Medycyna rodzinna 1/2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-N4.Med.Rodz.I | Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Medycyna rodzinna 1/2 | ||
Jednostka: | Wydział Lekarski | ||
Grupy: |
Przedmioty IV rok, kierunek lekarski, studia niestacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Kształcenie na odległość, 18 godzin ![]() Seminarium, 22 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Adam Windak | |
Prowadzący grup: | Wojciech Gawroński, Elżbieta Kryj-Radziszewska, Anna Krztoń-Królewiecka, Janusz Krzysztoń, Małgorzata Makowiec-Dyrda, Grzegorz Margas, Katarzyna Nessler, Marek Oleszczyk, Anna Pachołek, Krzysztof Studziński, Katarzyna Szczerbińska, Tomasz Tomasik | |
Strona przedmiotu: | http://www.medycynarodzinna.wl.cm.uj.edu.pl/web/rodzinna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Celem modułu jest - zapoznanie studentów z pryncypiami medycyny rodzinnej - zapoznanie studentów z modelem opieki ukierunkowanej na pacjenta - uświadomienie roli rodziny jako potencjalnego źródła choroby i naturalnej grupy wsparcia w chorobie - uświadomienie uwarunkowań środowiskowych i epidemiologicznych najczęstszych chorób w praktyce lekarza rodzinnego - zwrócenie uwagi na znaczenie profilaktyki i promocji zdrowia w praktyce lekarza rodzinnego z uwzględnieniem działań profilaktycznych pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia - przedstawienie miejsca lekarza rodzinnego w systemie opieki zdrowotnej i zasad współpracy z instytucjami medycznymi i pozamedycznymi w opiece nad pacjentem/ rodziną - zapoznanie z zasadami monitorowania i poprawy jakości opieki w praktyce lekarza rodzinnego |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu zajęć student: w zakresie wiedzy: - wymienia uwarunkowania środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób w praktyce lekarza rodzinnego - zna epidemiologię zarażeń wirusami i bakteriami oraz zakażeń grzybami i pasożytami, z uwzględnieniem geograficznego zasięgu ich występowania - zna wpływ abiotycznych i biotycznych czynników środowiska na organizm i populację oraz drogi ich wnikania do organizmu człowieka; potrafi opisać konsekwencje narażenia organizmu człowieka na różne czynniki chemiczne i biologiczne oraz zasady profilaktyki - wymienia czynniki chorobotwórcze zewnętrze i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne - zna aktualny stan wiedzy w zakresie społecznego wymiaru zdrowia i choroby, wpływu środowiska społecznego (rodziny, sieci relacji społecznych) i nierówności społecznych na stan zdrowia oraz społeczno-kulturowych różnic i roli sensu społecznego w zachowaniach zdrowotnych i autodestrukcyjnych - rozumie znaczenie zdrowia, choroby, niepełnosprawności i starości w relacji do podstaw społecznych, konsekwencje społeczne choroby i niepełnosprawności oraz bariery społeczno-kulturowe, zna aktualną koncepcję jakości życia uwarunkowaną stanem zdrowia - zna rolę stresu w etiopatogenezie i przebiegu chorób oraz rozpoznaje mechanizmy radzenia sobie ze stresem - zna zasady motywowania pacjentów do prozdrowotnych zachowań i informowania o niepomyślnym rokowaniu - zna podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej - wyjaśnia przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób i specyficznych problemów w praktyce lekarza rodzinnego - opisuje zasady szczepień ochronnych, - wyjaśnia podstawy teoretyczne i praktyczne diagnostyki laboratoryjnej w praktyce lekarza rodzinnego - opisuje zasady współpracy z instytucjami medycznymi i pozamedycznymi w opiece nad pacjentem/ rodziną - wymienia regulacje prawne dotyczące udzielania świadczeń zdrowotnych, praw pacjenta, w zakresie umiejętności potrafi: - korzystać z baz danych, w tym internetowych i wyszukiwać potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi - ocenić zagrożenia środowiskowe - uwzględnić w procesie postępowania terapeutycznego subiektywne potrzeby i oczekiwania pacjenta wynikające z uwarunkować społeczno-kulturowych - przeprowadzać diagnostykę różnicową najczęstszych chorób w populacji dziecięcej i u dorosłych - zaplanować postępowanie profilaktyczne, diagnostyczne, terapeutyczne - zinterpretować wyniki badań laboratoryjnych - wykonać i zinterpretować wynik pomiaru: - temperatury ciała, - tętna - ciśnienia tętniczego - potrafi zaplanować leczenie dietetyczne w zakresie kompetencji społecznych: - skutecznie współpracuje w grupie na rzecz osiągnięcia wspólnych celów, zespołowego wykonywania zadań i wspólnego rozwiązywania problemów - akceptuje uczucia, potrzeby i wartości wyznawane przez innych, prezentuje postawę nastawioną na pomaganie i wspieranie innych osób; - jest zdolny do odczuwania i rozumienia relacji społecznych - potrafi wyszukiwać i krytycznie analizować dane z piśmiennictwa (w tym anglojęzycznego) - wykazuje umiejętności rozwiązywania problemów - potrafi dokonywać samooceny i rozpoznać granice własnych kompetencji - potrafi uczyć innych |
|
Wymagania wstępne: | Wiedza w zakresie: epidemiologii, socjologii, mikrobiologii, psychologii, diagnostyki laboratoryjnej, farmakologii. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie bez oceny. Zaliczenie modułu wymaga obowiązkowej obecności na wszystkich zajęciach w grupach ustalonych przez Dziekanat. Zaliczenie modułu może uzyskać student, który uczestniczył we wszystkich zajęciach. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci będą oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach teoretycznych. |
|
Metody dydaktyczne: | - Seminaria (metody aktywizujące/ metody przypadków, dyskusja dydaktyczna) - Ćwiczenia (praktyczne nauczanie kliniczne, praca w grupach, prezentacje multimedialne, odgrywanie ról, studium przypadku, quizy, „burza mózgów”) - Samokształcenie |
|
Bilans punktów ECTS: | Punkty ECTS: 3 punkty IV rok: 55 godzin: - seminaria- praca w grupie, prezentacje multimedialne, quizy – 40 godzin - ćwiczenia - praca w grupie, prezentacje multimedialne, odgrywanie scenek, opisy przypadków, quizy, „burza mózgów” – 15 godzin oraz - samokształcenie- 20 godzin Łącznie: 75 godzin nakładu pracy studenta |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Windak, S. Chlabicz, A. Mastalerz-Migas: Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów. Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2015. Literatura uzupełniająca: 2. A.Steciwko, J.Barański: Porozumiewanie się lekarza z pacjentem i jego rodziną. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2012, wyd. I 3. Bielska D, Chlabicz S, Czachowski S. Jak skutecznie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną. PZWL Warszawa 2014 4. Buttaravoli P, Leffler M. Postępowanie w stanach nagłych w praktyce lekarza rodzinnego. Elsevier Wrocław 2013. 5. A.Mierzecki, M.Godycki-Ćwirko. Wybrane umiejętności medyczne. Aktis, Łódź 2011. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.