Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gospodarka przestrzenna na obszarach górskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WG.IG-E-GP-531
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0731) Architektura i urbanistyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gospodarka przestrzenna na obszarach górskich
Jednostka: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: E-gospodarka przestrzenna, fakultety
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia terenowe, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Michno
Prowadzący grup: Joanna Caputa, Elżbieta Gorczyca, Dawid Piątek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

I. WIEDZA

• student zna uwarunkowania dotyczące relacji człowiek-środowisko (specyfiki zagospodarowania) na obszarach górskich (KW_01, KW_03);

• zna i rozumie konsekwencje historycznego rozwoju gospodarczego (KW_02);

• zna dobre praktyki współczesnego gospodarowania na obszarach górskich mające na celu minimalizowanie negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko (KW_06);

• zna sposoby ograniczania/przezwyciężania barier rozwojowych na terenach górskich z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju (KW_01);

• zna przyczyny konfliktów pomiędzy interesami społeczności lokalnych a ochroną środowiska (KW_02);

II. UMIEJĘTNOŚCI

• student potrafi omówić przyrodnicze uwarunkowania zagospodarowania obszarów górskich (KU_02);

• umie wykazać związek współczesnego zagospodarowania z rozwojem gospodarczym w przeszłości (KU_02);

• potrafi zebrać, zinterpretować odpowiednie materiały w aspekcie zagospodarowania obszarów górskich (KU_07);

• umie wskazać przyczyny konfliktów pomiędzy działalnością człowieka a zachowaniem walorów środowiska i jego prawną ochroną.

III. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

• student rozumie specyfikę zagospodarowania obszarów górskich, uwarunkowań historycznych i geozagrożeń (KKS_02);

• docenia wartość górskiego środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego (KKS_08);

• wykazuje krytycyzm w przyjmowaniu informacji pochodzących z różnych źródeł (zwłaszcza w kontekście konfliktów ochrona przyrody a zagospodarowanie obszarów górskich) (KKS_03);

• jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i zespołu podczas zajęć terenowych (KKS_04).


Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń terenowych jest uczestnictwo w zajęciach (niedopuszczalna nieobecność), aktywny w nich udział (wykonywanie zadań) oraz kolokwium zaliczeniowe.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

• metody podające – e-learning

o objaśnienie lub wyjaśnienie

• metody praktyczne

o ćwiczenia terenoweStudenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie uczestnictwa i aktywności na ćwiczeniach terenowych. Metody kształtujące dla oceny ciągłej to:

• bieżąca ocena udziału w dyskusji

• kolokwium zaliczeniowe

Ocenie podlega: znajomość problematyki wykładu/lektur, ocenianie ciągle w trakcie zajęć terenowych


Metody dydaktyczne:

• metody podające – e-learning

o objaśnienie lub wyjaśnienie

• metody praktyczne

o ćwiczenia terenowe


Bilans punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym: 12 godzin (w tym 10 godz. ćwiczeń terenowych)

Zapoznanie się z materiałami kartograficznymi i planistycznymi obszaru ćwiczeń. Czytanie literatury oraz przyswajanie nowej wiedzy/e-learning: 13 godzin


Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

E-gospodarka przestrzenna, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 2

Pełny opis:

Obszar zajęć terenowych:

góry średnie i niskie o dużej gęstości zaludnienia i zróżnicowanych funkcjach gospodarczych (sadownictwo, przetwórstwo, turystyka, funkcje usługowe).

Tematy:

1. Karpaty jako obszar tradycyjnie rozwijany jako tereny rolnicze, pasterskie przez które prowadziły szlaki tranzytowe na południe. Szlak Winny, Zamki Rożnowskie.

2. Związek sieci osadniczej z ukształtowaniem terenu. Uwarunkowania przyrodnicze (topografia) układu komunikacyjnego w Karpatach. Dominujący układ sieci rzecznej o przebiegu południkowym. Zmienność przepływów sezonowych i dobowych w Karpatach a rola retencji.

3. Wysokie wartości środowiska przyrodniczego i krajobrazu w obszarze karpackim – ochrona prawna. Ramowa konwencja o Ochronie i Zrównoważonym Rozwoju Karpat.

4. Zanieczyszczenia i zagrożenia środowiska (powietrze, jakość wody, zanieczyszczenia gleb, hałas).

5. Zagrożenia naturalne (powodzie, osuwiska). Powodzie miejskie. Erozja gleb.

6. Pasma urbanizacyjne „karpackie pasmo przemysłowe” na przykładzie miast Limanowa, Nowy Sącz, Gorlice.

Konflikty, obszary problemowe:

1. Konflikt funkcji sztucznych zbiorników; konflikt pomiędzy funkcją energetyczną, rekreacyjną (wypoczynek nadwodny, turystyka) a przeciwpowodziową.

2. Działalność społeczności lokalnych i samorządów w aspekcie wykorzystania uwarunkowań środowiskowych dla rozwoju gospodarczego regionu (zrównoważonego rozwoju?). Związek Gmin Jeziora Rożnowskiego, Stowarzyszenie „Na Śliwkowym Szlaku”.

3. Konflikty wynikające z przemian funkcji (np. funkcja rolnicza a turystyka).

Przykładowa trasa zajęć terenowych:

Dolina Dunajca – Zbiornik Rożnowski – Rezerwat Biała Woda – Nowy Sącz – Limanowa – Młynne (Dolina Łososiny) – Myślenice (Dolina Raby)

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ramowa konwencja o Ochronie i Zrównoważonym Rozwoju Karpat Dz. U. Nr 96, poz. 634 z dnia 31 maja 2007 r.

Warszyńska J., 1995, Karpaty Polskie, UJ Kraków

Węcławowicz-Bilska E., 2009, Uwarunkowania planowania przestrzennego na terenach górskich na przykładzie Polskich Karpat, Czasopismo Techniczne, Architektura, 10, 106, 5-17.

+ artykuły problemowe dotyczące regionu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b