Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój zawodowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-E-GP-501
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0031) Rozwój umiejętności osobowościowych Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rozwój zawodowy
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: E-gospodarka przestrzenna, fakultety
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 36 godzin więcej informacji
Kształcenie na odległość, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Pietrzak
Prowadzący grup: Małgorzata Pietrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

I. WIEDZA

• student orientuje się w podstawowych zagadnieniach rynku pracy i rozumie rządzące nim uwarunkowania społeczne i kulturowe (KW_12);

• wie jak zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju i awansu zawodowego;

• zna skuteczne metody poszukiwania pracy;

• zna zasady pisania CV i listu motywacyjnego;

• zna działania przygotowawcze do rozmowy z pracodawcą i podstawy dobrej autoprezentacji;

• zna podmioty i instytucje zatrudniające specjalistów w zakresie gospodarki przestrzennej;

• zna możliwości korzystania z programów i funduszy europejskich.

II. UMIEJĘTNOŚCI

• student umie korzystać z różnorodnych elektronicznych baz danych, w tym danych gromadzonych przez instytucje i urzędy państwowe (e-government, e-urząd) oraz jednostki statystyczne (GUS) (KU_07);

• potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną w celu analizowania i prognozowania zmian na rynku pracy;

• potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji;

• potrafi analizować własne działania;

• potrafi zaplanować własną strategię efektywnego poszukiwania pracy;

• potrafi poprawnie zredagować dokumenty aplikacyjne;

• potrafi przygotować się i umiejętnie zaprezentować podczas rozmowy kwalifikacyjnej;

• potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa pracy;

• potrafi przedstawić zalety i wyzwania samozatrudnienia.

III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

• student rozumie konieczność samodzielnego planowania własnej kariery zawodowej lub naukowej; jest przedsiębiorczy (KKS_06);

• ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności;

• docenia własne zaangażowanie w skuteczne poszukiwanie pracy;

• docenia znaczenie samodoskonalenia i rozwoju różnych obszarów aktywności w podnoszeniu swej konkurencyjności na rynku pracy;

• umie napisać życiorys i list motywacyjny, przygotować się do testów i rekrutacji metoda centrum oceny, zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej, zaplanować ścieżkę rozwoju zawodowego.


Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Pomyślne zaliczenie ćwiczeń: symulacja procesu rekrutacji typu centrum oceny i rozmowy kwalifikacyjnej (nagranie video), pisanie testów oraz CV, listu motywacyjnego, wypełnianie formularzy aplikacyjnych, sporządzenie dokumentów potrzebnych do otwarcia działalności gospodarczej, udział w targach pracy i konsultacje u doradcy zawodowego.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wykonanie określonych zadań w toku zajęć.

Metody dydaktyczne:

Metody podające – prezentacja multimedialna, opowiadania

Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy – metoda przypadku, gra dydaktyczna, metoda sytuacyjna

Metody praktyczne – microteaching (symulacja rozmowy kwalifikacyjnej); trening komunikacji interpersonalnej, warsztaty przedsiębiorczości


Bilans punktów ECTS:

Godziny „kontaktowe” z nauczycielem 36 godz.

Przygotowanie się do symulacji rozmowy kwalifikacyjnej 10 godz.

Obserwacja targów pracy, spotkania z pracodawcami 20 godz.

Czytanie zadanej (wskazanej) literatury i stron www 20 godz.

Napisanie CV, listu motywacyjnego i wypełnienie kwestionariusza osobowego 10 godz.

Przygotowanie dokumentów do prowadzenia działalności gosp. 10 godz.

Wykonanie testów osobowościowych oraz diagnozy TOP 10 godz.

Konsultacje z doradcą zawodowym 8 godz.

E-learning 36 godz.

Razem nakład pracy student/studentki 160 godz.


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Pełny opis:

1. Sektory rynku pracy: firma międzynarodowa; małe i średnie przedsiębiorstwa; sektor publiczny, administracja rządowa; organizacje pozarządowe.

2. Rynek pracy w Polsce: punkty pomocy i informacji o pracy; urzędy pracy; agencje doradztwa personalnego; biura pośrednictwa pracy; staże absolwenckie; źródła ofert pracy.

3. Etapy rekrutacji; działalność Assessment Center - przykładowe zadania i badane cechy; efektywność metod rekrutacji.

4. Autodiagnoza testy osobowościowe; Teorie osobowości. Warunki powstawania motywacji. Komunikacja odwzajemniona, aktywne słuchanie. Zarządzanie czasem.

5. Metody poznania kompetencji pracownika; obawy pracodawców; dokumenty dla pracodawcy: curriculum vitae, list motywacyjny, formularz aplikacyjny; testy osobowościowe

6. Symulacja procesu rekrutacji typu centrum oceny i rozmowy kwalifikacyjnej; typy rozmów kwalifikacyjnych;

7. Podstawy prawa pracy: rodzaje umów o pracę; umowy zawierane na podstawie kodeksu pracy, umowy zawierane na podstawie kodeksu cywilnego. Podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej.

8. Procedury otwarcia i prowadzenia działalności gospodarczej (otwieranie, zawieszanie, wznowienie, rejestracja on-line, wpis do CEIDG, zmiana we wpisie, likwidacja, wysokość opłat, formularze, kody PKD, wyszukiwanie przedsiębiorstw). Zarządzanie własną działalnością.

9. Psychologia autoprezentacji. Relacje pracownika z pracodawcą. Umiejętność skutecznego porozumiewania się w zespole, współpracy zespołowej i udzielania informacji zwrotnej.

10. Przedsiębiorczość ludzi nauki. E-biznes – opracowanie modelu i koncepcji biznesu w sieci. Koncepcja utworzenia i biznes plan innowacyjnego przedsiębiorstwa. Podstawy prawne zamówień publicznych, przetargów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Szukając pracy – pośrednictwo pracy w Małopolsce, poradnik WUP (pdf)

Własna firma – zanim zrealizujesz pomysł, poradnik WUP (pdf)

Informacja o zawodach, szkoleniach, edukacji i rynku pracy, poradnik WUP (pdf)

Jak pisać życiorys i list motywacyjny, poradnik WUP (pdf)

Literatura uzupełniająca:

Rozmowa kwalifikacyjna, poradnik WUP (pdf)

Internet narzędziem poszukiwania pracy, poradnik WUP (pdf)

Odkryj TOP – Twój Osobisty Potencjał, poradnik WUP (pdf)

Peace A., Mowa ciała, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2005

Skuteczna komunikacja [w:] Vademecum zarządzania wiekiem, Wydawnictwo PARP, Warszawa 2011

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b