Praktyki z dydaktyki geografii w liceum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-6222-D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki z dydaktyki geografii w liceum |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Pietrzak | |
Strona przedmiotu: | http://www.geo.uj.edu.pl/zaklady/dydaktyka/praktyki.php | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Celem praktyk jest uzyskania kwalifikacji pedagogicznych do pracy nauczycielskiej we wszystkich typach szkół i placówek oświatowo - wychowawczych, zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dn. 12 marca 2009 r. Założeniem praktyk jest ćwiczenie umiejętności praktycznych prowadzenia procesu kształcenia. Student zna sposób organizacji pracy szkolnej. Potrafi starannie i pomysłowo zorganizować pracę uczniów. Jest otwarty i wrażliwy na uczniów. Odpowiedzialnie i systematycznie aktualizuje wiedzę geograficzną i pedagogiczną oraz poszerza swe umiejętności praktyczne. Absolwenta cechuje postawa empatii, koleżeńskości, sumienności, zaangażowania, skromności, stanowczości, pogody, aktywności. (KKS_01) |
|
Prerekwizyt: | Dydaktyka geografii I WG.IG-6211-D |
|
Wymagania wstępne: | Warunkiem dopuszczenia do udziału w zajęciach jest wykonanie przez studenta obowiązków, o których mowa w art. 21 ust. 2-8 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym. Ukończone lub w trakcie realizacji kursy w Studium Pedagogicz-nym UJ: Psychologia, Pedagogika, Emisja głosu. Ukończony lub w trakcie realizacji kurs z Dydaktyki geografii. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia praktyk są hospitacje i prowadzenie lekcji w liceum w wymiarze 75 godz., poprawne wykonanie konspektów i dokumentacji, ustna relacja z praktyk, pozytywna opinia opiekuna praktyk oraz prowadzącego przedmiot. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Obserwacja działań pedagogicznych studenta przez opiekuna praktyki, sprawdzenie poprawności przygotowanych scenariuszy lekcji prowadzonych, arkuszy obserwacyjnych lekcji hospitowanych, dokumentacji w dzienniczku praktyk. |
|
Metody dydaktyczne: | Obserwacja kierowana, samodzielne przygotowanie i prowadzenie lekcji, eksperyment dydaktyczny, analiza dokumentacji szkolnej, metoda portfolio |
|
Bilans punktów ECTS: | Godziny pracy w szkole – 75 godz., w tym 15 godz. poświęconych obserwacji psychologiczno-pedagogicznej. Przygotowywanie lekcji (w tym konspektów) – 15 lekcji po 3 godz. 45 godz. Razem 120 godz. pracy studenta |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | łącznie 75 godzin, w tym 60 godzin praktyk z dydaktyki geografii; praktyki zintegrowane są z praktykami psychologiczno-pedagogicznymi (łącznie 30 godz. czyli 15 godz. gimnazjum i 15 godz. liceum) |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3 |
|
Skrócony opis: |
Obserwacja lekcji prowadzonych przez nauczyciela opiekuna prak-tyk, samodzielne przygotowanie i prowadzenie lekcji geografii, przeprowadzenie eksperymentu dydaktycznego, analiza dokumen-tacji szkolnej, zapoznanie się z organizacją pracy szkoły, prowa-dzenie obserwacji i badań pedagogicznych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w gimnazjum i liceum mają na celu przygotowanie studen-ta do samodzielnej pracy w szkole, w tym do opanowania umiejęt-ności kierowania pracą uczniów i ich aktywizowania. Celem prak-tyki jest sprawdzenie umiejętności zastosowania wiadomości i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki, dydaktyki geogra-fii w organizacji procesu dydaktycznego w praktyce szkolnej, w tym opanowanie przez studentka umiejętności dostrzegania i roz-wiązywania problemów wychowawczych. Student opracowuje i samodzielnie przeprowadza lekcje geografii i zajęcia fakultatywne z uwzględnieniem różnych metod, technik kształcenia oraz form organizacji pracy. Student przeprowadza obserwacje oraz badania pedagogiczne uwzględniając różnice między gimnazjum a liceum. |
|
Literatura: |
Bullough R. V., 2009, Początkujący nauczyciel, Wydawnictwo GWP, Gdańsk. Harmin M., Duch klasy – jak motywować uczniów do nauki?, 2005, Wydawnictwo Civitas, Warszawa. Srokosz W. 2004, Geografia. Zadania, wskazówki, zasady ocenia-nia. Jak przygotować się do egzaminu, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa. Sterna D., 2006, Ocenianie kształtujące, Wydawnictwo Civitas, Warszawa. Świtalski E., 2002, Zajęcia w terenie w nauczaniu geografii, Ofi-cyna Wydawnicza Turpress, Toruń. Wojtanowicz P., 2006, Aktywizujące metody nauczania-uczenia się geografii, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.