Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki z dydaktyki geografii w liceum

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-6222-D
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyki z dydaktyki geografii w liceum
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Pietrzak
Prowadzący grup: Małgorzata Pietrzak
Strona przedmiotu: http://www.geo.uj.edu.pl/zaklady/dydaktyka/praktyki.php
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

Celem praktyk jest uzyskania kwalifikacji pedagogicznych do pracy nauczycielskiej we wszystkich typach szkół i placówek oświatowo - wychowawczych, zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dn. 12 marca 2009 r.

Założeniem praktyk jest ćwiczenie umiejętności praktycznych prowadzenia procesu kształcenia. Student zna sposób organizacji pracy szkolnej. Potrafi starannie i pomysłowo zorganizować pracę uczniów. Jest otwarty i wrażliwy na uczniów. Odpowiedzialnie i systematycznie aktualizuje wiedzę geograficzną i pedagogiczną oraz poszerza swe umiejętności praktyczne. Absolwenta cechuje postawa empatii, koleżeńskości, sumienności, zaangażowania, skromności, stanowczości, pogody, aktywności.

(KKS_01)


Prerekwizyt:

Dydaktyka geografii I WG.IG-6211-D
Dydaktyka geografii II WG.IG-6212-D

Wymagania wstępne:

Warunkiem dopuszczenia do udziału w zajęciach jest wykonanie przez studenta obowiązków, o których mowa w art. 21 ust. 2-8 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym.

Ukończone lub w trakcie realizacji kursy w Studium Pedagogicz-nym UJ: Psychologia, Pedagogika, Emisja głosu. Ukończony lub w trakcie realizacji kurs z Dydaktyki geografii.

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia praktyk są hospitacje i prowadzenie lekcji w liceum w wymiarze 75 godz., poprawne wykonanie konspektów i dokumentacji, ustna relacja z praktyk, pozytywna opinia opiekuna praktyk oraz prowadzącego przedmiot.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Obserwacja działań pedagogicznych studenta przez opiekuna praktyki, sprawdzenie poprawności przygotowanych scenariuszy lekcji prowadzonych, arkuszy obserwacyjnych lekcji hospitowanych, dokumentacji w dzienniczku praktyk.

Metody dydaktyczne:

Obserwacja kierowana, samodzielne przygotowanie i prowadzenie lekcji, eksperyment dydaktyczny, analiza dokumentacji szkolnej, metoda portfolio

Bilans punktów ECTS:

Godziny pracy w szkole – 75 godz., w tym 15 godz. poświęconych obserwacji psychologiczno-pedagogicznej. Przygotowywanie lekcji (w tym konspektów) – 15 lekcji po 3 godz. 45 godz.

Razem 120 godz. pracy studenta

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

łącznie 75 godzin, w tym 60 godzin praktyk z dydaktyki geografii; praktyki zintegrowane są z praktykami psychologiczno-pedagogicznymi (łącznie 30 godz. czyli 15 godz. gimnazjum i 15 godz. liceum)

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
Geografia i gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Geografia, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Obserwacja lekcji prowadzonych przez nauczyciela opiekuna prak-tyk, samodzielne przygotowanie i prowadzenie lekcji geografii, przeprowadzenie eksperymentu dydaktycznego, analiza dokumen-tacji szkolnej, zapoznanie się z organizacją pracy szkoły, prowa-dzenie obserwacji i badań pedagogicznych.

Pełny opis:

Zajęcia w gimnazjum i liceum mają na celu przygotowanie studen-ta do samodzielnej pracy w szkole, w tym do opanowania umiejęt-ności kierowania pracą uczniów i ich aktywizowania. Celem prak-tyki jest sprawdzenie umiejętności zastosowania wiadomości i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki, dydaktyki geogra-fii w organizacji procesu dydaktycznego w praktyce szkolnej, w tym opanowanie przez studentka umiejętności dostrzegania i roz-wiązywania problemów wychowawczych. Student opracowuje i samodzielnie przeprowadza lekcje geografii i zajęcia fakultatywne z uwzględnieniem różnych metod, technik kształcenia oraz form organizacji pracy. Student przeprowadza obserwacje oraz badania pedagogiczne uwzględniając różnice między gimnazjum a liceum.

Literatura:

Bullough R. V., 2009, Początkujący nauczyciel, Wydawnictwo GWP, Gdańsk.

Harmin M., Duch klasy – jak motywować uczniów do nauki?, 2005, Wydawnictwo Civitas, Warszawa.

Srokosz W. 2004, Geografia. Zadania, wskazówki, zasady ocenia-nia. Jak przygotować się do egzaminu, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.

Sterna D., 2006, Ocenianie kształtujące, Wydawnictwo Civitas, Warszawa.

Świtalski E., 2002, Zajęcia w terenie w nauczaniu geografii, Ofi-cyna Wydawnicza Turpress, Toruń.

Wojtanowicz P., 2006, Aktywizujące metody nauczania-uczenia się geografii, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a