Historia kultury, nauki i mentalności od XVIII do XXI w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH.IH.UD.18.2.6.26 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury, nauki i mentalności od XVIII do XXI w. |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
0.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Pudłocki, Maria Stinia | |
Prowadzący grup: | Tomasz Pudłocki, Maria Stinia | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Zajęcia maja pomóc studentom w samodzielnym wybraniu tematyki przygotowaniu pracy magisterskiej. Podczas zajęć omawiane będą techniki i warsztatu historycznego oraz podstawowe problemy metodologiczne przy pisaniu tekstów historycznych. |
|
Efekty kształcenia: | WIEDZA: - umie rozpoznać relacje zachodzące między przeszłością, a wydarzeniami bieżącymi, także w odniesieniu do umiejętności popularyzacji wiedzy historycznej. - posiada wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł historycznych pisanych i innych (materialnych niepisanych). - potrafi określić miejsce historii i jej znaczenie pośród innych dyscyplin naukowych humanistycznych i społecznych. Rozumie znaczenie interdyscyplinarności i wagę osiągnięć innych dyscyplin naukowych. - jest świadom różnic poglądów powodowanych narodowością i kulturą. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi zaprezentować wyniki swoich badań w sposób usystematyzowany i przejrzysty. Potrafi wykorzystać współczesne techniki komunikacyjne. - rozwiązuje samodzielnie proste problemy historyczne i prezentuje wyniki. - potrafi sformułować własne opinie o zjawiskach społecznych i politycznych posługując się zdobytą wiedzą historyczną. - umie pisać w języku ojczystym i podstawowym obcym z poprawnym zastosowaniem terminologii historycznej. - poznał podstawowe metody badawcze i narzędzia warsztatu historyka. Zna podstawy metod upowszechniania wiedzy historycznej. - posiada podstawy wiedzy na temat przedmiotu historii oraz metodologii historii. - rozumie dynamikę badań historycznych i ciągłych zmian. Jest uczulony na ochronę praw autorskich. - ma świadomość różnorodności źródeł historycznych. Rozumie ich znaczenie dla nauki. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w nauce, w szczególności w pracy historyka i przy popularyzacji historii. - potrafi prowadzić krytyczną analizę źródeł historycznych i interpretować je w oparciu o wiedzę warsztatową. - potrafi zaprezentować wyniki swoich badań w sposób usystematyzowany i przejrzysty. Potrafi wykorzystać współczesne techniki komunikacyjne. - potrafi wykorzystać wyniki kwerendy i je zaprezentować. - poprawnie używa języka ojczystego z elementami profesjonalnej terminologii nauk historycznych i pokrewnych. - poprawnie przygotowuje teksty historyczne zgodnie z wymogami nauk historycznych. - umie pisać w języku ojczystym i podstawowym obcym z poprawnym zastosowaniem terminologii historycznej. - potrafi przedstawić opinie, tezy i argumenty znanych mu różnych autorów prac historycznych. - potrafi sformułować własne opinie o zjawiskach społecznych i politycznych posługując się zdobytą wiedzą historyczną. - ma świadomość swojej wiedzy historycznej i rozumie konieczność ciągłego rozwoju fachowego, jaki ogólnego. - docenia rolę historii w kształtowaniu lokalnych i szerszych więzi społecznych. - jest gotów do propagowania wiedzy historycznej i kultury pamięci w środowisku lokalnym. - wykazuje niezależność myślenia i wyciągania wniosków. - rozumie i akceptuje świat wartości i postaw innych osób w różnych kontekstach i sytuacjach historycznych. |
|
Wymagania wstępne: | Brak |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Studenci I roku: przygotowanie po jednej recenzji na semestr, wybór tematyki pracy magisterskiej, opanowanie umiejętności konstrukcji bibliografii i przypisów, opracowanie wstępnej bibliografii, celów pracy i dobór metodologii. Aktywny udział w omawianiu literatury i fragmentów prac prezentowanych podczas zajęć. Studenci II roku: przygotowanie pracy magisterskiej. Terminowe oddawanie poszczególnych rozdziałów, prezentowanych i omawianych w grupie podczas zajęć |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Na bieżąco ocenianie przesyłanych recenzji i fragmentów prac magisterskich. Dla studentów II roku - ostateczną ocenę będzie ocena z pracy magisterskiej. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Seminarium ma pomóc studentom w samodzielnym wybraniu tematyki przygotowaniu pracy magisterskiej z zakresu historii kultury, oświaty i mentalności od XVIII do XXI. Podczas zajęć omawiane będą techniki i warsztatu historycznego oraz podstawowe problemy metodologiczne przy pisaniu tekstów historycznych. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć będą realizowane m.in. następujące zagadnienia: 1. Praca magisterska – podstawowe pojęcia i wymagania. 2. Jak piszemy recenzję i inne, małe formy pisarstwa historycznego 3. Ochrona praw autorskich i etyka zawodu historyka. 4. Zagadnienia warsztatu historycznego (m.in. źródła archiwalne, prasowe, ikonograficzne, wspomnieniowe, oral history, obiekty architektoniczne, wystawy historyczne) 5. Przegląd najważniejszych szkół metodologicznych dotyczących kwestii badania mentalności polskiej, mieszkańców Europy Środkowej i krajów anglosaskich w XIX i XX w. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: P. Burke, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012 E. Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006. Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, pod red. R. Wodak, M. Krzyżanowskiego, Warszawa 2011. T. Kranz, Edukacja historyczna w miejscach pamięci. Zarys problematyki, Lublin 2009 Kultura jako pamięć. Posttradycyjne znaczenie przeszłości, pod red. E. Hałas, Kraków 2012 A. Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna. Próby i studia, Warszawa 2006 Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych, pod red. B. Wagner, T. Wiślicza, Zabrze 2008. J.E. Sewell, Women and the Everyday City. Public Space in San Francisco, 1890-1945, Minnesota 2011. R. Traba, Przeszłość w teraźniejszości. Polskie spory o historię na początku XXI wieku, Poznań 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.