Selected Issues in Ethnology
General data
Course ID: | WG.IG-4271-D |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0314) Sociology and cultural studies
|
Course title: | Selected Issues in Ethnology |
Name in Polish: | Wybrane zagadnienia z etnologii |
Organizational unit: | Institute of Geography and Spatial Management |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Classes in period "2023/2024 summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO KON
TU KON
WYK
W TH FR |
Type of class: |
Discussion class, 15 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Cząstka-Kłapyta | |
Group instructors: | Justyna Cząstka-Kłapyta | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Course - Grading | |
Included in the average rate: | yes |
|
Learning outcomes of a component: | (in Polish) 1. WIEDZA - student zna w stopniu podstawowym i rozumie założenia teoretyczne oraz podstawowe pojęcia charakterystyczne dla głównych kierunków i szkół etnologii i antropologii kulturowej. -student zna twórców tych kierunków i charakter prowadzonych przez nich badań terenowych i źródłowych . - dysponuje wiedzą o podstawowych pojęciach charakteryzujących kierunki i szkoły etnologii i antropologii kulturowej oraz ich zastosowaniu w badaniach terenowych. -student ma wiedzę o związkach i różnicach między etnologią, antropologią kulturową a innymi pomocniczymi naukami humanistycznymi – etnomuzykologią, religioznawstwem (etnologią religii), etnobotaniką. - student zna przyjęty umownie w dyscyplinie podział etniczny i etnograficzny Karpat. - student zna etnologiczne, antropologiczne, także religioznawcze oraz etnomuzykologiczne metody analizy i interpretacji różnych zjawisk kulturowych związanych ze szczególnym uwzględnieniem Karpat. 2. UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi wymienić i zrozumieć podstawowe kierunki i pojęcia związane z dyscypliną etnologii, antropologii kulturowej i ich nauk pomocniczych – etnomuzykologii, religioznastwa, etnobotaniki. - student potrafi wymienić i zrozumieć teorie nauk pomocniczych etnologii i antropologii kulturowej. - student potrafi odnieść poznane pojęcia w. w. nauk do konkretnych zjawisk kulturowych obszarów górskich. - student potrafi posługiwać się terminologią właściwą w.w. dyscypliną w stopniu, który pozwoli mu na formułowanie samodzielnych opinii. - student potrafi odnieść do praktycznych przykładów badań terenowych podstawowe poznane dyscyplinarne kierunki i pojęcia. - student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i paradygmatami badawczymi do diagnozowania procesów i zjawisk związanych z dawną i współczesną kulturą obszarów górskich. - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy (merytoryczne argumentowanie, interpretacja źródeł, formułowanie wniosków) wokół różnych problemów związanych z kulturą obszarów górskich. - student potrafi doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. - student umie docenić tradycję i dziedzictwo kulturowe, materialne i niematerialne, obszarów górskich w kategoriach współodpowiedzialności za ich dalszy rozwój. 3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: - ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego aktualizowania i poszerzania wiedzy K_K01 +++ - ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego aktualizowania i poszerzania wiedzy K_K02+++ - ma świadomość konieczności poszanowania praw autorskich K_K05 +++ - docenia wartość środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego; ma świadomość odpowiedzialności za ich ochronę K_K06 +++ |
|
Requirements: | (in Polish) brak |
|
Conditions of gaining credit: | (in Polish) Zaliczenie na podstawie: · czynnego udziału w zajęciach · sprawdzianu pisemnego zakładanego poziomu wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Sprawdzian pisemny – 100% oceny |
|
Assessment methods and criteria for this course: | (in Polish) Egzamin pisemny (test typu otwartego) sprawdzający zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: - osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności - wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Learning activities and teaching methods: | (in Polish) Metody podające: prezentacja multimedialna Metody podające: wykład informacyjny Metody podające: pokaz filmu, nagrania dźwiękowe Metody problemowe: wykład problemowy |
|
ECTS estimate: | (in Polish) Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 30 godz. Czytanie zadanej i (wskazanej) literatury – 15 godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz. Przygotowanie do egzaminu końcowego – 20 godz. Razem –75 godz. |
|
Work placement(s): | (in Polish) n/d |
|
Syllabus of the course for students commencing study programme from 19/20 academic year or later: | (in Polish) Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1 |
|
Short description: |
(in Polish) Poszerzenie wiedzy studentów geografii na temat szeroko rozumianej etnologii |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Charakterystyka przedmiotu badań i głównych kierunków i szkół: etnologii, antropologii kulturowej i jej nauk pomocniczych etnomuzykologii oraz etnologii religii. 2.Wołoskie osadnictwo w Karpatach w aspekcie historyczno-geograficznym 3.Prezentacja umownego podziału etnicznego i etnograficznego Karpat. 5.Wyjaśnienie podstawowych pojęć dyscyplin etnologii, etnomuzykologii w oparciu o konkretne przykłady zjawisk kulturowych występujących na obszarach górskich: kosmogonia - religia Słowian, tradycja - obyczaj, rytuał-obrzęd, folklor- folkloryzm, mit - legenda, religia-rytuał, magia, symbol i znak, oralność – piśmienność, regionalizm, etniczność - etnografia, kategoria swój - obcy. 6. Prezentacja niektórych kosmogonicznych przejawów kultury tradycyjnej ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk przyrody ożywionej (pierwotna funkcja wybranych drzew, zwierząt) i nieożywionej (pierwotna funkcja skał, masywów górskich, jaskiń, jezior - wody, ognia) oraz toponimów związanych z kosmognicznymi wyobrażeniami. KONWERSATORIUM Kategoria czasu. - Czas codzienny (profanum) i świąteczny (sacrum). Koncepcja czasu mitycznego, cyklicznego, historycznego. Rytuały „przejścia” na przykładzie Huculszczyzny i Podhala (czytanie wspólne tekstów, omawianie konkretnych obrzędów i innych zjawisk kulturowych). Kategoria „swój-obcy” - Przeciwstawienie „swojskości” i „obcości” w tradycyjnej kulturze ludowej i we współczesnej kulturze popularnej. Wyróżniki swojskości i obcości. Kategoria mit – legenda, bajka ludowa - interpretacja źródeł dotyczących ustnych przejawów folkloru z perspektywy etnologicznej, antropologicznej, religioznawczej i etnomuzycznej. - mit-legenda w toponomastyce Karpat Kategoria kultura – religia (Kosmogonia) - idee solarne i związane z kultem ognia na przykładach Huculszczyzny i Podhala |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1) Z. Benedyktowicz, Portrety :”obcego", Kraków 2000 (rozdz. Przeciwstawienie "swój - obcy" w etnografii, s.15 - 80). 2) Z. Jasiewicz, Początki polskiej etnologii i antropologii kulturowej (od końca XVIII wieku do roku 1918), Poznań 2011. 3) J. i R. Tomiccy, Drzewo życia. Ludowa wizja świata i człowieka, Warszawa 1975, s. 66-93. 4) J. Burszta, Folklor [w:] Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań 1987. 5) M. Eliade, Traktat o historii religii, t. 1, Warszawa 1988 (wybrane rozdziały). 6) J. M. Roszkowski, Regionalizm ale jaki? [w:] Regionalizm – regiony – Podhale. Red. J. M. Roszkowski, Zakopane 1995. 7)A. Szyjewski, Etnologia Religii, Kraków 2016, s. 15-31, s. 72-103. 8) J. Stęszewski, Folklor i folkloryzm wczoraj, dziś i jutro [w:] Folder XXV Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu nad Wisłą, Lublin 1991. 9) J. Szacki, Tradycja, przegląd problematyki, Warszawa 1971. 10) P. Kowalski, Leksykon - znaki świata: omen, przesąd, znaczenie, wydawnictwo PWM, 1998 (niektóre hasła z zajęć). 11) P. Kłapyta, Wołoskie osadnictwo w Karpatach w aspekcie historyczno-geograficznym, [w:] Kultura pasterska łuku Karpat i jej oddziaływanie na kulturę Babiogórców. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Babiogórskie Centrum Kultury w Zawoi z okazji 30. „Babiogórskiej Jesieni”, 19 września 2014, red. U. Janicka-Krzywda, s. 9-26. 12) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszak, Poznań 1987. 13) T. Borucki, Skąd się wzięły „morskie oka” w górach, „Wega”-Biuletyn Wielkiej Encyklopedii Gór i Alpinizmu”, nr. 7/2018, s. 409-417 (dostępny w internecie). 14) O. Hnatiuk, Wiedźmy, czarty i święci Huculszczyzny. Mity i legendy, Warszawa 1997. 15) K. Przerwa-Tetmajer, Bajeczny Świat Tatr, Warszawa 1905. 16) J. Cząstka-Kłapyta, Kolędowanie na Huculszczyźnie, red. A. Doboszewska, Kraków 2014 17)Pasterstwo Tatr Polskich i Podhala, red. W. Antoniewicz, t. VII, Wrocław-Warszawa-Kraków 1967, s. 63-199. Literatura uzupełniająca: 18) Ph. Wheekwright, Symbol archetypowy [w:] Symbole i symbolika, red. M. Głowiński, Warszawa 1990. 19) A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 2018. 20) W. Ong, Nieco o psychodynamice oralności [w:] Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin 1992, s. 55-112. 21) J. G. Frazer, Złota Gałąź, Warszawa 1965. 22) Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. II, red. M. Biernacka, M. Frankowska, W. Paprocka, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź. 23) K. Dadak-Kozicka, Folklor sztuką życia: u źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996. 24) Hobsbawm, T. Ranger, Tradycja wynaleziona, Kraków 2008. |
Classes in period "2024/2025 summer semester" (future)
Time span: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Navigate to timetable
MO KON
TU WYK
KON
W TH FR |
Type of class: |
Discussion class, 15 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Cząstka-Kłapyta | |
Group instructors: | Justyna Cząstka-Kłapyta | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Course - Grading | |
Included in the average rate: | yes |
|
Learning outcomes of a component: | (in Polish) 1. WIEDZA - student zna w stopniu podstawowym i rozumie założenia teoretyczne oraz podstawowe pojęcia charakterystyczne dla głównych kierunków i szkół etnologii i antropologii kulturowej. -student zna twórców tych kierunków i charakter prowadzonych przez nich badań terenowych i źródłowych . - dysponuje wiedzą o podstawowych pojęciach charakteryzujących kierunki i szkoły etnologii i antropologii kulturowej oraz ich zastosowaniu w badaniach terenowych. -student ma wiedzę o związkach i różnicach między etnologią, antropologią kulturową a innymi pomocniczymi naukami humanistycznymi – etnomuzykologią, religioznawstwem (etnologią religii), etnobotaniką. - student zna przyjęty umownie w dyscyplinie podział etniczny i etnograficzny Karpat. - student zna etnologiczne, antropologiczne, także religioznawcze oraz etnomuzykologiczne metody analizy i interpretacji różnych zjawisk kulturowych związanych ze szczególnym uwzględnieniem Karpat. 2. UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi wymienić i zrozumieć podstawowe kierunki i pojęcia związane z dyscypliną etnologii, antropologii kulturowej i ich nauk pomocniczych – etnomuzykologii, religioznastwa, etnobotaniki. - student potrafi wymienić i zrozumieć teorie nauk pomocniczych etnologii i antropologii kulturowej. - student potrafi odnieść poznane pojęcia w. w. nauk do konkretnych zjawisk kulturowych obszarów górskich. - student potrafi posługiwać się terminologią właściwą w.w. dyscypliną w stopniu, który pozwoli mu na formułowanie samodzielnych opinii. - student potrafi odnieść do praktycznych przykładów badań terenowych podstawowe poznane dyscyplinarne kierunki i pojęcia. - student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i paradygmatami badawczymi do diagnozowania procesów i zjawisk związanych z dawną i współczesną kulturą obszarów górskich. - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy (merytoryczne argumentowanie, interpretacja źródeł, formułowanie wniosków) wokół różnych problemów związanych z kulturą obszarów górskich. - student potrafi doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. - student umie docenić tradycję i dziedzictwo kulturowe, materialne i niematerialne, obszarów górskich w kategoriach współodpowiedzialności za ich dalszy rozwój. 3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: - ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego aktualizowania i poszerzania wiedzy K_K01 +++ - ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych oraz samodzielnego aktualizowania i poszerzania wiedzy K_K02+++ - ma świadomość konieczności poszanowania praw autorskich K_K05 +++ - docenia wartość środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego; ma świadomość odpowiedzialności za ich ochronę K_K06 +++ |
|
Requirements: | (in Polish) brak |
|
Conditions of gaining credit: | (in Polish) Zaliczenie na podstawie: · czynnego udziału w zajęciach · sprawdzianu pisemnego zakładanego poziomu wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Sprawdzian pisemny – 100% oceny |
|
Assessment methods and criteria for this course: | (in Polish) Egzamin pisemny (test typu otwartego) sprawdzający zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: - osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności - wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Learning activities and teaching methods: | (in Polish) Metody podające: prezentacja multimedialna Metody podające: wykład informacyjny Metody podające: pokaz filmu, nagrania dźwiękowe Metody problemowe: wykład problemowy |
|
ECTS estimate: | (in Polish) Godziny „kontaktowe” z prowadzącym – 30 godz. Czytanie zadanej i (wskazanej) literatury – 15 godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz. Przygotowanie do egzaminu końcowego – 20 godz. Razem –75 godz. |
|
Work placement(s): | (in Polish) n/d |
|
Syllabus of the course for students commencing study programme from 19/20 academic year or later: | (in Polish) Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Short description: |
(in Polish) Poszerzenie wiedzy studentów geografii na temat szeroko rozumianej etnologii |
|
Full description: |
(in Polish) 1. Charakterystyka przedmiotu badań i głównych kierunków i szkół: etnologii, antropologii kulturowej i jej nauk pomocniczych etnomuzykologii oraz etnologii religii. 2.Wołoskie osadnictwo w Karpatach w aspekcie historyczno-geograficznym 3.Prezentacja umownego podziału etnicznego i etnograficznego Karpat. 5.Wyjaśnienie podstawowych pojęć dyscyplin etnologii, etnomuzykologii w oparciu o konkretne przykłady zjawisk kulturowych występujących na obszarach górskich: kosmogonia - religia Słowian, tradycja - obyczaj, rytuał-obrzęd, folklor- folkloryzm, mit - legenda, religia-rytuał, magia, symbol i znak, oralność – piśmienność, regionalizm, etniczność - etnografia, kategoria swój - obcy. 6. Prezentacja niektórych kosmogonicznych przejawów kultury tradycyjnej ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk przyrody ożywionej (pierwotna funkcja wybranych drzew, zwierząt) i nieożywionej (pierwotna funkcja skał, masywów górskich, jaskiń, jezior - wody, ognia) oraz toponimów związanych z kosmognicznymi wyobrażeniami. KONWERSATORIUM Kategoria czasu. - Czas codzienny (profanum) i świąteczny (sacrum). Koncepcja czasu mitycznego, cyklicznego, historycznego. Rytuały „przejścia” na przykładzie Huculszczyzny i Podhala (czytanie wspólne tekstów, omawianie konkretnych obrzędów i innych zjawisk kulturowych). Kategoria „swój-obcy” - Przeciwstawienie „swojskości” i „obcości” w tradycyjnej kulturze ludowej i we współczesnej kulturze popularnej. Wyróżniki swojskości i obcości. Kategoria mit – legenda, bajka ludowa - interpretacja źródeł dotyczących ustnych przejawów folkloru z perspektywy etnologicznej, antropologicznej, religioznawczej i etnomuzycznej. - mit-legenda w toponomastyce Karpat Kategoria kultura – religia (Kosmogonia) - idee solarne i związane z kultem ognia na przykładach Huculszczyzny i Podhala |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1) Z. Benedyktowicz, Portrety :”obcego", Kraków 2000 (rozdz. Przeciwstawienie "swój - obcy" w etnografii, s.15 - 80). 2) Z. Jasiewicz, Początki polskiej etnologii i antropologii kulturowej (od końca XVIII wieku do roku 1918), Poznań 2011. 3) J. i R. Tomiccy, Drzewo życia. Ludowa wizja świata i człowieka, Warszawa 1975, s. 66-93. 4) J. Burszta, Folklor [w:] Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań 1987. 5) M. Eliade, Traktat o historii religii, t. 1, Warszawa 1988 (wybrane rozdziały). 6) J. M. Roszkowski, Regionalizm ale jaki? [w:] Regionalizm – regiony – Podhale. Red. J. M. Roszkowski, Zakopane 1995. 7)A. Szyjewski, Etnologia Religii, Kraków 2016, s. 15-31, s. 72-103. 8) J. Stęszewski, Folklor i folkloryzm wczoraj, dziś i jutro [w:] Folder XXV Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu nad Wisłą, Lublin 1991. 9) J. Szacki, Tradycja, przegląd problematyki, Warszawa 1971. 10) P. Kowalski, Leksykon - znaki świata: omen, przesąd, znaczenie, wydawnictwo PWM, 1998 (niektóre hasła z zajęć). 11) P. Kłapyta, Wołoskie osadnictwo w Karpatach w aspekcie historyczno-geograficznym, [w:] Kultura pasterska łuku Karpat i jej oddziaływanie na kulturę Babiogórców. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Babiogórskie Centrum Kultury w Zawoi z okazji 30. „Babiogórskiej Jesieni”, 19 września 2014, red. U. Janicka-Krzywda, s. 9-26. 12) Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszak, Poznań 1987. 13) T. Borucki, Skąd się wzięły „morskie oka” w górach, „Wega”-Biuletyn Wielkiej Encyklopedii Gór i Alpinizmu”, nr. 7/2018, s. 409-417 (dostępny w internecie). 14) O. Hnatiuk, Wiedźmy, czarty i święci Huculszczyzny. Mity i legendy, Warszawa 1997. 15) K. Przerwa-Tetmajer, Bajeczny Świat Tatr, Warszawa 1905. 16) J. Cząstka-Kłapyta, Kolędowanie na Huculszczyźnie, red. A. Doboszewska, Kraków 2014 17)Pasterstwo Tatr Polskich i Podhala, red. W. Antoniewicz, t. VII, Wrocław-Warszawa-Kraków 1967, s. 63-199. Literatura uzupełniająca: 18) Ph. Wheekwright, Symbol archetypowy [w:] Symbole i symbolika, red. M. Głowiński, Warszawa 1990. 19) A. Gieysztor, Mitologia Słowian, Warszawa 2018. 20) W. Ong, Nieco o psychodynamice oralności [w:] Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin 1992, s. 55-112. 21) J. G. Frazer, Złota Gałąź, Warszawa 1965. 22) Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej, t. II, red. M. Biernacka, M. Frankowska, W. Paprocka, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź. 23) K. Dadak-Kozicka, Folklor sztuką życia: u źródeł antropologii muzyki, Warszawa 1996. 24) Hobsbawm, T. Ranger, Tradycja wynaleziona, Kraków 2008. |
Copyright by Jagiellonian University in Kraków.