Prognozy środowiskowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WG.IG-E-GP-525 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0532) Nauki o ziemi
|
Nazwa przedmiotu: | Prognozy środowiskowe |
Jednostka: | Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
E-gospodarka przestrzenna, fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
TER
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin
Konwersatorium, 44 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Gorczyca | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Gorczyca, Anna Michno, Agnieszka Wypych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | I. WIEDZA • student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zagrożeń naturalnych takich jak osuwiska i powodzie oraz o krajowych projektach/bazach mających pomóc w zarządzaniu ryzykiem osuwiskowym i powodziowych (KW_01, KW_03); • zna nowoczesne podejście do zarządzania systemami fluwialnymi, w którym wszelkie prace regulacyjne, hydrotechniczne i renaturyzacyjne ukierunkowane są na ochronę ekosystemów rzecznych (KW_05); • jest świadomy istnienia konfliktu między wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej odnośnie osiągnięcia dobrego stanu wód (dobrego stanu ekologicznego) a interesami społecznymi i gospodarczymi (KW_03); • jest świadomy istnienia konfliktu między zarządzaniem dolinami rzecznymi objętymi ochroną Natura 2000 a interesami społecznymi i gospodarczymi (KW_01); • zna i rozumie przyrodnicze uwarunkowania zagospodarowania obszarów wyżynnych i górskich (KW_01); • ma pogłębiona wiedzę na temat barier ograniczających rozwój osadnictwa i rolnictwa (KW_03); • zna założenia bonitacji geomorfologicznej i możliwości ich zastosowania (KW_03, KW_08); • rozumie związek zmian użytkowania ziemi w Karpatach Polskich z przemianami demograficznymi i ekonomicznymi w XX i XXI wieku (KW_02); • posiada wiedzę o wpływie polityki Unii Europejskiej na zmiany użytkowania ziemi, krajobrazu i środowiska obszarów wiejskich (KW_02). II. UMIEJĘTNOŚCI • student potrafi zidentyfikować osuwisko i tereny zagrożone osuwaniem oraz rozpoznać zagrożenie infrastruktury gminnej i zabudowań ruchami masowymi; • wykonuje mapy zagrożeń naturalnych (obszarów osuwiskowych i stref zagrożonych wezbraniami) na podstawie baz projektów SOPO, ISOK i RZGW (KU_03, KU_07); • potrafi dokonać interpretacji i weryfikacji wykonanych map i analiz terenów zagrożonych (mapy osuwisk, mapy obszarów zagrożenia powodziowego mapy warunków geologiczno-inżynierskich) pod kątem planowania przestrzennego (wykonanie projektu) (KU_03, KU_04, KU_09); • interpretuje przepisy oraz identyfikuje podstawowe problemy z wdrażaniem wytycznych Ramowej Dyrektywy Wodnej (KU_03); • potrafi analizować i interpretować mapy, dane statystyczne w aspekcie cech środowiska przyrodniczego warunkujących zagospodarowanie i rozwój osadnictwa (KU_03); • wykonuje i interpretuje mapę potencjalnego i rzeczywistego zagrożenia erozyjnego w obszarach rolniczych (KU_03, KU_09); • potrafi wskazać zjawiska i procesy sprzeczne z ideą zrównoważonego rozwoju (KU_03). III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • student ma świadomość ograniczeń stosowanych metod badawczych w możliwości prognozowania i przeciwdziałania zagrożeniom (KKS_03); • rozumie wartość nowoczesnego podejścia do kształtowania i zagospodarowania rzek i ich dolin jako korzyści długoterminowej w przeciwieństwie nieprzemyślanych regulacji pod wpływem presji lokalnych społeczności (KKS_02); • rozumie konieczność wykorzystania badań przyrodniczych w procesie planowania przestrzennego (KKS_02); • jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt oraz bezpieczeństwo własne i członków zespołu w trakcie zajęć terenowych (KKS_04); • potrafi pracować w zespole (KKS_05). |
|
Wymagania wstępne: | - |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Prezentacja projektu, wykonanie raportów i ćwiczeń w toku zajęć. O ocenie końcowej decyduje ocena z projektu i raportów z ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo w konwersatoriach i aktywny e-learning (dopuszczalna jedna nieobecność), aktywny w nich udział (dyskusja oraz omawianie lektur), Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), aktywny w nich udział (dyskusja, wykonywanie zadań), Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń terenowych jest uczestnictwo w zajęciach (niedopuszczalna nieobecność), aktywny w nich udział (wykonywanie zadań – praca zespołowa). Ocenie podlega: • obecność i aktywny udział w zajęciach – 0-30 pkt. • projekt – 0-50 pkt. • raporty – 0-20 pkt. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wykonanie określonych zadań w toku zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | • metody podające – e-learning o wykład informacyjny o objaśnienie lub wyjaśnienie o opis • metody problemowe o konwersatorium • metody praktyczne o ćwiczenia/laboratorium o ćwiczenia terenowe • metoda projektów |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w konwersatoriach: 26 godzin Uczestnictwo w laboratoriach: 6 godzin Uczestnictwo w ćwiczeniach terenowych: 30 godzin Udział w sesji projektowej (zaliczeniowej): 8 godzin Konsultacje z prowadzącymi: 10 godz. Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz przyswajanie nowej wiedzy, wykonanie ćwiczeń – wykład/e-learning: 50 godzin Przygotowanie się do ćwiczeń, dokończenie zadań/raportów: 10 godzin Przygotowanie projektów: 25 godzin Udział w konsultacjach dotyczących zadań: 5 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 170 godzin |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Pełny opis: |
BLOKI TEMATYCZNE I. Zagrożenia naturalne; osuwiska i powodzie. Zarządzanie ryzykiem (projekty: SOPO, ISOK, RZGW) II. Właściwe kształtowanie i zagospodarowanie rzek i ich dolin w obszarach górskich i wyżynnych III. Zmiany użytkowania a przemiany środowiska przyrodniczego IV. Przyrodnicze uwarunkowania zagospodarowania obszarów rolniczych V. Wykorzystanie modeli klimatycznych do przewidywania zmian klimatu i ich wpływu na inne elementy środowiska VI. Wpływ narzędzi Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej na użytkowanie ziemi, krajobraz i stan środowiska obszarów wiejskich |
|
Literatura: |
Baran-Zgłobicka B., 2011, Badania krajobrazowe jako podstawa oceny możliwości wykorzystania terenu w procesie planowania zrównoważonego rozwoju obszarów lessowych. Wyd. UMCS, 1-152. Bartnik W. (red.), 2006, Problematyka renaturyzacji rzek i ich dolin po przyjęciu ramowej dyrektywy wodnej, Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich 4/1, (wybrane rozdziały) Korpak J., Krzemień K., Radecki-Pawlik A., 2008, Wpływ czynników antropogenicznych na zmiany koryt cieków karpackich, Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich 4, 1-89. Krzemień K. (red.), 2012, Struktura koryt rzek i potoków (studium metodyczne), IGiGP UJ, Kraków. Kroczak R., Geomorfologiczne i hydrologiczne skutki funkcjonowania dróg polnych na pogórzu Ciężkowickim, Prace Geograficzne IGiGZ PAN, 225, 1-138. Ozimkowski w., Rubinkiewicz J., Śmigielski M., Konon A., 2010, Metodyka prac analitycznych i kartograficznych w problematyce osuwisk karpackich w Polsce, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 1-74. Staniak M., 2009, Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich w aspekcie środowiskowym, Woda – Środowisko – Obszary Wiejskie, 9, 3, 187–194. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-06-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
TER
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin
Konwersatorium, 44 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Gorczyca | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Gorczyca, Anna Michno, Agnieszka Wypych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | I. WIEDZA • student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat zagrożeń naturalnych takich jak osuwiska i powodzie oraz o krajowych projektach/bazach mających pomóc w zarządzaniu ryzykiem osuwiskowym i powodziowych (KW_01, KW_03); • zna nowoczesne podejście do zarządzania systemami fluwialnymi, w którym wszelkie prace regulacyjne, hydrotechniczne i renaturyzacyjne ukierunkowane są na ochronę ekosystemów rzecznych (KW_05); • jest świadomy istnienia konfliktu między wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej odnośnie osiągnięcia dobrego stanu wód (dobrego stanu ekologicznego) a interesami społecznymi i gospodarczymi (KW_03); • jest świadomy istnienia konfliktu między zarządzaniem dolinami rzecznymi objętymi ochroną Natura 2000 a interesami społecznymi i gospodarczymi (KW_01); • zna i rozumie przyrodnicze uwarunkowania zagospodarowania obszarów wyżynnych i górskich (KW_01); • ma pogłębiona wiedzę na temat barier ograniczających rozwój osadnictwa i rolnictwa (KW_03); • zna założenia bonitacji geomorfologicznej i możliwości ich zastosowania (KW_03, KW_08); • rozumie związek zmian użytkowania ziemi w Karpatach Polskich z przemianami demograficznymi i ekonomicznymi w XX i XXI wieku (KW_02); • posiada wiedzę o wpływie polityki Unii Europejskiej na zmiany użytkowania ziemi, krajobrazu i środowiska obszarów wiejskich (KW_02). II. UMIEJĘTNOŚCI • student potrafi zidentyfikować osuwisko i tereny zagrożone osuwaniem oraz rozpoznać zagrożenie infrastruktury gminnej i zabudowań ruchami masowymi; • wykonuje mapy zagrożeń naturalnych (obszarów osuwiskowych i stref zagrożonych wezbraniami) na podstawie baz projektów SOPO, ISOK i RZGW (KU_03, KU_07); • potrafi dokonać interpretacji i weryfikacji wykonanych map i analiz terenów zagrożonych (mapy osuwisk, mapy obszarów zagrożenia powodziowego mapy warunków geologiczno-inżynierskich) pod kątem planowania przestrzennego (wykonanie projektu) (KU_03, KU_04, KU_09); • interpretuje przepisy oraz identyfikuje podstawowe problemy z wdrażaniem wytycznych Ramowej Dyrektywy Wodnej (KU_03); • potrafi analizować i interpretować mapy, dane statystyczne w aspekcie cech środowiska przyrodniczego warunkujących zagospodarowanie i rozwój osadnictwa (KU_03); • wykonuje i interpretuje mapę potencjalnego i rzeczywistego zagrożenia erozyjnego w obszarach rolniczych (KU_03, KU_09); • potrafi wskazać zjawiska i procesy sprzeczne z ideą zrównoważonego rozwoju (KU_03). III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • student ma świadomość ograniczeń stosowanych metod badawczych w możliwości prognozowania i przeciwdziałania zagrożeniom (KKS_03); • rozumie wartość nowoczesnego podejścia do kształtowania i zagospodarowania rzek i ich dolin jako korzyści długoterminowej w przeciwieństwie nieprzemyślanych regulacji pod wpływem presji lokalnych społeczności (KKS_02); • rozumie konieczność wykorzystania badań przyrodniczych w procesie planowania przestrzennego (KKS_02); • jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt oraz bezpieczeństwo własne i członków zespołu w trakcie zajęć terenowych (KKS_04); • potrafi pracować w zespole (KKS_05). |
|
Wymagania wstępne: | - |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Prezentacja projektu, wykonanie raportów i ćwiczeń w toku zajęć. O ocenie końcowej decyduje ocena z projektu i raportów z ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uczestnictwo w konwersatoriach i aktywny e-learning (dopuszczalna jedna nieobecność), aktywny w nich udział (dyskusja oraz omawianie lektur), Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność), aktywny w nich udział (dyskusja, wykonywanie zadań), Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń terenowych jest uczestnictwo w zajęciach (niedopuszczalna nieobecność), aktywny w nich udział (wykonywanie zadań – praca zespołowa). Ocenie podlega: • obecność i aktywny udział w zajęciach – 0-30 pkt. • projekt – 0-50 pkt. • raporty – 0-20 pkt. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Wykonanie określonych zadań w toku zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | • metody podające – e-learning o wykład informacyjny o objaśnienie lub wyjaśnienie o opis • metody problemowe o konwersatorium • metody praktyczne o ćwiczenia/laboratorium o ćwiczenia terenowe • metoda projektów |
|
Bilans punktów ECTS: | Uczestnictwo w konwersatoriach: 26 godzin Uczestnictwo w laboratoriach: 6 godzin Uczestnictwo w ćwiczeniach terenowych: 30 godzin Udział w sesji projektowej (zaliczeniowej): 8 godzin Konsultacje z prowadzącymi: 10 godz. Czytanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz przyswajanie nowej wiedzy, wykonanie ćwiczeń – wykład/e-learning: 50 godzin Przygotowanie się do ćwiczeń, dokończenie zadań/raportów: 10 godzin Przygotowanie projektów: 25 godzin Udział w konsultacjach dotyczących zadań: 5 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 170 godzin |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2 |
|
Pełny opis: |
BLOKI TEMATYCZNE I. Zagrożenia naturalne; osuwiska i powodzie. Zarządzanie ryzykiem (projekty: SOPO, ISOK, RZGW) II. Właściwe kształtowanie i zagospodarowanie rzek i ich dolin w obszarach górskich i wyżynnych III. Zmiany użytkowania a przemiany środowiska przyrodniczego IV. Przyrodnicze uwarunkowania zagospodarowania obszarów rolniczych V. Wykorzystanie modeli klimatycznych do przewidywania zmian klimatu i ich wpływu na inne elementy środowiska VI. Wpływ narzędzi Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej na użytkowanie ziemi, krajobraz i stan środowiska obszarów wiejskich |
|
Literatura: |
Baran-Zgłobicka B., 2011, Badania krajobrazowe jako podstawa oceny możliwości wykorzystania terenu w procesie planowania zrównoważonego rozwoju obszarów lessowych. Wyd. UMCS, 1-152. Bartnik W. (red.), 2006, Problematyka renaturyzacji rzek i ich dolin po przyjęciu ramowej dyrektywy wodnej, Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich 4/1, (wybrane rozdziały) Korpak J., Krzemień K., Radecki-Pawlik A., 2008, Wpływ czynników antropogenicznych na zmiany koryt cieków karpackich, Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich 4, 1-89. Krzemień K. (red.), 2012, Struktura koryt rzek i potoków (studium metodyczne), IGiGP UJ, Kraków. Kroczak R., Geomorfologiczne i hydrologiczne skutki funkcjonowania dróg polnych na pogórzu Ciężkowickim, Prace Geograficzne IGiGZ PAN, 225, 1-138. Ozimkowski w., Rubinkiewicz J., Śmigielski M., Konon A., 2010, Metodyka prac analitycznych i kartograficznych w problematyce osuwisk karpackich w Polsce, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 1-74. Staniak M., 2009, Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich w aspekcie środowiskowym, Woda – Środowisko – Obszary Wiejskie, 9, 3, 187–194. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.