Oceny oddziaływania na środowisko
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-2037-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0731) Architektura i urbanistyka
|
Nazwa przedmiotu: | Oceny oddziaływania na środowisko |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
E-gospodarka przestrzenna, fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Konwersatorium, 7 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Jakiel | |
Prowadzący grup: | Michał Jakiel, Anna Kwiatek, Paweł Mleczko, Sylwia Tondos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | 1. Student orientuje się w przepisach dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, zna metody waloryzacji i ocen środowiskowych, a także historię OOŚ w Polsce i na świecie. Student zapoznał się z raportami oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze. 2.Student potrafi samodzielnie zgromadzić dane dt. środowiska przyrodniczego i jego zagrożeń. Potrafi wykonać prognozę oddziaływania na środowisko w ramach procedury strategicznych ocenę oddziaływania na środowisko, w tym rozpoznać potencjalne skutki realizacji zapisów dokumentów planistycznych, zaproponować sposoby ograniczania negatywnego wpływu na środowisko, metody monitoringu tych skutków, a także kompensacji środowiskowych. 3. Student jest odpowiedzialny za pracę całej grupy, gdyż o tego zależy jego ocena. Student uczy się współpracować w zespole, zarówno w ramach prac terenowych jak i kameralnych; nabiera umiejętności podziały pracy w zespole. Student ma świadomość konieczności podnoszenia własnych kompetencji, szczególnie w zakresie praktycznego wykorzystania uzyskanej w trakcie studiów wiedzy. (KU_02, KU_03, KU_04, KU_07, KU_08) |
|
Wymagania wstępne: | brak - zalecane kursy geoekologia z elementami fizjografii |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykonanie w zespole prognozy i raportu oddziaływania na środowisko Zespołowe zaliczenie projektu (obrona). Ocena indywidualna na podstawie karty pracy zespołu (wkład studenta w prace zespołu). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Przygotowanie ćwiczeń terenowych w analizowanym obszarze – prezentacja problemów ochrony środowiska przyrodniczego w kontekście planowania przestrzennego. Wykonanie w zespole projektów prognozy i raportu oddziaływania na środowisko, sprawdzające zakładany poziom wiedzy i umiejętności. Prezentacja projektów oraz dyskusja z pozostałymi uczestnikami ćwiczeń, wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, konwersatorium: 6 x 2 godziny, ćwiczenia terenowe – samodzielne wykonanie zadań w terenie – 10 godz., wspólne przeprowadzenie analiz w terenie – 10 godz., ćwiczenia kameralne: 4 x 2 godz., w tym wykonanie poszczególnych części prognozy oddziaływania na środowisko, spotkanie z pracownikami Wydziału Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa (prezentacja prognoz i raportów oddziaływania na środowisko) – 2 godz., prezentacja projektów prognoz oddziaływania na środowisko połączona z dyskusją – 5 godz. Terminy zajęć odbywają się zgodnie z ustalonym ze studentami na początku semestru harmonogramem, średnio co dwa tygodnie |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym (zob. wyżej) – 33 godz. Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – konsultacje – 6 godz. Wykonanie pracy (pomiarów, obserwacji) w terenie – 10 godz. (1 dzień samodzielnej pracy terenowej). Przygotowanie projektów w zespole 4 os. (prognoza i raport oddziaływania na środowisko, analizy tekstowe i mapy, wizyty w urzędach) – 100 godz./osobę. Przygotowania prezentacji na obronę projektu OOŚ – 4 godz. Razem 153 godz. pracy studenta |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Pełny opis: |
Podstawy prawne ocen oddziaływania na środowisko, metodyka sporządzania opracowań typu OOŚ, teoria prognozowania, prognoza oddziaływania na środowisko, raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, rola instytucji w procedurze OOŚ. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Przewoźniak M., Czochański J., 2020. Przyrodnicze podstawy gospodarki przestrzennej : ujęcie proekologiczne. Wyd. Bogucki. s. 137-163, 347-390. Kowalczyk R., Szulczewska B., 2002, Strategiczne oceny oddziaływania na środowisko do planów zagospodarowania przestrzennego, Eko-Konsult, Gdańsk Ustawa z dn. 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Kistowski M., 2003, Metody sporządzania strategicznych ocen oddziaływania na środowisko przyrodnicze (na przykładzie prognoz wpływu na środowisko projektów programu rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego), Problemy Ocen Środowiskowych, nr 2(21), s.21-32. Uzupełniające: Problemy ocen środowiskowych – wybrane artykuły. |
|
Uwagi: |
Kurs obligatoryjny na specjalności na studiach magisterskich na kierunku geografia oraz e-gospodarka przestrzenna. Kurs dla studentów studiów magisterskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin
Konwersatorium, 7 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Jakiel | |
Prowadzący grup: | Michał Jakiel, Anna Kwiatek, Paweł Mleczko, Sylwia Tondos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | 1. Student orientuje się w przepisach dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, zna metody waloryzacji i ocen środowiskowych, a także historię OOŚ w Polsce i na świecie. Student zapoznał się z raportami oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze. 2.Student potrafi samodzielnie zgromadzić dane dt. środowiska przyrodniczego i jego zagrożeń. Potrafi wykonać prognozę oddziaływania na środowisko w ramach procedury strategicznych ocenę oddziaływania na środowisko, w tym rozpoznać potencjalne skutki realizacji zapisów dokumentów planistycznych, zaproponować sposoby ograniczania negatywnego wpływu na środowisko, metody monitoringu tych skutków, a także kompensacji środowiskowych. 3. Student jest odpowiedzialny za pracę całej grupy, gdyż o tego zależy jego ocena. Student uczy się współpracować w zespole, zarówno w ramach prac terenowych jak i kameralnych; nabiera umiejętności podziały pracy w zespole. Student ma świadomość konieczności podnoszenia własnych kompetencji, szczególnie w zakresie praktycznego wykorzystania uzyskanej w trakcie studiów wiedzy. (KU_02, KU_03, KU_04, KU_07, KU_08) |
|
Wymagania wstępne: | brak - zalecane kursy geoekologia z elementami fizjografii |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykonanie w zespole prognozy i raportu oddziaływania na środowisko Zespołowe zaliczenie projektu (obrona). Ocena indywidualna na podstawie karty pracy zespołu (wkład studenta w prace zespołu). |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Przygotowanie ćwiczeń terenowych w analizowanym obszarze – prezentacja problemów ochrony środowiska przyrodniczego w kontekście planowania przestrzennego. Wykonanie w zespole projektów prognozy i raportu oddziaływania na środowisko, sprawdzające zakładany poziom wiedzy i umiejętności. Prezentacja projektów oraz dyskusja z pozostałymi uczestnikami ćwiczeń, wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, konwersatorium: 6 x 2 godziny, ćwiczenia terenowe – samodzielne wykonanie zadań w terenie – 10 godz., wspólne przeprowadzenie analiz w terenie – 10 godz., ćwiczenia kameralne: 4 x 2 godz., w tym wykonanie poszczególnych części prognozy oddziaływania na środowisko, spotkanie z pracownikami Wydziału Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa (prezentacja prognoz i raportów oddziaływania na środowisko) – 2 godz., prezentacja projektów prognoz oddziaływania na środowisko połączona z dyskusją – 5 godz. Terminy zajęć odbywają się zgodnie z ustalonym ze studentami na początku semestru harmonogramem, średnio co dwa tygodnie |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym (zob. wyżej) – 33 godz. Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – konsultacje – 6 godz. Wykonanie pracy (pomiarów, obserwacji) w terenie – 10 godz. (1 dzień samodzielnej pracy terenowej). Przygotowanie projektów w zespole 4 os. (prognoza i raport oddziaływania na środowisko, analizy tekstowe i mapy, wizyty w urzędach) – 100 godz./osobę. Przygotowania prezentacji na obronę projektu OOŚ – 4 godz. Razem 153 godz. pracy studenta |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Pełny opis: |
Podstawy prawne ocen oddziaływania na środowisko, metodyka sporządzania opracowań typu OOŚ, teoria prognozowania, prognoza oddziaływania na środowisko, raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, rola instytucji w procedurze OOŚ. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Przewoźniak M., Czochański J., 2020. Przyrodnicze podstawy gospodarki przestrzennej : ujęcie proekologiczne. Wyd. Bogucki. s. 137-163, 347-390. Kowalczyk R., Szulczewska B., 2002, Strategiczne oceny oddziaływania na środowisko do planów zagospodarowania przestrzennego, Eko-Konsult, Gdańsk Ustawa z dn. 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Kistowski M., 2003, Metody sporządzania strategicznych ocen oddziaływania na środowisko przyrodnicze (na przykładzie prognoz wpływu na środowisko projektów programu rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego), Problemy Ocen Środowiskowych, nr 2(21), s.21-32. Uzupełniające: Problemy ocen środowiskowych – wybrane artykuły. |
|
Uwagi: |
Kurs obligatoryjny na specjalności na studiach magisterskich na kierunku geografia oraz e-gospodarka przestrzenna. Kurs dla studentów studiów magisterskich. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.