Folklor żydowski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WHIJ-L-21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Folklor żydowski |
Jednostka: | Instytut Judaistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jakimyszyn-Gadocha | |
Prowadzący grup: | Anna Jakimyszyn-Gadocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student zna etapy rozwoju oraz cechy charakterystyczne żydowskiego folkloru przedstawione na przykładzie społeczności Żydów aszkenazyjskich, Student umie połączyć poszczególne wytwory folkloru żydowskiego z kulturą i religią żydowską oraz przyporządkować je do konkretnych etapów rozwoju historii aszkenazyjskich Żydów, Student potrafi opracować wybrane zagadnienia poświęcone żydowskiemu folklorowi na podstawie literatury polsko- i obcojęzycznej Student zna i używa terminologię charakterystyczną dla żydowskiego folkloru Umiejętności: Student potrafi formułować i przedstawić poglądy na podstawie posiadanych wiadomości oraz informacji pochodzących z polsko i obcojęzycznej literatury przedmiotu Student posiada umiejętność pracy na różnych źródłach Kompetencje: Potrafi dokonać samooceny swoich kompetencji i wiedzy, co potwierdza wynik egzaminu Student umie zarządzać swoim czasem Student jest przygotowany do popularyzacji wiedzy judaistycznej |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Metoda podsumowująca: egzamin pisemny obejmujący materiał zaprezentowany na wykładach oraz zawarty w literaturze przedmiotu. Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie wszystkich efektów kształcenia przypisanych do tego modułu, potwierdzone zdobyciem oceny pozytywnej z egzaminu pisemnego. Do egzaminu pisemnego mogą przystąpić osoby uczestniczące w zajęciach kursowych. Skala ocen: 2-5. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Metoda podsumowująca: egzamin pisemny. Skala ocen wiedzyć studenta (1–100%): 0-60% – ocena ndst, 61-68% – ocena dst, 69-76% – ocena + dst, 77-84% – ocena db, 85-92% – ocena + db, 93-100% – ocena bdb |
|
Metody dydaktyczne: | Metody podające – objaśnienie lub wyjaśnienie Metody podające – odczyt Metody podające – prelekcja Metody podające – prezentacja multimedialna Metody problemowe – wykład problemowy Metody problemowe – z użyciem komputera |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 pkt ECTS: z czego 2 pkt ECTS uzyskane w trakcie zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów, 2 pkt ECTS przyznawane za samodzielną pracę studenta (zapoznanie się z literaturą przedmiotu, przygotowanie do zajęć, przygotowanie do egzaminu). Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 60 Zapoznanie z literaturą przedmiotu 30 Przygotowanie do egzaminu 25 Egzamin 2 Łączny nakład pracy studenta wynosi 117 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS. |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | --- |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z folklorem aszkenazyjskich Żydów na który składa się tworzona przeważnie w języku jidysz literatura ustna, obejmująca bajki, legendy, przypowieści, przysłowia, zagadki, dowcipy, piosenki, przedstawienia purimowe (purimszpil), a ponadto taniec i muzyka. Ponadto w trakcie zajęć omówione zostaną wierzenia, zabobony i zwyczaje charakterystyczne dla Żydów aszkenazyjskich. |
|
Pełny opis: |
Kurs podzielony został części obejmujące następujące zagadnienia: 1. Przedstawienie sylwetek pionierów żydowskiej etnografii i folklorystyki; pokazanie podstaw religijnych, historycznych i kulturowych dla żydowskich obyczajów i ceremonii. 2. Zwyczaje, przesądy i wierzenia odnoszące się do dzieci, kobiet, mężczyzn; obowiązki i powinności przedstawicieli obu płci (mykwa, synagoga), relacje z innymi ludźmi. 3. Zwyczaje i przesądy związane z kolejnymi etapami życia. 4. Choroba, śmierć – przesądy, wierzenia. 5. Lekarstwa. 6. Amulety. 7. Przekleństwa, błogosławieństwa. 8. Przysłowia. 9. Purimszpil. 10. Gry i zabawy codzienne i świąteczne (wyliczanki, wycinanki itd.) 11. Żydowski dowcip (Szemiel, marszas, Herszele Ostropolier). 12. Muzyka żydowska (muzyka klezmerska, chasydzka, synagogalna). 13. Taniec. 14. Ubiór polskich Żydów (przepisy religijne, ustawy państwowe, regulacje władz żydowskich) 15. Astrologia i wróżbiarstwo. 16. Demonologia. 17. Legendy, opowieści, bajki. |
|
Literatura: |
1. Abrahams I., Życie codzienne Żydów w średniowieczu, Warszawa 1996 2. Bar-Itzhak, Pioneers of Jewish Ethnography and Folkloristics in Eastern Europe, Lubljana 2010, 3. Bernstein I., Juedische Sprichwórter und Redenarten, 1908 4. Bloch P., The Biblical and historical background of Jewish customs and ceremonies, KTAV 1980, 5. A. Cohen, Talmud. Syntetyczny wykład na temat Talmudu i nauk rabinów dotyczących religii, etyki i prawodawstwa, Warszawa 1997, 6. Marian Fuks, Księga sławnych muzyków pochodzenia żydowskiego, Poznań 2003 7. Idem, Muzyka Ocalona - Judaica Polskie, Warszawa 1989 8. Głosy z Aszkenaz. Żydowskie przysłowia i powiedzenia ze zbioru Ignaza Bernsteina, Kraków 2007, 9. Ginzberg L., The Legends of the Jews, Filadelfia 1937, 10. Gołąb M., Jewish paper-cut, Wycinanka żydowska, 11. Halkowski H., Legendy z żydowskiego miasta pod Krakowem, Kraków 1998, 12. Klein M., Customs and Folklore of Jewish Birth, Jewish Publication Society 2000, 13. R. Liliental, Kult ciał niebieskich u starożytnych Hebrajczyków i szczątki tego kultu u współczesnego ludu żydowskiego, Archiwum Nauk Antropologicznych, 1922, t. I, nr 6 14. R. Liliental, Kult wody u starożytnych Hebrajczyków i szczątki tego kultu u współczesnego ludu żydowskiego, Archiwum Nauk Antropologicznych, 1922, t. III 15. Lilientalowa R., Dziecko żydowskie, Warszawa 2007, 16. Lilientalowa R., Przesądy żydowskie, Warszawa 1898 17. Lilientalowa R., Święta żydowskie i przeszłości i teraźniejszości, Kraków 1919, 18. Lilientalowa R., Zaręczyny i żydowskie wesele, Kraków 1900 19. Mlotek E. G., Mir trogn a gezang, New York 1972. 20. Rubens A., A History of Jewish Costume, London 1973, 21. Sitarz M., Yiddish and Polish Proverbs: Contrastive Analysis Against Cultural Background, Kraków 2000, 22. Trachtenberg J.,Idel M., Jewish magic and superstition: a study in folk religion, Pennsylvania 2004, 23. Turnau I., Ubiór żydowski w Polsce XVI-XVIII wieku, „Przegląd Orientalistyczny” (1987) nr 3, s. 101-108, 24. Lőw I.: Studien zur jüdischen Folklore, Zusammengestellt und mit einem Vorwort von Alexander Scheiber; réédition: Olms Verlag; Hildesheim; 1975 http://www.yivoencyclopedia.org/ Literatura uzupełniająca podana zostanie w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.