Pozyskiwanie danych geograficznych i infrastruktury informacji przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-2318-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0612) Projektowanie i administrowanie baz danych i sieci
|
Nazwa przedmiotu: | Pozyskiwanie danych geograficznych i infrastruktury informacji przestrzennej |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
E-gospodarka przestrzenna, stacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
KON
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Konwersatorium, 8 godzin
Kształcenie na odległość, 16 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Kozak | |
Prowadzący grup: | Ewa Grabska-Szwagrzyk, Rafał Iwański, Jacek Kozak, Krzysztof Ostafin, Mateusz Troll | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | I. Wiedza - zna metody pozyskiwania danych geograficznych (przestrzennych), w tym metody opierające się na nowoczesnych technologiach, takie jak teledetekcja satelitarna, fotogrametria, skaning laserowy, nawigacja satelitarna (KW_07) - zna technologie przechowywania i udostępniania danych geograficznych, w szczególności zna współczesną koncepcję infrastruktury informacji przestrzennej (IIP) (KW_08) - zna podstawowe terminy z zakresu pozyskiwania danych przestrzennych oraz infrastruktur informacji przestrzennej w języku polskim i angielskim (KW_11) II. Umiejętności - potrafi znaleźć informacje na temat polskich i europejskich rozwiązań dotyczących IIP w internetowych bazach aktów prawnych, w bazach literaturowych, a także na portalach instytucji państwowych (KU_02) - potrafi wskazać właściwe metody pozyskiwania danych przestrzennych do rozwiązywania problemów związanych z oceną stanu zagospodarowania przestrzennego oraz stopnia rozwoju społeczno-ekonomicznego, z prognozowaniem zmian oraz kształtowaniem przestrzeni życia człowieka (KU_03) - potrafi wykorzystać narzędzia oferowane przez platformy e-learningowe do komunikacji oraz pozyskiwania wiedzy (KU_05) - potrafi korzystać z baz danych przestrzennych rozwijanych w ramach IIP (KU_07) - potrafi przygotować krótki raport projektowy z zachowaniem poprawności metodologicznej oraz rygorów formalnych i edycyjnych (KU_09) III. Kompetencje społeczne - wykazuje krytycyzm odnośnie danych przestrzennych oraz ich źródeł (KKS_03) - rozumie znaczenie prawnych uwarunkowań dostępu do danych przestrzennych i ograniczeń prawnych ich wykorzystywania (KKS_07) |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Wykonanie wszystkich przewidzianych w module zaliczeń na ocenę minimum dostateczną (20% oceny) publiczna obrona wybranej pracy zaliczeniowej (20% oceny) udokumentowana aktywność w dyskusjach (konwersatorium) oraz na forum dyskusyjnym (10% oceny) egzamin na ocenę minimum dostateczną (50% oceny) |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Egzamin pisemny sprawdzający wiedzę teoretyczną studenta i uzyskane efekty odnośnie wiedzy ocena projektów (pisemnych prac zaliczeniowych) (maksymalna objętość – 10 standardowych stron A4) sprawdzająca uzyskane efekty w zakresie umiejętności ocena prezentacji projektowej w ramach zajęć konwersatoryjnych sprawdzająca uzyskane efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych ocena aktywności na forum dyskusyjnym (e-learning), w tym oceny własnych prac przez studentów, w czasie dyskusji na zajęciach i współpracy w ramach ćwiczeń, sprawdzająca uzyskane efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające: wykład informacyjny, instrukcja do ćwiczeń oraz do wykonania prac zaliczeniowych (z wykorzystaniem e-learningu). Metody problemowe: konwersatorium. Metody praktyczne: ćwiczenia w laboratorium komputerowym, indywidualna praca z oprogramowaniem. Metody praktyczne – metoda projektów (indywidualne wykonanie prac zaliczeniowych). |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w zajęciach kontaktowych: 44 godziny praca własna – studia literatury i przygotowanie do egzaminu: 56 godzin praca własna – przygotowanie prac zaliczeniowych: 50 godzin łączny nakład pracy studenta wynosi 150 godzin (6 ECTS) |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Pełny opis: |
Wstęp: dane geograficzne – co to znaczy? Dane a informacja 1. Mapy ‘papierowe’ jako źródło historycznych danych geograficznych. Pośrednie metody pozyskiwania danych Zaliczenie 1: Wykorzystanie map papierowych do przygotowania warstw wektorowych. 2. Teledetekcja: dane obrazowe i wysokościowe Zaliczenie 2: Integracja modeli SRTM oraz zdjęć satelitarnych Landsat. 3. Nawigacja satelitarna 4. Skaning laserowy Zaliczenie 3: Wykorzystanie danych lotniczego skaningu laserowego dostępnych w projekcie ISOK 5. Społecznościowa informacja geograficzna 6. Od nieuporządkowanych danych do koncepcji infrastruktury informacji przestrzennej 7. Podstawowe koncepcje i rozwiązania infrastruktur informacji przestrzennej 8. Systemy katastralne 9. Prawne aspekty korzystania z danych przestrzennych 10. Dane w Europie i Polsce Zaliczenie 4: Praca z danymi dostępnymi w Polsce i Europie. Pozyskanie, integracja, przetworzenie, charakterystyka. |
|
Literatura: |
Gaździcki J., 2001, Kompendium infrastruktur danych przestrzennych (wybór). Dostępne na stronie Polskiego Towarzystwa Informacji Przestrzennej (www.ptip.org.pl) Longley PA., Goodchild MF., Maguire DJ., Rhind DW, 2006, GIS. Teoria i praktyka. PWN (wybór) Monografia GBDOT http://www.gugik.gov.pl/projekty/gbdot/monografia-gbdot) (wybór) Ustawa o IIP 2010 (dostępne poprzez serwisy Sejmu RP) Wybrane artykuły i opracowania fachowe |
|
Uwagi: |
Kurs prowadzony wspólnie ze studentami II stopnia na kierunku e-gospodarka przestrzenna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.