Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy zrównoważonego rozwoju

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-2040-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0521) Ekologia i ochrona środowiska Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problemy zrównoważonego rozwoju
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Ziaja
Prowadzący grup: Wiesław Ziaja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

1. Wiedza. Student ma poznać: 1) ewolucję oryginalnej koncepcji zrównoważonego rozwoju wypracowanej w latach 1969-1992 przez wyspecjalizowane organizacje międzynarodowe, 2) faktyczne i pozorowane stosowanie tej koncepcji w praktyce gospodarki przestrzennej i rozwoju regionalnego, ze szczególnym uwzględnieniem Polski (centralnie i na szczeblach samorządowych).

2. Umiejętności: 1) zastosowania zasad zrównoważonego rozwoju, 2) określenia, czy dane przedsięwzięcie gospodarcze lub planistyczne spełnia wymogi zrównoważonego rozwoju, czy nie spełnia, 3) wyszukiwania i analizowania dokumentów planistycznych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Kompetencje personalne i społeczne. Student ma świadomość roli rozwoju zrównoważonego w gospodarce i polityce, oraz własnej roli i odpowiedzialności społecznej we właściwym wdrażaniu tego rozwoju.

(KW_02, KW_03, KW_05, KW_06, KW_07, KW_08, KKS_06)

Wymagania wstępne:

kurs obligatoryjny dla studentów II roku studiów magisterskich (II stopnia) na specjalności gospodarka przestrzenna i rozwój regionalny oraz do wyboru wyłącznie dla pozostałych studentów II stopnia

Forma i warunki zaliczenia:

wykonanie (i oddanie) pracy pisemnej oraz jej prezentacja w ppt na zajęciach, obecność i aktywny udział w dyskusji

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

wykonanie (i oddanie) pracy pisemnej oraz jej prezentacja w ppt na zajęciach, obecność i aktywny udział w dyskusji

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - seminarium
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Bilans punktów ECTS:

2 punkty

Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 15 godz.

Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 20 godz.

Napisanie referatu i wykonanie prezentacji – 15 godz.

Razem 50 godz. pracy studenta.

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Oryginalna koncepcja zrównoważonego rozwoju wypracowana w latach 1969-1992 przez wyspecjalizowane organizacje międzynarodowe. Rozwój koncepcji po roku 1992 - pozytywy i bezdroża. Zasady zrównoważonego rozwoju w polityce i praktyce społeczno-gospodarczej, w różnych skalach (od globalnej poprzez europejską i ogólnopolską do lokalnej), w różnych branżach życia społeczno-gospodarczego, na przykładach różnych jednostek planistyczno-administracyjnych. Gospodarka przestrzenna jako jedna z podstaw zrównoważonego rozwoju regionalnego.

Pełny opis:

Oryginalna koncepcja zrównoważonego rozwoju wypracowana w latach 1969-1992 przez wyspecjalizowane organizacje międzynarodowe. Rozwój koncepcji po roku 1992 - pozytywy i bezdroża. Zasady zrównoważonego rozwoju w polityce i praktyce społeczno-gospodarczej, w różnych skalach (od globalnej poprzez europejską i ogólnopolską do lokalnej), w różnych branżach życia społeczno-gospodarczego, na przykładach różnych jednostek planistyczno-administracyjnych. Gospodarka przestrzenna jako jedna z podstaw zrównoważonego rozwoju regionalnego.

Literatura:

podstawowa:

Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, s. 373

uzupełniająca:

dokumenty planistyczne jednostek samorządu terytorialnego będących przedmiotem tematycznego opracowania i prezentacji przez studenta

Uwagi:

Maksymalnie 40 osób (2 grupy). Kurs wyłącznie dla studentów studiów II stopnia (magisterskich).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiesław Ziaja
Prowadzący grup: Wiesław Ziaja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

1. Wiedza. Student ma poznać: 1) ewolucję oryginalnej koncepcji zrównoważonego rozwoju wypracowanej w latach 1969-1992 przez wyspecjalizowane organizacje międzynarodowe, 2) faktyczne i pozorowane stosowanie tej koncepcji w praktyce gospodarki przestrzennej i rozwoju regionalnego, ze szczególnym uwzględnieniem Polski (centralnie i na szczeblach samorządowych).

2. Umiejętności: 1) zastosowania zasad zrównoważonego rozwoju, 2) określenia, czy dane przedsięwzięcie gospodarcze lub planistyczne spełnia wymogi zrównoważonego rozwoju, czy nie spełnia, 3) wyszukiwania i analizowania dokumentów planistycznych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Kompetencje personalne i społeczne. Student ma świadomość roli rozwoju zrównoważonego w gospodarce i polityce, oraz własnej roli i odpowiedzialności społecznej we właściwym wdrażaniu tego rozwoju.

(KW_02, KW_03, KW_05, KW_06, KW_07, KW_08, KKS_06)

Wymagania wstępne:

kurs obligatoryjny dla studentów II roku studiów magisterskich (II stopnia) na specjalności gospodarka przestrzenna i rozwój regionalny oraz do wyboru wyłącznie dla pozostałych studentów II stopnia

Forma i warunki zaliczenia:

wykonanie (i oddanie) pracy pisemnej oraz jej prezentacja w ppt na zajęciach, obecność i aktywny udział w dyskusji

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

wykonanie (i oddanie) pracy pisemnej oraz jej prezentacja w ppt na zajęciach, obecność i aktywny udział w dyskusji

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - seminarium
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Bilans punktów ECTS:

2 punkty

Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 15 godz.

Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 20 godz.

Napisanie referatu i wykonanie prezentacji – 15 godz.

Razem 50 godz. pracy studenta.

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Oryginalna koncepcja zrównoważonego rozwoju wypracowana w latach 1969-1992 przez wyspecjalizowane organizacje międzynarodowe. Rozwój koncepcji po roku 1992 - pozytywy i bezdroża. Zasady zrównoważonego rozwoju w polityce i praktyce społeczno-gospodarczej, w różnych skalach (od globalnej poprzez europejską i ogólnopolską do lokalnej), w różnych branżach życia społeczno-gospodarczego, na przykładach różnych jednostek planistyczno-administracyjnych. Gospodarka przestrzenna jako jedna z podstaw zrównoważonego rozwoju regionalnego.

Pełny opis:

Oryginalna koncepcja zrównoważonego rozwoju wypracowana w latach 1969-1992 przez wyspecjalizowane organizacje międzynarodowe. Rozwój koncepcji po roku 1992 - pozytywy i bezdroża. Zasady zrównoważonego rozwoju w polityce i praktyce społeczno-gospodarczej, w różnych skalach (od globalnej poprzez europejską i ogólnopolską do lokalnej), w różnych branżach życia społeczno-gospodarczego, na przykładach różnych jednostek planistyczno-administracyjnych. Gospodarka przestrzenna jako jedna z podstaw zrównoważonego rozwoju regionalnego.

Literatura:

podstawowa:

Kozłowski S., Ekorozwój. Wyzwanie XXI wieku. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, s. 373

uzupełniająca:

dokumenty planistyczne jednostek samorządu terytorialnego będących przedmiotem tematycznego opracowania i prezentacji przez studenta

Uwagi:

Maksymalnie 40 osób (2 grupy). Kurs wyłącznie dla studentów studiów II stopnia (magisterskich).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b