Dietetyka kliniczna w pediatrii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WL-T3.Diet.Klin.Ped. | Kod Erasmus / ISCED: |
12.0
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Dietetyka kliniczna w pediatrii | ||
Jednostka: | Wydział Lekarski | ||
Grupy: |
Przedmioty III rok, kierunek dietetyka, studia stacjonarne licencjackie |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 3 godzin ![]() Ćwiczenia przedkliniczne, 9 godzin ![]() Seminarium, 12 godzin ![]() Wykład, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Kozioł-Kozakowska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Fyderek, Agnieszka Kozioł-Kozakowska | |
Strona przedmiotu: | http://www.dietetykapediatryczna.cm-uj.krakow.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Egzamin | |
Cele kształcenia: | Przedstawienie zasad oceny stanu odżywienia i niedoborów pokarmowych u dzieci niezbędnych do zrozumienia terapii dietetycznej stosowanej u pacjentów z niewydolnością przewodu pokarmowego oraz innych wybranych chorobach wieku dziecięcego. Opanowanie umiejętności prowadzeni wywiadu dietetycznego z pacjentem pediatrycznym. Opanowanie umiejętności konstruowania zaleceń w chorobach dzieci. |
|
Efekty kształcenia: | w zakresie wiedzy: Zna strukturę i funkcje biologiczne zawiązków chemicznych, wchodzących w skład organizmu, białek, lipidów, węglowodanów, witamin K_W01 Zna etapy rozwoju psychofizycznego dziecka i potrafi ocenić tempo rozwoju dziecka w stosunku do norm fizjologicznych dla płci i wieku K_W11 Zna specyfikę żywienia zależnie od najczęstszych chorób wieku dziecięcego. K_W07 Zna budowę anatomiczna układów i narządów ciała ludzkiego oraz posiada wiedzę dotycząca podstawowych mechanizmów fizjologicznych ze szczególnym uwzględnieniem układu pokarmowego oraz procesów trawienia, wchłaniania i metabolizmu składników odżywczych. K_W05 Zna substraty stosowane w leczeniu żywieniowym, wskazania i przeciwwskazania do żywienia dojelitowego oraz metody podania żywienia do układu naczyniowego. K_W12 Zna zasady oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia oraz zasady zdrowego żywienia (w tym rodzaje diet) w odniesieniu do niemowląt, dzieci i młodzieży, osób dorosłych (w tym kobiet w ciąży i w okresie karmienia) oraz osób w wieku starszym K_W11 w zakresie umiejętności: potrafi: Posiada umiejętność oceny rodzaju niedożywienia w oparciu o badania antropometryczne oraz wdrożenia odpowiedniego żywienia K_U01 Potrafi komunikować się z współpartnerami oraz z pacjentami/klientami przy realizacji zadań związanych z wykonywaniem zawodu dietetyka K_U05 Potrafi identyfikować żywieniowe problemy człowieka zdrowego i chorego, zalecić odpowiednią dietę oraz przekazać informacje na temat doboru surowców i technik sporządzania potraw dietetycznych K_U06 w zakresie kompetencji społecznych (profesjonalizmu) Rozumie potrzebę doskonalenia swej wiedzy i konieczności ciągłej edukacji z dziedziny dietetyki K_K01 Jest świadom własnych ograniczeń i wie kiedy należy się skonsultować z innymi specjalistami a także potrafi zachęcić do tego pacjenta K_K02 Okazuje szacunek wobec pacjentów, oraz przestrzega ich praw K_K03 Stosuje się do zasad etyki zawodowej K_K04 Potrafi formułować opinie dotyczące stanu odżywienia i żywienia pacjentów także wytwarzania i jakości produktów spożywczych K_K10 |
|
Wymagania wstępne: | Podstawy anatomii i fizjologii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem przewodu pokarmowego; charakterystykę biochemiczną oraz rolę podstawowych składników pokarmowych w żywieniu dziecka; podział produktów na grupy oraz zamienniki pokarmowe; znajomość norm żywieniowa dla dzieci i młodzieży obowiązujące w Polsce, znajomość schematu żywienia niemowląt Znajomość zasad etyki zawodowej |
|
Forma i warunki zaliczenia: | 1) Dopuszcza się brak jednej nieusprawiedliwionej nieobecności. Pozostałe nieobecności, jeżeli wystąpią, należy poświadczyć zwolnieniem lekarskim i zaliczyć przed prowadzącym ćwiczenia i seminaria (indywidualnie do uzgodnienia z prowadzącym). Student który, nie zaliczy nieobecności na zajęciach zostanie niedopuszczony do zaliczenia przedmiotu. 2). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. 3). Ćwiczenia zostają zaliczone na postawie obecności oraz pozytywnej oceny z prezentacji. 4). Egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru obejmujący materiał z całego roku. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Sprawdziany kształtujące: Ćwiczenia w trakcie zajęć -oceniany sposób poprawności wykonania. Prezentacja przypadku praca na ocenę. Sprawdziany (egzaminy) końcowe (podsumowujące) W zakresie wiedzy . - Test (test 1- krotnego wyboru) przy czym warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 60% odpowiedzi prawidłowych W zakresie umiejętności: Analiza przypadku, ocena umiejętnego wprowadzania zaleceń żywieniowych Ocena w zakresie jakości przygotowanego i/lub sposobu prezentowanego tematu (źródła, zrozumienie tematyki i klarowność przekazu, itp.) W zakresie kompetencji społecznych (profesjonalizmu) - obserwacja zachowania się studenta podczas ćwiczeń i praktyk prowadzona przez opiekuna (zgodnie z ustalonymi kryteriami - ocena przez kolegów (zgodnie z ustalonymi kryteriami) Ocena zaangażowania do współpracy w zespole, zdolności organizacyjne i komunikacyjne |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - prezentacja multimedialna |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, konwersatoryjny Seminaria i warsztaty grupowe Praca z małą grupą, burza mózgów,” case study” |
|
Bilans punktów ECTS: | Jeden punkt ECTS odpowiada efektom kształcenia, których uzyskanie wymaga od studenta 25-30 godzin pracy. Liczba godzin pracy studenta obejmuje zajęcia realizowane w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem akademickim, zgodnie z planem studiów oraz czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną. Udział w wykładach – 30 godzin Udział w ćwiczeniach – 10 godzin Udział w seminariach- 10 godzin Przygotowanie do ćwiczeń –20 godzin Przygotowanie do egzaminu -50 .godzin Łącznie godzin pracy studenta120h |
|
Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk: | Wykład informacyjny, konwersatoryjny Seminaria i warsztaty grupowe Praca z małą grupą, burza mózgów,” case study |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje przedstawienie zasad oceny stanu odżywienia i niedoborów pokarmowych u dzieci niezbędnych do zrozumienia terapii dietetycznej stosowanej u pacjentów z niewydolnością przewodu pokarmowego oraz innych wybranych chorobach wieku dziecięcego. Opanowanie umiejętności prowadzeni wywiadu dietetycznego z pacjentem pediatrycznym. Opanowanie umiejętności konstruowania zaleceń w chorobach dzieci. | |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Łaknienie i jego kontrola. Rodzaje niedożywienia. Wpływ niedożywienia na funkcje życiowe organizmu 2. Wskazania i p/ wskazania do żywienia dojelitowego. Metody podaży diety do przewodu pokarmowego. 3. Wskazania i p/ wskazania do żywienia pozajelitowego metody podaż energii, wody i elektrolitów do układu naczyniowego. 4. Niedojrzałość czynnościowa i anatomiczna przewodu pokarmowego jako przyczyna dolegliwości za strony przewodu pokarmowego u niemowląt 5. Zaburzenia trawienia i przyswajania pokarmu jako przyczyna dolegliwości u dzieci 6. Postępowanie dietetyczne w chorobach wątroby i dróg żółciowych 7. Niedokrwistość u dzieci postępowanie dietetyczne 8. Zaburzenia karmienia 9. Choroby glutenozależne – patofizjologia różnicowanie i postępowanie dietetyczne Seminaria: 1. Przegląd diety przemysłowych stosowanych w żywieniu dojelitowym. 2. Suplementy diety przegląd i zastosowanie 3. Metodyka planowania diety indywidualnej u dziecka z otyłością- case study 4. Postępowanie dietetyczne w dyslipidemii u dzieci Ćwiczenia: 1. Wywiad dietetyczny i planowanie diety indywidualnej dla dziecka z nietolerancją węglowodanów 2. Praktyczne układanie diety na przykładzie zapalenia wątroby i trzustki. 3. Diety alternatywne charakterystyka i zagrożenia do stosowani u dzieci 4 . Praktyczne układanie diety dla dziecka żywionego enteralnie na przykładzie dostępnych preparatów. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szajewska H, Horvath A (red). Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży, Wyd. Medycyna Praktyczna Cholerzyn 2017 Krawczyński M. Żywienie dziecka zdrowego i chorego. Wyd. HelpMed. Kraków 2015. Szajewska H.(red), Żywienie dzieci zdrowych i chorych;, wyd. Warszawski Uniwersytet Medyczny, Warszawa 2009, ss.277 Literatura uzupełniająca: Jodkowska M., Woynarowska B. (red.), Testy przesiewowe u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Materiały instruktażowe dla pielęgniarek i higienistek szkolnych. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka, Zakład Medycyny Szkolnej, 2002, ss 65. Oblacińska A, Weker H. Profilaktyka otyłości u dzieci i młodzieży. Od urodzenia do dorosłości. Kraków: Wyd. HelpMed, 2008, ss. 182. Jarosz M., Bułhak-Jachymczyk B. Normy żywienia człowieka. Podstawy prewencji otyłości i chorób niezakaźnych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008. | |
Uwagi: |
Miejsce prowadzenia zajęć: Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Krakowie ul. Wielicka 265, wykłady AULA szpitala (sale ćwiczeniowe zostaną podane na pierwszych zajęciach) miejsce przebierania studentów: szatnia studencka obowiązujący strój: zgodnie z "dress code"" dla WL UJ CM, na ćwiczeniach obowiązują fartuchy liczebność grup ćwiczeniowych-zgodnie z rozpisem z dziekanatu Studenci proszeni są o wyłączanie telefonów komórkowych w trakcie wykładów i seminariów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.