Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Punkt LogowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kultura i nowe media

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WP/kult/2 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura i nowe media
Jednostka: Wydział Polonistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-06-14
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Powierska
Prowadzący grup: Aleksandra Powierska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Forma i warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione obecności) oraz pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego.

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prelekcja
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
Metody problemowe - klasyczna metoda problemowa
Metody problemowe - metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
Metody problemowe - metody aktywizujące - gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne)
Metody problemowe - metody aktywizujące - metoda przypadków

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20:

Kulturoznawstwo, teksty kultury, stacjonarne I stopnia

Pełny opis:

Podczas kursu omówione zostaną następujące zagadnienia:

1. Modele komunikowania masowego

2. Wpływ rozpowszechniania nowych środków komunikacji na kulturę (o tym, jak nowe media stały się tradycyjnymi):

- pismo

- prasa

- telefon

- radio

- telewizja

- internet

3. Definicje i główne koncepcje nowych mediów

4. Media społecznościowe: nowe wzorce kulturowe (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Tik Tok, Snapchat)

- wspólnoty wirtualne

- archiwa cyfrowe i archiwizacja życia codziennego

- język wizualny i komunikacyjna rola obrazu w mediach społecznościowych

- koncepcja tekstów rozprzestrzenialnych

- emotikony, memy, selfie - fenomeny kultury mediów społecznościowych

5. Media tradycyjne w otoczeniu mediów społecznościowych

6. Sztuka nowych mediów - główne kierunki analiz

Uwagi:

Bauer, Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów, Kraków 2009.

Briggs, A., Burke, P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do internetu, Warszawa 2015.

Filiciak, M., Media, Wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i Internetu, Gdańsk 2013.

Lisowska-Magdziarz, M., Media powszednie, Kraków 2012.

McLuhan, M., Galaktyka Gutenberga, [w:] McLuhan. Wybór tekstów, Poznań 2001.

Ong, W., Osoba-świadomość-komunikacja. Antologia, Warszawa 2014.

Ong, W., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Warszawa 2015.

Zieliński, S., Archeologia mediów, Warszawa 2010.

Van Dijck, J., The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media, Oxford 2013.

Gripsrud, J., Relocating Television: Television in the Digital Context, New York 2010.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.