Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Katastrofy w przyrodzie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-2104-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Katastrofy w przyrodzie
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Zarządzanie zasobami przyrody - przedmioty fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Święchowicz
Prowadzący grup: Jolanta Święchowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

1. WIEDZA

- Student definiuje pojęcia: katastrofa ekologiczna, klęska żywiołowa, katastrofa naturalna, antropogeniczna i synergiczna, nadzwyczajne zagrożenie środowiska;

- wymienia cechy zdarzeń katastrofalnych w zależności od przyczyn powstawania, przebiegu, czasu trwania i skutków;

- zna obszary zagrożone potencjalnym wystąpieniem katastrof oraz prawdopodobną ich częstotliwość;

- zna i rozumie mechanizm przebiegu zdarzeń katastrofalnych w zależności od wywołujących je przyczyn;

- zna metody określania siły zdarzeń katastrofalnych, sposoby zapobiegania negatywnym skutkom katastrof, metody prognozowania oraz systemy ostrzegania;

- wie na czym polega adaptacja do zagrożeń;

- umie scharakteryzować postawy człowieka w stosunku do przyrody, opisać bezpośrednią reakcję na zagrożenie oraz podatność społeczeństwa na skutki zagrożeń.

(Geogr_I: KW_01, KW_02, KW_04, KW_05, KW_07, KW_11; Geogr II: KW_02, KW_06, KW_08; BG I: KW_08, KW_13; KW_20; BG_II: KW_05, KW_06)


2. UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi skutecznie pozyskiwać informację na temat zdarzeń katastrofalnych, krytycznie ocenić wiarygodność źródeł i zdobytych informacji, syntetycznie je opracować i właściwie zinterpretować;

- umie prawidłowo i rzetelnie opisać zdarzenia katastrofalne; potrafi właściwie posługiwać się fachową terminologią;

- umie przekazać zdobytą wiedzę w czasie dyskusji, przekonać do swoich racji, przyjąć argumenty innych, poprawnie formułować konstruktywne wnioski;

- potrafi pracować w grupie, umie spontanicznie i schematycznie przedstawić w formie graficznej dyskutowane zagadnienia, opracować scenariusze zdarzeń, przewidywać logiczne następstwo określonych działań.

(Geogr_I: KU_01, KU_02, KU_03, KU_05, KU_07, KU_10; KU_11; Geogr II: KU_02, KU_07, KU_08; BG I: KU_03, KU_04, KU_05, KU_09, KU_10, KU_13; BG_II: KU_04, KU_05, KU_10)


3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE:

- ma świadomość konieczności samodzielnego poszukiwania i weryfikowania informacji;

- zdaje sobie sprawę z konieczności doskonalenia umiejętności konstruktywnej dyskusji i przekonywania innych do swoich racji;

- ma świadomość wpływu zdarzeń katastrofalnych na zdrowie i życie ludzi, negatywnych skutków ekonomicznych i społecznych oraz jest w stanie ocenić rolę zdarzeń katastrofalnych w kształtowaniu środowiska Ziemi.

(Geogr_I: KKS_01, KKS_04, KKS_06, KKS_08; Geogr II: KKS_01, KKS_04, KKS_05; BG I: KKS_01, KKS_02, KKS_06; BG_II: KKS_01, KKS_04, KKS_05)


Wymagania wstępne:

Brak

Forma i warunki zaliczenia:

Wykonanie w trakcie trwania kursu określonych zadań,

test zaliczeniowy, zaliczenie z oceną


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wykonanie w trakcie trwania kursu przewidzianych programem zadań.

Zaliczenie pisemne

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Bilans punktów ECTS:

Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 33 godz.

Przygotowanie się do zajęć typu ćwiczeniowego – 10 godz.

Czytanie wskazanej literatury – 35 godz.

Napisanie (przygotowanie) raportu (projektu, eseju) – 10 godz.

Przygotowanie się do egzaminu końcowego – 12 godz.

Razem 100 godz. pracy studenta


Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1
Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Zajęcia konwersatoryjne poświęcone przyczynom, przebiegowi i skutkom zdarzeń katastrofalnych w przyrodzie.

Pełny opis:

Cechy zdarzeń katastrofalnych. Katastrofy naturalne, antropogeniczne, synergiczne, klęska żywiołowa, nadzwyczajne zagrożenie środowiska. Charakterystyka obszarów zagrożonych. Sposoby określania siły zdarzeń. Przegląd zdarzeń katastrofalnych w zależności od wywołujących je przyczyn: zderzenie z asteroidą (katastrofy kosmiczne), trzęsienia ziemi, eksplozje wulkaniczne, ruchy masowe (osuwanie, obrywanie, spływy, lawiny), cyklony tropikalne, trąby powietrzne (tornado), tsunami, sztormy, powodzie, susze, pożary, pustynnienie, El Nino. Katastrofy przemysłowe, katastrofy zapór wodnych, katastrofy tankowców i platform wiertniczych. Częstość występowania zdarzeń katastrofalnych. Sposoby zapobiegania negatywnym skutkom katastrof. Metody prognozowania. Systemy ostrzegania. Adaptacja do zagrożeń. Katastrofy w dziejach Ziemi: wiek Ziemi i czas geologiczny. Katastrofizm i uniformitaryzm. Zasada aktualizmu geologicznego. Zdarzenia impaktowe w historii Ziemi. Kryzysy świata organicznego - wielkie wymierania. Wielkie powodzie w historii Ziemi. Rola zdarzeń katastrofalnych w kształtowaniu środowiska Ziemi

Literatura:

Podstawowa:

Barnier M., 1996, Atlas wielkich zagrożeń, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.

Baturo W. (red.), 2008, Katastrofy i zagrożenia we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Graniczny M., Mizerski W., 2007, Katastrofy przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lisowski A., 1993, Skutki występowania zagrożeń naturalnych i ich percepcja w Polsce, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Lisowski A., 2000, Od pokory wobec losu do akceptacji ryzyka, Czasopismo Geograficzne 71(1):43-51.

Maciejowski M., 1997, Współzależność pogodowych zjawisk ekstremalnych i nadzwyczajnych zagrożeń środowiska, [w:] Ekstremalne zjawiska meteorologiczne, hydrologiczne i oceanograficzne, Sympozjum Jubileuszowe PTG, Warszawa, 86-91.

Riezanow I. A., 1986, Wielkie katastrofy w historii Ziemi, PWN, Warszawa.

Święchowicz J., Ziętara T., 2001, Cyklony tropikalne, trąby powietrzne, powodzie, [w:] Encyklopedia Geograficzna Świata. Suplement , Z. Otałęga (red.), Opres, Kraków, 22-39.

Zebrowski E., 1998, Niespokojna planeta (największe kataklizmu naturalne w historii ludzkości), Amber, Warszawa.

Uzupełniająca:

Andel van T. H., 1997, Nowe spojrzenie na starą planetę. Zmienne oblicze Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Chapman C. R., Morrison D.,1999, Kataklizmy w historii Wszechświata, Tajemnice Nauki, Amber, Warszawa.

Desonie D., 1997, Kosmiczne katastrofy, Prószynski i S-ka, Warszawa.

Rothe J. P., 1998, Trzęsienia ziemi i wulkany, Agade, Warszawa.

Walmsley D. J., Lewis G.J. (tłum.), 1997, Geografia człowieka. Podejście behawioralne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12a