Epidemiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-N3.Epidem. | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Epidemiologia | ||
Jednostka: | Katedra Epidemiologii i Medycyny Zapobiegawczej | ||
Grupy: |
Przedmioty III rok, kierunek lekarski, studia niestacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 25 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bała, Elżbieta Sochacka-Tatara | |
Prowadzący grup: | Aleksander Gałaś, Agnieszka Magiera, Dorota Mrożek-Budzyn, Elżbieta Sochacka-Tatara, Katarzyna Zawisza | |
Strona przedmiotu: | http://www.epi.wl.cm.uj.edu.pl/dydaktyka/epidemiologia/epidemiologia_lek3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studentów z metodami oceny stanu zdrowia populacji oraz przekazanie wiedzy na temat modyfikowalnych i niemodyfikowalnych czynników determinujących stan zdrowia - przekazanie wiedzy na temat sposobów badań mających na celu zidentyfikowanie i/lub potwierdzenie roli czynników ryzyka w występowaniu chorób - przekazanie wiedzy na temat epidemiologii chorób zakaźnych, z uwzględnieniem metod postępowania mających na celu identyfikację ogniska choroby zakaźnej, zasad opracowania ogniska choroby zakaźnej, oraz metod mających na celu zapobieganie wystąpieniu lub szerzeniu się epidemii - uświadomienie studentom problematyki epidemii chorób zakaźnych i niezakaźnych - przekazanie studentom aktualnych kierunków rozwoju epidemiologii, w tym roli i znaczenia epidemiologii molekularnej - pokazanie roli epidemologii w kształtowaniu wytycznych |
|
Efekty kształcenia: | Student zna i rozumie W1 sposoby identyfikacji i badania czynników ryzyka, wady i zalety różnego typu badań; epidemiologicznych oraz miary świadczące o obecności zależności przyczynowo- skutkowej G.W2; W2 epidemiologię chorób zakaźnych i przewlekłych, sposoby zapobiegania ich występowaniu na różnych etapach naturalnej historii choroby oraz rolę nadzoru epidemiologicznego G.W3; W3 etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu lekarza oraz zasady promocji zdrowia, a swoją wiedzę opiera na dowodach naukowych i przyjętych normach O.W4 W4 metody prowadzenia badań naukowych O.W5 W5 regulacje prawne i podstawowe metody dotyczące eksperymentu medycznego oraz prowadzenia innych badań medycznych, z uwzględnieniem podstawowych metod analizy danych G.W8 W6 metody oceny stanu zdrowia jednostki i populacji, różne systemy klasyfikacji chorób i procedur medycznych G.W1 Student potrafi: U1 planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy O.U5 U2 inspirować proces uczenia się innych osób O.U6 U3 komunikować się ze współpracownikami w zespole i dzielić się wiedzą O.U8 U4 krytycznie oceniać wyniki badań naukowych i odpowiednio uzasadniać stanowisko O.U9 U5 opisywać strukturę demograficzną ludności i na tej podstawie oceniać problemy zdrowotne populacji G.U1 U6 zbierać informacje na temat obecności czynników ryzyka chorób zakaźnych i przewlekłych oraz planować działania profilaktyczne na różnym poziomie zapobiegania G.U2 U7 interpretować miary częstości występowania chorób i niepełnosprawności G.U3 U8 oceniać sytuację epidemiologiczną chorób powszechnie występujących w Rzeczypospolitej Polskiej i na świecie G.U4 Student jest gotów do: K1 propagowania zachowań prozdrowotnych O.K6 K2 korzystania z obiektywnych źródeł informacji O.K7 K3 formułowania wniosków z własnych pomiarów lub obserwacji O.K8 |
|
Wymagania wstępne: | Ukończenie wymaganych tokiem studiów przedmiotów z 4 pierwszych semestrów nauczania na kierunku lekarskim. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Ocena wiedzy: W oparciu o egzamin końcowy. Kryterium zaliczenia >=60% poprawnych odpowiedzi. W przypadku niezaliczenia testu student otrzymuje ocenę niedostateczną z przedmiotu. Ocena umiejętności –w oparciu o: I. przedstawioną prezentację i prowadzoną dyskusję –kryteria oceny zostaną podane szczegółowo w czasie kursu i dotyczą tematyki 9 seminarium. II. na podstawie indywidualnego opracowania dochodzenia epidemiologicznego –kryteria oceny: spełnienie wymagań opracowania ogniska epidemicznego, prawidłowe określenie źródła, zaplanowanie właściwych działań zapobiegawczych. Ocena w wartościach %, w zależności od wymagań tematu w skali 0-100%). Umiejętności uznaje się za zaliczone jeśli student uzyskał >50% z każdej z nich. Egzamin końcowy w pierwszym terminie ma formę pisemną w postaci testu wielokrotnego wyboru. Liczba pytań testu: 40. Test końcowy w drugim terminie odbywa się w sesji poprawkowej, ma formę pisemną w postaci 5 pytań otwartych. Odpowiedzi na każde z pytań są punktowane w skali od 0 do 5 punktów (co 0,5 punktu). Zaliczenie końcowe bierze pod uwagę wyniki uzyskane w toku oceny umiejętności oraz oceny wiedzy. Ocena końcowa obliczana jest na podstawie średniej ważonej (w proporcjach 1:2), na którą składają się: a) Średnia wyników z oceny umiejętności (punkt I i II powyżej; w %) b) Wynik testu końcowego (w %). Kryteria oceny końcowej: 50,0% do 59,9% = dostateczny; 60,0% - 69,9% = dostateczny plus; 70,0% do 79,9% = dobry; 80,0% do 89,9% = dobry plus 90,0% do 100% = bardzo dobry |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Warunkiem dopuszczenia do testu końcowego jest zaliczenie wszystkich przewidzianych harmonogramem seminariów (poprzez czynne uczestnictwo w zajęciach lub zaliczenie ich w wyznaczonych dodatkowych terminach) oraz uzyskanie >50% w dziedzinie umiejętności. W przypadku niespełnienia powyższego warunku student traci możliwość przystąpienia do testu końcowego (co jest równoznaczne z utratą pierwszego lub drugiego terminu zaliczenia). Student zobowiązany jest przychodzić punktualnie na zajęcia. Dopuszcza się maksymalnie 2 spóźnienia bez ponoszenia konsekwencji. W przypadku każdych 3 spóźnień student zobowiązany jest do zaliczenia jednego (wylosowanego) tematu spośród tematów, na których odnotowano spóźnienie. |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Bilans punktów ECTS: | seminarium 25 godz przygotowanie do zajęć 15 godz przygotowanie do egzaminu 7 godz przygotowanie prezentacji multimedialnej 5 godz zbieranie informacji do zadanej pracy 3 godz konsultacje z prowadzącym zajęcia 2 godz kształcenie samodzielne 3 godz |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: * Podstawy demografii. Wskaźniki demograficzne. Rola demografii w epidemiologii. Cechy demograficzne a występowanie chorób. * Cele i zadania epidemiologii. Rola epidemiologii w ocenie czynników ryzyka wpływających na stan zdrowia populacji i jednostki. Określenie rozpowszechnienia i rozmiarów zjawisk zdrowotnych w populacjach ludzkich. Metody diagnozowania stanu zdrowia populacji. Źródła informacji. Epidemiologia opisowa chorób przewlekłych w Polsce i na świecie. Epidemie chorób zakaźnych i niezakaźnych. * Epidemiologia chorób zakaźnych. Proces epidemiczny. Triada epidemiczna. Rodzaje epidemii. Zasady opracowywania ogniska epidemicznego. * Zasady i znaczenie nadzoru epidemologicznego. Rola badań epidemiologicznych w profilaktyce chorób zakaźnych. Epidemiologia zakażeń szpitalnych. * Dochodzenie epidemiczne. Opracowanie ogniska epidemicznego choroby w praktyce. * Strategia badań epidemiologicznych. Rola badań epidemiologicznych opisowych w generowaniu hipotez na temat etiologii chorób i w określaniu związku przyczynowo-skutkowego. Planowanie, realizacja i interpretacja wyników badań kliniczno-kontrolnych. * Planowanie, realizacja i interpretacja wyników badań kohortowych. Randomizowane badania kontrolowane w epidemiologii i medycynie klinicznej. Badania epidemiologiczne nad chorobami o niejasnej etiologii * Podstawy epidemiologii molekularnej. Rola epidemiologii molekularnej w ocenie czynników ryzyka występowania chorób. Znaczenie biomarkerów. * Rola badań epidemiologicznych w ustalaniu wytycznych dla profilaktyki i leczenia. | |
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Jędrychowski W. Podstawy epidemiologii. Podręcznik dla studentów i lekarzy. Wydawnictwo UJ. Kraków 2002 2. Jędrychowski W. Epidemiologia w medycynie klinicznej i zdrowiu publicznym. Wyd. UJ. ISBN: 978-83-233-2862-9; rok: 2010 3. Charles H. Hennekens , Julie E. Buring. Epidemiology in Medicine. Publisher Lippincott Williams and Wilkins. ISBN10 0316356360, ISBN13 9780316356367 Dodatkowa 1. Bzdęga J., Gębska-Kuczerowska A Epidemiologia w zdrowiu publicznym. PZWL. Warszawa 2010, ISBN 978-83-200-3906-1 2. Bzdęga J., Magdzik W., Naruszewicz-Lesiuk D., Zieliński A. Leksykon epidemiologiczny. Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2008, wyd.1, ISBN: 978-83-7522-020-9 3. Kenneth J. Rothman, Sander Greenland and Timothy L. Lash. Modern Epidemiology. Published by Lippincott, Williams and Wilkins, Philadelphia, 3rd edition, 2012. ISBN-13:978-1-4511-9005-2, ISBN-10:1-4511-9005-0. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.