Prawnoadministracyjne aspekty ochrony konsumentów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WPA-A-250-P-II |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.0
|
Nazwa przedmiotu: | Prawnoadministracyjne aspekty ochrony konsumentów |
Jednostka: | Katedra Prawa Własności Intelektualnej |
Grupy: |
Przedmioty dla programu - Administracja II stopnia, stacjonarna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest omówienie podstaw i zasad ochrony zbiorowych interesów konsumentów w aspekcie prawnoadministracyjnym. I. Pojęcie konsumenta. Ochrona konsumentów w prawie UE i w prawie polskim. Geneza i kształtowanie się polityki UE w zakresie ochrony konsumentów. Zbiorowe interesy konsumentów jako szczególny przedmiot ochrony prawnej. Relacje między ochroną publicznoprawną i prywatnoprawną. II. Źródła prawa Unii Europejskiej i źródła prawa polskiego. III. Rodzaje praw konsumentów podlegające szczególnej ochronie. Organizacja ochrony konsumentów (przedstawienie zagadnień związanych m.in. z Prezesem UOKiK, Inspekcją Handlową, Polskim Komitetem Normalizacyjnym, UKE, powiatowym (miejskim) rzecznikiem ochrony konsumentów, Krajową Radą Rzeczników Konsumentów, organizacjami konsumenckimi, Bankowym Arbitrażem Konsumenckim). IV. Zbiorowe interesy konsumentów jako przedmiot ochrony w regulacjach publicznoprawnych. Zakaz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. V. Pojęcie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. VI. Analiza problematyki obowiązków informacyjnych ciążących na przedsiębiorcach w umowach z konsumentami (m.in. umowa sprzedaży, umowa o kredytu konsumencki, umowa timesharingu, umowa o imprezę turystyczną) VII. Naruszenie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej prawdziwej i pełnej informacji. VIII. Stosowanie postanowień wzorców umownych uznanych za niedozwolone jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów. IX. Nieuczciwe praktyki rynkowe naruszające zbiorowe interesy konsumentów (analiza wprowadzenia w błąd i praktyk agresywnych).. X. Inne czyny godzące w zbiorowe interesy konsumentów. XI. Relacje ochrony interesów konsumentów przewidzianej w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów z ochroną w innych przepisach (u.z.n.k., u.p.n.p.r., k.c.). XII. Decyzje Prezesa UOKiK o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów XIII. Postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. XIV. Działalność poszczególnych podmiotów, wymienionych w pkt. III – analiza szczegółowa. |
Literatura: |
1. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, red. T. Skoczny, Warszawa 2009, s. 933-1162 oraz 1501-1594. Literatura uzupełniająca: 2. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, red. C. Banasiński i E. Piontek, Warszawa 2009 3. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, red. A. Stawicki i E. Stawicki, Warszawa 2011 4. K. Kohutek, M. Sieradzka, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2008 5. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa 2005 6. E. Nowińska, M. du Vall, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2010 7. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz red. M. Zdyb, M. Sieradzka, Warszawa 2011 8. Nieuczciwe praktyki rynkowe. Ocena regulacji, red. D. Kasprzycki, E. Nowińska, Kraków 2012 9. R. Stefanicki, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2009 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.