Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody Probabilistyczne Informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMI.TCS.MPI.OL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0542) Statystyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody Probabilistyczne Informatyki
Jednostka: Instytut Informatyki Analitycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Micek
Prowadzący grup: Jędrzej Hodor, Piotr Micek
Strona przedmiotu: http://probabil.tcs.uj.edu.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Efekty kształcenia:

Student:


E1. umie zamodelowac przestrzeń probabilistyczną dla opisanych eksperymentów losowcyh


E2. zna klasyczne rozkłady zmiennych losowych i umie analizować ich modyfikacje


E3. rozumie zasadę liniowości wartości oczekiwanej i potrafi z niej skorzystać w rozwiązywaniu zadań


E4. potrafi rozpoznać i analizować proste procesy losowe: spacery, procesy gałązkowe, łańcuchy Markova


E5. rozumie ideę symulacji zmiennych losowych w infomatyce

Wymagania wstępne:

matematyka dyskretna

Forma i warunki zaliczenia:

W trakcie kursu można zdobyć 100 punktów, przy czym:

na każdym z dwu kolokwiów można zdobyć 40 punktów

za rozwiązywanie zadań domowych można zdobyć 20 punktów

za pisemne rozwiązanie wyróżnionych zadań domowych (max. jedno na zestaw) będzie można dostać do 10 punktów bonusowych

Zestawy zadań będą publikowane co siedem dni (z pewnymi dłuższymi przerwami na święta lub kolokwia). Liczba zestawów będzie równa

Z, gdzie Z∈{10,11,12}. Studenci przy pomocy elektronicznego formularza będą deklarować rozwiązania zadań z bieżącego zestawu. Deklaracja rozwiązania równoważna jest gotowości prezentacji rozwiązania przy tablicy. Prezentacja zadania co do zasady ma być bez pomocy (notatek). Oczywiście w sytuacji gdy zadanie jest bardzo rachunkowe będziemy robić wyjątki, jednak student(ka) ma rozumieć rozwiązanie bez notatek. Za deklarację bez pokrycia będą negatywne konsekwencje: zerowanie punktów za zestaw, ujemne punkty, itp. Za rozwiązanie zadań pojedynczego zestawu będzie można uzyskać co najwyżej X=20/Z punktów. Jeśli zestaw zawiera N zadań, a student zadeklarował M zadań, to student uzyskuje min(M/(0.9⋅N),1)⋅X punktów za zestaw. Deklaracje będą zbierane jedynie od studentów obecnych na zajęciach. Poza tym obecność nie będzie mieć wpływu na ocenę.


Rozwiązania wyróżnionych zadań domowych nie będą podlegać systemowi deklaracji i będą mogły być spisywane w grupach co najwyżej dwuosobowych (dwie osoby mogą być co najwyżej raz razem w grupie; studenci z różnych grup ćwiczeniowych mogą stworzyć grupę). Rozwiązania będą akceptowane jedynie w formacie pdf, który został wygenerowany przez kompilator Latexa. Rozwiązanie pisemne zadania będzie przyjmowane do 23:59:59 dnia poprzedzającego zajęcia na których omawiany jest zestaw z zadaniem. Rozwiązanie należy wysyłać na adres matematyka.dyskretna.tcs@gmail.com. Wysłanie rozwiązania równoważne jest gotowości prezentacji rozwiązania przy tablicy. Prowadzący mogą też prosić autorów rozwiązania o indywidualne rozmowy (po zajęciach) weryfikujące poprawność i samodzielność rozwiązania. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie wyróżnione student otrzymuje 1 punkt bonusowy.


Kodeks honorowy: Zabronione jest wyszukiwanie w sieci treści zadania wyróżnionego czy jego rozwiązania oraz konsultowanie rozwiązań poza grupą podpisaną pod rozwiązaniem. Dozwolone jest korzystanie z książek i materiałów z sieci; jeśli student rozwiązał zadanie dzięki znalezieniu go, lub bardzo podobnego, w materiałach to należy podać referencje do tych materiałów. Każda wysłana pisemna praca ma zawierać oświadczenie autorów o zachowaniu powyższych wytycznych. Poza grupami sformowanymi do konkretnych zestawów dyskusje na temat zadań i ich rozwiązań są dozwolone jedynie na forum.tcs oraz poprzez email z prowadzącym zajęcia.


Oceny z ćwiczeń wystawiane będą względem następujących progów:

5,0 -- (90,100]

4,5 -- (80,90]

4,0 -- (70,80]

3,5 -- (60,70]

3,0 -- (50,60]

2,0 -- (25,50]

NZAL -- [0,25]

Wszyscy studenci, którzy otrzymali zaliczenie z ćwiczeń (tj. ocenę przynajmniej 3,0) przystąpią do egzaminu końcowego w formie ustnej. Jeśli student otrzymał co najmniej 3,0 z ćwiczeń i egzaminu to jego ocena końcowa jest średnią arytmetyczną tych dwóch ocen zaokrągloną do góry do najbliższej oceny. W pozostałych przypadkach student otrzymuje ocenę 2,0 lub NZAL. Jeśli student otrzyma 2.0 może poprawić ocenę z ćwiczeń przystępując do kolokwium poprawkowego. Nie będzie możliwości poprawy oceny NZAL z ćwiczeń. Osoby uprawnione do przystąpienia do egzaminu które nie zdały (nie przystąpiły) w pierwszym terminie będą mogły podejść do egzaminu drugi raz w sesji poprawkowej.


Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów:

zadania tablicowe + kolokwia

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia polegają na rozwiązywaniu zadań przez studntów i prowadzącego. Porównywaniu rozwiązań i analizie popełnianych błędów.

Bilans punktów ECTS:

Udział w zajęciach ćwiczenia + wykład – 60 godz.

Własnoręczne przerobienie materiału z laboratoriów oraz przygotowanie zadań domowych – 100 godz.

Przygotowanie do kolokwiów – 10 godz.

Łączny nakład pracy studenta: 170 godzin , co odpowiada 6 punktom ECTS

Wymiar, zasady i forma odbywania praktyk:

nie dotyczy

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

Informatyka analityczna, studia stacjonarne pierwszego stopnia, rok 2

Skrócony opis:

dyskretne i ciągłe przestrzenie probabilistyczne; spacery losowe, procesy gałązkowe, łańcuchy Markova; funkcje generujące dla zmiennych losowych; twierdzenia graniczne.

Pełny opis:

1. Aksjomaty rachunku prawdopodobieństwa.

2. Prawdopodobieństwo warunkowe i niezależność zdarzeń.

3. Zmienna losowa: jej rozkład i dystrybuanta.

4. Dyskretne zmienne losowe i ich parametry.

5. Spacery losowe.

6. Ciągłe zmienne losowe i ich parametry.

7. Igła Buffona i prawdopodobieństwo geometryczne.

8. Funkcje tworzące zmiennych losowych.

9. Funkcje tworzące dla spacerów losowych i procesów gałązkowych.

10. Twierdzenia graniczne i funckja charakterystyczna.

11. Proces Poissona i łańcuch Markova.

12. Teoria kodów i entropii.

13. Symulacja zmiennych losowych. Elementy statystyki.

Literatura:

1. Geoffrey G. Grimmet, David R. Stirzaker, Probability and Random Processes, Oxford University Press 2001

2. Jacek Jakubowski, Rafał Sztencel, Wstęp do teorii prawdopodobieństwa, Wydawnictwo SCRIPT 2004

3. Agnieszka i Edmund Plucińscy, Probabilistyka, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne Warszawa

4. Sheldon Ross, A first course in probability, 8th edition

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12b