Diagnostyka laboratoryjna 2/2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-N3.Diagn.II | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka laboratoryjna 2/2 | ||
Jednostka: | Katedra Biochemii Klinicznej | ||
Grupy: |
Przedmioty III rok, kierunek lekarski, studia niestacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Kształcenie na odległość, 6 godzin ![]() Seminarium, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Bogdan Solnica | |
Prowadzący grup: | Joanna Góralska, Małgorzata Malczewska-Malec, Urszula Raźny, Bogdan Solnica, Iwona Wybrańska, Barbara Zapała | |
Strona przedmiotu: | http://www.kbk.wl.cm.uj.edu.pl/dydaktyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Cele kształcenia: | Zapoznanie studentów z zagadnieniami doboru i interpretacji wyników badań laboratoryjnych, zarówno tych zlecanych „na cito” przy łóżku chorego jak i badań diagnostycznych w podstawowej opiece zdrowotnej; Nabycie przez studentów umiejętności doboru i interpretacji badań z zakresu markerów zaburzeń gospodarki węglowodanowej, lipidowej, badań w endokrynologii, w diagnostyce chorób układu sercowo-naczyniowego i układu nerwowego, chorób wątroby, niedoborów witamin i mikroelementów, badań stosowanych w ciąży i połogu, jak też w chorobach nowotworowych. |
|
Efekty kształcenia: | Efekty w zakresie wiedzy -student: E.W37. zna rodzaje materiałów biologicznych wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej oraz zasady pobierania materiału do badań E.W38. zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej E.W39. zna i rozumie możliwości i ograniczenia badań laboratoryjnych w stanach nagłych E.W40. wymienia wskazania do wdrożenia terapii monitorowanej Efekty w zakresie umiejętności - student: E.U12. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne E.U24. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń Efekty w zakresie kompetencji społecznych -student: -Ma świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę -Ma świadomość i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się poprzez studia podyplomowe i kursy specjalistyczne |
|
Wymagania wstępne: | Warunki przystąpienia do zajęć oraz zaliczenia roku studiów określono w dokumencie "Szczegółowe zasady zaliczenia studiów, roku studiów oraz sekwencyjnego systemu zajęć i egzaminów na kierunku lekarskim WL UJ CM w roku 2017/2018" dostępnym na stronie: http://www.wl.uj.edu.pl/studenci. Do zajęć z Diagnostyki Laboratoryjnej 2/2 mogą przystąpić studenci, którzy zaliczyli pierwszą część przedmiotu Diagnostyka Laboratoryjna 1/2 oraz studenci, którzy nie zaliczyli pierwszej części pod warunkiem, że będą jednocześnie powtarzać niezaliczoną część przedmiotu. Powtarzanie przedmiotu oznacza konieczność ponownego uczestniczenia we wszystkich zajęciach i zaliczeniach. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest jednak zwolnienie z udziału w części lub całości zajęć przez Koordynatora przedmiotu. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego z Diagnostyki Laboratoryjnej (2/2) jest uzyskanie zaliczenia z pierwszej części Diagnostyki Laboratoryjnej (1/2). Jeśli z tej przyczyny przepada pierwszy termin zaliczenia końcowego przedmiotu, nie jest on przywracany. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Aktywne uczestnictwo w zajęciach -udział we wszystkich ćwiczeniach z pozytywną oceną (ocenianie ciągłe)-oraz zaliczenie testu końcowego (testu jednokrotnego wyboru/40pytań/40min.) jest wymagane do zaliczenia przedmiotu ( tzw. „ zaliczenie z oceną”) Warunkiem dopuszczenia do testu końcowego jest zaliczenie ćwiczeń z uzyskaniem min. 60% punktów ze sprawdzianów na ćwiczeniach. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej z modułu jest zaliczenie testu końcowego tj. uzyskanie min.60% punktów z testu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Efekty z zakresu wiedzy - test zaliczeniowy oraz pisemne sprawdziany na ćwiczeniach. Efekty z zakresu umiejętności - studenci będą oceniani na podstawie aktywności na ćwiczeniach, prezentowanych umiejętności analizy prezentowanych przypadków klinicznych – interpretacji wyników i formułowania poprawnych wniosków -tzw. ocenianie ciągłe. Z każdych ćwiczeń student uzyskuje punkty - do dopuszczenia do testu końcowego wymagane jest zaliczenie ćwiczeń z min. 60% punktów możliwych do uzyskania. W przypadku mniejszej ilości zdobytych punktów student przystępuje do kolokwium, którego zaliczenie warunkuje możliwość przystąpienia do końcowego testu zaliczeniowego. Efekty z zakresu kompetencji społecznych - studenci będą oceniani na podstawie prezentowanych na ćwiczeniach postaw. Będzie to przedmiotem ustnej oceny przez asystenta prowadzącego ćwiczenia i warunkiem ich zaliczenia. Obliczanie oceny: Ocena końcowa będzie obejmować następujące składowe: - punkty uzyskane z pierwszej części Diagnostyka Laboratoryjna (1/2) (max.57 punktów) - punkty uzyskane z drugiej części Diagnostyka Laboratoryjna (2/2) (max.46 punktów), w tym: • punkty otrzymane z końcowego testu zaliczeniowego 2/2 (maks. 40) • punkty za wyniki sprawdzianów na ćwiczeniach 2/2 (maks. 5) • punkt za obecność na wszystkich wykładach 2/2 (maks. 1) o Obliczanie oceny końcowej: Bardzo dobra (5.0) 95-103 pkt. Ponad dobra (4.5) 86-94 pkt. Dobra (4.0) 78-85 pkt. Dość dobra (3.5) 70-77 pkt. Dostateczna (3.0) 61 -69 pkt. Niedostateczna (2.0) ≤ 61 pkt. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady -metody podające: objaśnienie, prezentacja multimedialna, wykład informacyjny ćwiczenia - metody problemowe: klasyczna metoda problemowa, metody aktywizujące: metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna |
|
Bilans punktów ECTS: | Nakład pracy studenta obejmuje: Udział w wykładzie 6 godz. Udział w ćwiczeniach 24 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 15 godz. Przygotowanie do egzaminu 15 godz. Łącznie 60 godz. 2 ECTS |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści kierunkowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | brak |
|
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci uczą się doboru i interpretacji wyników badań laboratoryjnych zlecanych „na cito” przy łóżku chorego oraz w podstawowej opiece zdrowotnej. Wykłady poruszają tematykę badań laboratoryjnych w medycynie prewencyjnej i spersonalizowanej. Ćwiczenia obejmują zagadnienia badań laboratoryjnych w diagnostyce narządowej. | |
Pełny opis: |
1. Biochemia kliniczna i diagnostyka laboratoryjna zaburzeń gospodarki węglowodanowej 2. Biochemia kliniczna i diagnostyka laboratoryjna zaburzeń gospodarki lipidowej 3. Diagnostyka kliniczna chorób sercowo-naczyniowych 4. Diagnostyka niedoborów pierwiastków śladowych i witamin 5. Diagnostyka laboratoryjna układu endokrynnego 6. Diagnostyka laboratoryjna chorób nowotworowych; markery nowotworowe 7. Diagnostyka laboratoryjna chorób układu nerwowego 8. Diagnostyka laboratoryjna chorób wątroby 9. Badania laboratoryjne w ginekologii i położnictwie 10. Biochemia kliniczna i diagnostyka laboratoryjna nadciśnienia tętniczego 11. Diagnostyka laboratoryjna chorób cywilizacyjnych 12. Medycyna spersonalizowana - wykorzystanie badań genetycznych 13. Badania w medycynie prewencyjnej | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J., Solnica B (red.). Diagnostyka Laboratoryjna z elementami Biochemii Klinicznej. Wyd. IV, Urban&Partner Wrocław 2017 Literatura uzupełniająca: 1. Solnica B (red.) Diagnostyka Laboratoryjna. Wydawnictwo PZWL 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.