Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawnoadministracyjne aspekty ochrony konsumentów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WPA-A-250-P-II
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prawnoadministracyjne aspekty ochrony konsumentów
Jednostka: Katedra Prawa Własności Intelektualnej
Grupy: Przedmioty dla programu - Administracja II stopnia, stacjonarna
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Celem wykładu jest omówienie podstaw i zasad ochrony zbiorowych interesów konsumentów w aspekcie prawnoadministracyjnym.

I. Pojęcie konsumenta. Ochrona konsumentów w prawie UE i w prawie polskim. Geneza i kształtowanie się polityki UE w zakresie ochrony konsumentów. Zbiorowe interesy konsumentów jako szczególny przedmiot ochrony prawnej. Relacje między ochroną publicznoprawną i prywatnoprawną.

II. Źródła prawa Unii Europejskiej i źródła prawa polskiego.

III. Rodzaje praw konsumentów podlegające szczególnej ochronie. Organizacja ochrony konsumentów (przedstawienie zagadnień związanych m.in. z Prezesem UOKiK, Inspekcją Handlową, Polskim Komitetem Normalizacyjnym, UKE, powiatowym (miejskim) rzecznikiem ochrony konsumentów, Krajową Radą Rzeczników Konsumentów, organizacjami konsumenckimi, Bankowym Arbitrażem Konsumenckim).

IV. Zbiorowe interesy konsumentów jako przedmiot ochrony w regulacjach publicznoprawnych. Zakaz praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów.

V. Pojęcie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów.

VI. Analiza problematyki obowiązków informacyjnych ciążących na przedsiębiorcach w umowach z konsumentami (m.in. umowa sprzedaży, umowa o kredytu konsumencki, umowa timesharingu, umowa o imprezę turystyczną)

VII. Naruszenie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej prawdziwej i pełnej informacji.

VIII. Stosowanie postanowień wzorców umownych uznanych za niedozwolone jako praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów.

IX. Nieuczciwe praktyki rynkowe naruszające zbiorowe interesy konsumentów (analiza wprowadzenia w błąd i praktyk agresywnych)..

X. Inne czyny godzące w zbiorowe interesy konsumentów.

XI. Relacje ochrony interesów konsumentów przewidzianej w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów z ochroną w innych przepisach (u.z.n.k., u.p.n.p.r., k.c.).

XII. Decyzje Prezesa UOKiK o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów

XIII. Postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

XIV. Działalność poszczególnych podmiotów, wymienionych w pkt. III – analiza szczegółowa.

Literatura:

1. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, red. T. Skoczny, Warszawa 2009, s. 933-1162 oraz 1501-1594.

Literatura uzupełniająca:

2. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, red. C. Banasiński i E. Piontek, Warszawa 2009

3. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, red. A. Stawicki i E. Stawicki, Warszawa 2011

4. K. Kohutek, M. Sieradzka, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2008

5. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa 2005

6. E. Nowińska, M. du Vall, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2010

7. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz red. M. Zdyb, M. Sieradzka, Warszawa 2011

8. Nieuczciwe praktyki rynkowe. Ocena regulacji, red. D. Kasprzycki, E. Nowińska, Kraków 2012

9. R. Stefanicki, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2009

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 usosweb12c