Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy logiki i teorii mnogości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMI.II.ELiTM-OL-MK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Elementy logiki i teorii mnogości
Jednostka: Instytut Informatyki i Matematyki Komputerowej
Grupy: Przedmioty dla programu WMI-0118-1SO
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marian Mrozek
Prowadzący grup: Marian Mrozek, Mateusz Przybylski, Damian Sadowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

lp Efekty kształcenia dla modułu Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia

W zakresie wiedzy

1 rozumie znaczenie dowodu w matematyce; K_W06++

2 zna wybrane pojęcia i metody logiki matematycznej i teorii mnogości; K_W02++, K_W06+

3 zna działania i operacje na zbiorach i funkcjach; K_W02+++, K_W06+

4 zna podstawowe typy relacji i ich przykłady; K_W02+

5 zna pojęcia teorii mocy oraz podstawowe twierdzenia tej teorii; K_W02++

6 zna zasadę indukcji; K_W02++, K_W06+++

7 zna aksjomatykę teorii mnogości; K_W02++, K_W06+

8 zna klasyczne antynomie teorii mnogości; K_W02++

W zakresie umiejętności

1 potrafi przedstawić rozumowanie matematyczne; K_U01++, K_U02+++

2 potrafi formułować twierdzenia i definicje; K_U01++, K_U02+, K_U03++

3 posługuje się rachunkiem zdań i kwantyfikatorów; K_U01++, K_U02+

4 umie prowadzić typowe dowody metodą indukcji zupełnej; K_U12++

5 potrafi definiować funkcje i relacje w tym rekurencyjnie; K_U10+++

6 posługuje się językiem teorii mnogości; K_U01++, K_U03+

7 potrafi określić moc zbioru; K_U01+++

8 potrafi precyzyjnie formułować pytania służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu; K_U05++, K_U29+

W zakresie kompetencji społecznych

1 rozumie potrzebę precyzyjnego zapisywania i wyjaśniania rozumowań K_K01++

2 potrafi odnaleźć błędy logiczne w proponowanym rozumowaniu K_K09+

3 stara się podchodzić krytycznie do prezentowanych rozumowań, ma świadomość konieczności wyjaśniania kolejnych przejść logicznych K_K09++


Forma i warunki zaliczenia:

Kurs składa się z trzech modułów: wykładu, ćwiczeń i laboratorium

Każdy z modułów kończy się wystawieniem oceny procentowej

Ocena z wykładu jest wystawiana na podstawie egzaminów midterm.

W trakcie kursu będą przeprowadzone trzy egzaminy midterm. Końcowy wynik procentowy z wykładu jest średnią arytmetyczną z dwóch najlepiej napisanych egzaminów midterm, dobranych indywidualnie dla każdego studenta.

Podstawą zaliczenia kursu jest końcowa ocena z kursu. Sposób jej wyznaczenia opisano poniżej. Ocena ta jest wpisywana do rubryki egzamin przy wykładzie.

Uzyskanie zaliczenia wszystkich modułów nie jest konieczne do zaliczenia całego kursu.

Końcowy wynik procentowy z kursu jest średnią ważoną z:

końcowego wyniku procentowego z egzaminów midterm z wagą 0.40

końcowego wyniku procentowego z ćwiczeń z wagą 0.35

końcowego wyniku procentowego z laboratorium z wagą 0.25

Końcowa ocena z kursu jest wyznaczana w oparciu o wynik procentowy z kursu według następujących zasad:

Dla osób, których wynik procentowy z kursu będzie poniżej 90% końcowa ocena zostanie ustalona według tabeli:

Wynik w procentach Ocena

0-50% ndst

50-60% dst

60-70% dst+

70-80% db

80-90% db+

Osoby z wynikiem ponad 90% zostaną zaproszone na dodatkowy egzamin ustny, która rozstrzygnie czy uzyskają ocenę bdb. Bez względu na wynik egzaminu ustnego będzie to minimum +db, również dla tych osób, które nie podejdą do egzaminu ustnego.

Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

Egzaminy midterm, kartkówki i zadania domowe w ramach ćwiczeń, quizy i i ocena aktywności w ramach laboratorium

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem środków tradycyjnych (tablica) i audiowizualnych (prezentacje komputerowe). Ćwiczenia tablicowe. Praca w laboratorium komputerowym w oparciu o program Mathematica.

Bilans punktów ECTS:

Udział w wykładach - 30 godz.

Udział w ćwiczeniach i laboratorium – 60 godz.

Samodzielne rozwiązywanie zadań tablicowych i komputerowych– 50 godz.

Przygotowanie do kolokwiów oraz obecność na kolokwiach – 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu oraz obecność na egzaminie - 30 godz.

Łączny nakład pracy studenta: 200 godzin , co odpowiada 8 punktom ECTS


Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Matematyka komputerowa, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 1

Skrócony opis:

Kurs stanowi wprowadzenie w logikę i teorię mnogości jako podstawowy warsztat pracy matematyka. Obok podstaw teoretycznych kurs buduje intuicje związane z podstawowymi strukturami matematycznymi przy wykorzystaniu narzędzi komputerowych.

Pełny opis:

• Podstawy logiki, spójniki logiczne, podstawowe tautologie logiczne, kwantyfikatory, podstawowe prawa rachunku kwantyfikatorów. Podstawowe działania na zbiorach, relacja inkluzji, potęga zbioru. Para uporządkowana, iloczyn kartezjański, relacje. Składanie i odwracanie relacji. Odwzorowania: odwzorowania częściowe, składanie, łączność, iniekcje, suriekcje, bijekcje. Odwzorowania odwrotne. Zacieśnianie i rozszerzanie odwzorowań, sklejanie. Obrazy i przeciwobrazy. Iloczyn kartezjański i zestawienie odwzorowań. Działania uogólnione na rodzinach zbiorów. Relacje równoważności, przykłady, zbiór ilorazowy. Zadanie relacji równoważności przez podział, twierdzenia o faktoryzacji. Relacje porządku: porządek częściowy, porządek liniowy, przykłady. Elementy największe (najmniejsze), maksymalne (minimalne), majoranty (minoranty), kresy. Porządki gęste i ciągłe. Teoria mocy: równoliczność zbiorów, zbiory skończone i przeliczalne, zbiory nieprzeliczalne, twierdzenie Cantora o nieprzeliczalności R, twierdzenie Cantora o mocy zbioru potęgowego. Liczby kardynalne, porównywanie liczb kardynalnych, twierdzenie Cantora-Bernsteina, spójność nierówności liczb kardynalnych. Antynomia Russella i Cantora. Informacja o hipotezie continuum i aksjomatyzacji teorii mnogości. Własności zbiorów skończonych – elementy kombinatoryki. Liczby naturalne, zasada indukcji. Definiowanie przez indukcję. Liczby całkowite, wymierne i rzeczywiste – szkic kontrukcji.

Literatura:

Moduł ma charakter autorski, obowiązują materiały w intranecie, literatura ma charakter pomocniczy.

1. B. Grell, Wstep do matematyki, Zbiory, struktury, modele,

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego, 2006.

2. K. Kuratowski, Teoria Mnogosci, PWN Warszawa, 1978.

3. K. Kuratowski, Wstep do teorii mnogosci i topologii. PWN Warszawa, 1973

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12b