Stomatologia zachowawcza z endodoncją 1/3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-S3.Stom.Zach.End. | Kod Erasmus / ISCED: |
12.3
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Stomatologia zachowawcza z endodoncją 1/3 | ||
Jednostka: | Katedra Stomatologii Zachowawczej z Endodoncją | ||
Grupy: |
Przedmioty III rok, kierunek lekarsko-dentystyczny, studia stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
9.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia kliniczne, 110 godzin ![]() Seminarium, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Zarzecka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dobroś, Krzysztof Gębczyński, Aleksandra Giemza, Justyna Hajto-Bryk, Ewa Pająk-Łysek, Katarzyna Pelczar, Małgorzata Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Cele kształcenia: | Integracja i doskonalenie wiedzy i umiejętności nabytych w toku szkolenia przedklinicznego, która umożliwi samodzielne, prawidłowe przygotowanie stanowiska stomatologicznego oraz pracę ergonomiczną. Opanowanie zasad badania podmiotowego oraz przedmiotowego oraz odtwarzania funkcji zębów – przy zastosowaniu wszystkich współcześnie dostępnych środków – w jamie ustnej pacjenta. Zapoznanie z zasadami profilaktyki umożliwiającymi utrzymanie zdrowej jamy ustnej. Nabycie umiejętności postępowania leczniczego w schorzeniach pochodzenia niepróchnicowego tkanek zmineralizowanych – abrazja, erozja, patologiczne starcie zębów. Opanowanie zasad zapobiegania patologiom miazgi. Zaznajomienie się z właściwościami i wskazaniami do stosowania materiałów do wypełnień. Wdrażane podstawowych zasad prawidłowych relacji między lekarzami (studentami), lekarzem (studentem), a pacjentem oraz lekarzem (studentem), a jego przełożonym (zgodnie z Kodeksem Etyki Lekarskiej). |
|
Efekty kształcenia: | Ogólne efekty kształcenia w zakresie WIEDZA Student powinien posiadać wiedzę z zakresu: - problematyki kariologicznej - epidemiologii - etiologii - profilaktyki - diagnostyki - leczenia inwazyjnego i nieinwazyjnego - powikłań choroby próchnicowej - problematyki ubytków tkanek twardych niepróchnicowego pochodzenia - zasad przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego - zaplanowania badań pomocniczych (np. radiologicznych) i konsultacji specjalistycznych - podstaw organizacji pracy w gabinecie dentystycznym zgodnie z zasadami ergonomii - prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej - stosowanego w pracy instrumentarium - stosowanych metod ochrony przed infekcją - właściwości materiałów wykorzystywanych w leczeniu stomatologicznym Ogólne efekty kształcenia w zakresie UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE Student ma nabyć umiejętność: - integracji i doskonalenia wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w toku szkolenia przedklinicznego, która umożliwi samodzielne, prawidłowe przygotowanie stanowiska stomatologicznego oraz pracę ergonomiczną - opanowania zasad badania podmiotowego oraz przedmiotowego - rozwiązywania podstawowych problemów diagnostycznych i planowania leczenia (indywidualny plan postępowania diagnostyczno-leczniczego) - wykonywania podstawowych zabiegów profilaktycznych - diagnozowania i leczenia choroby próchnicowej (metody nieinwazyjne i inwazyjne) - koordynowania współpracy w zespole lekarz – asysta – pacjent (zgodnie z Kodeksem Etyki Lekarskiej) |
|
Wymagania wstępne: | Propedeutyka stomatologii, Materiałoznawstwo i sprzęt stomatologiczny, Przedkliniczna stomatologia zintegrowana, Profilaktyka stomatologiczna, Normy okluzji i funkcje układu stomatologicznego, Fizjologia narządu żucia |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Warunkiem uzyskania zaliczenia jest udział we wszystkich seminariach, ćwiczeniach, zaliczenie czterech kolokwiów, pozytywna opinia asystentów prowadzących zajęcia, wypracowanie limitu zabiegów oraz wysoka kultura osobista. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Cztery kolokwia zaliczeniowe w formie pytań testowych, każde po 25 pytań. Próg zaliczeniowy 70%. Ocena w trakcie seminariów na podstawie dyskusji. Ocena w trakcie ćwiczeń w kategoriach: wiedza teoretyczna, umiejętności praktyczne, ergonomia pracy, prawidłowe relacje interpersonalne (kultura osobista). Zaliczenie roku na ocenę. |
|
Metody dydaktyczne: | Wykłady w formie multimedialnych prezentacji, seminaria oraz ćwiczenia kliniczne. Seminaria wspomagane są prezentacjami multimedialnymi oraz przeprowadzanymi przez asystenta demonstracjami czynności manualnych, posługiwania się materiałami dentystycznymi, aparaturą, zgodnie z programem ćwiczeń. Student na ćwiczeniach klinicznych samodzielnie przygotowuje stanowisko pracy, przeprowadza badanie pacjenta oraz zabiegi z zakresu profilaktyki i leczenia choroby próchnicowej oraz ubytków tkanek twardych pochodzenia niepróchnicowego. |
|
Bilans punktów ECTS: | W planie studiów dla modułu kształcenia zaplanowano zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: Seminaria 20 godz. Ćwiczenia 110 godz. Nakład pracy studenta obejmuje: Udział w seminariach 20 godz. Udział w ćwiczeniach 110 godz. |
|
Pełny opis: |
1. Ćwiczenia wprowadzające. Regulamin. Obsługa unitu stomatologicznego. Demonstracja podstawowego instrumentarium. Przygotowanie stanowiska pracy, przygotowanie narzędzi do dezynfekcji/sterylizacja. Procedura postępowania na wypadek zakłucia. 2. Ćwiczenia wprowadzające. Omówienie karty pacjenta. Badanie i opis karty. Podczas ćwiczeń klinicznych studenci przyjmą pacjentów zakwalifikowanych przez asystentów prowadzących zajęcia. SEMINARIUM I. Postępowanie lekarsko – stomatologiczne: wywiad, badanie przedmiotowe, rozpoznanie, dokumentacja. SEMINARIUM II. Narzędzia stomatologiczne wykorzystywane w leczeniu zachowawczym. SEMINARIUM III. Ergonomia w stomatologii. SEMINARIUM IV. Materiały wykorzystywane w leczeniu zachowawczym zębów. SEMINARIUM V. Relacja lekarz-pacjent. SEMINARIUM VI. Etiologia próchnicy zębów: rola bakterii, węglowodanów, wpływ morfologii i budowy chemicznej twardych tkanek zęba, rola czasu. SEMINARIUM VII. Profilaktyka próchnicy: higiena jamy ustnej, dieta, fluor, zabezpieczanie powierzchni zębów warstwami izolacyjnymi. Fluoroza. SEMINARIUM VIII. Rola śliny w procesie próchnicowym: składniki organiczne i nieorganiczne śliny, funkcje śliny, testy ślinowe. Zaburzenia w wydzielaniu. SEMINARIUM IX. Patologia próchnicy szkliwa i zębiny. Rodzaje zębiny. Próchnica cementu. SEMINARIUM X. Przebieg kliniczny i podział próchnicy zębów. Próchnica ostra, przewlekła, wtórna, nietypowa, ukryta, kwitnąca, okrężna, korzenia. Podział próchnicy ze względu na zaawansowanie zmian. SEMINARIUM XI. Diagnostyka próchnicy: warunki diagnozowania zmian próchnicowych, metody diagnozowania wczesnych zmian próchnicowych, diagnostyka zmian próchnicowych w obrębie korony, diagnostyka zmian próchnicowych w obrębie korzenia. Nowe klasyfikacje ubytków próchnicowych. SEMINARIUM XII. Ocena ryzyka próchnicy, ryzyko próchnicy a aktywność próchnicy, ryzyko próchnicy a leczenie próchnicy. Związek informacji diagnostycznych z wyborem postępowania terapeutycznego. SEMINARIUM XIII. Plan postępowania profilaktyczno – leczniczego. SEMINARIUM XIV. Nieinwazyjne leczenie zmian próchnicowych. Minimalnie inwazyjne leczenie ubytków próchnicowych. SEMINARIUM XV. Ubytki klasy I, II i V wg Blacka. Opracowanie ubytków próchnicowych pod wypełnienie nieadhezyjne (amalgamat). Opracowanie ubytków pod wypełnienie adhezyjne (amalgamat adhezyjny, kompozyt, kompomer, ormocery i cement szkło–jonomerowy). Kliniczne aspekty opracowania ubytków próchnicowych. SEMINARIUM XVI. Ubytki klasy III i IV wg Blacka. Opracowanie ubytków pod wypełnienie adhezyjne (amalgamat adhezyjny, kompozyt, kompomer, ormocery i cement szkło–jonomerowy). Kliniczne aspekty opracowania ubytków próchnicowych. SEMINARIUM XVII. Ubytki klasy I, II i V wg Blacka. Wypełnianie ubytków materiałami nieadhezyjnymi (amalgamat) i adhezyjnymi (kompozyt, kompomer, ormocery i cement szkło-jonomerowy). Kliniczne aspekty odbudowy ubytków (technika kanapkowa, inserty, odbudowa warstwowa w zębach bocznych, wypełnienia pośrednie). SEMINARIUM XVIII. Ubytki klasy III i IV wg Blacka. Wypełnianie ubytków materiałami nieadhezyjnymi (amalgamat) i adhezyjnymi (kompozyt, kompomer, ormocery i cement szkło-jonomerowy). Kliniczne aspekty odbudowy ubytków. Metody polimeryzacji. SEMINARIUM XIX. Powikłania leczenia próchnicy zębów: całkowita utrata wypełnienia, próchnica wtórna, ocena brzegu wypełnienia, wymiana i naprawa wypełnienia, pęknięcie zęba lub wypełnienia, nadwrażliwość pozabiegowa. Podejmowanie decyzji o naprawie lub wymianie wypełnienia. SEMINARIUM XX. Ubytki tkanek twardych pochodzenia niepróchnicowego - procesy zużycia zębów. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa najczęściej wykorzystywana: 1. red. Jańczuk Z, Kaczmarek U, Lipiski M. Stomatologia zachowawcza z endodoncją. Zarys kliniczny. Podręcznik dla studentów stomatologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, wyd. IV 2014. 2. Piątowska D. Kariologia współczesna. Postępowanie kliniczne. Med. Tour Press International, Warszawa 2009. 3. Arabska – Przedpełska B, Pawlicka H. Współczesna endodoncja w praktyce. Bestom, Łódź 2011. 4. Fejerskov O, Kidd E. Próchnica zębów. Wyd. Med. Urban & Partner , Wrocław 2006. Literatura uzupełniająca: 5. Pawlicka H. Leczenie kanałowe – postępowanie kliniczne. Wydawnictwo BESTOM, Łódź 2006. 6. Bladowski M. Atlas techniki pracy na cztery ręce w stomatologii ogólnej. Euro-Direct-Media, Gliwice 1999. 7. Knychalska – Karwan Z. Stomatologia wieku rozwojowego. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008. 8. Knychalska – Karwan Z. Stomatologia wieku podeszłego. Wyd. Czelej, Lublin 2009. 9. Obtułowicz K. Alergologia praktyczna dla stomatologów. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1988. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.