Programy graficzne 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WPL/e/1/22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Programy graficzne 1 |
Jednostka: | Wydział Polonistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Klotzer | |
Prowadzący grup: | Mirosław Klotzer, Piotr Sierżęga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia zajęć: | stacjonarne |
|
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość obsługi komputera |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Projekty zaliczeniowe, ich prezentacja i omówienie |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie |
|
Metody dydaktyczne: | prezentacja, ćwiczenia |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do programu Adobe Ilustrator. Idea grafiki wektorowej (wady, zalety, porównanie z grafiką bitmapową). Przygotowanie programu do pracy (preferencje programu, przestrzenie robocze, tworzenie nowego dokumentu – obszary robocze). Elementy ułatwiające prace z programem (linijki, siatka, linie pomocnicze, inteligentne linie pomocnicze). 2. Omówienie i praktyczne zastosowanie podstawowych narzędzi (linia, łuk, spirala, siatka prostokątna i biegunowa, prostokąt, prostokąt zaokrąglony, elipsa, wielokąt, gwiazda, flara). 3. Operacje na obiektach (rysowanie, zmiana kształtów, zaznaczanie, grupowanie, łączenie, blokowanie, transformacje, wyrównywanie, rozmieszczanie i przeciąganie, modyfikacja wypełnienia i konturu, kształtowanie). Aktywne narożniki. 4. Praca z tekstem (tryby pracy, przekształcenia, edycja, formatowanie czcionki i akapitu, opisywanie na krzywych i obiektach, wpisywanie do obiektów, wstawianie symboli i znaków specjalnych do tekstu, osadzanie obiektów graficznych w tekście, łączenia ramek tekstu akapitowego i kierowania przepływem tekstu między ramkami). Style znakowe i akapitowe. 5. Pióro - praca z krzywymi (zaznaczanie i zmiana typu węzła, przesuwanie, dodawanie i usuwanie węzła, rozłączanie i łączenie węzłów, przekształcanie obiektów w krzywe i ich modyfikacje). 6. Praca z symbolami – definiowanie, edycja, zapisywanie, narzędzia do modyfikacji symboli. Omówienie dodatkowych narzędzi (gumka, nożyczki, nóż) 7. Praca z warstwami (tworzenie warstw, zmiana właściwości i kolejności ich ułożenia, przenoszenie i kopiowanie obiektów między warstwami) 8. Pędzel, kropla, szerokość i ich zastosowania w pracy z grafiką wektorową. Wzorki. 9-10. Import i eksport plików graficznych. Praca z mapami bitowymi (przekształcanie grafik wektorowych w mapy bitowe; dodawanie, kadrowanie i edytowanie map bitowych; stosowanie efektów specjalnych do map bitowych) 11. Skanery i skanowanie (typy i rodzaje skanerów, przygotowanie skanera do pracy, wybór trybu skanowania i rozdzielczości, podstawowe problemy przy skanowaniu grafiki). Zasady skanowania tekstu (OCR). Omówienie oprogramowania dostępnego na rynku. Uczenie programów OCR rozpoznawania nietypowych znaków i tworzenie plików uczących. 12. Maski – maski przycinające i ich edycja, edycja ścieżek wewnątrz zestawu przycinania, zwalnianie obiektów z maski przycinającej 13. Efekty w programie Adobe Illustrator. 14. Tworzenie fotomontaży i kolaży. 15. Zaliczenie zajęć (sprawdzanie prac). |
|
Literatura: |
1. Brian Wood, Adobe Illustrator CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II. Helion 2018 2. Robin Williams, John Tollett, Adobe Illustrator. Projekty z klasą. Helion 2013 3. Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Adobe Photoshop CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II. Helion 2018 4. Bruce Fraser, Chris Murphy, Fred Bunting, Profesjonalne zarządzanie barwą. Wydanie II. Helion 2005 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.