojęcia, idee, praktyki i myślowe prądy buddyzmu. Zakłada się, iż wykreowany podczas zajęć obraz buddyjskiej dharmy będzie obejmował jak najszersze spektrum zjawisk i prezentował buddyzm jako kompleksową drogę życia zakorzenioną w długiej i bogatej historii, ale adekwatną także wobec problemów współczesności. Istotnym celem kursu będzie wyposażenie studentów w podstawowy aparat pojęciowy, który da im możliwość pełnego uczestnictwa w przedmiotach pogłębiających wiedzę na temat samego buddyzmu, jak i tych obszarów kulturowych (w Azji i na Zachodzie), gdzie buddyzm silnie zaznaczył swoja obecność. Aby osiągnąć ten cel studenci – na drodze dyskusji i po ukierunkowanej przez prowadzącego lekturze tekstów – będą musieli wspólnymi siłami ustalić znaczenia poszczególnych pojęć i przypisać im właściwe sensy oraz wskazać na konteksty ich powstania i ewolucji. Pomocny w tym zadaniu będzie opracowany na potrzeby konwersatorium słownik najważniejszych pojęć dotyczących istotnych aspektów buddyjskiej dharmy.

Porządek rozważaniom nadają zagadnienia uporządkowane według schematu „trzech klejnotów” buddyzmu: buddy, dharmy i wspólnoty (sangi). Rozważania na temat dharmy systematyzuje dodatkowo klucz zaczerpnięty z ośmiorakiej ścieżki właściwego postępowania będącej treścią czwartej szlachetnej prawdy.

1. BUDDA

Postać Buddy jako historycznego założyciela inicjatora (lub odnowiciela) buddyjskiej dharmy, ewolucja pojmowania Buddy w buddyzmie szkół, mahajanie i wadźrajanie (zagadnienie ciał buddy). „Panteon” buddów i bodhisattwów.

2. DHARMA

Prawo karmana, cztery prawdy, ośmioraka ścieżka, pojęcie dharmy, anatman, pratitjasamutpada, nirwana, wprowadzenie do abhidharmy, kosmologia buddyjska. Słowo buddy i kanony pism. Wiodące prądy myślowe mahajany: śunjatawada, widźńanawada, tathagatagarbha.

2a. Pradźńa

Mądrość jako centralna kategoria soteriologiczna: doskonałość mądrości, mądrość a wiara i współczucie.

2b. Śila

Ideały etyczne „trzech pojazdów”, ewolucja zagadnień etycznych dotyczących arhata i bodhisattwy; zmiany paradygmatu w okresie tantrycznym – etyczne transgresje. Etyka buddyjska w wymiarze społecznym. Wybrane współczesne kontrowersje etyczne.

2c. Bhawana / samadhi

Wgląd i wyciszenie umysłu jako droga do wyzwolenia w różnych kierunkach buddyzmu (od wipaśjany/śamathy, przez ujęcie tantryczne, aż do czanu).

Praktyki dewocyjne: kult buddów i bodhisattwów, kult księgi, stupy; akty ofiarne i recytacje; pielgrzymki i festiwale.

3. SANGHA

Reguły zakonne mnichów i mniszek, życie w klasztorze buddyjskim, specjalizacje w obrębie sangi (mnisi „leśni” oraz dharmabhanakowie w początkach mahajany), problem ciągłości żeńskich linii zakonnych, życie wyznawców świeckich.

4. Rzut oka na historię buddyzmu

Azja Południowa – buddyzm pierwotny, wczesne szkoły, therawada, rozwój mahajany i późniejszych nurtów w jej łonie, wykształcenie się buddyzmu tantrycznego; Chiny – Korea – Japonia; Tybet; buddyzm na Zachodzie.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Buswell R. E. Jr. (ed.), Encyclopedia of Buddhism, New York 2004.

2. Buswell R. E. Jr., Lopez, Donald Jr. (eds.), The Princeton Dictionary of Buddhism, Princeton 2014.

3. Gethin R., Podstawy buddyzmu, tłum. T. Macios, A. Stępień, Kraków, 2010.

4. Harvey P., Introduction to Buddhism: Teachings, History and Practices (2nd Edition), Cambridge 2013.

5. Szymańska B. (red.), Filozofia Wschodu, Kraków 2002.

6. Williams P., Buddyzm mahajana, tłum. H. Smagacz, Kraków 2000.

7. Williams P., Tribe A., Buddhist Thought. A Complete Introduction to the Indian Tradition, London & New York 2000.

Classes in period "2024/2025 winter semester" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion class, 30 hours, 45 places more information
Coordinators: Jarosław Zapart
Group instructors: Jarosław Zapart
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Goals of education:

(in Polish) Wprowadzenie w myśl i kulturę buddyjską poprzez zapoznanie studentów z zestawem podstawowych pojęć buddyjskich z dziedziny historii idei, religioznawstwa, filozofii, teorii literatury.

Learning outcomes of a component:

(in Polish) Po zakończeniu kursu student/ka:


[Wiedza]


• student posiada orientację w elementarnym aparacie pojęciowym niezbędnym do poruszania się w dziedzinie studiów buddyjskich i rozpoznawaniu podstawowych elementów kultur buddyjskich [K_W01, W03 +++]

• ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat kultur buddyjskich Azji, z naciskiem na ich wymiar religijny i filozoficzny [K_W07 ++]

• potrafi rozpoznawać składniki tworzące tożsamości buddyjskich wspólnot, identyfikować składniki dziedzictwa kultur buddyjskich i zauważa ich powiązania z innymi składowymi kultury danego obszaru [K_W08, W09 ++]


[Umiejętności]


• potrafi zweryfikować wiarygodność źródeł wiedzy na temat kultury buddyzmu [K_U01 ++]

• umie samodzielnie zdobywać wiedzę i i analizować w sposób krytyczny teksty naukowe odnoszące się do różnych wymiarów myśli i kultury buddyjskiej [K_U04 +]

• potrafi rozpoznać oraz przeprowadzić wstępną analizę i interpretację wytworów kultury zgodnie z metodologią kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych [K_U06 +]


[Kompetencje]


• ma świadomość konieczności dalszego zgłębiania różnych aspektów myśli i kultury buddyjskiej [K_K01 +++]

• docenia różnorodność dziedzictw kultur buddyjskich i rozumie wartość płynącą z konfrontowania jej z dziedzictwem i różnorodnością kultury rodzimej [K_K04 ++]

Conditions of gaining credit:

(in Polish) Zaliczenie z oceną. Do zaliczenia niezbędna jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie kilku kolokwiów pisemnych (ich ilość zależna jest od rozkładu czasowego zajęć), które wymagają od studentów sporządzenia każdorazowo trzech krótkich definicji kluczowych buddyjskich pojęć.

Assessment methods and criteria for this course:

(in Polish) Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji – dyskusja, kolokwia pisemne

Learning activities and teaching methods - thesaurus:

Expository methods – formal lecture
Expository methods – multimedia presentation
Expository methods – pep talk
Practical methods – guided discovery
Problem-solving methods – discussion
Problem-solving methods – participatory methods - discussion
Problem-solving methods – problem-focused lecture

Learning activities and teaching methods:

(in Polish) Metody podające – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, pogadanka;

Metody praktyczne – metoda przewodniego tekstu, dyskusja dydaktyczna;

Metody problemowe – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

ECTS estimate:

(in Polish) Aktywność na zajęciach – 15h

Przygotowanie do kolokwiów pisemnych – 40h


W sumie: 55h / 2 ECTS

Syllabus of the course for students commencing study programme from 19/20 academic year or later:

(in Polish) Studia nad buddyzmem, rok 1

Short description: (in Polish)

Zadaniem kursu jest wprowadzenie w elementarne pojęcia, idee, praktyki i myślowe prądy buddyzmu. Zakłada się, iż wykreowany podczas zajęć obraz buddyjskiej dharmy będzie obejmował jak najszersze spektrum zjawisk i prezentował buddyzm jako kompleksową drogę życia zakorzenioną w długiej i bogatej historii, ale adekwatną także wobec problemów współczesności.

Full description: (in Polish)

Zadaniem kursu jest wprowadzenie w elementarne pojęcia, idee, praktyki i myślowe prądy buddyzmu. Zakłada się, iż wykreowany podczas zajęć obraz buddyjskiej dharmy będzie obejmował jak najszersze spektrum zjawisk i prezentował buddyzm jako kompleksową drogę życia zakorzenioną w długiej i bogatej historii, ale adekwatną także wobec problemów współczesności. Istotnym celem kursu będzie wyposażenie studentów w podstawowy aparat pojęciowy, który da im możliwość pełnego uczestnictwa w przedmiotach pogłębiających wiedzę na temat samego buddyzmu, jak i tych obszarów kulturowych (w Azji i na Zachodzie), gdzie buddyzm silnie zaznaczył swoja obecność. Aby osiągnąć ten cel studenci – na drodze dyskusji i po ukierunkowanej przez prowadzącego lekturze tekstów – będą musieli wspólnymi siłami ustalić znaczenia poszczególnych pojęć i przypisać im właściwe sensy oraz wskazać na konteksty ich powstania i ewolucji. Pomocny w tym zadaniu będzie opracowany na potrzeby konwersatorium słownik najważniejszych pojęć dotyczących istotnych aspektów buddyjskiej dharmy.

Porządek rozważaniom nadają zagadnienia uporządkowane według schematu „trzech klejnotów” buddyzmu: buddy, dharmy i wspólnoty (sangi). Rozważania na temat dharmy systematyzuje dodatkowo klucz zaczerpnięty z ośmiorakiej ścieżki właściwego postępowania będącej treścią czwartej szlachetnej prawdy.

1. BUDDA

Postać Buddy jako historycznego założyciela inicjatora (lub odnowiciela) buddyjskiej dharmy, ewolucja pojmowania Buddy w buddyzmie szkół, mahajanie i wadźrajanie (zagadnienie ciał buddy). „Panteon” buddów i bodhisattwów.

2. DHARMA

Prawo karmana, cztery prawdy, ośmioraka ścieżka, pojęcie dharmy, anatman, pratitjasamutpada, nirwana, wprowadzenie do abhidharmy, kosmologia buddyjska. Słowo buddy i kanony pism. Wiodące prądy myślowe mahajany: śunjatawada, widźńanawada, tathagatagarbha.

2a. Pradźńa

Mądrość jako centralna kategoria soteriologiczna: doskonałość mądrości, mądrość a wiara i współczucie.

2b. Śila

Ideały etyczne „trzech pojazdów”, ewolucja zagadnień etycznych dotyczących arhata i bodhisattwy; zmiany paradygmatu w okresie tantrycznym – etyczne transgresje. Etyka buddyjska w wymiarze społecznym. Wybrane współczesne kontrowersje etyczne.

2c. Bhawana / samadhi

Wgląd i wyciszenie umysłu jako droga do wyzwolenia w różnych kierunkach buddyzmu (od wipaśjany/śamathy, przez ujęcie tantryczne, aż do czanu).

Praktyki dewocyjne: kult buddów i bodhisattwów, kult księgi, stupy; akty ofiarne i recytacje; pielgrzymki i festiwale.

3. SANGHA

Reguły zakonne mnichów i mniszek, życie w klasztorze buddyjskim, specjalizacje w obrębie sangi (mnisi „leśni” oraz dharmabhanakowie w początkach mahajany), problem ciągłości żeńskich linii zakonnych, życie wyznawców świeckich.

4. Rzut oka na historię buddyzmu

Azja Południowa – buddyzm pierwotny, wczesne szkoły, therawada, rozwój mahajany i późniejszych nurtów w jej łonie, wykształcenie się buddyzmu tantrycznego; Chiny – Korea – Japonia; Tybet; buddyzm na Zachodzie.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Buswell R. E. Jr. (ed.), Encyclopedia of Buddhism, New York 2004.

2. Buswell R. E. Jr., Lopez, Donald Jr. (eds.), The Princeton Dictionary of Buddhism, Princeton 2014.

3. Gethin R., Podstawy buddyzmu, tłum. T. Macios, A. Stępień, Kraków, 2010.

4. Harvey P., Introduction to Buddhism: Teachings, History and Practices (2nd Edition), Cambridge 2013.

5. Szymańska B. (red.), Filozofia Wschodu, Kraków 2002.

6. Williams P., Buddyzm mahajana, tłum. H. Smagacz, Kraków 2000.

7. Williams P., Tribe A., Buddhist Thought. A Complete Introduction to the Indian Tradition, London & New York 2000.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Jagiellonian University in Kraków.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b