Analiza i modelowanie przestrzenne w GIS
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-2314-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza i modelowanie przestrzenne w GIS |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
E-gospodarka przestrzenna, fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Kaim | |
Prowadzący grup: | Ewa Grabska-Szwagrzyk, Dominik Kaim | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | WIEDZA - zna aparat pojęciowy w zakresie metod analiz i modelowania przestrzennego z wykorzystaniem GIS (Geogr_II: KW_03) - zna i rozumie podstawowe i zaawansowane metody analiz i modelowania przestrzennego z wykorzystaniem GIS oraz konsekwencje ich zastosowania w różnych dziedzinach nauki i praktyki (Geogr_II: KW_05, KW_06, KW_08) - zna znaczenie analizy przestrzennej dla współczesnej geografii (Geogr_II: KW_02) UMIEJĘTNOŚCI - potrafi korzystać z literatury oraz stosować terminologię w języku polskim i angielskim wykorzystywaną w podstawowych i zaawansowanych metodach analiz i modelowania przestrzennego z wykorzystaniem GIS (Geogr_II: KU_01, KU_02) - potrafi wybrać i zastosować właściwe metody pozyskiwania, analizy i wizualizacji danych do rozwiązywania problemów badawczych (Geogr_II: KU_04), - potrafi przedstawić ustnie lub pisemnie wybrany problem naukowy z zakresu analizy i modelowania przestrzennego z wykorzystaniem metod i technik GIS w języku polskim i angielskim (Geogr_II: KU_08) KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE - ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego aktualizowania i poszerzania wiedzy (Geogr_II: KKS_01) - jest odpowiedzialna(y) za powierzany sprzęt komputerowy, bezpieczeństwo pracy własnej i innych (Geogr_II: KKS_03) - potrafi pracować w zespole i krytycznie oceniać własną rolę w grupie; potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań (Geogr_II: KKS_04) - ma świadomość konieczności poszanowania praw autorskich m.in. źródeł danych przestrzennych, odpowiedniego cytowania literatury (Geogr_II: KKS_05) |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie kursu z programu studiów geograficznych I stopnia: Geoinformatyka lub kurs/kurs e-learning |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem otrzymania zaliczenia z ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen z trzech elementów: • kartkówek sprawdzających wiedzę, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne opanowane przez studenta w trakcie poprzedniego ćwiczenia, • aktywności w trakcie zajęć, • raportów (prac pisemnych) – m minimum niezbędne do zaliczenia ćwiczeń to trzy raporty. Prace pisemne powinny być dostarczone do prowadzącego przed rozpoczęciem kolejnego ćwiczenia. Ocena z ćwiczeń jest średnią ważoną ocen z testów, prac pisemnych (raportów), prezentacji oraz aktywności studenta. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Metody oceny efektów kształcenia: • kartkówki, • raporty (prace pisemne; minimum 3), • ocena aktywności studenta w trakcie ćwiczeń, na podstawie których sprawdzany jest zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności oraz wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | e-learning metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne metody praktyczne - metoda projektów metody problemowe - wykład konwersatoryjny |
|
Bilans punktów ECTS: | - godziny „kontaktowe” z nauczycielem: 60 godz. - przygotowanie się do zajęć typu ćwiczeniowego + godziny pracy na odległość (e-learning): 18 godz. - opracowanie wyników zajęć typu ćwiczeniowego: 32 godz. - czytanie zadanej (wskazanej) literatury: 16 godz. - napisanie (przygotowanie) raportu (projektu, eseju): 24 godz. RAZEM: 150 godzin pracy studenta |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Treści przekazywane w formie ćwiczeń komputerowych: • ilościowa i jakościowa analiza przestrzenna: zaawansowana statystyka przestrzenna, geostatystyka, • modelowanie powierzchni, • analiza kosztowa, • modelowanie sieci, • automaty komórkowe, • analiza lokalizacji i alokacji, • przestrzenne modelowanie procesów naturalnych i antropogenicznych, • problemy z wykorzystywaniem GIS w modelowaniu przestrzennym, • hierarchiczność, skala i pole podstawowe (problem MAUP), • przykłady z zakresu: analizy struktury krajobrazu, modelowania powierzchni terenu, modelowania zjawisk ludnościowych, modelowania hydrologicznego, dostępności komunikacyjnej, zmian pokrycia terenu i użytkowania ziemi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Longley P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhind D.W., 2006, GIS. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: Podawana na bieżąco w trakcie zajęć |
|
Uwagi: |
Kurs przeznaczony dla studentów studiów magisterskich na kierunkach geografia ZAJĘCIA KAMERALNE W LABORATORIUM KOMPUTEROWYM ROZPOCZNĄ SIĘ Z POCZĄTKIEM SEMESTRU LETNIEGO (KONIEC LUTEGO). PRZEWIDZIANYCH JEST 10 SPOTKAŃ. SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM ZAJĘĆ ZOSTANIE OGŁOSZONY NA PLATFORMIE PEGAZ, NA POCZĄTKU ZAJĘĆ. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.