Clinical and Experimental Dentistry
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-S4.Cl.Exp.Dent. | Kod Erasmus / ISCED: |
12.3
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Clinical and Experimental Dentistry | ||
Jednostka: | Zakład Profilaktyki i Stomatologii Eksperymentalnej | ||
Grupy: |
Przedmioty IV rok, kierunek lekarsko-dentystyczny, studia stacjonarne |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marta Cześnikiewicz-Guzik | |
Prowadzący grup: | Marta Cześnikiewicz-Guzik, Tomasz Dohnal, Maria Mituś-Kenig | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Cele kształcenia: | Program przedmiotu „Clinical and Experimental Dentistry” został zaprojektowany, aby zapewnić nauczanie podstaw „Evidenced based dentistry” – „Stomatologii opartej na faktach” w celu umożliwienia im korzystania z tej wiedzy w codziennej praktyce klinicznej. Program obejmuje naukę krytycznego myślenia, podejmowania klinicznych decyzji na podstawie wiedzy pochodzącej z artykułów naukowych z dziedzin podstawowych i klinicznych oraz wyszukiwania informacji w dostępnych, medycznych bazach danych. Studenci poznają podstawowe techniki laboratoryjne jak; cytometria przepływowa, immuno-histologia, western-blot, ELISA, techniki biologii molekularnej PCR, RT-PCR. Zajęcia opisują zastosowania hodowli komórkowych i modeli zwierzęcych w badaniach naukowych w dziedzinie medycyny. Znajomość technik laboratoryjnych umożliwia studentom lepsze zrozumienie i przyswojenie wiedzy pochodzącej z artykułów naukowych. Ponadto zajęcia dają podstawy genetycznych i molekularnych aspektów chorób jamy ustnej i mechanizmów wpływu tych chorób na zdrowie ogólne organizmu. Program dyskutuje również wpływ chorób ogólnoustrojowych na zdrowie tkanek jamy ustnej i omawia symptomy chorób ogólnoustrojowe spotykane w jamie ustnej. Podczas zajęć studenci mają również opanować technik wystąpień publicznych, robienia prezentacji naukowych w programie PowerPoint, analizy baz danych w programie „Excel” oraz pisania artykułów naukowych z użyciem programu „Word” i „EndNote”. |
|
Efekty kształcenia: | 1) Student umie znaleźć odpowiedź na istotne pytania kliniczne w oparciu o dostępne bazy medyczne, czasopisma naukowe i publikowane wytyczne - podejmowania decyzji klinicznych w oparciu o fakty (evidence based medicine). 2) Student odróżnia prace naukowe stosujące wiarygodne metody badawcze a następnie wykorzystywać płynące z nich informacje przy podejmowaniu decyzji klinicznych. 3) Student rozwija umiejętności krytycznego myślenia. 4) Student zna podstawy molekularnych aspektów chorób jamy ustnej oraz mechanizmy związków pomiędzy chorobami ogólnoustrojowymi a schorzeniami tkanek jamy ustnej. 5) Student posiada wiedzę na temat medycyny translacyjnej oraz zasad prowadzenia badań klinicznych i eksperymentalnych z opisem podstawowych technik badawczych i modeli doświadczalnych chorób układu stomatognatycznego. 6) Student planuje eksperymenty naukowe oraz przygotowuje prezentacje otrzymanych wyników. 7) Student umie przygotować prezentację ustną w programie PowerPoint i wygłosić referat. 8) Student zna zasady pisania artykułów naukowych. |
|
Wymagania wstępne: | • obecność na wszystkich zajęć przewidzianych programem • dostatecznym przygotowaniem teoretycznym (wg programu), • wykonanie zadań powierzonych w trakcie seminariów: przygotowanie ustnej prezentacji, wygłoszenie swojej prezentacji, znalezienie odpowiedzi na zadane pytanie klinicznej w dostępnych w bibliotece, medycznych bazach danych. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Zaliczenie |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Zaliczenie 1) ustna sprawdzenie wiedzy w trakcie seminariów 2) umiejętność wykonania powierzonych zadań na podstawie wykładanego materiału – przygotowanie wystąpienia ustnego, publiczne wystąpienie z prezentacją artykuły, wyszukiwanie w bazach danych |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda wykładowa i ćwiczenia praktyczne: prezentacji naukowych, szukanie informacji w medycznych bazach danych, przygotowanie prezentacji w PowerPoint. |
|
Bilans punktów ECTS: | Jeden punkt ECTS odpowiada efektom kształcenia, których uzyskanie wymaga od studenta 25-30 godzin pracy. Liczba godzin pracy studenta obejmuje zajęcia realizowane w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem akademickim, zgodnie z planem studiów oraz czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną. |
|
Pełny opis: |
Seminar 1. Medycyna oparta na dowodach - wstęp. Dlaczego klinicyści potrzebują narzędzi naukowych, aby byli dobrymi praktykami? Wprowadzenie do podstawowych terminów stomatologii klinicznej i eksperymentalnej: medycyna oparta na dowodach, medycyna translacyjna. Seminar 2. Skąd wiemy, jak leczyć? W jaki sposób tworzone są wytyczne? Dlaczego potrzebujemy wytycznych? Korzyści i problemy badań naukowych w modelu podstawowym w stomatologii. Seminar 3. Jak zaprojektować eksperyment – projekty w modelu podstawowym i badania kliniczne. Kryteria włączenia i wyłączenia. Seminar 4. Jak napisać artykuł? Rodzaje artykułów: oryginalne i poglądowe oraz ich struktury. Seminar 5. Jak znaleźć odpowiedni artykuł i jak go przeczytać? Wprowadzenie do internetowych baz danych - Medline, PubMed, Cochrane. Krytyczna ocena wartości dowodów naukowych. Wyjaśnienie systemu walidacji prac IF (Impact Factor), indeks KBN / MNiSW, index Copernicus (IC) Seminar 6. Wyszukiwanie w medycznych bazach danych informacji na temat terapii i postępowania profilaktycznego w stomatologii. Studenci podzieleni na grupy otrzymują pytania, na które mają odpowiedzieć na podstawie informacji wyszukanych w medycznych bazach danych. Seminar 7. Jak zrobić interesującą prezentację? Rodzaje prezentacji i ich struktury. Ćwiczenie publicznego wystąpienia. Seminar 8. Zdolność do krytycznego czytania, rozumienia i prezentowania prac naukowych. Każdy z obecnych studentów przedstawia wybraną przez siebie i przygotowaną pracę naukową w zakresie stomatologii oraz odpowiada na pytania widzów po prezentacji. Seminar 9. Techniki laboratoryjne Seminar 10. Finansowanie badań klinicznych i eksperymentalnych w stomatologii - fundusze krajowe i fundusze Unii Europejskiej. Podstawowe zasady ubiegania się o granty. | |
Literatura: |
1)„Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów medycyny” Piotr Gajewski, Roman Jaeschke, Jan Brożek, 2008 r. Medycyna Praktyczna 2)„Evidence-Based Medicine: How to Practice and Teach It.” Sharon E. Straus MD and Paul Glasziou MB BS PhD, FRACGPELSEVIER czwarte wydanie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.