Historia Żydów krakowskich od średniowiecza do współczesności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WHIJ-M-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Żydów krakowskich od średniowiecza do współczesności |
Jednostka: | Instytut Judaistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
TER
WT WYK
TER
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Gawron, Anna Jakimyszyn-Gadocha | |
Prowadzący grup: | Edyta Gawron, Anna Jakimyszyn-Gadocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Efekty kształcenia: | Wiedza: Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie historii Żydów krakowskich (zna i identyfikuje wydarzenia z dziejów żydowskiej społeczności Krakowa od średniowiecza po czasy współczesne, obejmujące kwestie historyczne, prawne, społeczne, gospodarcze, kulturalne i religijne), identyfikuje postaci i potrafi połączyć je z konkretnymi faktami historycznymi, Student jest w stanie rozwijać i twórczo stosować posiadaną wiedzę dotyczącą Żydów krakowskich Student ma wiedzę o żydowskich instytucjach kulturalnych działających w Krakowie, ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym nawiązującym do tradycji żydowskiej Umiejętności: Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (j. polski, j. angielski, j. hebrajski, j. jidysz) do historii Żydów krakowskich Student posiada umiejętność rozpoznawania i klasyfikowania różnych przejawów dziedzictwa kulturowego krakowskich Żydów; potrafi określić ich znaczenie oraz umiejscowić je w procesie historyczno-kulturowym ma umiejętność samodzielnego poszerzania posiadanych wiadomości Kompetencje: Student wykazuje gotowość do pracy w grupie, przyjmując w niej różne role Jest świadomy poziomu swojej wiedzy, wyznaczania kierunku swego rozwoju Student potrafi zarządzać czasem – w terminie składa wymagane prace pisemne i przygotowuje się do zajęć Poprzez przygotowywanie zadanej pracy zaliczeniowej uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa żydowskiego |
|
Wymagania wstępne: | --- |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Student zalicza moduł po uzyskaniu wszystkich przypisanych do niego efektów kształcenia. Weryfikacja następuje poprzez: a. uzyskanie zaliczenia z warsztatów terenowych na podstawie złożonej pracy zaliczeniowej (ocena podsumowująca) , b. uzyskanie pozytywnej noty z egzaminu pisemnego (ocena podsumowująca wiedzę zdobytą w trakcie wykładów). Do egzaminu dopuszczone zostaną osoby uczestniczące w zajęciach kursowych oraz mające zaliczone warsztaty terenowe. Egzamin obejmuje całość materiału prezentowanego podczas zajęć oraz wiadomości zawarte w literaturze przedmiotu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Warsztaty terenowe: ocena podsumowująca – Aktywność. Umiejętność praktycznego wykorzystania posiadanej wiedzy. Przygotowanie pracy zaliczeniowej na temat zadany przez prowadzącego zajęcia, Wykład: ocena podsumowująca – egzamin pisemny. Skala ocen: 2-5. |
|
Metody dydaktyczne: | Praca pod kierunkiem prowadzącego zajęcia, praca indywidualna. Metoda problemowa i aktywizująca (analiza tekstu źródłowego, dyskusja dydaktyczna, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny) Metoda praktyczna (pokaz, tekst przewodni) Metoda podająca (wyjaśnienie, odczyt, opowiadanie, prelekcja, prezentacja multimedialna, wykład informacyjny) Metoda programowa – z użyciem komputera Metody eksponujące (film) |
|
Bilans punktów ECTS: | Wykład: 2 pkt ECTS: 1 pkt ECTS uzyskany w trakcie zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów, 1 pkt ECTS przyznawany za samodzielną pracę studenta (zapoznanie się z literaturą przedmiotu, przygotowanie do egzaminu). Warsztaty terenowe: 2 pkt ECTS: 1 pkt ECTS uzyskany w trakcie zajęć wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów, 1 pkt ECTS przyznawany za samodzielną pracę studenta (aktywny udział w zajęciach, zapoznanie się z literaturą przedmiotu, przygotowanie pracy zaliczeniowej). Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach 30 Udział w warsztatach terenowych 30 Przygotowanie do warsztatów 10 Zapoznanie z literaturą przedmiotu 15 Przygotowanie pracy zaliczeniowej (warsztaty) 10 Konsultacje 2 Przygotowanie do egzaminu 15 Egzamin 2 Łączny nakład pracy studenta wynosi 144 godzin, co odpowiada 4 punktom |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | --- |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dziejami żydowskich mieszkańców Krakowa od średniowiecza aż po dzień dzisiejszy, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzących w strukturze gminnej, położeniu społeczno-prawnym oraz systemie edukacji. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z dziejami żydowskich mieszkańców Krakowa od średniowiecza aż po dzień dzisiejszy, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zachodzących w strukturze gminnej, położeniu społeczno-prawnym oraz systemie edukacji. W trakcie wykładów omówione zostaną następujące tematy: • Materiały źródłowe do historii Żydów krakowskich • Początki żydowskiego osadnictwa w Krakowie; zorganizowana wspólnota żydowska w Krakowie (zasięg, instytucje, działalność) • Wydarzenia 1494 roku oraz ich wpływ na losy krakowskiej wspólnoty, rozwój terytorialny gminy, złoty okres gminy; wybitni rabini, uczeni • Społeczność krakowskich Żydów w XVII i XVIII wieku (podziały wewnątrzgminne, status społeczny jednostki) • Żydzi krakowscy w latach 1795-1815 • Rzeczypospolita Krakowska (1815-1846); Żydzi krakowscy wobec wydarzeń 1846 roku; Droga ku zmianom i równouprawnieniu (do roku 1864) • Przeobrażenia gminy, status prawny, przeobrażenia systemu edukacyjnego w I połowie XIX wieku • Zmiany statutowe, społeczne i religijne w krakowskiej gminie żydowskiej w II połowie XIX wieku • Działalność polityczna Żydów krakowskich na przełomie XIX i XX wieku • W niepodległej Polsce ( I wojna światowa i okres międzywojenny) • Wojna – prześladowania, getto i strona aryjska. • Praca przymusowa i zagłada Żydów krakowskich. Relacje chrześcijańsko-żydowskie w okresie Holokaustu. • Ocaleni – Żydzi w powojennym Krakowie • Żydzi krakowscy współcześnie. Warsztaty terenowe obejmują: • wizyty w najważniejszych obiektach kultu religijnego krakowskich Żydów (synagogi, cmentarze, miejsca modlitwy) oraz instytucjach wyznaniowych • wizyty studyjne w miejscach upamiętniających historię i dziedzictwo krakowskich Żydów (Muzeum Historyczne m. Krakowa - Oddział Stara Synagoga) • wizyty studyjne w miejscach związanych z prześladowaniami i zagładą Żydów krakowskich (teren byłego getta, miejsca pamięci, Muzeum w Fabryce Oskara Schindlera, teren byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Płaszów) • spotkanie i dyskusja z członkami społeczności żydowskiej w Krakowie • wizyta we współczesnych instytucjach żydowskich w Krakowie (Centrum Społeczności Żydowskiej w Krakowie - JCC Kraków; Gmina Wyznaniowa Żydowska w Krakowie) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Bałaban M., Dzieje Żydów w Galicji i Rzeczypospolitej Krakowskiej 1772–1868, Lwów 1916, • Bałaban M., Historja Żydów w Krakowie i na Kazimierzu 1304–1868, t. I: 1304–1655, Kraków 1931, t. II: 1656–1868, Kraków 1936 (reprint Kraków 1991), • Bieberstein A., Zagłada Żydów w Krakowie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1985 • Bieniarzówna J., Małecki J. M., Dzieje Krakowa, t. II: Kraków w wiekach XVI–XVIII, pod red. J. Bieniarzówny, J. M. Małeckiego i J. Mitkowskiego, Kraków 1984, • Bieniarzówna J., Małecki J. M., Dzieje Krakowa, t. III: Kraków w latach 1796–1918, pod red. J. Bieniarzówny, J. M. Małeckiego i J. Mitkowskiego, Kraków 1985, • Cygielman S. A. A., Zagadnienia organizacji i programów nauczania szkolnictwa podstawowego w krakowskiej gminie żydowskiej na przełomie XVI i XVII wieku, [w:] Żydzi w dawnej Rzeczpospolitej – materiały z konferencji: „Autonomia Żydów w Rzeczpospolitej szlacheckiej” Międzywydziałowy Zakład Historii i Kultury Żydów w Polsce, Uniwersytet Jagielloński, 22–26 IX 1986, red. A. Link-Lenczowski, T. Polański, Wrocław–Warszawa–Kraków 1991, s. 284–296, • Gąsowski T., Żydzi krakowscy w latach 1796–1939, „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa”, 15 (1988), s. 19–32, • Jakimyszyn A., The Jewish Community in Cracow – analysis based on the Cracow Community Charter of 5355 and supplements, „Scripta Judaica Cracoviensia”, 3 (2005), s. 41–49, • Jakimyszyn A., Żydzi krakowscy w dobie Rzeczypospolitej Krakowskiej Status prawny. Przeobrażenia gminy. System edukacyjny, Kraków – Budapeszt 2008, • Małecki J. M., Cracow Jews in the 19th century: Leaning the Ghetto, „Acta Poloniae Historica”, 76 (1997), s. 85–96, • Martin S., Jewish Life in Cracow 1918-1939, Vallentine Mitchell London 2004, • Polin: Studies in Polish Jewry, Volume 23: Jews in Kraków, edited by Michal Galas, Antony Polonsky, Oxford – Portland – Oregon 2011, • W trzecią rocznicę zagłady ghetta w Krakowie (13 III 1943 – 13 III 1946), Wojewódzka Żydowska Komisja Historyczna w Krakowie, Kraków 1946, • Wyrozumska B., Czy Jan Olbracht wygnał Żydów z Krakowa? [w:] „Rocznik Krakowski” 1993, t. LIX, s. 5-11, • Wyrozumski J., Żydzi w średniowiecznym Krakowie [w:] „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa”, 15 (1998), s. 6-13, • Zaremska H., Żydzi w średniowicznej Polsce. Żydzi krakowscy, Krakow 2011, • Zimmerer K., Zamordowany świat. Losy Żydów w Krakowie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004, • Żbikowski A., Żydzi krakowscy i ich gmina w latach 1869-1919, Warszawa 1994 • Chwalba A., Kraków w latach 1939-1945, Dzieje Krakowa, tom 5, Kraków 2002 • Kotarba R., Niemiecki obóz w Płaszowie, Kraków 2009 • Cichopek A., Pogrom Żydów w Krakowie 11 sierpnia 1945 r., Warszawa 2000 • Chwalba A., Kraków w latach 1945-1989, Dzieje Krakowa, tom 6, Kraków 2004 • Halkowski H., Żydowskie życie, Kraków 2003 • Kwiek J., Żydzi, Łemkowie, Słowacy w województwie krakowskim w latach 1945-1949/50, Kraków 2002. • Gruber R.E., Odrodzenie kultury Żydowskiej w Europie, Sejny 2004 • Niezabitowska M., Tomaszewski T., Ostatni. Współcześni Żydzi polscy, Warszawa 1993 Literatura uzupełniająca: • Gąsowski T., Między gettem a światem. Dylematy ideowe Żydów galicyjskich na przełomie XIX i XX wieku, Kraków 1997, • Krakowianie. Wybitni Żydzi krakowscy XIV–XX wieku, red. A. Kutylak, Kraków 2006, • Krasnowolski B., Rozwój urbanistyczny i architektoniczny Miasta Żydowskiego na krakowskim Kazimierzu, „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa”, 15 (1988), s. 84–98, • Krasnowolski B., Ulice i place krakowskiego Kazimierza, Kraków 1992. Krasnowolski B., Z badań nad architekturą i urbanistyką krakowskiego Kazimierza w okresie późnośredniowiecznym i nowożytnym, „Rocznik Krakowski”, 55 (1989), s. 103–111, • Małecki J. M., Szlufik E., Handel żydowski w Krakowie w końcu XVI i w XVII wieku: wypisy z krakowskich rejestrów celnych z lat 1593-1683, Kraków 1995, • Świszczowski S., Miasto żydowskie na Kazimierzu w świetle nowych badań, „Biuletyn Krakowski”, 2 (1960), s. 47–72, • Świszczowski S., Założenie i rozwój miasta Kazimierza, „Biuletyn Krakowski”, 3 (1961), s. 34–79, • Świszczowski S., Miasto Kazimierz pod Krakowem, Kraków 1981, Materiał źródłowy: • Statut krakowskiej gminy żydowskiej z roku 1595 i jego uzupełnienia, wstęp, przekład i opracowanie A. Jakimyszyn, Kraków 2005, • Żydowska mozaika polityczna w Polsce 1917-1927. Wybór dokumentów, wybór i opracowanie: Czesław Brzoza, Kraków 2003, • Inne materiały dostarczone przez osoby prowadzące zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.