Pediatria 3/4
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-L5.Pediat.III | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Pediatria 3/4 | ||
Jednostka: | Instytut Pediatrii | ||
Grupy: |
Przedmioty V rok, kierunek lekarski, studia stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 37 godzin ![]() Kształcenie na odległość, 14 godzin ![]() Seminarium, 23 godzin ![]() Symulacje, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Przemko Kwinta | |
Prowadzący grup: | Dariusz Adamek, Walentyna Balwierz, Agnieszka Biedroń, Małgorzata Biernat-Sudolska, Monika Brzychczy-Włoch, Joanna Budziaszek, Małgorzata Bulanda, Łukasz Chmura, Łukasz Cichy, Małgorzata Czogała, Magdalena Ćwiklińska, Wojciech Durlak, Aleksandra Dziewulska, Aleksandra Furtak, Aleksandra Gergont, Tomasz Gosiewski, Dominika Januś, Urszula Jedynak-Wąsowicz, Anna Kalicka-Kasperczyk, Tomasz Klekawka, Katarzyna Konarska, Sławomir Kroczka, Kinga Kwiecińska, Przemko Kwinta, Joanna Nazim, Anna Olchawa-Czech, Marta Olszewska, Magdalena Ossowska, Katarzyna Pawińska-Wąsikowska, Katarzyna Ptak, Anna Rudek-Budzyńska, Anna Ruszała, Dominika Salamon, Szymon Skoczeń, Agnieszka Sroka-Oleksiak, Katarzyna Starzec, Jerzy Starzyk, Małgorzata Steczkowska, Anna Stępniewska, Anna Stochel-Gaudyn, Urszula Stolarska, Izabela Szymońska, Przemysław Tomasik, Agata Wasilewska, Anna Wędrychowicz, Aleksandra Wieczorek, Małgorzata Wójcik, Katarzyna Zachwieja | |
Strona przedmiotu: | http://www.pediatria.cm-uj.krakow.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Ocena wliczana do średniej: | nie |
|
Cele kształcenia: | Celem modułu jest − zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu chorób układu nerwowego, hematologii i onkologii dziecięcej, endokrynologii i diabetologii dziecięcej − nauczenie umiejętności praktycznych |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu zajęć student: w zakresie wiedzy: − zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci: o krzywicy, tężyczki, drgawek, o niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego, powiększenia węzłów chłonnych i śledziony o zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad, o mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki, w zakresie umiejętności: − asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: o przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych o nakłuciu lędźwiowym o biopsji cienkoigłowej o biopsji aspiracyjnej szpiku kostnego w zakresie kompetencji społecznych: − okazuje szacunek dla pacjenta i jego rodziny − przestrzega praw pacjenta, w tym do ochrony danych osobowych, intymności − potrafi pracować w grupie − wykazuje umiejętności rozwiązywania problemów |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie Pediatria 2/4 |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie Zaliczenie modułu wymaga spełnienia następujących warunków: 1. obecności na zajęciach 2. aktywnego udziału w zajęciach 3. prezentacji przypadku klinicznego / problemu medycznego 4. zaliczenia sprawdzianu końcowego |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci będą oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, przygotowania zadania indywidualnego – prezentacji przypadku / problemu medycznego. Dodatkowe kryteria oceny stanowią terminowość wykonania zadań oraz dostosowanie się do wymagań dotyczących sposobu ich wykonania, określonych przez prowadzącego zajęcia. Zadanie indywidualne: Każdy student opracowuje prezentację przypadku lub problemu medycznego związanego z tematami zajęć obowiązkowych wymienionych w treściach modułu kształcenia. Prezentacja jest przedstawiana pozostałym członkom grupy uczestniczącym w zajęciach i stanowi podstawę do dyskusji. Każda prezentacja powinna zawierać: − usystematyzowaną prezentację przypadku klinicznego lub przedstawienie definicji problemu medycznego − algorytm postępowania diagnostycznego − omówienie postępowania terapeutycznego − przedstawienie rokowania − wykaz aktualnego piśmiennictwa użytego do przygotowania prezentacji Prezentacja powinna obejmować ok. 10 przeźroczy, czas trwania prezentacji 10 min. Terminy wykonania zadania indywidualnego oraz przedstawienia prezentacji są ustalane ze studentami na zajęciach. Szczegółowe kryteria oceny zadania indywidualnego zostaną omówione ze studentami na zajęciach. Sprawdzian końcowy: Test składający się z 60 pytań. Do każdego pytania przygotowywanych jest 5 odpowiedzi – tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady Wykłady interaktywne Praca z małą grupą: - prezentacje przypadków klinicznych - nauczanie ukierunkowane na problem Ćwiczenia kliniczne Ćwiczenia w centrum symulacji medycznej |
|
Bilans punktów ECTS: | 5 pkt ECTS Udział w zajęciach obowiązkowych - 106 godzin Przygotowanie do ćwiczeń – 56 godziny Opracowanie prezentacji przypadku, problemu – 12 godzin Przygotowanie do zaliczenia testowego – 10 godzin Łącznie 170 godziny nakładu pracy studenta |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Nauka badania, rozpoznawania i leczenia chorób z zakresu hematologii i onkologii, endokrynologii oraz neurologii dziecięcej. | |
Pełny opis: |
Po zakończeniu zajęć student: w zakresie wiedzy: − zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci: o krzywicy, tężyczki, drgawek, o niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego, powiększenia węzłów chłonnych i śledziony o zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad, o mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki, w zakresie umiejętności: − asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: o przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych o nakłuciu lędźwiowym o biopsji cienkoigłowej o biopsji aspiracyjnej szpiku kostnego w zakresie kompetencji społecznych: − okazuje szacunek dla pacjenta i jego rodziny − przestrzega praw pacjenta, w tym do ochrony danych osobowych, intymności − potrafi pracować w grupie − wykazuje umiejętności rozwiązywania problemów | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Pediatria, red. Jacek J. Pietrzyk i Przemko Kwinta, WUJ, Kraków 2018, tom 3. rozdziały 11, 18 i 19 | |
Uwagi: |
Studenci są zobowiązani do przestrzegania zasady aseptyki i antyseptyki oraz dbania o wygląd zewnętrzny (np. identyfikator, czysty, wyprasowany fartuch, obuwie zastępcze). Szatnie studenckie znajdują się na poziomie -1 w budynku B USD. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.