Choroby zakaźne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-L5.Chor.Zak. | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Choroby zakaźne | ||
Jednostka: | Katedra Gastroenterologii i Hepatologii | ||
Grupy: |
Przedmioty V rok, kierunek lekarski, studia stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 29 godzin ![]() Kształcenie na odległość, 20 godzin ![]() Seminarium, 21 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Aleksander Garlicki, Tomasz Mach | |
Prowadzący grup: | Joanna Bednarek, Grażyna Biesiada, Monika Bociąga-Jasik, Małgorzata Bulanda, Agnieszka Chochla, Jacek Czepiel, Aleksandra Dudek, Aleksander Garlicki, Urszula Janas-Skulina, Michał Jędrychowski, Anna Kalinowska-Nowak, Piotr Kochan, Agata Pietrzyk, Aleksandra Raczyńska, Dominika Salamon, Paweł Skwara, Iwona Sobczyk-Krupiarz, Katarzyna Stażyk, Sława Szostek, Małgorzata Zejc-Bajsarowicz | |
Strona przedmiotu: | http://www.kghichz.cm-uj.krakow.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | - zdobycie wiedzy o etiopatogenezie, epidemiologii i obrazie klinicznym oraz zasadach rozpoznawania i leczenia wybranych chorób zakaźnych - znajomość zasad zapobiegania i zwalczania chorób zakaźnych występujących sporadycznie i epidemicznie. - znajomość zasad zapobiegania zakażeniu i bezpiecznej pracy z pacjentami o wysokim stopniu zaraźliwości |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu zajęć student: W zakresie wiedzy: Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego oraz profilaktycznego w najczęstszych chorobach bakteryjnych, wirusowych, pasożytniczych i grzybiczych, w tym zakażeniach pneumokokowych, wirusowym zapaleniu wątroby, zakażeniu HIV/ AIDS, posocznicy i zakażeniach szpitalnych Wymienia sposoby profilaktyki chorób infekcyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem immunoprofilaktyki. Potrafi opisać warunki bezpiecznego epidemiologicznego transportu, a także zasad postępowania po ekspozycji zawodowej na czynniki chorobotwórcze (HIV, HBV, HCV, meningokoki). Zna następstwa epidemiologiczne różnych chorób zakaźnych i potrafi w wybranej sytuacji zdecydować o konieczności zastosowania izolacji lub innych metod bezpieczeństwa Klasyfikuje choroby zakaźne przebiegające z bezpośrednim zagrożeniem życia. Potrafi wyjaśnić i uzasadnić jakie badania diagnostyczne i metody terapeutyczne powinny być zastosowane w poszczególnych sytuacjach klinicznych związanych z chorobami infekcyjnymi. Zna wskazania i przeciwwskazania do zastosowania leków przeciwdrobnoustrojowych w wybranych jednostkach chorobowych W zakresie umiejętności: Student potrafi przeprowadzić wywiad lekarski z pacjentem dorosłym z podejrzeniem choroby zakaźnej Prawidłowo przeprowadza badanie fizykalne pacjenta dorosłego z podejrzeniem choroby zakaźnej Prawidłowo przeprowadza badanie fizykalne u pacjentów pobudzonych psychoruchowo, nieprzytomnych (skala śpiączki Glasgow). Adekwatnie ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta z podejrzeniem neuroinfekcji Przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób infekcyjnych Rozpoznaje choroby zakaźne stanowiące bezpośrednie zagrożenie życia Planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne Kwalifikuje pacjenta do leczenia domowego i szpitalnego, w tym do hospitalizacji w oddziale intensywnej terapii Interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń Planuje postępowanie po ekspozycji na zakażenia przenoszone drogą krwi (HIV, HBV, HCV) Potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień Pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej chorób zakaźnych, ze szczególnym uwzględnieniem malarii, grypy, zapalenia gardła Potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: - pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego - monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora i pulsoksymetru - pobieranie wymazów z nosa, gardła, wykonywanie rozmazu w kierunku malarii - testy paskowe w kierunku malarii Asystuje przy wykonywaniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: - nakłuciu lędźwiowym - biopsji wątroby Potrafi planować konsultacje specjalistyczne Potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta W zakresie kompetencji społecznych (profesjonalizmu): Student potrafi prawidłowo nawiązać komunikację z pacjentem, a także jego rodziną. Wyjaśnić im przyczyny wystąpienia dolegliwości i dalszy plan diagnostyczno-terapeutyczny. Uzyskać zgodę na przeprowadzenie procedur diagnostyczno-terapeutycznych Okazuje szacunek dla pacjenta i troskę o jego dobro. Przestrzega w swoich działaniach zasad etycznych. Przestrzega praw pacjenta w tym ochrony danych osobowych, prawa do intymności. Potrafi wyszukiwać i krytycznie analizować dane z piśmiennictwa, w tym anglojęzycznego. Wykazuje umiejętność rozwiązywania problemów. Potrafi pracować w grupie. Skutecznie współpracuje z przedstawicielami innych zawodów medycznych. Potrafi dokonać samooceny i granicy własnych kompetencji. Potrafi uczyć innych |
|
Wymagania wstępne: | Wiedza w zakresie: mikrobiologii, chorób wewnętrznych, pediatrii, diagnostyki laboratoryjnej, farmakologii Umiejętność w zakresie: prawidłowego zbierania wywiadu i przeprowadzania badania fizykalnego i interpretowania uzyskanych wyników badań laboratoryjnych Znajomość zasad etycznych i umiejętność przestrzegania praw pacjenta |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie modułu wymaga: -obecność na zajęciach (dopuszczalne są maksymalnie 2 usprawiedliwione nieobecności) - aktywności na zajęciach - uzyskanie co najmniej 60% liczby punktów za końcowy sprawdzian wiedzy - zaliczenie sprawdzianu praktycznego tj. uzyskanie co najmniej 65 punktów na 100 możliwych |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | W zakresie wiedzy: test wielokrotnego wyboru W zakresie umiejętności: obserwacja studenta demonstrującego daną umiejętność W zakresie kompetencji społecznych (profesjonalizmu): obserwacja zachowania się studenta podczas ćwiczeń prowadzona przez opiekuna zgodnie z ustalonymi kryteriami |
|
Metody dydaktyczne: | wykład – 20 godzin seminarium – 20 godziny ćwiczenia kliniczne – 35 godzin |
|
Bilans punktów ECTS: | udział w wykładach – 0,5 udział w seminariach – 0,5 udział w ćwiczeniach – 1 przygotowanie do ćwiczeń – 0,5 opracowanie referatu – 0,5 przygotowanie do egzaminu – 1 |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Skrócony opis: |
Zagadnienia epidemiologii, etiopatogenezy, zasady rozpoznawania i postępowania lekarskiego we współcześnie występujących chorobach zakaźnych i pasożytniczych. | |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do kliniki chorób zakaźnych. Aktualne problemy epidemiologiczne chorób zakaźnych w Polsce i na świecie. Zakażenie HIV/AIDS - infekcje oportunistyczne i nowotwory. Wirusowe zapalenia wątroby. Zakażenia układu nerwowego. Choroby zakaźne i pasożytnicze przewodu pokarmowego. Ostre toksykozy zakaźne - tężec, zatrucie jadem kiełbasianym. Posocznica. Wybrane choroby tropikalne i odzwierzęce. Grypa sezonowa, pandemiczna, SARS. Grzybice układowe. Zakażenia wirusowe - CMV, EBV, HSV, VZV. Immunoprofilaktyka w chorobach zakaźnych. Gorączka o nieustalonej przyczynie. Choroby przenoszone przez kleszcze. Choroby zakaźne wieku dziecięcego. Bioterroryzm i obrona biologiczna. Nowe i powracające choroby zakaźne. Podstawy medycyny podróży. Choroby zawlekane z krajów subtropikalnych i tropikalnych. Zasady leczenia przeciwdrobnoustrojowego - antybiotykoterapia i chemioterapia w chorobach infekcyjnych. Postępowanie po ekspozycji zawodowej na czynniki zakaźne u pracowników medycznych. | |
Literatura: |
A. Boroń-Kaczmarska, A. Wiercińska-Drapało: Choroby zakaźne i pasożytnicze. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2017. Juszczyk J., Cianciara J.: Choroby zakaźne i pasożytnicze. CZELEJ 2012. Fauci AS, Kasper DL, Flisiak R.: Harrison. Choroby zakaźne. CZELEJ, 2012 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.