Anesthesiology and Intensive Care 1/2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-E6L4.AnesthIC | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Anesthesiology and Intensive Care 1/2 | ||
Jednostka: | Szkoła Medyczna dla Obcokrajowców | ||
Grupy: |
Przedmioty IV rok, kierunek lekarski, studia stacjonarne, tok 6-letni po angielsku |
||
Strona przedmiotu: | http://www.medschool.uj.edu.pl/ | ||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia praktyczne, 18 godzin ![]() Seminarium, 6 godzin ![]() Wykład, 16 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Janusz Andres | |
Prowadzący grup: | Janusz Andres, Agnieszka Jastrzębska, Krzysztof Kobylarz, Magdalena Kocot-Kępska, Paweł Krawczyk, Anna Wrzosek, Krzysztof Zając | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Dodatkowe strony WWW: | http://www.prc.krakow.pl/ https://www.erc.edu/ https://cprguidelines.eu/ https://erc.edu/courses https://erc.edu/news/guidelines-for-resuscitation-2017-update |
|
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Celem modułu jest: 1. Zapoznanie z podstawami przedmiotu Anestezjologia i Intensywna Terapia w szczególności: - zasadami bezpieczeństwa okołooperacyjnego, - przygotowania pacjenta do operacji, - wykonania znieczulenia ogólnego, miejscowego oraz kontrolowanej sedacji, 2. Zapoznanie z aktualnymi wytycznymi resuscytacji krążeniowo-oddechowej i postępowaniem w stanach zagrożenia życia dorosłych 3. Uświadomienie studentom konieczności systematycznego uzupełniania i uaktualniania wiedzy w tym zakresie 5.Zapoznanie z zasadami współpracy w grupie z braniem odpowiedzialność za terminowe i rzetelne wykonanie powierzonych zadań 6. Nabycie umiejętności pracy w zespole leczącym 7. Zapoznanie się z odrębnościami postępowania w anestezjologii u osób staszych. |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu zajęć student powinien mieć umiejętności: w zakresie wiedzy: -opisuje zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji, wykonania znieczulenia ogólnego, miejscowego oraz kontrolowanej sedacji - opisuje najczęstsze powikłania związane ze znieczuleniem, sedacją i okresem okołooperacyjnym. Posiada wiedzę o możliwych zdarzeniach niepożądanych mogących wystąpić w okresie pooperacyjnym, umiejętność ich rozpoznawania oraz postępowania w sytuacjach krytycznych. Posiada wiedzę na temat kwalifikacji pacjenta do oddziału intensywnej terapii. W zakresie umiejętności: -wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udziela pierwszej pomocy - działa zgodnie z aktualnym algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych - potrafi udrożnić drogi oddechowe przy pomocy technik bezprzyrządowych i przyrządowych - potrafi prowadzić wentylację pacjenta workiem samorozprężalnym z maską twarzową - potrafi bezpiecznie obsługiwać defibrylator manualny - potrafi zinterpretować wyniki oraz pomiary monitorowania okresu pooperacyjnego w oparciu o podstawowe parametry życiowe w zakresie kompetencji społecznych: - potrafi uzyskać świadomą zgodę pacjenta na zabieg − współpracuje w grupie biorąc odpowiedzialność za terminowe i rzetelne wykonanie powierzonych zadań -przestrzega praw pacjenta, okazuje dla niego szacunek i troskę o jego dobro -potrafi wyszukiwać i krytycznie analizować dane z piśmiennictwa |
|
Wymagania wstępne: | fizjologia, anatomia, chory wewnętrzne, chirurgia, pediatria, neurochirurgia, neurologia, radiologia, ortopedia i traumatologia, |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Egzamin cząstkowy, praktyczny, który jest formą dopuszczającą do rozpoczęcia drugiej części kursu w roku akademickim 5/6. Egzamin praktyczny: student demonstruje umiejętność zastosowania sprzętów medycznych, leków oraz procedur podczas resuscytacji. Prezentuje umiejętność zabezpieczenia , udrożnienia dróg oddechowych, rozpoznaje rytmy serca w stanach zagrożenia życia, prezentuje umiejętność pracy w zespole. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Obserwacja studenta demonstrującego daną umiejętność na zajęciach praktycznych i obserwacja aktywności podczas ćwiczeń klinicznych. Praca w małej grupie. Egzamin pisemny po zakończeniu modułu na roku V |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Metody dydaktyczne: | wykłady informacyjne, oraz problemowe. Metody podające, asymilacja wiedzy, opis przypadku omówienie przypadku pacjenta na zajęciach klinicznych, zajęcia kliniczne , sytuacyjne, badanie pacjenta, omówienie badania, zaproponowanie diagnozy oraz badań dodatkowy, zaproponowanie interwencji, dyskusja podsumowująca na temat przypadku pacjenta. Interpretacja wyników badań pacjenta. |
|
Bilans punktów ECTS: | 16 godzin wykładów 12 godzin ćwiczeń klinicznych 12 godzin ćwiczeń praktycznych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | 16 godzin wykładów 12 godzin ćwiczeń klinicznych 12 godzin ćwiczeń praktycznych |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot „Anestezjologia i Intensywna Terapia” zawiera wybrane zagadnienia medycyny okołooperacyjnej, prowadzone na bazie ćwiczeń klinicznych i tematycznych seminariów. Na kanwie posiadanej wiedzy z zakresu nauk przedklinicznych i klinicznych studenci przyswajają wiedzę z zakresu przedmiotu. Podczas ćwiczeń klinicznych na bloku operacyjnym, zapoznają się ze specyfiką organizacji i pracy na sali operacyjnej. Uczestniczą biernie a również w wyznaczonym zakresie czynnie w wykonywanej przez lekarza prowadzącego zajęcia, procedurze medycznej. W ten sposób posiadaną wiedzę teoretyczną wykorzystują w rozwiązywaniu przedstawionych teoretycznych i praktycznych pytań klinicznych. Poznają podstawowe zagadnienia z zakresu prowadzenia terapii w oddziale intensywnej terapii. Kładziemy również nacisk na zasady etyki medycznej oraz należytą staranność w wykonywaniu procedur medycznych. | |
Pełny opis: |
Przedmiot ,,Anestezjologia i Intensywna Terapia” prowadzony jest na IV roku Wydziału Lekarskiego CM UJ w Krakowie .Suma godzin dydaktycznych podzielona jest na wykłady, seminaria i ćwiczenia. Blok dydaktyczny dla każdej grupy obejmuje: 12 godzin ćwiczeń oraz 12 godziny seminariów , rozłożonych w 7 Klinikach SU, oraz 16 godzin wykładów wspólnych dla całego roku Zajęcia odbywają się na terenie Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, w Oddziale Intensywnej Terapii SU, na terenie bloków operacyjnym (w zakresie chirurgii urazowej, urologii, ginekologii, neurochirurgii, chirurgii naczyniowe, chirurgii brzusznej i endokrynologicznej, transplantologii, okulistyki) oraz znieczulenie i intensywna opieka medyczna w zakresie procedur w Klinice Kardiochirurgii oraz Chirurgii Dziecięcej. Ćwiczenia kliniczne i seminaria obejmują ustawiczną pracę z grupą studencką na ćwiczeniach prowadzonych w systemie zblokowanym. Studenci poznają zasady kwalifikacji do znieczulenia oraz przygotowanie przedoperacyjne oraz bezpośredni okres pooperacyjny u pacjenta zakwalifikowanego do chirurgicznej procedury zabiegowej w znieczuleniu ogólnym i przewodowym. Studenci zobligowani są do przygotowania określonych partii materiału w oparciu o przewidziane w programie nauczania podręczniki i zalecaną literaturę, których stopień znajomości i umiejętności wykorzystania do wyjaśniania określonych sytuacji klinicznych, zostaje uwiarygodniony podczas codziennych zajęć. Student odbywający ćwiczenia z naszego przedmiotu zobligowany jest do odbycia ćwiczeń na bloku operacyjnym w zakresie znieczuleń do procedur chirurgicznych w następujących klinikach chirurgicznych: Neurochirurgia( chory zakwalifikowany do zabiegu w zakresie zdiagnozowanej choroby w obrębie OUN, znieczulenie w neurochirurgii) Ortopedia (znieczulenie w ortopedii, wskazania i przeciwwskazania do wykonania blokad centralnych, leczenie profilaktyczne i lecznicze heparynami drobnocząsteczkowymi i lekami p/płytkowymi a możliwość bezpiecznego wykonania znieczulenia przewodowego) Chirurgia naczyniowa (znieczulenie chorego do planowych i nagłych operacji w obrębie dużych naczyń) Chirurgia endokrynologiczna (znieczulenie chorego z chorobą tarczycy, diagnostyka i leczenie przełomu tarczycowego) Chirurgia brzuszna (znieczulenie chorego z patologia w obrębie jamy brzusznej, znieczulenie do operacji laparoskopowych) Urologia ( znieczulenie chorego w podeszłym wieku, specyfika znieczulenia w urologii) Chirurgia dziecięca (znieczulenie ogólne i przewodowe u dzieci) Specyfika znieczulenia w kardiochirurgii. Zaawansowane monitorowanie układu krążenia. Podczas seminarium z resuscytacji prowadzone są zajęcia na fantomach. Przedmiot składa się z : Ćwiczenia kliniczne: pokazy praktyczne; omówienie środków farmakologicznych, budowa i zasady działania aparatu do znieczulenia, zlecenia pooperacyjne, techniki znieczulenia, terapia bólu pooperacyjnego, leczenie bólu Seminaria „praca z małą grupą”: Rola anestezjologii i Intesywnej Terapii, Kwalifikacja pacjenta do znieczulenia Przygotowanie do znieczulenia Etyka resuscytacji oraz problemy końca życia. Aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo - oddechowej. Znieczulenie ogólne – indukcja, opioidy, anestetyki wziewne, środki zwiotczające. Leczenie bólu pooperacyjnego Powikłania znieczulenia ogólnego Znieczulenie osób w wieku podeszłym i otyłych Znieczulenie miejscowe Znieczulenie w położnictwie Znieczulenie pacjentów neurochirurgicznych Wentylacja mechaniczna Dostępy naczyniowe. Infekcje , profilaktyka. | |
Literatura: |
1.Clinical Anesthesiology 5th Eition Morgan & Mikhail”s 2.Wytyczne 20015 Resuscytacji Krążeniowo – Oddechowej. Wydanie Kraków 20015 Polskiej Rady Resuscytacji 3.Podstawowe zabiegi resuscytacyjne i automatyczna defibrylacja zewnętrzna. Podręcznik BLS/AED Wydanie - Maj 2017 Polskiej Rady Resuscytacji 4.Specjalistyczne Zabiegi Resuscytacyjne.Podręcznik do kursu "Specjalistyczne zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych" Wydanie - Wrzesień 2017 Polskiej Rady Resuscytacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.