Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ludzie i społeczeństwo w czasach nowożytnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH.IH.UD.18/19.13h
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ludzie i społeczeństwo w czasach nowożytnych
Jednostka: Instytut Historii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kuras
Prowadzący grup: Katarzyna Kuras
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Cele kształcenia:

Celem zajęć jest analiza wybranych typów źródeł z czasów nowożytnych, które mogą być wykorzystywane w badaniach nad historią kulturową i społeczną

Efekty kształcenia:

Wiedza:

- Student zna różne rodzaje źródeł nowożytnych i potrafi je wykorzystywać w pracy badawczej; zna fachową terminologię i literaturę; docenia znaczenie przeszłości i rozumie powiązania między przeszłością a teraźniejszością HIS_K2_W02, HIS_K2_W04, HIS_K2_W05, HIS_K2_W08, HIS_K2_W09, HIS_K2_W10


Umiejętności:

- Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i wyszukiwać informacje; potrafi posługiwać się paradygmatami i teoriami badawczymi; potrafi krytycznie analizować wybrane typy źródeł i oceniać ich przydatność dla badań nad historią kulturową i społeczną HIS_K2_U01, HIS_K2_U02, HIS_K2_U03, HIS_K2_U05, HIS_K2_U11


Kompetencje społeczne:

- Student jest gotów do krytycznego myślenia i wyciągania wniosków; rozumie potrzebę rozwoju i poszerzania kompetencji HIS_K2_K01, HIS_K2_K02, HIS_K2_K03, HIS_K2_K04, HIS_K2_K06

Wymagania wstępne:

Brak

Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecność, pozostałe nieobecności wymagają zaliczenia indywidualnego na dyżurach) oraz: - prezentacja analizy i interpretacji wybranych źródeł podczas zajęć; - pisemna analiza i interpretacja wybranych źródeł; - bieżące przygotowanie i aktywność podczas zajęć.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Ocena aktywności studentów w czasie zajęć, prezentacji źródeł i przygotowanych prac pisemnych. Kryteria oceny: zgodność z tematem; poprawność merytoryczna; dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych; umiejętność prezentowania własnych wniosków bazujących na krytycznej analizie materiału źródłowego.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków
Metody problemowe - wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne:

analiza tekstów, metoda projektów, analiza przypadków

Bilans punktów ECTS:

3 punkty ECTS

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

Nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Historia, rok 1

Skrócony opis:

Celem zajęć jest prezentacja oraz analiza różnorodnych typów źródeł z czasów nowożytnych m.in. korespondencji, pamiętników, diariuszy, ksiąg karnych, ksiąg sądowych wiejskich, relacji z podróży, testamentów, inwentarzy, książek kucharskich, gazet pisanych i drukowanych, publicystyki.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci prezentują różnorodne typy źródeł z czasów nowożytnych, a następnie dokonują analizy przygotowanych przez prowadzącego tekstów źródłowych. Każde zajęcia dedykowane są odmiennemu typowi materiału źródłowego. Zajęcia kończy dyskusja, w trakcie której debatujemy na temat przydatności danego typu źródeł w badaniach nad historią społeczną i kulturową epoki nowożytnej.

Ramowy plan zajęć:

1. Wprowadzenie

2. Książki kucharskie

3. Księgi karne

4. Księgi sądowe

5. Korespondencja

6. Pamiętniki

7. Diariusze

8. Relacje z podróży – świat

9. Relacje z podróży – Europa

10. Źródła dyplomatyczne

11. Testamenty

12. Inwentarze

13. Gazety pisane

14. Publicystyka

15. Podsumowanie

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

P. Burke, Historia i teoria społeczna, Warszawa-Kraków 2000

Literatura dodatkowa:

Wiek XVI-XVIII w źródłach, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1997

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12c