Pediatria 4/4
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-N6.Pediat. |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pediatria 4/4 |
Jednostka: | Instytut Pediatrii |
Grupy: |
Przedmioty VI rok, kierunek lekarski, studia niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia kliniczne, 114 godzin
Symulacje, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemko Kwinta | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Buczyńska, Grzegorz Cebula, Ewa Cichocka-Jarosz, Łukasz Cichy, Krzysztof Fyderek, Sebastian Góreczny, Małgorzata Gruszka, Dominika Januś, Sławomir Kroczka, Barbara Krzan, Monika Miklaszewska, Anna Moczulska, Nina Mól, Marta Olszewska, Stanisław Pieczarkowski, Barnaba Piwowarczyk, Beata Radzymińska-Chruściel, Małgorzata Sładek, Anna Stochel-Gaudyn, Małgorzata Sudacka, Andrzej Wędrychowicz, Anna Wędrychowicz, Aleksandra Wietecha, Izabela Żak, Anna Żądło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Celem modułu jest − nauczenie umiejętności praktycznych w zakresie pediatrii − usystematyzowanie nabytej wiedzy − przygotowanie studenta do samodzielnej pracy |
|
Efekty kształcenia: | W zakresie wiedzy: E.W1. zna uwarunkowania genetyczne, środowiskowe i epidemiologiczne najczęstszych chorób E.W2. zna zasady żywienia dzieci zdrowych i chorych, zasady szczepień ochronnych i prowadzenia bilansu zdrowia dziecka E.W3. zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego najczęstszych chorób dzieci: a) krzywicy, tężyczki, drgawek, b) wad serca, zapalenia mięśnia sercowego, wsierdzia i osierdzia, kardiomiopatii, zaburzeń rytmu serca, niewydolności serca, nadciśnienia tętniczego, omdleń, c) ostrych i przewlekłych chorób górnych i dolnych dróg oddechowych, wad wrodzonych układu oddechowego, gruźlicy, mukowiscydozy, astmy, alergicznego nieżytu nosa, pokrzywki, wstrząsu anafilaktycznego, obrzęku naczynioworuchowego, d) niedokrwistości, skaz krwotocznych, stanów niewydolności szpiku, chorób nowotworowych wieku dziecięcego, w tym guzów litych typowych dla wieku dziecięcego, powiększenia węzłów chłonnych i śledziony e) ostrych i przewlekłych bólów brzucha, wymiotów, biegunek, zaparć, krwawień z przewodu pokarmowego, choroby wrzodowej, nieswoistych chorób jelit, chorób trzustki, cholestaz i chorób wątroby, innych chorób nabytych i wad wrodzonych przewodu pokarmowego, f) zakażeń układu moczowego, wad wrodzonych układu moczowego, zespołu nerczycowego, kamicy nerkowej, ostrej i przewlekłej niewydolności nerek, ostrych i przewlekłych zapaleń nerek, chorób układowych nerek, zaburzeń oddawania moczu, choroby refluksowej pęcherzowo-moczowodowej, g) zaburzeń wzrastania, chorób tarczycy i przytarczyc, chorób nadnerczy, cukrzycy, otyłości zaburzeń dojrzewania i funkcji gonad, h) mózgowego porażenia dziecięcego, zapaleń mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych, padaczki, i) najczęstszych chorób zakaźnych wieku dziecięcego, j) zespołów genetycznych, diagnostyki i zasad prewencji k) chorób tkanki łącznej, gorączki reumatycznej, młodzieńczego zapalenia stawów, toczenia układowego, zapalenia skórno-mięśniowego l) zna objawy i leczenie stosowane w pierwotnych niedoborach odporności, chorobach autoimmunizacyjnych oraz podstawy immunoterapii nowotworów, zna zasady i potrafi zinterpretować podstawowe testy immunodiagnostyczne E.W4. zna zagadnienia: dziecka maltretowanego i wykorzystywania seksualnego, upośledzenia umysłowego, zaburzeń zachowania: psychoz, uzależnień, zaburzeń odżywiania i wydalania u dzieci E.W5. zna podstawowe sposoby diagnostyki i terapii płodu E.W6. zna najczęściej występujące stany zagrożenia życia u dzieci, oraz zasady postępowania w tych sytuacjach W zakresie umiejętności: E.U2. przeprowadza wywiad lekarski z dzieckiem i jego rodziną E.U4. przeprowadza badanie fizykalne dziecka w każdym wieku E.U6. przeprowadza orientacyjne badanie słuchu i pola widzenia oraz badanie otoskopowe E.U7. ocenia stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta E.U8. ocenia stan noworodka w skali Apgar oraz ocenia jego dojrzałość, potrafi zbadać odruchy noworodkowe E.U9. zestawia pomiary antropometryczne i ciśnienia krwi z danymi na siatkach centylowych E.U10. potrafi ocenić stopień zaawansowania dojrzewania płciowego E.U11. przeprowadza badania bilansowe E.U12. przeprowadza diagnostykę różnicową najczęstszych chorób osób dorosłych i dzieci E.U16. planuje postępowanie diagnostyczne, terapeutyczne i profilaktyczne E.U21. definiuje stany, w których czas dalszego trwania życia, stan funkcjonalny lub preferencje chorego ograniczają postępowanie zgodne z określonymi dla danej choroby wytycznymi E.U24. interpretuje badania laboratoryjne i identyfikuje przyczyny odchyleń E.U25. potrafi zastosować leczenie żywieniowe (z uwzględnieniem żywienia dojelitowego i pozajelitowego) E.U26. planuje postępowanie w przypadku ekspozycji na zakażenie przenoszone drogą krwi E.U27. potrafi zakwalifikować pacjenta do szczepień E.U28. pobiera materiał do badań wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej E.U29. potrafi wykonać podstawowe procedury i zabiegi lekarskie, w tym: a) pomiar temperatury ciała, pomiar tętna, nieinwazyjny pomiar ciśnienia tętniczego b) monitorowanie parametrów życiowych przy pomocy kardiomonitora, pulsoksymetrię c) badanie spirometryczne, leczenie tlenem, wentylację wspomaganą i zastępczą d) wprowadzenie rurki ustno-gardłowej e) wstrzyknięcia dożylne, domięśniowe i podskórne, kaniulację żył obwodowych, pobieranie obwodowej krwi żylnej, pobieranie posiewów krwi, pobieranie krwi tętniczej, pobieranie arterializowanej krwi włośniczkowej f) pobieranie wymazów z nosa, gardła i skóry, nakłucie jamy opłucnowej g) cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn, zgłębnikowanie żołądka, płukanie żołądka, enemę h) standardowy elektrokardiogram spoczynkowy wraz z interpretacją, kardiowersję elektryczną i defibrylację serca i) proste testy paskowe i pomiar stężenia glukozy we krwi E.U30. asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich: a) przetaczaniu preparatów krwi i krwiopochodnych b) drenażu jamy opłucnowej c) nakłuciu worka osierdziowego d) nakłuciu jamy otrzewnowej e) nakłuciu lędźwiowym f) biopsji cienkoigłowej g) testach naskórkowych h) próbach śródskórnych i skaryfikacyjnych, oraz interpretuje ich wyniki i) biopsji aspiracyjnej szpiku kostnego E.U32. potrafi planować konsultacje specjalistyczne E.U38. potrafi prowadzić dokumentację medyczną pacjenta |
|
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu Pediatria 3/4 |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie modułu wymaga spełnienia następujących warunków: 1. obecności na zajęciach 2. aktywnego udziału w zajęciach 3. zaliczenia sprawdzianu końcowego 4. zaliczenia egzaminu teoretycznego |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Studenci będą oceniani na podstawie uczestnictwa i aktywności na zajęciach, uzyskanie umiejętności potwierdzane będzie w książeczce „Lista Umiejętności Absolwenta Wydziału Lekarskiego” Sprawdzian końcowy: 1. Test - 100 pytań wielokrotnego wyboru z jedną najlepszą odpowiedzią (multiple choice with single best answer). Warunkiem zaliczenia sprawdzianu jest uzyskanie co najmniej 60% odpowiedzi prawidłowych. 2. Egzamin teoretyczny, ustny |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia kliniczne – praktyczne nauczanie kliniczne |
|
Bilans punktów ECTS: | 9 punktów ECTS Udział w zajęciach obowiązkowych - 120 godzin Przygotowanie do ćwiczeń – 60 godziny Przygotowanie do egzaminu końcowego – 30 godzin Łącznie 210 godzin nakładu pracy studenta |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia kliniczne – Praktyczna nauka zawodu – 120 godzin Studenci przypisani są na okres 4 tygodni do jednego oddziału szpitalnego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia kliniczne – Praktyczna nauka zawodu – 120 godzin Studenci przypisani są na okres 4 tygodni do jednego oddziału szpitalnego. Do obowiązków studenta należą: udział w przygotowaniu do wizyty (badanie dzieci), udział w prowadzeniu dokumentacji - wpisywanie status praesens pacjenta, wpisywanie wyników badań do dokumentacji szpitalnej, udział w wizycie lekarskiej, udział w konsultacjach ambulatoryjnych i na terenie Oddziałów szpitala oraz wykonywanie procedur medycznych zgodnie z wykazem i zasadami zawartymi w książeczce „Lista Umiejętności Absolwenta Wydziału Lekarskiego” |
|
Literatura: |
Pediatria, red. Jacek J. Pietrzyk i Przemko Kwinta, WUJ, Kraków 2018 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.