Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antysemityzm

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WHIJ-M-02
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antysemityzm
Jednostka: Instytut Judaistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kaźmierczyk
Prowadzący grup: Adam Kaźmierczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ocena wliczana do średniej:

tak

Efekty kształcenia:

Wiedza:

Student ma uporządkowaną, ale i pogłębioną wiedzę na temat historii, religii oraz kultury żydowskiej;

Student ma poszerzoną wiedzę o judaizmie, jego związkach z innymi religiami (zwłaszcza chrześcijaństwem) oraz wyrosłych w jego łonie nurtach;

Student zna i rozumienie wpływ antysemityzmu na postawę społeczeństw wobec Żydów i wynikające z niego skutki;

Student ma świadomość podstaw rozwoju niechęci wobec społeczności żydowskiej,

Umiejętności:

Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, wykorzystuje informacje w językach obcych

(j. angielskim, j. hebrajskim, j. jidysz), potrafi łączyć zgromadzone wiadomości, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski, formułować opinie;

Student posiada umiejętność argumentowania i formułowania własnych wniosków w oparciu o prac innych autorów, potrafi formułować opinie krytyczne;

Kompetencje:

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny swoich kompetencji


Wymagania wstępne:

brak

Forma i warunki zaliczenia:

Student zalicza moduł kształcenia po uzyskaniu wszystkich efektów kształcenia. Do egzaminu ustnego w sesji letniej mogą przystąpić osoby uczestniczące w zajęciach oraz po złożeniu pisemnej recenzji jednej z przeczytanych lektur (oraz przesłaniu elektronicznej kopii drogą mailową). Termin egzaminu zostanie ogłoszony w systemie USOS, konieczna jest rejestracja na egzamin w systemie.

W trakcie trwającego ok. 30 min. egzaminu wymagana będzie znajomość treści podręczników, materiału z wykładów oraz dwóch przeczytanych wybranych przez egzaminowanego lektur (z listy literatury przedmiotu). Student winien odpowiedzieć wyczerpująco na dwa pytania z przedstawionej listy zagadnień do egzaminu.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzamin ustny, praca pisemna (recenzja z lektury)

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prelekcja
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna

Metody dydaktyczne:

Metody podające – prelekcja

Metody podające – prezentacja multimedialna


Bilans punktów ECTS:

1 (za udział w zajęciach) + 1P (za przygotowanie prac pisemnych) +1E (za przygotowanie do egzaminu)

Grupa treści kształcenia:

Grupa treści kierunkowych

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Judaistyka, studia stacjonarne drugiego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Zadaniem modułu jest zapoznanie studentów z przejawami prześladowań antyżydowskich na przestrzeni wieków od starożytności aż po czasy współczesne. Studenci zapoznają się z podstawowymi definicjami i pojęciami takimi jak: ksenofobia, antysemityzm, antyjudaizm, judeofobia etc.; judeofobia świata starożytnego; antyjudaizm wczesnego chrześcijaństwa; teoria narodu „świadka”; antyjudaizm średniowieczny; oskarżenia o mord rytualny i profanację hostii; antyjudaizm w dawnej Polsce; kształtowanie się nowożytnego antysemityzmu; narodziny nowoczesnego antysemityzmu; teorie rasistowskie; nacjonalizm; rewizjonizm. zadaniem modułu jest zapoznanie z kształtowaniem się różnych form nienawiści do Żydów, powstaniem stereotypów, genezy powstania tekstów polemicznych etc.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Cała Alina, Żyd – wróg odwieczny? Antysemityzm w Polsce i jego źródła, Warszawa 2012

• Poliakov Leon, Historia antysemityzmu, Universitas, Kraków 2008.

• Literatura uzupełniająca: Cała Alina, Wizerunek Żyda w polskiej literaturze ludowej, Warszawa (różne wyd.).

•Chazan Robert, Medieval Stereotypes and Modern Antisemitism, Berkley 1997.

• Cohen Jeremy, The Jews and the Passion from the Bible to the big screen, Oxford 2007

• Czy Polacy są antysemitami? Wyniki badania sondażowego, pod red. I. Krzemińskiego, Warszawa 1996.

• Denying History. Who says the Holocaust never happened and why do they say it?, ed. Michael Shermer and Alex Grobman, Berkley – Los Angeles – London 2002

• Fontette de François, Historia antysemityzmu, Wydawnictwo Siedmioróg 1992.

• Gliszczyńska-Grabias A., Przeciwdziałanie antysemityzmowi. Instrumenty prawa miedzynarodowego, Warszawa 2014

• Goldhagen Daniel Jonah, Gorliwi kaci Hitlera. Zwyczajni Niemcy i Holocaust, Warszawa 1999.

• Goldhagen Daniel Jonah, Niedokończony rozrachunek. Rola Kościoła katolickiego w Holocauście i niedopełniony obowiązek zadośćuczynienia, Warszawa 2005

• Horoszewicz Michał, Przez dwa millenia do rzymskiej synagogi, Warszawa 2001.

• Ignatowski Grzegorz, Kościoły wobec antysemityzmu, Łódź 1999

• Iluk Jan, Żydowska politeja i Kościół w imperium rzymskim u schyłku antyku, t. I-II, Gdańsk 2006-2010

• Jezus i chrześcijanie w źródłach rabinicznych, „Estetyka i Krytyka” 2012, nr 27

• Jochmann Werner, Kryzys społeczny. Antysemityzm. Narodowy socjalizm, Poznań 2007.

• Katz Jacob, From Prejudice to Destruction. Anti-Semitism, 1700-1933, Cambridge, Massachussets 1980.

• Kertzer David I. , Papieże a Żydzi. O roli Watykanu w rozwoju współczesnego antysemityzmu, Warszawa 2005

• Kiełbasiewicz Sylwester, Obraz Żyda w historiografii polskiej okresu międzywojennego, Toruń 2005

• Krzywiec Grzegorz, „Polska bez Żydów. Studia z dziejów idei, wyobrażeń i praktyk antysemickich na ziemiach polskich początku XX wieku”, Warszawa 2017

• Langmuir Gavin, History, Religion, and Antisemitism, Berkley 1990.

• Langmuir Gavin., Toward a Definition of Antisemitism, Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press, 1990

• Lipstadt Deborah, Denying the Holocaust: the growing assault on truth and memory, London 1994

• Landau-Czajka Anna, W jednym stali domu... Koncepcje rozwiązania kwestii żydowskiej w publicystyce polskiej lat 1933-1939, Warszawa 1998

• Michlic Joanna, Obcy jako zagrożenie. Obraz Żyda w Polsce od roku 1880 do czasów obecnych, Warszawa 2015

• Mord rytualny. Legenda w historii europejskiej, pod red. S. Buttaroni i St. Musiała, Kraków-Norymberga-Frankfurt 2003,

• Moszyński Maciej, Antysemityzm w Królestwie Polskim. Narodziny nowoczesnej ideologii antyżydowskiej (1864-1914), Poznań 2017

• Porter Brian, Gdy nacjonalizm zaczął nienawidzić: wyobrażenia nowoczesnej polityki w dziewiętnastowiecznej Polsce, Sejny 2011

• Schäfer Peter, Judeophobia: attitudes toward Jews in the ancient world, Cambridge, Mass. 1997

• Soboń Marcin , Polacy wobec Żydów w Galicji doby autonomicznej w latach 1868-1914, Kraków 2011

• Śliwa Michał, Obcy czy swoi. Z dziejów poglądów na kwestię żydowską w Polsce w XIX i XX wieku, Kraków 1997.

• Tazbir Janusz, Protokoły Mędrców Syjonu: autentyk czy falsyfikat, Warszawa 1992

• Tokarska-Bakir Joanna, Legendy o krwi. Antropologia przesądu, Warszawa 2008

• Wróbel Mirosław Stanisław, Antyjudaizm a Ewangelia według św. Jana, Lublin 2005

• Żydzi - problem prawdziwego Polaka, pod red. I.krzeminskiego, Warszawa 2015

• Żyndul Jolanta, Kłamstwo krwi: legenda mordu rytualnego na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2011

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b