Polskie problemy w XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH.IH.UD.6.20a |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polskie problemy w XX wieku |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN SEM
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Mierzwa | |
Prowadzący grup: | Janusz Mierzwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Dodatkowe strony WWW: | |
|
Cele kształcenia: | Celem kształcenia jest nabycie przez studentów umiejętności gromadzenia, dokonywania oceny (selekcja i wartościowanie) oraz analizy zasobów informacji naukowej na zdefiniowany wcześniej temat oraz wykorzystanie tych umiejętności przy pisaniu pracy magisterskiej. |
|
Efekty kształcenia: | Wiedza - posiada wiedzę pozwalającą na analizę i interpretację źródeł historycznych pisanych i innych, - ma świadomość różnorodności źródeł historycznych, rozumie ich znaczenie, - ma wiedzę na temat dorobku historiografii w zakresie związanym z tematem pracy magisterskiej, - zna podstawowe strategie pozyskiwania informacji, - jest uczulony na ochronę praw autorskich. Umiejętności - potrafi skorzystać z bibliografii, katalogów do wyszukiwania informacji, a także pomocy archiwalnych, - potrafi wykorzystać wyniki kwerendy i zaprezentować je, - potrafi sformułować kryteria oceny informacji i zastosować je w praktyce, - poprawnie przygotowuje teksty historyczne zgodnie z wymogami nauk historycznych, Kompetencje społeczne - rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w nauce, - podejmuje próbę uczestnictwa w dyskusjach historycznych. |
|
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | I rok seminarium: Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach, przyjęcie roboczego tematu pracy magisterskiej, przyjęcie wstępnego konspektu pracy magisterskiej oraz bibliografii, jak również prezentacja (i akceptacja przez prowadzącego) jednego rozdziału pracy mgr. II rok seminarium: Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach, systematyczna praca na tekstem rozprawy oraz prezentacja wyników badań podczas seminariów. Ponadto uczestnicy seminarium zobowiązani są do prezentacji recenzji pracy związanej z tematem rozprawy. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | I rok: uczestniczący w zajęciach studenci są zobowiązani do ustalenia z prowadzącym tematu pracy magisterskiej, zreferowania podstawy źródłowo-bibliograficznej, konspektu całej rozprawy oraz przynajmniej jednego rozdziału pracy. II rok: uczestniczący w zajęciach studenci są zobowiązani do przedstawienia kolejnych przygotowanych rozdziałów pracy magisterskiej zgodnie z harmonogramem uzgodnionym z prowadzącym. Seminarium kończy się zaliczeniem, którego uzyskanie jest możliwe po przedstawieniu i zaakceptowaniu całej pracy magisterskiej. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | E-learning |
|
Bilans punktów ECTS: | I rok: 60 godzin udział w zajęciach + 150 godzin pracy własnej studenta - przygotowanie prac w ścisłej konsultacji z promotorem. II rok: 60 godzin udział w zajęciach + 210 godzin pracy własnej studenta - przygotowanie kolejnych rozdziałów w ścisłej konsultacji z promotorem. Każdy semestr - 6 punktów ECTS. |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Nie dotyczy. |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Podczas kursu uczestniczący w nim studenci są zobowiązani do przygotowania pracy magisterskiej na uzgodniony z prowadzącym temat. |
|
Pełny opis: |
Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych najnowszymi dziejami Polski od przełomu XIX i XX wieku. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawową literaturą (syntezy) interesującego ich okresu historycznego, warsztatem naukowym historyka czasów najnowszych i wymaganiami formalnymi stawianymi rozprawom magisterskim. W czasie zajęć poruszane są także wybrane problemy źródłoznawcze (podstawowe opracowania, czasopisma naukowe, wydawnictwa źródłowe, zasoby internetowych baz danych, różne metody badawcze). Następnie we współpracy z prowadzącym, formułują temat przyszłej rozprawy, przygotowują wstępny konspekt i bibliografię. Dalszym etapem jest praca własna nad kolejnymi rozdziałami rozprawy, które są prezentowane na seminarium, albo w tzw. trybie indywidualnym. Wybór tematu pracy magisterskiej powinien się wiązać z naukowymi zainteresowaniami studenta. |
|
Literatura: |
Literatura jest dobierana indywidualnie z każdym z seminarzystów w zależności od specyfiki opracowywanego tematu. Zaleca się także zapoznanie się ogólnymi zasadami przygotowania pracy magisterskiej: Eco U., Jak napisać pracę dyplomową, Warszawa 2007 Węglińska M., Jak pisać pracę magisterską, Kraków 2007 |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.