Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia terenowe z geoekologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-1306-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia terenowe z geoekologii
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Jakiel
Prowadzący grup: Michał Jakiel, Natalia Tokarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dodatkowe strony WWW:

http://denali.geo.uj.edu.pl/zaklady/zgf/index.php/kursy/

Ocena wliczana do średniej:

nie

Efekty kształcenia:

1. WIEDZA

- zna metody terenowe stosowane w geografii fizycznej, szczególnie w ekologii krajobrazu (Geogr_I: KW_05, KW_11; BG: K_W08)

2. UMIEJĘTNOŚCI

- umie zastosować metody ekologiczno-krajobrazowe w badaniach terenowych; potrafi samodzielnie prowadzić badania w terenie (Geogr_I: KU_04, KU_05; BG: K_U01, K_U06)

- potrafi zidentyfikować zmiany krajobrazu w terenie z wykorzystaniem materiałów kartograficznych i obrazowych

- potrafi znaleźć i przygotować różnego typu materiału i informacje na temat zmian środowiska, krajobrazu na danym obszarze

(Geogr_I: KU_07, KU_08; BG: K_U09, K_U12)

3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE

- potrafi pracować w grupie w trudnym i/lub niebezpiecznym/trudno dostępny terenie (Geogr_I: KKS_03, KKS_04; BG: K_K02, K_K04, K_K07)


Wymagania wstępne:



Forma i warunki zaliczenia:

• wykonanie określonych opracowań i zadań w toku zajęć,

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wykonanie określonych zadań i opracowań w toku zajęć, dyskusja z prowadzącymi.

Terminy egzaminów i zaliczeń:

W takcie zajęć.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Metody dydaktyczne:

• Prace terenowe (50 godzin)

• Ćwiczenia kameralne (10 godzin)


Bilans punktów ECTS:

Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 60 godz.

Przygotowanie się do zajęć typu ćwiczeniowego – 10 godz.

Wykonanie pracy (pomiarów, obserwacji) w terenie – 30 godz.

Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 2 godz.

Podsumowanie i omówienie zajęć i otrzymanych wyników w terenie – 10 godz.

Razem - 102 godz. pracy studenta

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Pełny opis:

Kurs jest dedykowany dla wszystkich osób, które są zainteresowane tematyką zmian krajobrazu oraz jakie te zmiany mają konsekwencje dla środowiska przyrodniczego, jaki również otoczenia społeczno-gospodarczego. Zajęcia odbywają się w Beskidzie Niskim, częściowo na terenie Magurskiego Parku Narodowego. Studenci będą mieli okazje zapoznać się ze środowiskiem przyrodniczym i historią Beskidu Niskiego.

Głównym celem ćwiczeń jest zapoznanie się i praktyczne zastosowanie w terenie różnych metod z zakresu ekologii krajobrazu. Jednym z głównych zadań będzie identyfikacja i obserwacja zmian krajobrazu za pomoc różnych metod i danych. Analiza danych w terenie. Obsługa GPS i różnych aplikacji mobilnych w badaniach terenowych, w kratowaniu terenowym, praca na różnego typu materiałach kartograficznych i obrazowych w terenie. Omówienie różnych metod w badaniach środowiskowych i praktyczne ich wykorzystanie w ochronie przyrody i do sporządzania różnego typu opracowań środowiskowych. Planowane są spotkania i dyskusja z pracownikami Magurskiego PN, na temat różnych problemów związanych z ochroną przyrody na tym obszarze.

Literatura:

• A. Richling, J. Solon, 2011, Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

- A. Górecki (red.), 2009. Magurski Park Narodowy monografia przyrodnicza. Wyd. MNP, Krempna.

Uwagi:

Ocena nie wlicza się do średniej.

W terenie student spędza 5 do 6 dni (Gorce/Beskid Niski). Pozostała cześć zajęć to praca kameralna (w zależności od warunków pogodowych), praca na różnego typu materiał kartograficznych i obrazowych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a