Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język arabski I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WFz.KPSC-8580
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język arabski I
Jednostka: Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: arabski
Skrócony opis:

Cały kurs trwa 3 semestry (270 godzin) i kończy się egzaminem. Pierwszy semestr (90 godzin) poświęcony jest przede wszystkim na naukę alfabetu, zasad wymowy oraz podstawowych elementów gramatyki. Wprowadzane jest podstawowe słownictwo potrzebne do konstruowania prostych wypowiedzi o sobie, swojej rodzinie, przedmiotach i ich cechach. Ponadto zajęcia służą wprowadzaniu studentów w obyczajowość arabską i konwencjonalne zachowania językowe. W czasie zajęć wykorzystywane są teksty i ćwiczenia (wraz z przynależnymi do nich materiałami audiowizualnymi) z uznanych podręczników do nauki literackiego języka arabskiego oraz materiały własne przygotowywane przez prowadzących.

Pełny opis:

Kurs oferuje praktyczną naukę literackiego języka arabskiego (MSA – Modern Standard Arabic, współczesnej odmiany arabszczyzny o skodyfikowanym systemie gramatycznym) od podstaw, w oparciu o metodę komunikacyjną.

Cały kurs trwa 5 semestrów (450 godzin) i kończy się egzaminem. Pierwszy semestr (90 godzin) poświęcony jest przede wszystkim na naukę alfabetu, zasad wymowy oraz podstawowych elementów gramatyki. Wprowadzane jest podstawowe słownictwo potrzebne do konstruowania prostych wypowiedzi o sobie, swojej rodzinie, przedmiotach i ich cechach. Ponadto zajęcia służą wprowadzaniu studentów w obyczajowość arabską i konwencjonalne zachowania językowe. W czasie zajęć wykorzystywane są teksty i ćwiczenia (wraz z przynależnymi do nich materiałami audiowizualnymi) z uznanych podręczników do nauki literackiego języka arabskiego oraz materiały własne przygotowywane przez prowadzących.

Zagadnienia szczegółowe realizowane w II semestrze 1 roku:

1. Alfabet – nauka pisania i czytania: poprawne łączenie liter, zasady wymowy, łączenie międzywyrazowe, elizje, asymilacje.

2. Gramatyka:

- rzeczownik: liczba pojedyncza;

- zaimki: osobowe, wskazujące, dzierżawcze, dopełnieniowe, pytajne;

- przyimki;

- grupy nominalne: rzeczownik, przymiotnik, zaimki wskazujące;

- konstrukcje dzierżawcze: idafa;

- przysłówek;

- zdania nominale: określające, wyrażające relacje i egzystencjalne;

- zdania nominalne z łącznikiem czasownikowym كان ليس;

3. Słownictwo: geografia świata arabskiego, dom, rodzina, szkoła/uniwersytet, miasto.

4. Ćwiczenia ze słuchu:

- słuchanie prostych tekstów preparowanych realizowanych w wolnym tempie.

5. Ćwiczenia na tekście pisanym:

- czytanie tekstów zawierających poznane słownictwo.

6. Rozmowa/prezentacja ustna:

- nauka poprawnego reagowania na wypowiedzi rozmówcy (znajomość formułek sytuacyjnych: zapoznawanie się, powitanie, pytanie o samopoczucie itp.);

- konstruowanie prostych wypowiedzi ustnych na tematy związane z przerabianymi blokami tematycznymi oraz przygotowywanie prostych prezentacji utrwalających poznane słownictwo (przygotowanie drzewa genealogicznego, opowiadanie o rodzinie, mieszkaniu, mieście).

7. Konstruowanie tekstu:

- prace pisemne utrwalające struktury gramatyczne (tłumaczenie zdań, transformacje, uzupełniania itp.);

- konstruowanie wypowiedzi pisemnych dotyczących podejmowanych bloków tematycznych.

8. Wprowadzanie w obyczajowość i kulturę arabską.

Literatura:

Literatura podstawowa (wykorzystywana fragmentarycznie):

Podręczniki:

1. Abboud, P.F. (ed.), Elementary Modern Standard Arabic, Part 1, Cambridge University Press 1999.

2. Brustad, K., al-Batal, M., al-Tonsi, A., Alif baa: Introduction to Arabic Letters and Sounds, Book and Audio CD Edition, Georgetown University Press 2001

3. Louis, S., Lughatuna al-fusha. A New Course in Modern Standard Arabic: Book One, The American University in Cairo Press; Pap/CD edition 2010.

4. Price, J. M., All the Arabic You Never Learned the First Time Around, DLI Language Center 1997.

5. Schulz, E., Krahl, G., Reuschel, W., Standard Arabic. An Elementary – intermediate course, Cambridge University Press 2000.

6. Wightwick, J., Gaafar, M., Mastering Arabic. The Complete Course for the Beginners, New York 1990.

7. Wightwick, J., Gaafar, M., Easy Arabic Grammar, New York 2005.

Słowniki:

1. Baranow, H. K., Arabsko-russkij słowar, Moskwa 1989

2. Danecki, J., Kozłowska, J., Słownik arabsko-polski, Warszawa 1996.

3. Łacina, J., Słownik arabsko-polski, Poznań 1997.

4. Wehr, H., Arabisches Wörterbuch für die Schriftsprache der Gegenwart, Beirut-London 1977.

5. Wehr, H., A Dictionary of Modern Written Arabic, Beirut-London 1980.

Efekty uczenia się:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student:

[Wiedza]

– posiada wiadomości z zakresu kultury świata arabskiego;

– ma podstawową wiedzę o kulturotwórczej roli języka arabskiego i jego związku z innymi sferami życia społecznego;

– ma wiedzę ogólną dotyczącą przemian kulturowych w świecie arabskim;

[Umiejętności]

– nabywa podstawowych umiejętności językowych w ramach lektoratu języka arabskiego;

[Kompetencje]

– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;

– ma świadomość roli języka w kulturze;

– ma świadomość zachowania postawy szacunku i tolerancji wobec innych tradycji kulturowych;

– potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny w obszarze edukacji językowej;

– potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie języka arabskiego;

– rozumie potrzebę rozwijania własnych zainteresowań.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia przedmiotu: test;

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest: aktywny udział na zajęciach, wywiązywanie się z prac domowych, pozytywna ocena z testów sprawdzających, przeprowadzanych po każdym bloku tematycznym, frekwencja (dopuszcza się 5 nieobecności w semestrze).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 90 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Katner, Małgorzata Kniaź
Prowadzący grup: Aleksandra Katner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Lektorat, 90 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Katner, Małgorzata Kniaź
Prowadzący grup: Aleksandra Katner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Porównawcze studia cywilizacji, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b