Advanced School of Pediatric Oncology&Hematology - elective
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-E6L5.PHOn | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Advanced School of Pediatric Oncology&Hematology - elective | ||
Jednostka: | Szkoła Medyczna dla Obcokrajowców | ||
Grupy: |
Przedmioty fakult. V rok, kierunek lekarski, studia stacjonarne, tok 6-letni po angielsku |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia kliniczne, 7 godzin ![]() Seminarium, 12 godzin ![]() Wykład, 11 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Szymon Skoczeń, Aleksandra Wieczorek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Student po zakończeniu kształcenia powinien posiadać wiedzę w zakresie diagnozowania i leczenia wybranych chorób nowotworowych oraz hematologicznych u dzieci. Student powinien znać objawy wybranych chorób, zarówno kliniczne, jak i radiologiczne oraz zaburzenia a badaniach laboratoryjnych charakterystyczne dla chorób nowotworowych. Powinien potrafić zaplanować diagnostykę w przypadku podejrzenia choroby nowotworowej, a także zaplanować postępowanie terapeutyczne u pacjenta przed przyjęciem do Kliniki Onkologii. Student powinien znać objawy i postępowanie w przypadku wystąpienia wczesnych i późnych działań niepożądanych. Student powinien umieć analizować wyniki badań laboratoryjnych w chorobach układu krwiotwórczego i nowotworowych |
|
Efekty kształcenia: | Student potrafi rozpoznać lub wysnuć podejrzenie wystąpienia choroby nowotworowej u dzieci i zaplanować badania diagnostyczne. Student potrafi zaplanować postępowanie u pacjenta z podejrzeniem choroby nowotworowej przed przyjęciem do odpowiedniego oddziału. Student potrafi zinterpretować wyniki badań laboratoryjnych, ze szczególnym uwzględnieniem morfologii krwi. Student zna najczęstsze choroby nowotworowe u dzieci, ich objawy, epidemiologię i podstawy leczenia. |
|
Wymagania wstępne: | Student powinien: Posiadać wiedzę w zakresie propedeutyki pediatrii oraz objawów chorób u dzieci Posiadać podstawową wiedzę dotyczącą epidemiologii, diagnostyki i leczenia chorób nowotworowych Umieć przeprowadzić wywiad i badanie fizykalne u dziecka Posiadać wiedzę dotyczącą rozwoju układu krwiotwórczego i norm morfologii w zależności od wieku pacjenta. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | • forma egzaminu/zaliczenia – bez egzaminu; ocena przygotowania w trakcie zajęć • warunki zaliczenia – za podstawie obecności i oceny przygotowania w trakcie zajęć • warunki dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia - udział w zajęciach |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | • forma egzaminu/zaliczenia – bez egzaminu; ocena przygotowania w trakcie zajęć • warunki zaliczenia – za podstawie obecności i oceny przygotowania w trakcie zajęć • warunki dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia - udział w zajęciach |
|
Metody dydaktyczne: | • metody podające (wykład informacyjny), • metody aktywizujące (metoda przypadków, seminarium, dyskusja dydaktyczna), • metody praktyczne (ćwiczenia przy łóżku pacjenta, analiza wyników badań laboratoryjnych). Uwaga! Metody dydaktyczne muszą zapewniać osiągnięcie założonych efektów kształcenia. |
|
Bilans punktów ECTS: | Udział w zajęciach: wykłady, ćwiczenia, seminaria – 30 h Praca własna studenta: • przygotowanie do zajęć - 10 h • przygotowanie do zaliczenia – 10 h • lektura wskazanych przez prowadzącego publikacji – 10 h w sumie: 60 h = 2 pkt ECTS |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Ćwiczenia przy łóżku pacjenta, Seminaria w formie interaktywnej |
|
Skrócony opis: |
Student po zakończeniu kształcenia powinien posiadać wiedzę w zakresie diagnozowania i leczenia wybranych chorób nowotworowych oraz hematologicznych u dzieci. Student powinien znać objawy wybranych chorób, zarówno kliniczne, jak i radiologiczne oraz zaburzenia a badaniach laboratoryjnych charakterystyczne dla chorób nowotworowych. Powinien potrafić zaplanować diagnostykę w przypadku podejrzenia choroby nowotworowej, a także zaplanować postępowanie terapeutyczne u pacjenta przed przyjęciem do Kliniki Onkologii. Student powinien znać objawy i postępowanie w przypadku wystąpienia wczesnych i późnych działań niepożądanych. Student powinien umieć analizować wyniki badań laboratoryjnych w chorobach układu krwiotwórczego i nowotworowych | |
Pełny opis: |
Student potrafi rozpoznać lub wysnuć podejrzenie wystąpienia choroby nowotworowej u dzieci i zaplanować badania diagnostyczne. Student potrafi zaplanować postępowanie u pacjenta z podejrzeniem choroby nowotworowej przed przyjęciem do odpowiedniego oddziału. Student potrafi zinterpretować wyniki badań laboratoryjnych, ze szczególnym uwzględnieniem morfologii krwi. Student zna najczęstsze choroby nowotworowe u dzieci, ich objawy, epidemiologię i podstawy leczenia. Wykłady: Rodzaje leczenia onkologicznego. Neutropenia. Przeszczepianie komórek macierzystych u dzieci. Późne efekty leczenia choroby nowotworowej. Osteosarcoma i mięsak Ewinga. Neurobalstoma. Aktualne wytyczne leczenia hemofilii. Seminaria: Zakrzepica u dzieci. Dawca komórek macierzystych. Anemie – podejście diagnostyczne i lecznicze. Leczenie wspomagające. Leczenie paliatywne. Histiocytoza. Zespoły hemofagocytarne. Niewydolność szpiku kostnego. Guzy mózgu. Ćwiczenia: Badanie pacjentów z: anemią, guzami mózgu, białaczką, chłoniakami, guzami litymi i zaburzeniami krzepnięcia – ustalenie indywidualnych procedur diagnostycznych, diagnostyka różnicowa, interpretacja wyników badań laboratoryjnych, ostre i przewlekłe powikłania leczenia. | |
Literatura: |
Lanzkowsky’s manual of pediatric hematology and oncology. Sixth edition. (eds.: P. Lanzkowsky, J.M. Lipton and J.D. Fish). Elsevier INC, San Diego 2016. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.