Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Folklor żydowski

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WHIJ-L-21
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Folklor żydowski
Jednostka: Instytut Judaistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Jakimyszyn-Gadocha
Prowadzący grup: Anna Jakimyszyn-Gadocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Wiedza:

Student zna etapy rozwoju oraz cechy charakterystyczne żydowskiego folkloru przedstawione na przykładzie społeczności Żydów aszkenazyjskich,

Student umie połączyć poszczególne wytwory folkloru żydowskiego z kulturą i religią żydowską oraz przyporządkować je do konkretnych etapów rozwoju historii aszkenazyjskich Żydów,

Student potrafi opracować wybrane zagadnienia poświęcone żydowskiemu folklorowi na podstawie literatury polsko-

i obcojęzycznej

Student zna i używa terminologię charakterystyczną dla żydowskiego folkloru

Umiejętności:

Student potrafi formułować i przedstawić poglądy na podstawie posiadanych wiadomości oraz informacji pochodzących z polsko i obcojęzycznej literatury przedmiotu

Student posiada umiejętność pracy na różnych źródłach

Kompetencje:

Potrafi dokonać samooceny swoich kompetencji i wiedzy, co potwierdza wynik egzaminu

Student umie zarządzać swoim czasem

Student jest przygotowany do popularyzacji wiedzy judaistycznej


Forma i warunki zaliczenia:

Metoda podsumowująca: egzamin pisemny obejmujący materiał zaprezentowany na wykładach oraz zawarty w literaturze przedmiotu.


Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie wszystkich efektów kształcenia przypisanych do tego modułu, potwierdzone zdobyciem oceny pozytywnej z egzaminu pisemnego. Do egzaminu pisemnego mogą przystąpić osoby uczestniczące w zajęciach kursowych.

Skala ocen: 2-5.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Metoda podsumowująca: egzamin pisemny.

Skala ocen wiedzyć studenta (1–100%):


0-60% – ocena ndst, 61-68% – ocena dst, 69-76% – ocena + dst, 77-84% – ocena db, 85-92% – ocena + db, 93-100% – ocena bdb


Metody dydaktyczne:

Metody podające – objaśnienie lub wyjaśnienie

Metody podające – odczyt

Metody podające – prelekcja

Metody podające – prezentacja multimedialna

Metody problemowe – wykład problemowy

Metody problemowe – z użyciem komputera


Bilans punktów ECTS:

4 pkt ECTS: z czego 2 pkt ECTS uzyskane w trakcie zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich

i studentów, 2 pkt ECTS przyznawane za samodzielną pracę studenta (zapoznanie się z literaturą przedmiotu, przygotowanie do zajęć, przygotowanie do egzaminu).

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach 60

Zapoznanie z literaturą przedmiotu 30

Przygotowanie do egzaminu 25

Egzamin 2


Łączny nakład pracy studenta wynosi 117 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.


Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

---

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Judaistyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 3

Skrócony opis:

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z folklorem aszkenazyjskich Żydów na który składa się tworzona przeważnie w języku jidysz literatura ustna, obejmująca bajki, legendy, przypowieści, przysłowia, zagadki, dowcipy, piosenki, przedstawienia purimowe (purimszpil), a ponadto taniec i muzyka. Ponadto w trakcie zajęć omówione zostaną wierzenia, zabobony i zwyczaje charakterystyczne dla Żydów aszkenazyjskich.

Pełny opis:

Kurs podzielony został części obejmujące następujące zagadnienia:

1. Przedstawienie sylwetek pionierów żydowskiej etnografii

i folklorystyki; pokazanie podstaw religijnych, historycznych i kulturowych dla żydowskich obyczajów

i ceremonii.

2. Zwyczaje, przesądy i wierzenia odnoszące się do dzieci, kobiet, mężczyzn; obowiązki i powinności przedstawicieli obu płci (mykwa, synagoga), relacje z innymi ludźmi.

3. Zwyczaje i przesądy związane z kolejnymi etapami życia.

4. Choroba, śmierć – przesądy, wierzenia.

5. Lekarstwa.

6. Amulety.

7. Przekleństwa, błogosławieństwa.

8. Przysłowia.

9. Purimszpil.

10. Gry i zabawy codzienne i świąteczne (wyliczanki, wycinanki itd.)

11. Żydowski dowcip (Szemiel, marszas, Herszele Ostropolier).

12. Muzyka żydowska (muzyka klezmerska, chasydzka, synagogalna).

13. Taniec.

14. Ubiór polskich Żydów (przepisy religijne, ustawy państwowe, regulacje władz żydowskich)

15. Astrologia i wróżbiarstwo.

16. Demonologia.

17. Legendy, opowieści, bajki.

Literatura:

1. Abrahams I., Życie codzienne Żydów w średniowieczu, Warszawa 1996

2. Bar-Itzhak, Pioneers of Jewish Ethnography and Folkloristics in Eastern Europe, Lubljana 2010,

3. Bernstein I., Juedische Sprichwórter und Redenarten, 1908

4. Bloch P., The Biblical and historical background of Jewish customs and ceremonies, KTAV 1980,

5. A. Cohen, Talmud. Syntetyczny wykład na temat Talmudu

i nauk rabinów dotyczących religii, etyki i prawodawstwa, Warszawa 1997,

6. Marian Fuks, Księga sławnych muzyków pochodzenia żydowskiego, Poznań 2003

7. Idem, Muzyka Ocalona - Judaica Polskie, Warszawa 1989

8. Głosy z Aszkenaz. Żydowskie przysłowia i powiedzenia ze zbioru Ignaza Bernsteina, Kraków 2007,

9. Ginzberg L., The Legends of the Jews, Filadelfia 1937,

10. Gołąb M., Jewish paper-cut, Wycinanka żydowska,

11. Halkowski H., Legendy z żydowskiego miasta pod Krakowem, Kraków 1998,

12. Klein M., Customs and Folklore of Jewish Birth, Jewish Publication Society 2000,

13. R. Liliental, Kult ciał niebieskich u starożytnych Hebrajczyków i szczątki tego kultu u współczesnego ludu żydowskiego, Archiwum Nauk Antropologicznych, 1922,

t. I, nr 6

14. R. Liliental, Kult wody u starożytnych Hebrajczyków

i szczątki tego kultu u współczesnego ludu żydowskiego, Archiwum Nauk Antropologicznych, 1922, t. III

15. Lilientalowa R., Dziecko żydowskie, Warszawa 2007,

16. Lilientalowa R., Przesądy żydowskie, Warszawa 1898

17. Lilientalowa R., Święta żydowskie i przeszłości

i teraźniejszości, Kraków 1919,

18. Lilientalowa R., Zaręczyny i żydowskie wesele, Kraków 1900

19. Mlotek E. G., Mir trogn a gezang, New York 1972.

20. Rubens A., A History of Jewish Costume, London 1973,

21. Sitarz M., Yiddish and Polish Proverbs: Contrastive Analysis Against Cultural Background, Kraków 2000,

22. Trachtenberg J.,Idel M., Jewish magic and superstition: a study in folk religion, Pennsylvania 2004,

23. Turnau I., Ubiór żydowski w Polsce XVI-XVIII wieku, „Przegląd Orientalistyczny” (1987) nr 3, s. 101-108,

24. Lőw I.: Studien zur jüdischen Folklore, Zusammengestellt und mit einem Vorwort von Alexander Scheiber; réédition: Olms Verlag; Hildesheim; 1975

http://www.yivoencyclopedia.org/

Literatura uzupełniająca podana zostanie w trakcie zajęć.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a