Kultura popularna – perspektywy badawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WFz.KPSC-8628 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura popularna – perspektywy badawcze |
Jednostka: | Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 27 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Klimczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Dybała, Karolina Kaleta, Wojciech Klimczyk, Wojciech Kosior, Anna Kuchta, Maciej Smółka, Piotr Wesołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Po ukończeniu modułu studenci będą posiadać wiedzę na temat wybranych aspektów popkultury, metod jej badania a przede wszystkim jej wewnętrznego zróżnicowania. Celem jest wprowadzenie studentów na wybranych przykładach w problematykę jak najbardziej współczesnego analizowania popkultury. Studenci zostaną w trakcie realizowania modułu zapoznani z kontrowersjami, jakie towarzyszą samemu pojęciu popkultury oraz poznają perspektywy teoretyczne przydatne przy jej analizie, by na zakończenie samodzielnie zrealizować "popkulturowy" projekt. |
|
Efekty kształcenia: | W wyniku zajęć student ma posiadać wiedzę na temat: - wewnętrznego zróżnicowania kultury popularnej - różnych ujęć stosowanych do analizowania kultury popularnej - najważniejszych pojęć występujących w dziedzinie badań nad kulturą masową i popularną - zarysu dziejów kultury popularnej i masowej w świecie zachodnim W wyniku zajęć student powinien umieć: - zaprezentować poznane na zajęciach kontrowersje związane z kulturą popularną - dyskutować na temat kultury popularnej - pracować w grupie przy tworzeniu projektu analizującego kulturę popularną W wyniku zajęć student nabędzie następujące postawy: - krytyczny stosunek do kluczowych pojęć współczesnego dyskursu o kulturze popularnej - wrażliwość na złożoność i nieuchronną arbitralność różnorodnych światopoglądów i ideologii - świadomość różnorodności współczesnej kultury popularnej |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Formą zaliczenia jest przygotowywany w grupach projekt zaliczeniowy. Forma i temat projektu zostaną ustalone w każdym wypadku w drodze konsultacji między studentami a prowadzącym. Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach. Student może opuścić 2 zajęcia bez podania przyczyny. Wszystkie pozostałe nieobecności muszą zostać usprawiedliwione. Nieobecność na ponad połowie zajęć skutkuje automatycznym brakiem zaliczenia. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Metodą sprawdzenia efektów kształcenia jest przede wszystkim projekt zaliczeniowy, podczas przygotowania którego studenci muszą wykazać się umiejętnością krytycznego myślenia, pomysłowością oraz zdolnością pracy w grupie. Drugą metodą sprawdzania efektów kształcenia są dyskusje podczas zajęć, które pozwolą ocenić, na ile poszczególni studenci realizują założone efekty kształcenia. Kryterium oceny w obu przypadkach będzie zawartość: projektów bądź wypowiedzi w dyskusjach. Im większa złożoność, obecność krytycznego myślenia i pomysłowość, tym wyższa ocena. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | Metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem Metody podające: anegdota, objaśnienie lub wyjaśnienie, pogadanka, prezentacja multimedialna, wykład informacyjny Metody praktyczne: metoda projektów Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy |
|
Bilans punktów ECTS: | udział w zajęciach - 30 godz = 1 ECTS przygotowanie do zajęć - 30 godz = 1 ECTS przygotowanie projektu zaliczeniowego - 30 godz = 1 ECTS suma - 90 godz = 3 ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści podstawowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Punktem wyjścia będzie osobiste zaangażowanie w kulturę uczestników. Będziemy krytycznie rozmawiać o ulubionych wytworach kultury i ich roli w życiu użytkowników. Celem podstawowym będzie przejście z poziomu konsumpcji, rozrywki i używania produktów kultury popularnej na wyższy i przyjęcie roli „zaangażowanego badacza”, by użyć określenia Henry'ego Jenkinsa. Próbować będziemy klasyfikować kulturową przestrzeń przede wszystkim pod względem toczących się w jej tle zmagań o władzę, o "rząd dusz". Poddamy fenomeny, wydawałoby się, banalne wielowymiarowej analizie i interpretacji przy użyciu narzędzi wypracowanych przez teorie krytyczną, kulturoznawstwo, studia nad kulturą popularną. Sama popkultura nadal bywa kojarzona ze sferą (często bezrefleksyjnej) rozrywki i konsumpcji, i poddawana wartościującej ocenie, a wskazanie społecznego i politycznego jej znaczenia we współczesnym świecie wciąż nierzadko uznaje się za sprawę drugorzędną. Zajęcia proponują zupełnie inne, "poważne" podejście do tematu. |
|
Pełny opis: |
Punktem wyjścia będzie osobiste zaangażowanie w kulturę uczestników. Będziemy krytycznie rozmawiać o ulubionych wytworach kultury i ich roli w życiu użytkowników. Celem podstawowym będzie przejście z poziomu konsumpcji, rozrywki i używania produktów kultury popularnej na wyższy i przyjęcie roli „zaangażowanego badacza”, by użyć określenia Henry'ego Jenkinsa. Próbować będziemy klasyfikować kulturową przestrzeń przede wszystkim pod względem toczących się w jej tle zmagań o władzę, o "rząd dusz". Poddamy fenomeny, wydawałoby się, banalne wielowymiarowej analizie i interpretacji przy użyciu narzędzi wypracowanych przez teorie krytyczną, kulturoznawstwo, studia nad kulturą popularną. Sama popkultura nadal bywa kojarzona ze sferą (często bezrefleksyjnej) rozrywki i konsumpcji, i poddawana wartościującej ocenie, a wskazanie społecznego i politycznego jej znaczenia we współczesnym świecie wciąż nierzadko uznaje się za sprawę drugorzędną. Zajęcia proponują zupełnie inne, "poważne" podejście do tematu. wykorzystania w analizie zjawisk prezentowanych w czasie zajęć i znanych z doświadczenia samych studentów-użytkowników kultury. Oglądaniu, czytaniu i słuchaniu tego, co kultura współczesna ma do zaoferowania, będzie towarzyszyło budowanie podstawowego warsztatu pojęciowego i narzędziowego. Dzięki poznanym teoriom student zyska podstawę dla pełniejszej i bardziej pogłębionej interpretacji współczesnych form kultury popularnej. |
|
Literatura: |
Lista lektur zostanie podana podczas pierwszych kilku zajęć, w związku z tym, że popkultura zmienia się bardzo dynamicznie, domagając się wzięć pod uwagę jak najbardziej aktualnych opracowań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 27 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Klimczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Dybała, Karolina Kaleta, Wojciech Klimczyk, Wojciech Kosior, Anna Kuchta, Maciej Smółka, Piotr Wesołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Po ukończeniu modułu studenci będą posiadać wiedzę na temat wybranych aspektów popkultury, metod jej badania a przede wszystkim jej wewnętrznego zróżnicowania. Celem jest wprowadzenie studentów na wybranych przykładach w problematykę jak najbardziej współczesnego analizowania popkultury. Studenci zostaną w trakcie realizowania modułu zapoznani z kontrowersjami, jakie towarzyszą samemu pojęciu popkultury oraz poznają perspektywy teoretyczne przydatne przy jej analizie, by na zakończenie samodzielnie zrealizować "popkulturowy" projekt. |
|
Efekty kształcenia: | W wyniku zajęć student ma posiadać wiedzę na temat: - wewnętrznego zróżnicowania kultury popularnej - różnych ujęć stosowanych do analizowania kultury popularnej - najważniejszych pojęć występujących w dziedzinie badań nad kulturą masową i popularną - zarysu dziejów kultury popularnej i masowej w świecie zachodnim W wyniku zajęć student powinien umieć: - zaprezentować poznane na zajęciach kontrowersje związane z kulturą popularną - dyskutować na temat kultury popularnej - pracować w grupie przy tworzeniu projektu analizującego kulturę popularną W wyniku zajęć student nabędzie następujące postawy: - krytyczny stosunek do kluczowych pojęć współczesnego dyskursu o kulturze popularnej - wrażliwość na złożoność i nieuchronną arbitralność różnorodnych światopoglądów i ideologii - świadomość różnorodności współczesnej kultury popularnej |
|
Wymagania wstępne: | brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Formą zaliczenia jest przygotowywany w grupach projekt zaliczeniowy. Forma i temat projektu zostaną ustalone w każdym wypadku w drodze konsultacji między studentami a prowadzącym. Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach. Student może opuścić 2 zajęcia bez podania przyczyny. Wszystkie pozostałe nieobecności muszą zostać usprawiedliwione. Nieobecność na ponad połowie zajęć skutkuje automatycznym brakiem zaliczenia. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Metodą sprawdzenia efektów kształcenia jest przede wszystkim projekt zaliczeniowy, podczas przygotowania którego studenci muszą wykazać się umiejętnością krytycznego myślenia, pomysłowością oraz zdolnością pracy w grupie. Drugą metodą sprawdzania efektów kształcenia są dyskusje podczas zajęć, które pozwolą ocenić, na ile poszczególni studenci realizują założone efekty kształcenia. Kryterium oceny w obu przypadkach będzie zawartość: projektów bądź wypowiedzi w dyskusjach. Im większa złożoność, obecność krytycznego myślenia i pomysłowość, tym wyższa ocena. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - film |
|
Metody dydaktyczne: | Metody eksponujące: film, pokaz połączony z przeżyciem Metody podające: anegdota, objaśnienie lub wyjaśnienie, pogadanka, prezentacja multimedialna, wykład informacyjny Metody praktyczne: metoda projektów Metody problemowe: dyskusja dydaktyczna, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy |
|
Bilans punktów ECTS: | udział w zajęciach - 30 godz = 1 ECTS przygotowanie do zajęć - 30 godz = 1 ECTS przygotowanie projektu zaliczeniowego - 30 godz = 1 ECTS suma - 90 godz = 3 ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści podstawowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Punktem wyjścia będzie osobiste zaangażowanie w kulturę uczestników. Będziemy krytycznie rozmawiać o ulubionych wytworach kultury i ich roli w życiu użytkowników. Celem podstawowym będzie przejście z poziomu konsumpcji, rozrywki i używania produktów kultury popularnej na wyższy i przyjęcie roli „zaangażowanego badacza”, by użyć określenia Henry'ego Jenkinsa. Próbować będziemy klasyfikować kulturową przestrzeń przede wszystkim pod względem toczących się w jej tle zmagań o władzę, o "rząd dusz". Poddamy fenomeny, wydawałoby się, banalne wielowymiarowej analizie i interpretacji przy użyciu narzędzi wypracowanych przez teorie krytyczną, kulturoznawstwo, studia nad kulturą popularną. Sama popkultura nadal bywa kojarzona ze sferą (często bezrefleksyjnej) rozrywki i konsumpcji, i poddawana wartościującej ocenie, a wskazanie społecznego i politycznego jej znaczenia we współczesnym świecie wciąż nierzadko uznaje się za sprawę drugorzędną. Zajęcia proponują zupełnie inne, "poważne" podejście do tematu. |
|
Pełny opis: |
Punktem wyjścia będzie osobiste zaangażowanie w kulturę uczestników. Będziemy krytycznie rozmawiać o ulubionych wytworach kultury i ich roli w życiu użytkowników. Celem podstawowym będzie przejście z poziomu konsumpcji, rozrywki i używania produktów kultury popularnej na wyższy i przyjęcie roli „zaangażowanego badacza”, by użyć określenia Henry'ego Jenkinsa. Próbować będziemy klasyfikować kulturową przestrzeń przede wszystkim pod względem toczących się w jej tle zmagań o władzę, o "rząd dusz". Poddamy fenomeny, wydawałoby się, banalne wielowymiarowej analizie i interpretacji przy użyciu narzędzi wypracowanych przez teorie krytyczną, kulturoznawstwo, studia nad kulturą popularną. Sama popkultura nadal bywa kojarzona ze sferą (często bezrefleksyjnej) rozrywki i konsumpcji, i poddawana wartościującej ocenie, a wskazanie społecznego i politycznego jej znaczenia we współczesnym świecie wciąż nierzadko uznaje się za sprawę drugorzędną. Zajęcia proponują zupełnie inne, "poważne" podejście do tematu. wykorzystania w analizie zjawisk prezentowanych w czasie zajęć i znanych z doświadczenia samych studentów-użytkowników kultury. Oglądaniu, czytaniu i słuchaniu tego, co kultura współczesna ma do zaoferowania, będzie towarzyszyło budowanie podstawowego warsztatu pojęciowego i narzędziowego. Dzięki poznanym teoriom student zyska podstawę dla pełniejszej i bardziej pogłębionej interpretacji współczesnych form kultury popularnej. |
|
Literatura: |
Lista lektur zostanie podana podczas pierwszych kilku zajęć, w związku z tym, że popkultura zmienia się bardzo dynamicznie, domagając się wzięć pod uwagę jak najbardziej aktualnych opracowań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.