Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Algorytmy i struktury danych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMI.II-ASD-OL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Algorytmy i struktury danych
Jednostka: Instytut Informatyki i Matematyki Komputerowej
Grupy: Przedmioty dla programu WMI-0037-1SO
Przedmioty dla programu WMI-0118-1SO
Punkty ECTS i inne: 7.00 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edward Szczypka
Prowadzący grup: Edward Szczypka, Joanna Świebocka-Więk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Wiedza studenta po zakończeniu kursu:

- zna podstawowe techniki konstrukcji i analizy algorytmów,

- zna podstawowe struktury danych i wykonywane na nich operacje,

- zna podstawowe algorytmy sortujące, grafowe, tekstowe, geometryczne.

Umiejętności studenta po zakończeniu kursu:

- potrafi samodzielnie zanalizować prosty problem informatyczny,

- potrafi projektować, analizować pod kątem poprawności i złożoności obliczeniowej oraz implementować algorytmy, wykorzystując podstawowe techniki algorytmiczne i struktur danych

- potrafi posługiwać się typowymi narzędziami środowiska programisty

- projektuje oprogramowanie zgodnie z metodyką obiektową

Wymagania wstępne:

Zaliczone przedmioty:

wstęp do informatyki,

wstęp do logiki i teorii mnogości,

metody programowania,

programowanie 1

programowanie 2.

Forma i warunki zaliczenia:

Oceną końcową bezie średnia z ocen z ćwiczeń i egzaminu pisemnego, pod warunkiem uzyskania ocen pozytywnych zarówno z ćwiczeń, jak i egzaminu pisemnego.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Tradycyjne:

odpowiedzi ustne na ćwiczeniach,

referowanie skonstruowanych programów,

sprawdziany pisemne,

rozwiązanie zadań

tłumaczenie swoich rozwiązań


Metody dydaktyczne - słownik:

Metody eksponujące - film
Metody podające - opowiadanie
Metody podające - pogadanka
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody podające - wykład informacyjny
Metody programowane - z użyciem komputera

Metody dydaktyczne:

1. Wykład ilustrowany prezentacją komputerową.

2. Ćwiczenia w laboratorium komputerowym,

połączone z dyskusją przy tablicy.

3. Samodzielny referowanie zrobionych programów.

4. Rozwiazanie zadań na sprawdzianach.


Bilans punktów ECTS:

30h - uczestnictwo w wykładach

45h - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych

60h - samodzielne przygotowanie programów

15h - rozwiazywanie zadań domowych

30h - przygotowanie do sprawdzianów

30h - przygotowanie do egzaminu

razem średni czas pracy studenta

210h = 7 pkt ECTS (30h = 1pkt)


Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie ma

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Matematyka komputerowa, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2
Informatyka, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

Projektowanie i analiza algorytmów.

Przegląd klasycznych algorytmów i struktur danych.

Pełny opis:

Projektowanie i analiza algorytmów,

Przegląd podstawowych struktur danych (stosy, kolejki,

drzewa, grafy). Podstawowe techniki programowania

(rekurencja, metoda dziel i rządź, algorytmy zachłanne

i heurystyczne, programowanie dynamiczne). Metody

opisu i badania poprawności i efektywności algorytmów.

Klasyczne problemy wykorzjące drzewa, grafy, teksty.

Wprowadzenie do teorii NP-zupełności.

Literatura:

Alfred V.Aho, John E.Hopcroft, Jeffrey D.Ullman

Algorytmy i struktury danych.

Helion 2003, (pierwsze wydanie 1983)

T.H.Cormen, C.E.Leiserson, R.L.Rivest, C.Stein

Wprowadzenie do algorytmów.

WNT, Warszawa 2005. (pierwsze wydanie 1990)

Lech Banachowski, Krzysztof Diks, Wojciech Rytter

Algorytmy i struktury danych.

WNT, Warszawa 2001, (pierwsze wydanie 1996)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b