Ekonomia w dziejach świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH.IH.DL.20.1.16 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia w dziejach świata |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Franaszek | |
Prowadzący grup: | Piotr Franaszek | |
Strona przedmiotu: | https://historia.uj.edu.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Dodatkowe strony WWW: | Brak |
|
Cele kształcenia: | Celem kursu jest zaznajomienie studentów z dziejami gospodarczymi świata oraz działań podejmowanych przez ludzkość na przestrzeni dwóch tysięcy lat w zakresie działań w sferze gospodarczej. W trakcie wykładów będą prezentowane skutki społeczne tych działań, a także rola instytucji zajmujące się stymulowaniem rozwoju gospodarczego. Zagadnienie te są omawiane w ujęciu dziejów powszechnych, jednak również z ujęciem gospodarki ziem polskich. Chociaż wykład obejmuje całość dziejów, ale ze względów merytorycznych wyraźny akcent zostanie położony na historię gospodarzą XVIII-XX w. Studenci otrzymują także podstawowe informacje dotyczące konkretnych odkryć i działań podejmowanych przez najwybitniejszych odkrywców i oraz przełomowych wynalazków z zakresu techniki. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza: w wyniku wykładu student rozróżnia podstawowe pojęcia historii gospodarczej XIX stulecia, definiuje i omawia na konkretnych przykładach najważniejsze problemy społeczno- gospodarcze tego okresu. Posiada pogłębioną, uporządkowaną i zaawansowaną wiedzę historyczną. Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i problemach różnych dziedzin badań historycznych. Opanował na poziomie rozszerzonym fachową terminologię w zakresie nauk historycznych, oraz podstawy takiej terminologii w szeroko rozumianych naukach humanistycznych i społecznych. Umie rozpoznać relacje zachodzące między przeszłością, a wydarzeniami bieżącymi, także w odniesieniu do umiejętności popularyzacji wiedzy historycznej. Ma świadomość wpływu historii na współczesnych ludzi. Poznał różne metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka właściwe dla badań. Potrafi określić miejsce historii i jej znaczenie pośród innych dyscyplin naukowych humanistycznych i społecznych. Rozumie znaczenie interdyscyplinarności i wagę osiągnięć innych dyscyplin naukowych.(K_WOl; K_W02; K_W03, K_W09, K_W11 , K_W13) Umiejętności: Rozumie znaczenie norm i pojęć wpływających na kształt stosunków ekonomicznych we współczesnym świecie .. Potrafi analizować, interpretować i wykorzystać do własnych badań teksty historyczne oraz różnorakie źródła. Dobiera prawidłowo i nieprzypadkowo metody oraz narzędzia badawcze właściwe dla danej dziedziny historii, pozwalając na rozwiązywanie różnych zagadnień i problemów. Potrafi korzystać z bibliografii, pomocy archiwalnych, katalogów do wyszukania informacji i ich systematyzacji. Potrafi dokonać pogłębionej krytyki źródeł historycznych. Potrafi analizować, zinterpretować i zaprezentować zebrane informacje w przejrzystej i przemyślanej formie. (K_U06; K_U07; K_U08; K_U09, K_U16). Kompetencje społeczne: Prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami oraz wybranymi definicjami z zakresu historii gospodarczej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Dostrzega i rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w nauce, w szczególności w pracy historyka i przy popularyzacji historii. Docenia rolę historii w kształtowaniu lokalnych, regionalnych i narodowych więzi społecznych oraz tożsamości. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach historycznych i aktualnych debatach. Popularyzuje wiedzę wśród osób spoza grona fachowców. Rozwija swoje zainteresowania fachowe, społeczne i kulturalne. Wykazuje niezależność i samodzielność myślenia i wyciągania wniosków, przy uszanowaniu poglądów innych osób. (K_KOl; K_K04; K_K07; K_K08; K_K10; ). |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie testu pisemnego. Maksymalnie do zdobycia jest 40 pkt. Skala ocen: 40-37 pkt. - bdb 36-33 - db+ 32-29 - db 28-25 -dost.+ 24-21 - dost 20 pkt i poniżej 20 pkt ocena niedostateczna |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie przedmiotu na podstawie kolokwium pisemnego |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład przechodzący w zajęcia typu konwersatoryjnego |
|
Bilans punktów ECTS: | 3 |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zaznajomienie studentów z dziejami gospodarczymi świata, trakcie wykładów będą prezentowane skutki społeczne tych działań, a także rola instytucji zajmujące się stymulowaniem rozwoju gospodarczego. Zagadnienie te są omawiane w ujęciu dziejów powszechnych, jednak również z ujęciem gospodarki ziem polskich. Chociaż wykład obejmuje całość dziejów, ale ze względów merytorycznych wyraźny akcent zostanie położony na historię gospodarzą XVIII-XX w. |
|
Pełny opis: |
1. Ogólna charakterystyka gospodarki świata na przestrzeni dziejów. 2. Dzieje gospodarcze świata w okresie średniowiecza 3. Gospodarka świata w czasach nowożytnych 4. Przesłanki rewolucji przemysłowej w Anglii w XVIII stuleciu 5. Przewrót techniczny w przemyśle włókienniczym i hutnictwie, zastosowanie maszyny parowej. 6. Nowe środki transportu. 7. Specyfika industrializacji na kontynencie europejskim: Niemcy i Francja. 8. Specyfika industrializacji na kontynencie europejskim: kraje Środkowej i Wschodniej Europy 9. Rozwój gospodarczy ziem polskich 10. Industrializacja w krajach pozaeuropejskich 11. Tendencje w rozwoju rolnictwa - różnice i podobieństwa w rolnictwie światowym. Typy gospodarstw. Uwłaszczenie chłopów w krajach Środkowej i Wschodniej Europy. 12. Przełomy w komunikacji i transporcie. 13. Postęp techniczny w drugiej połowie XIX stulecia (druga rewolucja przemysłowa). Nowe gałęzie produkcji (masowa produkcja stali, przemysł naftowy, przemysł chemiczny, przemysł farmaceutyczny). 14. Główne tendencje rozwoju gospodarczego w XX stuleciu. 15.Rozwój gospodarczy a ekspansja kolonialna |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: R. Cameron, Historia gospodarcza świata, Wyd. Książka i Wiedza 1999. J. Kaliński, Zarys historii gospodarczej XIX i XX w., Wyd. Efekt 2000. D. Wojnarski, Powszechna historia gospodarcza, Wyd. Poltezt 2004. J. Ciepielowski, I. Ostrowicka, Z. Landau, J. Tomaszewski, Dzieje gospodarcze świata do roku 1980, Wyd. PWE 1987. Literatura uzupełniająca T. Kemp, Industrializacja w XIX-wiecznej Europie, Ossolineum 1998; W. Sadzikowski, 200 lat gospodarki rynkowej, Warszawa 1993; M. Ferro, Historia kolonizacji, Wyd. Dom Wydawniczy Bellona, 1997; Liczne opracowania dziejów gospodarczych świata. Np.: J. Szpak, W. Rusiński, Z. Landau, J. Tomaszewski, R. Cameron i inni. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.