Historia starożytna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH.IH.DL.19.2.3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Historia starożytna |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR KON
KON
KON
CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dudziński, Tomasz Grabowski, Bartosz Kołoczek, Maciej Piegdoń | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dudziński, Tomasz Grabowski, Bartosz Kołoczek, Maciej Piegdoń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Dodatkowe strony WWW: | Zob. poniżej "Link do przedmiotu w aplikacji Sylabus" |
|
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy z historii starożytnej, kształcenie umiejętności pracy z różnymi kategoriami źródeł oraz rozwijanie zdolności do samodzielnej pracy z tekstem. Bardziej szczegółowo zob. rubryka "efekty kształcenia". |
|
Efekty kształcenia: | Student: - Posiada zaawansowaną wiedzę historyczną, opartą o wcześniej nabytą w szkole średniej wiedzę kierunkową. - Posiada wiedzę na temat różnych kierunków badań historycznych, jak np. historia polityczne, gospodarcza, mentalności, gender i im podobne. - Opanował fachową terminologię w zakresie historii starożytnej. - Ma wiedzę na temat wybranych zagadnień z historii starożytnej, tak chronologicznie, jak i tematycznie. - Umie rozpoznać relacje zachodzące między przeszłością, a wydarzeniami bieżącymi, także w odniesieniu do umiejętności popularyzacji wiedzy historycznej. - Posiada podstawy wiedzy na temat przedmiotu historii starożytnej oraz jej metodologii. - Poznał podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka. Zna podstawy metod upowszechniania wiedzy historycznej. - Posiada wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł historycznych pisanych i innych (materialnych niepisanych). - Ma świadomość różnorodności źródeł historycznych. Rozumie ich znaczenie dla badań nad starożytnością. - Jest świadom różnic poglądów powodowanych narodowością i kulturą. - Samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę. Robi to korzystając z nowoczesnych technik pozyskiwania, analizowania i klasyfikowania danych pod kierunkiem opiekuna naukowego. - Opanował i umie stosować fundamentalne umiejętności badawcze w naukach historycznych pod kierunkiem opiekuna naukowego. Umie posługiwać się w stopniu podstawowym teoriami i paradygmatami nauk historycznych. - Potrafi zdefiniować, objaśnić w mowie i na piśmie podstawowe terminy specjalistyczne z historii starożytnej i pokrewnych dyscyplin. - Potrafi rozpoznać teksty i źródła historyczne oraz inne nośniki wiedzy. Umie je wykorzystać, zanalizować i użyć w pracy historyka. Potrafi podsumować swoje rezultaty. - Potrafi stosować podstawowe elementy warsztatu historyka. - Rozwiązuje samodzielnie proste problemy historyczne i prezentuje wyniki. - Potrafi sformułować własne opinie o zjawiskach społecznych i politycznych posługując się zdobytą wiedzą historyczną. Potrafi przedstawić opinie, tezy i argumenty znanych mu różnych autorów prac historycznych. - Poprawnie używa języka ojczystego z elementami profesjonalnej terminologii nauk historycznych i pokrewnych. - Rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w nauce, w szczególności w pracy historyka i przy popularyzacji historii. - Docenia rolę historii w kształtowaniu lokalnych i szerszych więzi społecznych. - Ma świadomość swojej wiedzy historycznej w zakresie historii starożytnej i rozumie konieczność ciągłego rozwoju fachowego, jak i ogólnego. - Rozwija swoje zainteresowania fachowe, społeczne i kulturalne. - Wykazuje niezależność myślenia i wyciągania wniosków. - Rozumie i akceptuje świat wartości i postaw innych osób w różnych kontekstach i sytuacjach historycznych. - Potrafi pracować w zespole. K_W01; K_W02; K_W03; K_W05; K_W08; K_W09; K_W10; K_W011; K_W12; K_W13; K_W14; K_W15; K_W16; K_W17; K_W18; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07; K_U08; K_U09; K_U10; K_U11; K_U12; K_U13; K_U16; K_U20; K_K01; K_K02; K_K03; K_K04; K_K05; K_K07; K_K08; K_K10; K_K11; K_K12 |
|
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Konwersatorium z historii starożytnej składa się z trzech modułów: Bliski Wschód, Grecja i świat hellenistyczny, Rzym Warunki uzyskania zaliczenia z konwersatorium: 1. Zaliczenie kolokwium na prawach egzaminu z historii starożytnej. 2. Zaliczenie kolokwiów z geografii historycznej Bliskiego. Wschodu, Grecji i Rzymu. 3. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ad 1. Kolokwium na prawach egzaminu. Kolokwium składa się z trzech części: Bliski Wschód, Grecja i świat hellenistyczny, Rzym. Każda z części oceniana jest osobno i każdą trzeba zaliczyć, ostateczna ocena to średnia z trzech części. Pierwsza możliwość zdawania poszczególnych części kolokwium - na ostatnich zajęciach z danego modułu (z Bliskiego Wschodu - ok. połowy grudnia, z Grecji pod koniec marca, Rzymu w połowie czerwca). Studenci, którzy z różnych względów (brak wymaganej liczby punktów, nieobecność) nie zaliczą jednego lub więcej części kolokwium mogą zaliczać je jeszcze dwukrotnie wybierając termin w dowolnej sesji egzaminacyjnej. Istnieje możliwość pisania jednej, dwóch lub wszystkich trzech części w jednej sesji. Przy czym podczas każdej z sesji będzie organizowany tylko jeden termin kolokwium, czyli w przypadku, gdy student będzie chciał podejść do dwóch lub trzech części kolokwium, będzie je pisał razem, jednego dnia. Kolokwium obejmuje treści z zakresu historii starożytnego Bliskiego Wschodu, Grecji, świata hellenistycznego oraz Rzymu (od założenia miasta w VIII w.p.n.e. aż do momentu objęcia władzy w cesarstwie przez Dioklecjana). Kolokwia mają formę testową (kolejność chronologiczna, wyjaśnienie pojęć, podanie imion postaci historycznych, połączenie w pary osób, wydarzeń, dzieł literackich, odpowiedzi na konkretne pytania problemowe, pytania dotyczące zabytków oraz źródeł ikonograficznych itp.). Przygotowanie do kolokwium stanowi samodzielna praca studentów z podanymi niżej podręcznikami. Wykłady oraz konwersatoria oczywiście stanowią pomoc w przygotowaniu, jednak szczególnie zajęcia z Grecji i Rymu poświęcone są wybranym zagadnieniom, co oznacza że nie stanowią bezpośredniego przygotowania do wszystkich treści, jakie obejmuje kolokwium. Podręczniki do kolokwium: 1. Jaczynowska M., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 2002 (tylko część poświęcona Bliskiemu Wschodowi). 1. Danuta Musiał, Świat grecki od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008. 2. Maria Jaczynowska, Marcin Pawlak, Starożytny Rzym, Warszawa 2008. Ad 2. Zaliczenie kolokwiów z geografii historycznej i historii starożytnych Bliskiego Wschodu, Grecji i Rzymu. mapy: Starożytny Bliski Wschód; Grecja i wyspy; Świat hellenistyczny; Italia; Cesarstwo Rzymskie. Zestaw nazw obowiązujących na kolokwia z map będzie przedstawiany na jednych z pierwszych zajęć poszczególnych modułów. Ad 3. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach. Student ma prawo do dwóch nieobecności na każdym z modułów konwersatorium. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | kolokwia zaliczeniowe (Bliski Wschód, Grecja, Rzym) i geograficzne (Bliski Wschód, Grecja, Rzym) oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach konwersatoryjnych |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - anegdota |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające - anegdota Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające - opis Metody podające - pogadanka Metody podające - prezentacja multimedialna Metody podające - wykład informacyjny Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu Metody praktyczne - pokaz Metody problemowe - wykład konwersatoryjny Metody problemowe - wykład problemowy |
|
Bilans punktów ECTS: | 7 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Konwersatorium z historii starożytnej: 60 godzin, w tym: Bliski Wschód - 20 h Grecja i świat hellenistyczny - 20 h Rzym - 20 h |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium z historii starożytnej: 60 godzin, w tym: Bliski Wschód - 20 h Grecja - 20 h Rzym 20 h Zajęcia o charakterze konwersatoryjnym, oparte o analizę źródeł pisanych i ikonograficznych oraz omówienie poszczególnych problemów w oparciu o zadaną studentom literaturę przedmiotu. Pierwsze zajęcia mają charakter wykładu, poświęconego geografii historycznej, chronologii oraz bazie źródłowej do dziejów epoki. Zajęcia z dziejów Bliskiego Wschodu mają na celu wprowadzenie studentów w tematykę dziejów społeczeństw i państw tego regionu. Zajęcia z historii starożytnej Grecji i Rzymu obejmują wybrane zagadnienia, wprowadzają w specyfikę badań nad cywilizacją antyczną. |
|
Literatura: |
Wybrane podręczniki i podstawowa literatura: Cotterell A. (red.), Cywilizacje starożytne, Łódź 1990 Grimal N., Dzieje Starożytnego Egiptu, Warszawa 2004 Hornung E., Jeden czy wielu? Koncepcja Boga w starożytnym Egipcie, Warszawa 1991 Jaczynowska M., Musiał D., Stępień M., Historia starożytna, Warszawa 2002 (część poświęcona Bliskiemu Wschodowi) Liverani M., Nie tylko Biblia. Historia starożytnego Izraela, Warszawa 2011 Myśliwiec K., Święte znaki Egiptu, Warszawa 1990 Niwiński A., Mity i symbole starożytnego Egiptu, Warszawa 1992 Niwiński A., Bóstwa, kulty i rytuały starożytnego Egiptu, Warszawa 1993 Popko M., Ludy i języki starożytnej Anatolii, Warszawa 1999 Roux G., Mezopotamia, Warszawa 1998 Schlogl H.A., Starożytny Egipt. Historia i kultura od czasów najdawniejszych do Kleopatry, Warszawa 2009 Targalski J., Formowanie się miast- państw w południowej Mezopotamii, Przegląd Historyczny 71 (1980), 295-323 Van de Mieroop M., Historia starożytnego Bliskiego Wschodu, ok. 3000-323 p.n.e., Kraków 2008 M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia Starożytna, Warszawa 2002 D. Musiał, Świat grecki od Homera do Kleopatry, Warszawa 2008 M. Jaczynowska, M. Pawlak, Starożytny Rzym, Warszawa 2008 B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. I-III, Warszawa 1987-2011 K. Bringmann, Historia republiki rzymskiej, Poznań 2010 M. Cary, H.H. Scullard, Dzieje Rzymu, t. I-II, Warszawa 1992 M. Errington, Historia świata hellenistycznego 323-30 p.n.e., Kraków 2010 J. Hall, Historia Grecji archaicznej ok. 1200-479 p.n.e., Kraków 2011 P.J. Rhodes, Historia Grecji. Okres klasyczny 478-323 p.n.e., Kraków 2009 G. Alföldy, Historia społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 1998 E. Wipszycka, Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994 A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.