Antropologia kultur literackich Azji Płd. (wprowadzenie)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8576 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kultur literackich Azji Płd. (wprowadzenie) |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Galewicz | |
Prowadzący grup: | Cezary Galewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest wprowadzenie w Antropologiczną perspektywę badań nad kulturami literackimi Azji Południowej. W szczególności z najważniejszymi współczesnymi koncepcjami i metodami badań nad nurtami klasycznej literatury Indii w kontekście wielokulturowej, wielojęzykowej i wieloreligijnej historycznej rzeczywistości subkontynentu indyjskiego i makroregionu Azji Płd. |
|
Efekty kształcenia: | W wyniku przeprowadzonych zajęć student: [Wiedza] – zna i rozumie podstawowe metody kulturowej analizy i interpretacji utworów literackich, ma podstawową wiedzę o związkach literatury z innymi sferami życia kulturalnego i społecznego oraz o historycznej perspektywie współistnienia kultur literackich Azji Południowej [KW_06++] – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu podstawowej terminologii stosowanej w antropologicznych i kulturowych badaniach nad literaturą i współistniejącymi kulturami literackimi Azji południowej [K_W07+] - zna, rozumie i potrafi identyfikować przejawy i znaczenie dziedzictwa kulturowego, tożsamości kulturowej oraz ich przemian we współczesnym świecie w odniesieniu do cywilizacyjnego dziedzictwa Azji Południowej [KW_08+] - ma świadomość kompleksowego charakteru kultury symbolicznej w jej historycznych kontekstach, identyfikuje przejawy kultur literackich swoiste dla regionu Azji Południowej z perspektywy kulturoznawczej [KW_09+] [Umiejętności] - posiada umiejętność rozumienia, analizowania i interpretowania zjawisk składających się na kultury literackie, potrafi rozpoznać różne formy klasycznych i współczesnych tradycji literatur Indii i Azji Płd. oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację [K_U03++] - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i analizować teksty naukowe z zakresu klasycznej i współczesnej literatury Indii oraz formułować krytyczne sądy [K_U04] - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi do analizy zjawisk składających się na kultury literackie [K_U05+] [Kompetencje] - ma świadomość roli dziedzictwa kulturowego i cywilizacyjnego obszaru Azji Południowej [K_K04++] - rozumie zróżnicowanie i odmienność kulturowych perspektyw Innych, zwłaszcza tych powstałych w cywilizacyjnym kręgu AzjoPłd., potrafi działać w wielokulturowym otoczeniu [K_K06+] - ma świadomość potrzeby ciągłego rozwijania kompetencji i uczenia się przez całe życie [K_K01+] |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny. Aby zaliczyć kurs należy w sumie uzyskać 60% poprawnych odpowiedzi z całości pytań egzaminacyjnych. Obecność obowiązkowa. Dopuszcza się maksymalnie 3 nieobecności, dodatkowe nieobecności na kolejnych 2 blokach obniżają ocenę końcową odpowiednio o pół stopnia i cały stopień) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest złożenie semestralnego eseju zaliczeniowego. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Uzyskana przez studentów wiedza zostanie zweryfikowana poprzez semestralny esej zaliczeniowy. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, odczyt), metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny), Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład – 30 h Praca własna studenta: lektura zadanych tekstów - 20 h przygotowanie eseju – 20 h przygotowanie do egzaminu -20h w sumie: 90 h = 3 pkt ECTS |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do problematyki antropologii literatury w odniesieniu do historycznych kultur literackich cywilizacyjnego obszaru Indii i Azji Południowej. Ma na celu zapoznanie studentów z wiodącymi współczesnymi koncepcjami oglądu odmiennych tradycji literackich z punktu widzenia studiów kulturowych i nauk społecznych. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie w problematykę antropologicznie rozumianej historycznej rekonstrukcji kultur literackich makroregionu Azji Południowej ze szczególnym uwzględnieniem współcześnie rozumianej klasycznej literatury Indii. Kurs stanowi wprowadzenie w świat literatur Azji Południowej, zwłaszcza w kulturową odmienność regionalnych i transregionalnych przestrzeni literackich kształtowanych przez okres trzech tysiącleci lat na terenach zróżnicowanych kulturowo, językowo religijnie i etnicznie. Wprowadzenie obejmie podstawowe zagadnienia tematyczne istotne dla krytycznego oglądu pan-indyjskiej literatury sanskrytu w jej historycznych odmianach oraz kulturowo-społeczne praktyki tworzenia i odbioru tekstów literackich w południowo-azjatyckim kręgu cywilizacyjnym. Kurs ma na celu przygotowanie słuchaczy do samodzielnej analizy i krytycznej interpretacji kultur literackich w oparciu o współczesną metodologię badań literaturoznawczych o nastawieniu kulturowym. Podstawowe zagadnienia: 1. Podstawowe pojęcia: Antropologia literatury i kulturowa teoria literatury 2. Obszar tradycji literackich Azji Płd. 3. Historia literatury a kultury literackie w historii wg S. Pollocka 4. Współistnienie odmiennych kultur literackich w przestrzeni cywilizacyjnej Azji Płd. 5. Typologia kultur literackich Azji Płd.: kultury globalizujące i kultury regionalne 6. Podstawowe koncepcje teoretyczno-literackie i estetyczne klasycznej literatury sanskrytu 7. Problematyka cyrkulacji tekstu jako obiektu kulturowego w cywilizacyjnym obszarze Azji Płd. 8. Kultura literacka sanskrytu klasycznego a klasyczna literatura Indii we współczesnych koncepcjach badawczych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Pollock,S., Literary Cultures in History: Reconstructions from South Asia, Univ of California 2003 2.Cieślikowski, S., Teoria Literatury w dawnych Indiach, Kraków 2016 3.Nycz,R., "Antropologia literatury – kulturowa teoria literatury – poetyka doświadczenia", Teksty Drugie 2007 4.Winternitz, M., Historia literatury staroindyjskiej, Wwa 2004 5.Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroindyjskiej, praca zbiorowa pod red. M. Mejora, Warszawa 2007. 6.Literatura indyjska w przekładzie, pod redakcją R. Czekalskiej, Kraków2004 Literatura uzupełniająca: 1.Pollock, S., The Language of Gods in the Land of Men, Berkeley 2006 2. Shulman,D., More than Real. A History of the Imagination in South India, Harvard Univ Press 2012 3. Richman, P., ed., Questioning Ramayanas. A South Asian Tradition, Delhi: Oxford Univ Press 2000 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 38 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Galewicz | |
Prowadzący grup: | Cezary Galewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest wprowadzenie w Antropologiczną perspektywę badań nad kulturami literackimi Azji Południowej. W szczególności z najważniejszymi współczesnymi koncepcjami i metodami badań nad nurtami klasycznej literatury Indii w kontekście wielokulturowej, wielojęzykowej i wieloreligijnej historycznej rzeczywistości subkontynentu indyjskiego i makroregionu Azji Płd. |
|
Efekty kształcenia: | W wyniku przeprowadzonych zajęć student: [Wiedza] – zna i rozumie podstawowe metody kulturowej analizy i interpretacji utworów literackich, ma podstawową wiedzę o związkach literatury z innymi sferami życia kulturalnego i społecznego oraz o historycznej perspektywie współistnienia kultur literackich Azji Południowej [KW_06++] – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu podstawowej terminologii stosowanej w antropologicznych i kulturowych badaniach nad literaturą i współistniejącymi kulturami literackimi Azji południowej [K_W07+] - zna, rozumie i potrafi identyfikować przejawy i znaczenie dziedzictwa kulturowego, tożsamości kulturowej oraz ich przemian we współczesnym świecie w odniesieniu do cywilizacyjnego dziedzictwa Azji Południowej [KW_08+] - ma świadomość kompleksowego charakteru kultury symbolicznej w jej historycznych kontekstach, identyfikuje przejawy kultur literackich swoiste dla regionu Azji Południowej z perspektywy kulturoznawczej [KW_09+] [Umiejętności] - posiada umiejętność rozumienia, analizowania i interpretowania zjawisk składających się na kultury literackie, potrafi rozpoznać różne formy klasycznych i współczesnych tradycji literatur Indii i Azji Płd. oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację [K_U03++] - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i analizować teksty naukowe z zakresu klasycznej i współczesnej literatury Indii oraz formułować krytyczne sądy [K_U04] - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi do analizy zjawisk składających się na kultury literackie [K_U05+] [Kompetencje] - ma świadomość roli dziedzictwa kulturowego i cywilizacyjnego obszaru Azji Południowej [K_K04++] - rozumie zróżnicowanie i odmienność kulturowych perspektyw Innych, zwłaszcza tych powstałych w cywilizacyjnym kręgu AzjoPłd., potrafi działać w wielokulturowym otoczeniu [K_K06+] - ma świadomość potrzeby ciągłego rozwijania kompetencji i uczenia się przez całe życie [K_K01+] |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin pisemny. Aby zaliczyć kurs należy w sumie uzyskać 60% poprawnych odpowiedzi z całości pytań egzaminacyjnych. Obecność obowiązkowa. Dopuszcza się maksymalnie 3 nieobecności, dodatkowe nieobecności na kolejnych 2 blokach obniżają ocenę końcową odpowiednio o pół stopnia i cały stopień) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest złożenie semestralnego eseju zaliczeniowego. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Uzyskana przez studentów wiedza zostanie zweryfikowana poprzez semestralny esej zaliczeniowy. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, odczyt), metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny), Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykład – 30 h Praca własna studenta: lektura zadanych tekstów - 20 h przygotowanie eseju – 20 h przygotowanie do egzaminu -20h w sumie: 90 h = 3 pkt ECTS |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do problematyki antropologii literatury w odniesieniu do historycznych kultur literackich cywilizacyjnego obszaru Indii i Azji Południowej. Ma na celu zapoznanie studentów z wiodącymi współczesnymi koncepcjami oglądu odmiennych tradycji literackich z punktu widzenia studiów kulturowych i nauk społecznych. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie w problematykę antropologicznie rozumianej historycznej rekonstrukcji kultur literackich makroregionu Azji Południowej ze szczególnym uwzględnieniem współcześnie rozumianej klasycznej literatury Indii. Kurs stanowi wprowadzenie w świat literatur Azji Południowej, zwłaszcza w kulturową odmienność regionalnych i transregionalnych przestrzeni literackich kształtowanych przez okres trzech tysiącleci lat na terenach zróżnicowanych kulturowo, językowo religijnie i etnicznie. Wprowadzenie obejmie podstawowe zagadnienia tematyczne istotne dla krytycznego oglądu pan-indyjskiej literatury sanskrytu w jej historycznych odmianach oraz kulturowo-społeczne praktyki tworzenia i odbioru tekstów literackich w południowo-azjatyckim kręgu cywilizacyjnym. Kurs ma na celu przygotowanie słuchaczy do samodzielnej analizy i krytycznej interpretacji kultur literackich w oparciu o współczesną metodologię badań literaturoznawczych o nastawieniu kulturowym. Podstawowe zagadnienia: 1. Podstawowe pojęcia: Antropologia literatury i kulturowa teoria literatury 2. Obszar tradycji literackich Azji Płd. 3. Historia literatury a kultury literackie w historii wg S. Pollocka 4. Współistnienie odmiennych kultur literackich w przestrzeni cywilizacyjnej Azji Płd. 5. Typologia kultur literackich Azji Płd.: kultury globalizujące i kultury regionalne 6. Podstawowe koncepcje teoretyczno-literackie i estetyczne klasycznej literatury sanskrytu 7. Problematyka cyrkulacji tekstu jako obiektu kulturowego w cywilizacyjnym obszarze Azji Płd. 8. Kultura literacka sanskrytu klasycznego a klasyczna literatura Indii we współczesnych koncepcjach badawczych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Pollock,S., Literary Cultures in History: Reconstructions from South Asia, Univ of California 2003 2.Cieślikowski, S., Teoria Literatury w dawnych Indiach, Kraków 2016 3.Nycz,R., "Antropologia literatury – kulturowa teoria literatury – poetyka doświadczenia", Teksty Drugie 2007 4.Winternitz, M., Historia literatury staroindyjskiej, Wwa 2004 5.Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroindyjskiej, praca zbiorowa pod red. M. Mejora, Warszawa 2007. 6.Literatura indyjska w przekładzie, pod redakcją R. Czekalskiej, Kraków2004 Literatura uzupełniająca: 1.Pollock, S., The Language of Gods in the Land of Men, Berkeley 2006 2. Shulman,D., More than Real. A History of the Imagination in South India, Harvard Univ Press 2012 3. Richman, P., ed., Questioning Ramayanas. A South Asian Tradition, Delhi: Oxford Univ Press 2000 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.