Biochemia jamy ustnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-S3.Bio.J.Ust. | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biochemia jamy ustnej | ||
Jednostka: | Katedra Biochemii Lekarskiej | ||
Grupy: |
Przedmioty III rok, kierunek lekarsko-dentystyczny, studia stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia przedkliniczne, 12 godzin ![]() Seminarium, 6 godzin ![]() Wykład w formie kształcenia na odległość, 12 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Ostrowska | |
Prowadzący grup: | Halina Jurkowska, Kinga Kaszuba, Kinga Kocemba-Pilarczyk, Barbara Ostrowska, Barbara Piekarska, Maria Wróbel | |
Strona przedmiotu: | http://www.biochemia.wl.cm.uj.edu.pl | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Ocena wliczana do średniej: | tak |
|
Efekty kształcenia: | Po zakończeniu zajęć student: Posiada widzę biochemiczną w zakresie dającym podstawy dla nauki przedmiotów klinicznych. Zna podstawowe techniki laboratoryjne stosowane w biochemii i biologii molekularnej. W zakresie wiedzy: - opisuje ogólne zasady budowy wybranych składników macierzy zewnątrzkomórkowej (kolagen, elastyna, proteoglikany), - opisuje budowę i funkcję metaloproteinaz, - wyjaśnia konsekwencje wynikające z zaburzeń aktywności metaloproteinaz, - opisuje budową i funkcję wybranych składników śliny (białka, enzymy), - wyjaśnia zależności między składem śliny, własnościami białek śliny a mineralizacją tkanek zęba, metabolizmem bakterii jamy ustnej, próchnicą, - wyjaśnia pojęcia: potencjał oksydacyjny i stres oksydacyjny - wymienia składniki śliny mające znaczenie w ochronie antyoksydacyjnej, - wyjaśnia znaczenie składników diety dla podstawowych procesów biochemicznych zachodzących w tkankach jamy ustnej - wymienia konsekwencje niedoboru witamin lub minerałów oraz ich nadmiaru diecie dla mineralizacji zęba - wymienia konsekwencje niedoboru lub nadmiaru fluoru dla mineralizacji zęba. - wyjaśnia pojęcie genomu, transkryptomu i proteomu oraz opisuje podstawowe metody stosowane w ich badaniu. W zakresie umiejętności student potrafi: - posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi: kolorymetria, elektroforeza kwasów nukleinowych, - posługiwać się podstawowymi technikami biologii molekularnej, takimi jak: izolacja kwasów nukleinowych, RT-PCR, - oceniać cytotoksyczność wybranych składników wypełnień dentystycznych w hodowli fibroblastów - obsługiwać proste przyrządy pomiarowe i oceniać dokładność wykonywanych pomiarów. W zakresie profesjonalizmu: Potrafi pracować w grupie Wykazuje umiejętność samokształcenia. |
|
Wymagania wstępne: | Biochemia z elementami chemii - zaliczona uprzednio |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie modułu wymaga spełnienia następujących warunków: (1) Obecności na wszystkich zajęciach obowiązkowych (seminaria i ćwiczenia laboratoryjne), (2) uzyskanie 60% punktów z maksymalnej liczby punktów (60) możliwych do uzyskania. • 20 punktów można uzyskać z ćwiczeń laboratoryjnych (na każdym wprowadzeniu do ćwiczeń 4 punkty, referat 4 punkty, 2 pkt za wykonanie i opracowanie ćwiczeń). • 50 punktów można uzyskać z testu końcowego, który obejmował będzie pytania z zakresu materiału przedstawianego na wykładach. Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie ilości uzyskanych punktów. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Weryfikacja efektów kształcenia studentów jest prowadzona sukcesywnie w trakcie trwania zajęć, poprez: 1. Punktową ocenę wykonania i opracowania zajęć laboratoryjnych (sprawozdanie). 2. Punktową ocenę wiedzy uzyskanej na seminarium (krótkie pisemne sprawdziany) oraz pracy związanej z przygotowaniem i przedstawieniem prezentacji lub referatu. 3. Zaliczenia końcowe (w formie testu). 4. Wystawianie oceny końcowej z przedmiotu, uwzględniającej wyniki w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji. |
|
Metody dydaktyczne: | - Metody podające - prezentacja multimedialna (wykłady) - Metody problemowe - metody aktywizujące – seminarium (prezentacje i referaty na podstawie publikacji naukowych) - Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne. |
|
Bilans punktów ECTS: | 1 punkt ECTS Udział w zajęciach 30 godz W tym: W wykładach: 12 W seminariach: 6 W ćwiczeniach laboratoryjnych: 12 Przygotowanie do zajęć semihnaryjnych: 6 Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych: 3 Przygotowanie do zaliczenia: 15 godz Łącznie 54 godzin pracy studenta |
|
Grupa treści kształcenia: | Grupa treści podstawowych |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | brak |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami i procesami biochemicznymi koniecznymi do zrozumienia poznawanych w czasie studiów zjawisk fizjologicznych i patalogicznych. [Forma zajęć: wykład z wykorzystaniem multimediów]. Przygotowanie studentów do korzystania z nowoczesnych źródeł informacji i ich praktycznego zastosowania; analizy danych ilościowych, wnioskowania na podstawie wyników przeprowadzonych doświadczeń; korzystania z technik laboratoryjnych stosowanych w analizie biochemicznej. [Forma zajęć: laboratorium]. Rozwijanie i kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji w zakresie biochemii, korzystania z publikacji naukowych - przekształcania i przekazywania informacji w formie prezentacji multimedialnej i referatu. Uświadomienie konieczności stałego poszerzania wiedzy dotyczącej biochemicznego podłoża procesów zachodzących w organizmie. [Forma zajęć: seminarium]. | |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Macierz zewnątrzkomórkowa –białka macierzy zewnątrzkomórkowej; ogólna charakterystyka kolagenów, struktura i wytwarzanie typowych włókienkowych cząsteczek kolagenu. Wiązania wzmacniające i stabilizujące włókna. Glikoproteiny niekolagenowe (elastyna, fibronektyna). Glikozyloaminoglikany - budowa i właściwości. Proteoglikany. Metaloproteinazy – degradacja białek macierzy zewnątrzkomórkowej. Rola metaloproteinaz w chorobach przyzębia. Wybrane schorzenia związane z metabolizmem kolagenu. 2. Homeostaza wapniowo – fosforanowa. Mineralizacja tkanek zębów. Znaczenie fluoru. 3. Mechanizmy wytwarzania i wydzielania śliny. Skład i właściwości śliny. Proteom śliny. Własności białek śliny. Funkcje śliny. Ślina jako materiał diagnostyczny. 4. Diagnostka schorzeń uwarunkowanych genetycznie: dziedziczone schorzenie kolagenu (OI - Osteogenesis imperfecta).. Seminaria: 1. Biologiczne interakcje między składnikami materiałów stosowanych do wypełnień zębów a tkankami organizmu ludzkiego (cytotoksyczność). 2. Techniki inżynierii genetycznej i biologii molekularnej w diagnostyce chorób genetycznych. Ćwiczenia labolatoryjne: 1. Korzystanie z Internetowych baz danych. 2. Metody badania ekspresji genów. 3. Metody badania cytotoksyczności w hodowlach komórkowych. | |
Literatura: |
Podręczniki podstawowe: 1. Biochemia Harpera ilustrowana Murray Robert K., Granner Daryl K., Rodwell Victor W. Z ang. tłum. zespół pod red. F. Kokota, A. Koja, A. Kozika i T. Wilczka. Wydawnicto: PZWL, Rok wydania: 2008, wydanie VI uaktualnione. ISBN: 978-83-20-03963-4 2. Genetyka medyczna Drewa G., Ferenc T. Wydawnictwo: Elsevier Urban & Partner, Rok wyd.: 2011, ISBN: 978-83-7609-295-9 3. Ćwiczenia z biochemii dla studentów wydziału lekarskiego Praca zbiorowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Rok wydania: 2014. ISBN: 9788323337676 Uzupełniające: 1. Topics in dental biochemistry Martin Levine. Springer, 2011, ISBN-10 / ASIN: 3540881158 2. Materiały dodatkowe umieszczone będą na stronie Katedry Biochemii Lekarskiej w Materiałach dla studentów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.