Pilotaż i przewodnictwo turystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-4413-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1015) Podróże, turystyka i wypoczynek
|
Nazwa przedmiotu: | Pilotaż i przewodnictwo turystyczne |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT SO TER
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Ćwiczenia terenowe, 60 godzin
Kształcenie na odległość, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Pawlusiński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kępski, Mirosław Mika, Robert Pawlusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem modułu jest przekazanie wiedzy na temat roli pilota i przewodnika turystycznego w obsłudze ruchu turystycznego oraz zapoznanie studentów z warsztatem zawodowym pilotów wycieczek i przewodników turystycznych w ujęciu praktycznym |
|
Efekty kształcenia: | 1. WIEDZA - posiada wiedzę na temat prawnych uwarunkowań pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego w Polsce i poza granicami kraju, zakresu obowiązków pilotów wycieczek i przewodników turystycznych oraz specyfiki obsługi grupy turystycznej (Geografia I st. - K_W11; Geografia II st. - K_W08) 2. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi opracować program imprezy turystycznej o charakterze poznawczym i specjalistycznym oraz poprowadzić wycieczkę pełniąc funkcje pilota i przewodnika grup turystycznych (Geografia I st. - K-U09) - umie pozyskiwać informacje przyrodnicze, historyczne, kulturowe, gospodarcze i inne niezbędne do realizacji programu wycieczki, potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji, w tym mapy (Geografia I st. - K_U03) - potrafi ocenić własne umiejętności w zakresie pilotażu i przewodnictwa turystycznego (Geografia II st. - K_U09) - potrafi przekazywać turystom specjalistyczne informacje o atrakcjach turystycznych, dobierać metody, materiały i narzędzia (m.in. mapy, urządzenia nawigacyjne itd.) niezbędne do wykonywania zadań zawodowych (Geografia I st. - K_U03) 3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: - ma świadomość problemów związanych z obsługą grup turystycznych oraz nabywa podstawowe umiejętności w zakresie ich rozwiązywania (K-K04) - ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych (K_K01) |
|
Wymagania wstępne: | Zalecane: realizacja kursu Organizacja i obsługa ruchu turystycznego - WB.IG-4412-D |
|
Forma i warunki zaliczenia: | 1. Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach terenowych (wykonanie określonych zadań w trakcie ćwiczeń - pełnienie funkcji pilota wycieczek lub przewodnika turystycznego) 2. Przygotowanie sprawozdania merytorycznego z wyjazdu 3. Test zaliczeniowy dotyczący treści poruszanych za zajęciach wprowadzających, prawnych regulacji pracy pilota wycieczek i przewodnika oraz trasy wyjazdu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wykonanie określonych zadań w toku zajęć oraz test sprawdzający zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: - osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności - wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym –80 godz. E – learning – 20 godz. Przygotowanie się do zajęć typu ćwiczeniowego – 20 godz. Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia końcowego – 10 godz. Razem 140 godz. pracy studenta = 6 ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Studenci zapoznają się ze specyfiką pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach terenowych (wykonywanie zadań pilotów wycieczek i przewodników turystycznych). Zajęcia praktyczne poprzedzone są blokiem wprowadzającym w formie wykładów oraz zajęć e-learningowych, w trakcie których prezentowane są zagadnienia dotyczące pilotażu i przewodnictwa turystycznego. W bloku ćwiczeń kameralnych ustalana i omawiana jest szczegółowo trasa wyjazdu, przydzielane są konkretne zadania uczestnikom kursu. W trakcie ćwiczeń terenowych każdy ze studentów pełni funkcje pilota wycieczek i przewodnika turystycznego (na określonym wcześniej odcinku). Praca każdego ze studentów jest oceniana w trakcie wieczornych spotkań (odpraw). |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się ze specyfiką pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach terenowych (wykonywanie zadań pilotów wycieczek i przewodników turystycznych). Zajęcia praktyczne poprzedzone są 10 godzinnym blokiem wprowadzającym, w trakcie którego prezentowane są podstawowe zagadnienia dotyczące pilotażu i przewodnictwa turystycznego oraz omawiana jest szczegółowo trasa wyjazdu. |
|
Pełny opis: |
1. Funkcje i zadania pilota wycieczek oraz przewodnika turystycznego w systemie obsługi ruchu turystycznego 2. Prawne uwarunkowania pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego w Polsce i poza granicami kraju 3. Motywy podróży turystycznych; potrzeby artykułowane w związku z podróżą oraz w trakcie podróży turystycznej 4. Grupa turystyczna – specyfika i mechanizmy funkcjonowania; rodzaje grup turystycznych; konflikt w grupie turystycznej; 5. Zasady obsługi różnych rodzajów imprez turystycznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na: a) rodzaj transportu: imprezy autokarowe, imprezy lotnicze, turystyka piesza (rajdy i in.); b) sposób organizacji: impreza objazdowa, impreza pobytowa, impreza specjalistyczna; c) motyw podróży: a) impreza wypoczynkowa, b) impreza poznawcza, c) impreza specjalistyczna. 6. Metodyka i technika prowadzenia wycieczek w górach 7. Metodyka i technika prowadzenia wycieczek w miastach 8. Formy i zasady interpretacji dziedzictwa w pracy przewodnicka turystycznego i pilota wycieczek 9. Komunikacja interpersonalna w obsłudze grup turystycznych 10. Warsztat pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego (gromadzenie informacji, techniki prezentacji informacji) 11. Współpraca pilota wycieczek z kontrahentami (baza noclegowa, atrakcje turystyczne) 12. Sytuacje trudne (awaryjne) w obsłudze grup turystycznych i sposoby ich rozwiązywania 13. Biuro podróży a pilot wycieczek i przewodnik turystyczny – prawne i organizacyjne zasady współpracy 14. Regulamin imprezy turystycznej i wymogi związane z uczestnictwem w wyjeździe (zdrowotne, srodowiskowe, kulturowe) 15. Omówienie trasy wyjazdu i przygotowanie zadań dla studentów |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa (obowiązkowa dla wszystkich Gołembski G. (red.), 2006, Vademecum pilota grup turystycznych, AE Poznań (i wydania późniejsze) Kruczek Z. (red.), 2007, Pilotaż wycieczek zagranicznych, Proksenia, Kraków (i wydania późniejsze) Kurek W., (red.), 2007, Turystyka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. Mikos von Rohrscheid A., 2014, Współczesne przewodnictwo miejskie. Metodyka i organizacja interpretacji dziedzictwa, Proksenia, Kraków. Szafranowicz-Małozięć, 2015, Podręcznik pilota wycieczek. Warsztat praktyczny, Kadry Turystyki, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Uwaga: zajęcia mają typowo praktyczny charakter, wymagany jest dobry stan zdrowia. Zajęcia są pełnopłatne. Studenci pokrywają koszty transportu, noclegów i wyżywienia. Przykładowe trasy wyjazdów z lat wcześniejszych - Kraków-Budapeszt-Jezioro Balaton-Bratysława-Wiedeń-Kraków - Kraków-Maribor-Lublana- Alpy Julijskie-Jaskinie Szkocjańskie-Płw. Istria - Kraków-Ołomuniec-Brno-Ceski Krumlov-Mariańskie Łaźnie-Karlove Vary-Praga - Kraków-Budapeszt-Wiedeń-Bratysława - Kraków-Dolina Wachau-Bad Ischl-Salzburg-Wiedeń-Bratysława ************************ ŚCIEŻKA SPECJALIZACYJNA „Pilotaż i przewodnictwo turystyczne” stanowi uzupełniający program kształcenia studentów geografii na specjalności Turystyka w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W ramach ścieżki specjalizacyjnej „Pilotaż i przewodnictwo turystyczne” student realizuje następujące kursy z oferty IGiGP UJ: Kursy ogólne: a) 5001-D-II Geografia regionalna świata (wykład – 36 g.; ćwiczenia – 15 g.) b) 2025-D Historia architektury i urbanistyki (wykład – 45 g.) c) 4271-D Wybrane zagadnienia z etnologii (wykład – 15, ćw. – 15 g.) d) 3324-D Regiony klimatyczne świata (konwers. – 30 g.) Kursy specjalizacyjne: e) 5011-D Geografia turystyczna świata (wykład – 30 g.) f) 5707-D Geografia turystyczna Polski (wykład – 30 g.) g) 4258-D Formy turystyki (wykład – 15 g.; ćwiczenia – 15 g.) h) 5714-D Organizacja i obsługa ruchu turystycznego (wykład – 30 g.; ćw.-15 g.) i) 5714-D Pielgrzymki i turystyka religijna w Polsce (wykład 15 g.; ćw. – 15 g.) Kursy terenowe (w tym kursy praktyczne): j) 4270-D Wybrane zagadnienia z ochrony i konserwacji zabytków (wykład – 5 g.; ćw. terenowe – 10 g.) k) 1251-D Ćwiczenia terenowe regionalne Karpaty (ćw. terenowe – 60 g.) lub 1253-D Ćwiczenia terenowe regionalne Pomorze (ćw. terenowe – 60 g.) lub ewentualnie inny kursu terenowy regionalny 6 dniowy: Sudety, Roztocze i Niecka Nidy l) 4413a-D Pilotaż i przewodnictwo turystyczne ( ćw. – 20 g., e-learning – 20 g.; ćw. terenowe – 60 g.). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT SO TER
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Ćwiczenia terenowe, 60 godzin
Kształcenie na odległość, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Pawlusiński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kępski, Mirosław Mika, Robert Pawlusiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem modułu jest przekazanie wiedzy na temat roli pilota i przewodnika turystycznego w obsłudze ruchu turystycznego oraz zapoznanie studentów z warsztatem zawodowym pilotów wycieczek i przewodników turystycznych w ujęciu praktycznym |
|
Efekty kształcenia: | 1. WIEDZA - posiada wiedzę na temat prawnych uwarunkowań pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego w Polsce i poza granicami kraju, zakresu obowiązków pilotów wycieczek i przewodników turystycznych oraz specyfiki obsługi grupy turystycznej (Geografia I st. - K_W11; Geografia II st. - K_W08) 2. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi opracować program imprezy turystycznej o charakterze poznawczym i specjalistycznym oraz poprowadzić wycieczkę pełniąc funkcje pilota i przewodnika grup turystycznych (Geografia I st. - K-U09) - umie pozyskiwać informacje przyrodnicze, historyczne, kulturowe, gospodarcze i inne niezbędne do realizacji programu wycieczki, potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji, w tym mapy (Geografia I st. - K_U03) - potrafi ocenić własne umiejętności w zakresie pilotażu i przewodnictwa turystycznego (Geografia II st. - K_U09) - potrafi przekazywać turystom specjalistyczne informacje o atrakcjach turystycznych, dobierać metody, materiały i narzędzia (m.in. mapy, urządzenia nawigacyjne itd.) niezbędne do wykonywania zadań zawodowych (Geografia I st. - K_U03) 3. KOMPETENCJE PERSONALNE I SPOŁECZNE: - ma świadomość problemów związanych z obsługą grup turystycznych oraz nabywa podstawowe umiejętności w zakresie ich rozwiązywania (K-K04) - ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych (K_K01) |
|
Wymagania wstępne: | Zalecane: realizacja kursu Organizacja i obsługa ruchu turystycznego - WB.IG-4412-D |
|
Forma i warunki zaliczenia: | 1. Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach terenowych (wykonanie określonych zadań w trakcie ćwiczeń - pełnienie funkcji pilota wycieczek lub przewodnika turystycznego) 2. Przygotowanie sprawozdania merytorycznego z wyjazdu 3. Test zaliczeniowy dotyczący treści poruszanych za zajęciach wprowadzających, prawnych regulacji pracy pilota wycieczek i przewodnika oraz trasy wyjazdu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wykonanie określonych zadań w toku zajęć oraz test sprawdzający zakładany poziom wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną wymagane jest: - osiągnięcie wiedzy i umiejętności w wysokości 60% całego zasobu wiedzy i umiejętności - wykazanie w 100% zakładanych kompetencji personalnych i społecznych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny „kontaktowe” z prowadzącym –80 godz. E – learning – 20 godz. Przygotowanie się do zajęć typu ćwiczeniowego – 20 godz. Czytanie zadanej (wskazanej) literatury – 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia końcowego – 10 godz. Razem 140 godz. pracy studenta = 6 ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kształcenia do wyboru |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Studenci zapoznają się ze specyfiką pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach terenowych (wykonywanie zadań pilotów wycieczek i przewodników turystycznych). Zajęcia praktyczne poprzedzone są blokiem wprowadzającym w formie wykładów oraz zajęć e-learningowych, w trakcie których prezentowane są zagadnienia dotyczące pilotażu i przewodnictwa turystycznego. W bloku ćwiczeń kameralnych ustalana i omawiana jest szczegółowo trasa wyjazdu, przydzielane są konkretne zadania uczestnikom kursu. W trakcie ćwiczeń terenowych każdy ze studentów pełni funkcje pilota wycieczek i przewodnika turystycznego (na określonym wcześniej odcinku). Praca każdego ze studentów jest oceniana w trakcie wieczornych spotkań (odpraw). |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się ze specyfiką pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach terenowych (wykonywanie zadań pilotów wycieczek i przewodników turystycznych). Zajęcia praktyczne poprzedzone są 10 godzinnym blokiem wprowadzającym, w trakcie którego prezentowane są podstawowe zagadnienia dotyczące pilotażu i przewodnictwa turystycznego oraz omawiana jest szczegółowo trasa wyjazdu. |
|
Pełny opis: |
1. Funkcje i zadania pilota wycieczek oraz przewodnika turystycznego w systemie obsługi ruchu turystycznego 2. Prawne uwarunkowania pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego w Polsce i poza granicami kraju 3. Motywy podróży turystycznych; potrzeby artykułowane w związku z podróżą oraz w trakcie podróży turystycznej 4. Grupa turystyczna – specyfika i mechanizmy funkcjonowania; rodzaje grup turystycznych; konflikt w grupie turystycznej; 5. Zasady obsługi różnych rodzajów imprez turystycznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na: a) rodzaj transportu: imprezy autokarowe, imprezy lotnicze, turystyka piesza (rajdy i in.); b) sposób organizacji: impreza objazdowa, impreza pobytowa, impreza specjalistyczna; c) motyw podróży: a) impreza wypoczynkowa, b) impreza poznawcza, c) impreza specjalistyczna. 6. Metodyka i technika prowadzenia wycieczek w górach 7. Metodyka i technika prowadzenia wycieczek w miastach 8. Formy i zasady interpretacji dziedzictwa w pracy przewodnicka turystycznego i pilota wycieczek 9. Komunikacja interpersonalna w obsłudze grup turystycznych 10. Warsztat pracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego (gromadzenie informacji, techniki prezentacji informacji) 11. Współpraca pilota wycieczek z kontrahentami (baza noclegowa, atrakcje turystyczne) 12. Sytuacje trudne (awaryjne) w obsłudze grup turystycznych i sposoby ich rozwiązywania 13. Biuro podróży a pilot wycieczek i przewodnik turystyczny – prawne i organizacyjne zasady współpracy 14. Regulamin imprezy turystycznej i wymogi związane z uczestnictwem w wyjeździe (zdrowotne, srodowiskowe, kulturowe) 15. Omówienie trasy wyjazdu i przygotowanie zadań dla studentów |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa (obowiązkowa dla wszystkich Gołembski G. (red.), 2006, Vademecum pilota grup turystycznych, AE Poznań (i wydania późniejsze) Kruczek Z. (red.), 2007, Pilotaż wycieczek zagranicznych, Proksenia, Kraków (i wydania późniejsze) Kurek W., (red.), 2007, Turystyka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. Mikos von Rohrscheid A., 2014, Współczesne przewodnictwo miejskie. Metodyka i organizacja interpretacji dziedzictwa, Proksenia, Kraków. Szafranowicz-Małozięć, 2015, Podręcznik pilota wycieczek. Warsztat praktyczny, Kadry Turystyki, Warszawa. |
|
Uwagi: |
Uwaga: zajęcia mają typowo praktyczny charakter, wymagany jest dobry stan zdrowia. Zajęcia są pełnopłatne. Studenci pokrywają koszty transportu, noclegów i wyżywienia. Przykładowe trasy wyjazdów z lat wcześniejszych - Kraków-Budapeszt-Jezioro Balaton-Bratysława-Wiedeń-Kraków - Kraków-Maribor-Lublana- Alpy Julijskie-Jaskinie Szkocjańskie-Płw. Istria - Kraków-Ołomuniec-Brno-Ceski Krumlov-Mariańskie Łaźnie-Karlove Vary-Praga - Kraków-Budapeszt-Wiedeń-Bratysława - Kraków-Dolina Wachau-Bad Ischl-Salzburg-Wiedeń-Bratysława ************************ ŚCIEŻKA SPECJALIZACYJNA „Pilotaż i przewodnictwo turystyczne” stanowi uzupełniający program kształcenia studentów geografii na specjalności Turystyka w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W ramach ścieżki specjalizacyjnej „Pilotaż i przewodnictwo turystyczne” student realizuje następujące kursy z oferty IGiGP UJ: Kursy ogólne: a) 5001-D-II Geografia regionalna świata (wykład – 36 g.; ćwiczenia – 15 g.) b) 2025-D Historia architektury i urbanistyki (wykład – 45 g.) c) 4271-D Wybrane zagadnienia z etnologii (wykład – 15, ćw. – 15 g.) d) 3324-D Regiony klimatyczne świata (konwers. – 30 g.) Kursy specjalizacyjne: e) 5011-D Geografia turystyczna świata (wykład – 30 g.) f) 5707-D Geografia turystyczna Polski (wykład – 30 g.) g) 4258-D Formy turystyki (wykład – 15 g.; ćwiczenia – 15 g.) h) 5714-D Organizacja i obsługa ruchu turystycznego (wykład – 30 g.; ćw.-15 g.) i) 5714-D Pielgrzymki i turystyka religijna w Polsce (wykład 15 g.; ćw. – 15 g.) Kursy terenowe (w tym kursy praktyczne): j) 4270-D Wybrane zagadnienia z ochrony i konserwacji zabytków (wykład – 5 g.; ćw. terenowe – 10 g.) k) 1251-D Ćwiczenia terenowe regionalne Karpaty (ćw. terenowe – 60 g.) lub 1253-D Ćwiczenia terenowe regionalne Pomorze (ćw. terenowe – 60 g.) lub ewentualnie inny kursu terenowy regionalny 6 dniowy: Sudety, Roztocze i Niecka Nidy l) 4413a-D Pilotaż i przewodnictwo turystyczne ( ćw. – 20 g., e-learning – 20 g.; ćw. terenowe – 60 g.). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.