Uniwersytet Jagielloński w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programy graficzne 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WPL/e/1/22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Programy graficzne 1
Jednostka: Wydział Polonistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mirosław Klotzer
Prowadzący grup: Mirosław Klotzer, Piotr Sierżęga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia zajęć:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość obsługi komputera

Forma i warunki zaliczenia:

Projekty zaliczeniowe, ich prezentacja i omówienie

Metody dydaktyczne - słownik:

Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
Metody podające - prezentacja multimedialna
Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne
Metody praktyczne - metoda projektów
Metody praktyczne - pokaz

Metody dydaktyczne:

prezentacja, ćwiczenia

Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później:

edytorstwo, stacjonarne pierwszego stopnia

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do programu Adobe Ilustrator. Idea grafiki wektorowej (wady, zalety, porównanie z grafiką bitmapową). Przygotowanie programu do pracy (preferencje programu, przestrzenie robocze, tworzenie nowego dokumentu – obszary robocze). Elementy ułatwiające prace z programem (linijki, siatka, linie pomocnicze, inteligentne linie pomocnicze).

2. Omówienie i praktyczne zastosowanie podstawowych narzędzi (linia, łuk, spirala, siatka prostokątna i biegunowa, prostokąt, prostokąt zaokrąglony, elipsa, wielokąt, gwiazda, flara).

3. Operacje na obiektach (rysowanie, zmiana kształtów, zaznaczanie, grupowanie, łączenie, blokowanie, transformacje, wyrównywanie, rozmieszczanie i przeciąganie, modyfikacja wypełnienia i konturu, kształtowanie). Aktywne narożniki.

4. Praca z tekstem (tryby pracy, przekształcenia, edycja, formatowanie czcionki i akapitu, opisywanie na krzywych i obiektach, wpisywanie do obiektów, wstawianie symboli i znaków specjalnych do tekstu, osadzanie obiektów graficznych w tekście, łączenia ramek tekstu akapitowego i kierowania przepływem tekstu między ramkami). Style znakowe i akapitowe.

5. Pióro - praca z krzywymi (zaznaczanie i zmiana typu węzła, przesuwanie, dodawanie i usuwanie węzła, rozłączanie i łączenie węzłów, przekształcanie obiektów w krzywe i ich modyfikacje).

6. Praca z symbolami – definiowanie, edycja, zapisywanie, narzędzia do modyfikacji symboli. Omówienie dodatkowych narzędzi (gumka, nożyczki, nóż)

7. Praca z warstwami (tworzenie warstw, zmiana właściwości i kolejności ich ułożenia, przenoszenie i kopiowanie obiektów między warstwami)

8. Pędzel, kropla, szerokość i ich zastosowania w pracy z grafiką wektorową. Wzorki.

9-10. Import i eksport plików graficznych. Praca z mapami bitowymi (przekształcanie grafik wektorowych w mapy bitowe; dodawanie, kadrowanie i edytowanie map bitowych; stosowanie efektów specjalnych do map bitowych)

11. Skanery i skanowanie (typy i rodzaje skanerów, przygotowanie skanera do pracy, wybór trybu skanowania i rozdzielczości, podstawowe problemy przy skanowaniu grafiki). Zasady skanowania tekstu (OCR). Omówienie oprogramowania dostępnego na rynku. Uczenie programów OCR rozpoznawania nietypowych znaków i tworzenie plików uczących.

12. Maski – maski przycinające i ich edycja, edycja ścieżek wewnątrz zestawu przycinania, zwalnianie obiektów z maski przycinającej

13. Efekty w programie Adobe Illustrator.

14. Tworzenie fotomontaży i kolaży.

15. Zaliczenie zajęć (sprawdzanie prac).

Literatura:

1. Brian Wood, Adobe Illustrator CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II. Helion 2018

2. Robin Williams, John Tollett, Adobe Illustrator. Projekty z klasą. Helion 2013

3. Andrew Faulkner, Conrad Chavez, Adobe Photoshop CC. Oficjalny podręcznik. Wydanie II. Helion 2018

4. Bruce Fraser, Chris Murphy, Fred Bunting, Profesjonalne zarządzanie barwą. Wydanie II. Helion 2005

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
ul. Gołębia 24, 31-007 Kraków https://www.uj.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 usosweb12a