Family Medicine – Clinical Training
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-E6L6.1.FamM-CT |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Family Medicine – Clinical Training |
Jednostka: | Szkoła Medyczna dla Obcokrajowców |
Grupy: |
Przedmioty VI rok, kierunek lekarski, studia stacjonarne, tok 6-letni po angielsku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia kliniczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Windak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Strona przedmiotu: | http://www.medycynarodzinna.wl.cm.uj.edu.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem modułu jest : − nauczenie umiejętności praktycznych w zakresie medycyny rodzinnej − usystematyzowanie nabytej wiedzy − przygotowanie studenta do samodzielnej pracy |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: E.W2. zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, zasady szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka E.W3. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci: a) krzywicy, tężyczki, drgawek, b) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego, c) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego, E.W9. rozumie przyczyny i zna podstawowe odrębności w najczęstszych chorobach występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w podstawowych zespołach geriatrycznych E.W10. zna i rozumie podstawowe zasady farmakoterapii chorób w wieku podeszłym E.W12. zna i rozumie podstawowe zasady organizacji opieki nad osobą starszą i obciążenia opiekuna osoby starszej E.W36. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w najczęstszych chorobach i specyficznych problemach w praktyce lekarza rodzinnego E.W38. zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej E.W49. zna zasady immunoprofilaktyki chorób zakaźnych E.W51. zna i rozumie podstawy terapii wybranych chorób infekcyjnych a) antybiotykoterapia wybranych zakażeń bakteryjnych b) stosowanie leków antywirusowych w wybranych sytuacjach klinicznych W zakresie umiejętności: E.U1. przeprowadza wywiad lekarski z pacjentem dorosłym E.U2. przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną + określenie rodowodu E.U3. przeprowadza pełne i ukierunkowane badanie fizykalne pacjenta dorosłego E.U4. przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku E.U6. przeprowadza orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe E.U9. zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych E.U10. potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego E.U11. przeprowadza badania bilansowe E.U12. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne E.U20. kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego E.U23. potrafi zaproponować program rehabilitacji w najczęstszych chorobach E.U24. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń E.U27. potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień E.U28. pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej E.U29. potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego f) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi E.U32. potrafi planować konsultacje specjalistyczne E.U35. ocenia odleżyny i stosuje odpowiednie opatrunki E.U36. potrafi postępować w przypadku urazów (założyć opatrunek, unieruchomienie, zaopatrzenie i szycie rany) E.U38. potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie z przedmiotu Medycyna Rodzinna |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach. Uzyskanie umiejętności potwierdzane jest w książeczce „Lista Umiejętności Absolwenta Wydziału Lekarskiego". Zaliczenie modułu obejmuje spełnienie następujących warunków: 1. obecność na zajęciach 2. aktywny udział w zajęciach 3. ustny egzamin końcowy |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie części klinicznej może uzyskać student, który uczestniczył we wszystkich zajęciach w praktyce lekarza rodzinnego (60 godzin, 2 tygodnie) oraz przygotował i przedstawił prezentację dwóch przypadków klinicznych co zostało potwierdzone przez prowadzącego zajęcia. Egzamin ustny. Ocenę finalną z przedmiotu student otrzymuje po zakończeniu części klinicznej i jest ona wystawiana po zsumowaniu punktów otrzymanych z egzaminu ustnego. |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia kliniczne – praktyczne nauczanie kliniczne |
|
Bilans punktów ECTS: | 4 ECTS Udział w zajęciach obowiązkowych - 60 godzin Przygotowanie do ćwiczeń – 30 godzin Przygotowanie do egzaminu końcowego – 20 godzin Łącznie 110 godzin nakładu pracy studenta |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Zajęcia praktyczne obejmują 60 godzin w Praktyce Lekarza Rodzinnego. Student jest przydzielony do jednej praktyki na dwa tygodnie. Studenci są oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach. Uzyskanie umiejętności potwierdzane jest w książeczce „Lista Umiejętności Absolwenta Wydziału Lekarskiego” |
|
Literatura: |
1. Textbook of Family Practice, Rakel 2015, 9th, Elsevier 2. John Murtagh's General Practice 6th Edition (Australia Healthcare Medical Medical) Hardcover – 16 Oct 2015 3. The Color Atlas of Family Medicine, Usatine 2015, 3rd, McGraw Hill 4. Oxford Textbook of Primary Medical Care, vol. 1 & 2,Oxford Univ. Pres 5. Current Diagnosis and Treatment - Family Medicine South-Paul, Matheny, Lewis 2015, 4rd McGraw Hill 6. Family Medicine - PreTest Self-Assessment and Review, Knutson 2012, 3rdMcGraw Hill 7. Family Medicine Ambulatory Care and Prevention Shimp, Leslie, Smith, Mindy Ann, 2014, 6th, Lange 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.