Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prognozy środowiskowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-E-GP-525
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prognozy środowiskowe
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: E-gospodarka przestrzenna, fakultety
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 44 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Gorczyca
Prowadzący grup: Elżbieta Gorczyca, Anna Michno, Agnieszka Wypych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

I. WIEDZA

• student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zagrożeń naturalnych takich jak osuwiska i powodzie oraz o krajowych projektach/bazach mających pomóc w zarządzaniu ryzykiem osuwiskowym i powodziowych (KW_01, KW_03);

• zna nowoczesne podejście do zarządzania systemami fluwialnymi, w którym wszelkie prace regulacyjne, hydrotechniczne i renaturyzacyjne ukierunkowane są na ochronę ekosystemów rzecznych (KW_05);

• jest świadomy istnienia konfliktu między wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej odnośnie osiągnięcia dobrego stanu wód (dobrego stanu ekologicznego) a interesami społecznymi i gospodarczymi (KW_03);

• jest świadomy istnienia konfliktu między zarządzaniem dolinami rzecznymi objętymi ochroną Natura 2000 a interesami społecznymi i gospodarczymi (KW_01);

• zna i rozumie przyrodnicze uwarunkowania zagospodarowania obszarów wyżynnych i górskich (KW_01);

• ma pogłębiona wiedzę na temat barier ograniczających rozwój osadnictwa i rolnictwa (KW_03);

• zna założenia bonitacji geomorfologicznej i możliwości ich zastosowania (KW_03, KW_08);

• rozumie związek zmian użytkowania ziemi w Karpatach Polskich z przemianami demograficznymi i ekonomicznymi w XX i XXI wieku (KW_02);

• posiada wiedzę o wpływie polityki Unii Europejskiej na zmiany użytkowania ziemi, krajobrazu i środowiska obszarów wiejskich (KW_02).

II. UMIEJĘTNOŚCI

• student potrafi zidentyfikować osuwisko i tereny zagrożone osuwaniem oraz rozpoznać zagrożenie infrastruktury gminnej i zabudowań ruchami masowymi;

• wykonuje mapy zagrożeń naturalnych (obszarów osuwiskowych i stref zagrożonych wezbraniami) na podstawie baz projektów SOPO, ISOK i RZGW (KU_03, KU_07);

• potrafi dokonać interpretacji i weryfikacji wykonanych map i analiz terenów zagrożonych (mapy osuwisk, mapy obszarów zagrożenia powodziowego mapy warunków geologiczno-inżynierskich) pod kątem planowania przestrzennego (wykonanie projektu) (KU_03, KU_04, KU_09);

• interpretuje przepisy oraz identyfikuje podstawowe problemy z wdrażaniem wytycznych Ramowej Dyrektywy Wodnej (KU_03);

• potrafi analizować i interpretować mapy, dane statystyczne w aspekcie cech środowiska przyrodniczego warunkujących zagospodarowanie i rozwój osadnictwa (KU_03);

• wykonuje i interpretuje mapę potencjalnego i rzeczywistego zagrożenia erozyjnego w obszarach rolniczych (KU_03, KU_09);

• potrafi wskazać zjawiska i procesy sprzeczne z ideą zrównoważonego rozwoju (KU_03).

III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

• student ma świadomość ograniczeń stosowanych metod badawczych w możliwości prognozowania i przeciwdziałania zagrożeniom (KKS_03);

• rozumie wartość nowoczesnego podejścia do kształtowania i zagospodarowania rzek i ich dolin jako korzyści długoterminowej w przeciwieństwie nieprzemyślanych regulacji pod wpływem presji lokalnych społeczności (KKS_02);

• rozumie konieczność wykorzystania badań przyrodniczych w procesie planowania przestrzennego (KKS_02);

• jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt oraz bezpieczeństwo własne i członków zespołu w trakcie zajęć terenowych (KKS_04);

• potrafi pracować w zespole (KKS_05).


Wymagania wstępne:

-

Forma i warunki zaliczenia:

Prezentacja projektu, wykonanie raportów i ćwiczeń w toku zajęć.

O ocenie końcowej decyduje ocena z projektu i raportów z ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych.

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo w konwersatoriach i aktywny e-learning (dopuszczalna jedna nieobecność), aktywny w nich udział (dyskusja oraz omawianie lektur),

Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), aktywny w nich udział (dyskusja, wykonywanie zadań),

Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń terenowych jest uczestnictwo w zajęciach (niedopuszczalna nieobecność), aktywny w nich udział (wykonywanie zadań – praca zespołowa).

Ocenie podlega:

• obecność i aktywny udział w zajęciach – 0-30 pkt.

• projekt – 0-50 pkt.

• raporty – 0-20 pkt.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wykonanie określonych zadań w toku zajęć.

Metody dydaktyczne:

• metody podające – e-learning

o wykład informacyjny

o objaśnienie lub wyjaśnienie

o opis

• metody problemowe

o konwersatorium

• metody praktyczne

o ćwiczenia/laboratorium

o ćwiczenia terenowe

• metoda projektów

Bilans punktów ECTS:

Uczestnictwo w konwersatoriach: 26 godzin

Uczestnictwo w laboratoriach: 6 godzin

Uczestnictwo w ćwiczeniach terenowych: 30 godzin

Udział w sesji projektowej (zaliczeniowej): 8 godzin

Konsultacje z prowadzącymi: 10 godz.

Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz przyswajanie nowej wiedzy, wykonanie ćwiczeń – wykład/e-learning: 50 godzin

Przygotowanie się do ćwiczeń, dokończenie zadań/raportów: 10 godzin

Przygotowanie projektów: 25 godzin

Udział w konsultacjach dotyczących zadań: 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 170 godzin

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Pełny opis:

BLOKI TEMATYCZNE

I. Zagrożenia naturalne; osuwiska i powodzie. Zarządzanie ryzykiem (projekty: SOPO, ISOK, RZGW)

II. Właściwe kształtowanie i zagospodarowanie rzek i ich dolin w obszarach górskich i wyżynnych

III. Zmiany użytkowania a przemiany środowiska przyrodniczego

IV. Przyrodnicze uwarunkowania zagospodarowania obszarów rolniczych

V. Wykorzystanie modeli klimatycznych do przewidywania zmian klimatu i ich wpływu na inne elementy środowiska

VI. Wpływ narzędzi Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej na użytkowanie ziemi, krajobraz i stan środowiska obszarów wiejskich

Literatura:

Baran-Zgłobicka B., 2011, Badania krajobrazowe jako podstawa oceny możliwości wykorzystania terenu w procesie planowania zrównoważonego rozwoju obszarów lessowych. Wyd. UMCS, 1-152.

Bartnik W. (red.), 2006, Problematyka renaturyzacji rzek i ich dolin po przyjęciu ramowej dyrektywy wodnej, Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich 4/1, (wybrane rozdziały)

Korpak J., Krzemień K., Radecki-Pawlik A., 2008, Wpływ czynników antropogenicznych na zmiany koryt cieków karpackich, Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich 4, 1-89.

Krzemień K. (red.), 2012, Struktura koryt rzek i potoków (studium metodyczne), IGiGP UJ, Kraków.

Kroczak R., Geomorfologiczne i hydrologiczne skutki funkcjonowania dróg polnych na pogórzu Ciężkowickim, Prace Geograficzne IGiGZ PAN, 225, 1-138.

Ozimkowski w., Rubinkiewicz J., Śmigielski M., Konon A., 2010, Metodyka prac analitycznych i kartograficznych w problematyce osuwisk karpackich w Polsce, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 1-74.

Staniak M., 2009, Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich w aspekcie środowiskowym, Woda – Środowisko – Obszary Wiejskie, 9, 3, 187–194.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-26 - 2025-06-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 44 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Gorczyca
Prowadzący grup: Elżbieta Gorczyca, Anna Michno, Agnieszka Wypych
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

I. WIEDZA

• student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zagrożeń naturalnych takich jak osuwiska i powodzie oraz o krajowych projektach/bazach mających pomóc w zarządzaniu ryzykiem osuwiskowym i powodziowych (KW_01, KW_03);

• zna nowoczesne podejście do zarządzania systemami fluwialnymi, w którym wszelkie prace regulacyjne, hydrotechniczne i renaturyzacyjne ukierunkowane są na ochronę ekosystemów rzecznych (KW_05);

• jest świadomy istnienia konfliktu między wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej odnośnie osiągnięcia dobrego stanu wód (dobrego stanu ekologicznego) a interesami społecznymi i gospodarczymi (KW_03);

• jest świadomy istnienia konfliktu między zarządzaniem dolinami rzecznymi objętymi ochroną Natura 2000 a interesami społecznymi i gospodarczymi (KW_01);

• zna i rozumie przyrodnicze uwarunkowania zagospodarowania obszarów wyżynnych i górskich (KW_01);

• ma pogłębiona wiedzę na temat barier ograniczających rozwój osadnictwa i rolnictwa (KW_03);

• zna założenia bonitacji geomorfologicznej i możliwości ich zastosowania (KW_03, KW_08);

• rozumie związek zmian użytkowania ziemi w Karpatach Polskich z przemianami demograficznymi i ekonomicznymi w XX i XXI wieku (KW_02);

• posiada wiedzę o wpływie polityki Unii Europejskiej na zmiany użytkowania ziemi, krajobrazu i środowiska obszarów wiejskich (KW_02).

II. UMIEJĘTNOŚCI

• student potrafi zidentyfikować osuwisko i tereny zagrożone osuwaniem oraz rozpoznać zagrożenie infrastruktury gminnej i zabudowań ruchami masowymi;

• wykonuje mapy zagrożeń naturalnych (obszarów osuwiskowych i stref zagrożonych wezbraniami) na podstawie baz projektów SOPO, ISOK i RZGW (KU_03, KU_07);

• potrafi dokonać interpretacji i weryfikacji wykonanych map i analiz terenów zagrożonych (mapy osuwisk, mapy obszarów zagrożenia powodziowego mapy warunków geologiczno-inżynierskich) pod kątem planowania przestrzennego (wykonanie projektu) (KU_03, KU_04, KU_09);

• interpretuje przepisy oraz identyfikuje podstawowe problemy z wdrażaniem wytycznych Ramowej Dyrektywy Wodnej (KU_03);

• potrafi analizować i interpretować mapy, dane statystyczne w aspekcie cech środowiska przyrodniczego warunkujących zagospodarowanie i rozwój osadnictwa (KU_03);

• wykonuje i interpretuje mapę potencjalnego i rzeczywistego zagrożenia erozyjnego w obszarach rolniczych (KU_03, KU_09);

• potrafi wskazać zjawiska i procesy sprzeczne z ideą zrównoważonego rozwoju (KU_03).

III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

• student ma świadomość ograniczeń stosowanych metod badawczych w możliwości prognozowania i przeciwdziałania zagrożeniom (KKS_03);

• rozumie wartość nowoczesnego podejścia do kształtowania i zagospodarowania rzek i ich dolin jako korzyści długoterminowej w przeciwieństwie nieprzemyślanych regulacji pod wpływem presji lokalnych społeczności (KKS_02);

• rozumie konieczność wykorzystania badań przyrodniczych w procesie planowania przestrzennego (KKS_02);

• jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt oraz bezpieczeństwo własne i członków zespołu w trakcie zajęć terenowych (KKS_04);

• potrafi pracować w zespole (KKS_05).


Wymagania wstępne:

-

Forma i warunki zaliczenia:

Prezentacja projektu, wykonanie raportów i ćwiczeń w toku zajęć.

O ocenie końcowej decyduje ocena z projektu i raportów z ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych.

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo w konwersatoriach i aktywny e-learning (dopuszczalna jedna nieobecność), aktywny w nich udział (dyskusja oraz omawianie lektur),

Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), aktywny w nich udział (dyskusja, wykonywanie zadań),

Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń terenowych jest uczestnictwo w zajęciach (niedopuszczalna nieobecność), aktywny w nich udział (wykonywanie zadań – praca zespołowa).

Ocenie podlega:

• obecność i aktywny udział w zajęciach – 0-30 pkt.

• projekt – 0-50 pkt.

• raporty – 0-20 pkt.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Wykonanie określonych zadań w toku zajęć.

Metody dydaktyczne:

• metody podające – e-learning

o wykład informacyjny

o objaśnienie lub wyjaśnienie

o opis

• metody problemowe

o konwersatorium

• metody praktyczne

o ćwiczenia/laboratorium

o ćwiczenia terenowe

• metoda projektów

Bilans punktów ECTS:

Uczestnictwo w konwersatoriach: 26 godzin

Uczestnictwo w laboratoriach: 6 godzin

Uczestnictwo w ćwiczeniach terenowych: 30 godzin

Udział w sesji projektowej (zaliczeniowej): 8 godzin

Konsultacje z prowadzącymi: 10 godz.

Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz przyswajanie nowej wiedzy, wykonanie ćwiczeń – wykład/e-learning: 50 godzin

Przygotowanie się do ćwiczeń, dokończenie zadań/raportów: 10 godzin

Przygotowanie projektów: 25 godzin

Udział w konsultacjach dotyczących zadań: 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 170 godzin

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2
E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Pełny opis:

BLOKI TEMATYCZNE

I. Zagrożenia naturalne; osuwiska i powodzie. Zarządzanie ryzykiem (projekty: SOPO, ISOK, RZGW)

II. Właściwe kształtowanie i zagospodarowanie rzek i ich dolin w obszarach górskich i wyżynnych

III. Zmiany użytkowania a przemiany środowiska przyrodniczego

IV. Przyrodnicze uwarunkowania zagospodarowania obszarów rolniczych

V. Wykorzystanie modeli klimatycznych do przewidywania zmian klimatu i ich wpływu na inne elementy środowiska

VI. Wpływ narzędzi Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej na użytkowanie ziemi, krajobraz i stan środowiska obszarów wiejskich

Literatura:

Baran-Zgłobicka B., 2011, Badania krajobrazowe jako podstawa oceny możliwości wykorzystania terenu w procesie planowania zrównoważonego rozwoju obszarów lessowych. Wyd. UMCS, 1-152.

Bartnik W. (red.), 2006, Problematyka renaturyzacji rzek i ich dolin po przyjęciu ramowej dyrektywy wodnej, Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich 4/1, (wybrane rozdziały)

Korpak J., Krzemień K., Radecki-Pawlik A., 2008, Wpływ czynników antropogenicznych na zmiany koryt cieków karpackich, Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich 4, 1-89.

Krzemień K. (red.), 2012, Struktura koryt rzek i potoków (studium metodyczne), IGiGP UJ, Kraków.

Kroczak R., Geomorfologiczne i hydrologiczne skutki funkcjonowania dróg polnych na pogórzu Ciężkowickim, Prace Geograficzne IGiGZ PAN, 225, 1-138.

Ozimkowski w., Rubinkiewicz J., Śmigielski M., Konon A., 2010, Metodyka prac analitycznych i kartograficznych w problematyce osuwisk karpackich w Polsce, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 1-74.

Staniak M., 2009, Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich w aspekcie środowiskowym, Woda – Środowisko – Obszary Wiejskie, 9, 3, 187–194.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a