Grafika książki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WPL/e/2/15 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grafika książki |
Jednostka: | Wydział Polonistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Frodyma | |
Prowadzący grup: | Teresa Frodyma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Przedmiot - Zaliczenie | |
Efekty kształcenia: | Zajęcia z grafiki książki mają rozwinąć u studenta(tki) umiejętność wyboru najlepszej koncepcji edytorskiej i graficznej książki. Mają zwrócić uwagę na zewnętrzną formę artystyczną książki, na jej koncepcję plastyczną, estetykę, jak i walory poznawcze, a także jak ważna jest czytelność i logika, umiejętność kojarzenia, zdolności obserwacyjne i analityczne otaczającej rzeczywistości. Ćwiczenia również mają uzmysłowić studentowi(ce) to, że dzieło żyje dopiero wtedy, gdy po całej pracy przygotowawczej i wykonawczej dotrze do odbiorcy, gdy zaistnieje kontakt (sprzężenie) – autor – dzieło – odbiorca – dzieło. Każde działanie musi być proste i czytelne, i co ważne ma w przyszłości dobrze służyć odbiorcy. Program ma umożliwić rozpoznanie i rozwijanie indywidualnych predyspozycji studenta(tki). |
|
Wymagania wstępne: | Student(tka) powinien(na) zaliczyć przedmioty: historia książki, poligrafia współczesnej książki, redakcja techniczna, komputerowe przygotowanie publikacji, pracownia komputerowa, powinien(na) interesować się wydarzeniami w dziedzinie kultury (wystawy, targi, sympozja dotyczące grafiki książki, projektowania etc.), powinien(na) znać historię sztuki w zakresie szkoły średniej. |
|
Forma i warunki zaliczenia: | Student(tka) uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykonuje na nich zadane ćwiczenia, porównuje pokazywane mu(jej) pozycje książkowe, poznaje nowe rozwiązania projektowe (makiety książek), uczestniczy w ćwiczeniach praktycznych, oceniany(a) jest ciągle, warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i jego(jej) zaangażowanie w zajęciach. Ostatecznie ocena wystawiona jest na podstawie wykonanej prezentacji lub napisanego tekstu porównawczego, z podanego wcześniej zestawu tematów do wyboru. Student(tka) może również sam dokonać własnego wyboru interesującego go(ją) tematu. |
|
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: | Ważna jest obecność na zajęciach i aktywny w nich udział; Ocena wystawiona jest na podstawie wykonanej prezentacji (małego wykładu z prezentacją multimedialną albo pokazem rzeczywistych eksponatów, publikacji)lub napisanego tekstu porównawczego, z podanego wcześniej zestawu tematów do wyboru. Student(tka) może również sam dokonać własnego wyboru interesującego go(ją) tematu. oceniany jest zasób wiedzy wykazanej w prezentacji (w tekście). Kontakt ze słuchaczami (czytającym), wzbudzenie zainteresowania, |
|
Metody dydaktyczne - słownik: | Metody eksponujące - ekspozycja |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia obejmują: • warsztaty grupowe (pracownia graficzna /techniki grafiki warsztatowej, pracownia typograficzna - drukarnia ASP, skład czcionki ruchomej) ; • ćwiczenia/zajęcia praktyczne (typografia, makiety, oglądanie i porównywanie wydawnictw - światowe tłumaczenia i wydania literatury polskiej - współpraca z Instytutem Książki, systematyczne pogłębianie wiedzy teoretycznej, poznawanie wpływu kierunków artystycznych na kształt współczesnych publikacji, etc.); • inne metody/formy (spotkania w galerii, w muzeum na aktualnych wystawach, przeglądanie stron internetowych, sympozja, etc.). |
|
Bilans punktów ECTS: | 2 |
|
Sylabus przedmiotu dla studentów rozpoczynających studia od roku akademickiego 19/20 lub później: | ||
Skrócony opis: |
Student(ka) poznaje wszystkie elementy kompozycji graficznej i typograficznej, które mogą mieć wpływ na podniesienie waloru estetycznego książki albo też jego zniszczenie. Porównuje dobre i złe przykłady projektowania książki publikacji). Bardzo ważne jest odniesienie się do przedstawienia w sposób subiektywny (autorski), jak również w sposób obiektywny (dostosowanie się do wymagań odbiorcy). Ćwiczenia mogą obejmować również przygotowanie makiety książki i będą prowadzone na uczelni (bardzo ważny jest stały kontakt z prowadzącym i korekty/rozmowy indywidualne. Na ćwiczeniach student poznaje również wpływ kierunków artystycznych, doświadczenia i osiągnięcia sztuk pięknych. W miarę możliwości organizowane jest zwiedzanie wystaw w galeriach sztuki współczesnej czy muzeach, pobyt w pracowni graficznej w celu poznania technik grafiki warsztatowej, pobyt w pracowni typografii. Student(ka) ma również obowiązek systematycznego pogłębiania swojej wiedzy teoretycznej poprzez studiowanie albumów o sztuce, jak i czytanie zalecanej literatury. |
|
Pełny opis: |
1. Krótki rys historyczny opracowania graficznego książki – pod kątem estetyki; 2. Pismo i styl – historyczny rozwój; 3. Typografia, liternictwo – opracowanie typograficzne ze względu na rodzaj książki, dobór kroju pisma, zasady składania tekstu, układ kolumn; 4. Elementy składowe książki – elementy graficzne; 5. Ilustracja, grafika – rozwój historyczny grafiki, ilustracji, przykłady. Początek poligrafii. Grafika w poligrafii, jej rozwój i wpływ na poligrafię; 6. Zajęcia w pracowni graficznej i w pracowni typografii; 7. Papier – rodzaje papierów (wzorniki), przykłady wykorzystania, nowości; 8. Farby drukarskie – rodzaje, przykłady wykorzystania; 9. Makieta – wykonanie makiety, pomoc w podstawowym projektowaniu (także na przykładach już istniejących projektów czy prac); 10. Nowe rozwiązania – praktyczne rady przy wydawaniu książki, styl książki; 11. Zwiedzanie wystaw, muzeów, etc; |
|
Literatura: |
(obowiązkowe, nadobowiązkowe, opracowania, źródła) student(ka) sam(a) decyduje o wyborze czytanej bibliografii, to jest propozycja studiowania zadanych problemów; - „Encyklopedia wiedzy o książce”; - Robert Bringhurst „Elementarz stylu w typografii”, wydawca d2d.pl, Kraków 2008; - „Współczesne polskie drukarstwo i grafika książki, Mały słownik encyklopedyczny”, pod redakcją Brunona Kleszczyńskiego i Krzysztofa Racinowskiego, seria Książki o książce, Zakład Narodowy im.Ossolińskich, Wrocław 1982; - Barbara Bieńkowska, współpraca Elżbieta Maruszak „Książka na przestrzeni dziejów”, wydawca Centrum Edukacji Bibliofilskiej, Informacyjnej Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2005; - Filip Trzaska „Podstawy techniki wydawniczej”, Wydawnictwo Związkowe CRZZ, Warszawa 1967; - Tekla Malinowska, Ludwik Syta „Redagowanie techniczne książki”, wyd. 2 zmienione, Wydawnictwa Naukowo – Techniczne, Warszawa 1981; - Leonard Cichocki, Tomasz Pawlicki, Iwona Ruczka „Poligraficzny słownik terminologiczny”, wydawca Polska Izba Druku, Warszawa 1999; - Leonard Cichocki, Grażyna Czech, Tomasz Dąbrowa, Jacek Hamerliński, Jan Kowalczyk, Leszek Markowski, Przemysław Śleboda, Andrzej Tomaszewski, Joanna Wasilewska „Angielsko-polski słownik terminów poligraficznych”, wydawca Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, Warszawa 2010; - Robert Chwałowski „Typografia typowej książki”, wydawca Helion, Gliwice 2001; - Jost Hochuli „Projektowanie książki w Szwajcarii”, przekład Jacek Kowalski, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1995; - Jost Hochuli „Detal w typografii”, przekład Agnieszka Buk, wydawca d2d.pl, Kraków 2009; - Tibor Szanto „Pismo i styl”, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź, Zakład Naukowy im. Ossolińskich 1986; - James Felici „Kompletny przewodnik po typografii, zasady doskonałego składania tekstu”, wydawca Adobe Press 2003, przekład Marcin Kotwicki, Paweł Biłda, wydawca słowo / obraz, terytoria, Biblioteka typografii pod redakcją Janusza Górskiego, Gdańsk 2006; - Hans Peter Willberg, Friedrich Forssman „Pierwsza pomoc w typografii”, Verlag Hermann Schmidt Mainz 1999, przekład Marek Szalsza, wydawca słowo / obraz, terytoria, Biblioteka typografii pod redakcją Janusza Górskiego, Gdańsk 2004; - Michael Mitchell, Susan Wightman "Typografia książki, podręcznik projektanta", Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2012; - Janusz Górski "Dosłownie, liternicze i typograficzne okładki polskich książek", Wydawnictwo Karakter, Kraków 2020; - "Admirałowie wyobraźni, 100 lat polskiej ilustracji w książce dla dzieci", redakcja Anita Wincencjusz-Patyna, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa 2020; - Zdeno kolesar, Jacek Mrowczyk "Historia projektowania", Wydawnictwo Karakter, Kraków 2018; - Jacek Mrowczyk „Niewielki słownik typograficzny”, wydawca słowo / obraz, terytoria, Gdańsk 2007; - "Triumf typografii, kultura, komunikacja, nowe media", Wydawnictwo d2d.pl, Kraków 2017; - Monika Marek-Łucka, Andrzej Tomaszewski "Littera Romana", Wydawnictwo PJATK, Warszawa 2020; - Keith Houston "Książka, najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski", Wydawnictwo Karakter, Kraków 2017; - Marshall McLuhan "Galaktyka Gutenberga", Wydawnictwo Narodowe Centrum Kultury, warszawa 2017; - Phil Baines i Andrew Haslam „Pismo i typografia”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010; - Timothy Samara „Kroje i kolory pisma przewodnik dla grafików”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010; - Stefan Bernaciński „Liternictwo”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978; - Andrzej Tomaszewski „Leksykon pism drukarskich”, Wydawnictwo Krupski i S-ka, Warszawa 1996; - Andrzej Tomaszewski „Architektura książki, dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów”, wydawca Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, Warszawa 2011; - Adrian Frutiger „Człowiek i jego znaki”, współpraca Horst Heiderhof, przeł. Czesława Tomaszewska, wyd. 2, wydawca Do i Optima, Warszawa 2005, wydawca d2d, Kraków 2010; - Krzysztof Tyczkowski „Lettera Magica”, wydawca Polski Drukarz, Łódź 2001; - Piotr Rypson „Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919-1949”, wydawca Karakter, Kraków 2011; - Piotr Rypson „Książki i strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku”, wydawca Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2000; - Krzysztof Lenk „Krótkie teksty o sztuce projektowania”, wydawca słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011; - Krzysztof Lenk „Projekty i bazgroły”, wydawca słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009; - Aleksandra i Daniel Mizielińscy (wybór) „Tysiąc polskich okładek”, wydawca Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, Warszawa 2010; - T.J. Tedesco, Dave Clossey, Jean-Marie Hershey „Procesy introligatorskie i wykończeniowe współczesnej poligrafii”, wydawca Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego, Warszawa 2010; - wydawnictwa dotyczące krojów liter firm np. Letraset, Mecanorma, Alfac; - katalogi wystaw dotyczących grafiki artystycznej i użytkowej; - wydawnictwa firmy MAP Polska (Ecco- Papier) dotyczące papierów, druku, farb, etc.; - wzorniki kolorów (PANTONE), papierów; - wszelkie wydawnictwa dotyczące materiałów projektowych książki; - oglądanie, czytanie i analiza dostępnych publikacji artystycznych i naukowych, do wyboru; - interesowanie się wszelkimi wydarzeniami artystycznymi, zwłaszcza dotyczącymi grafiki książki, wystawy w muzeach i w galeriach; - czasopisma:h 2 + 3D Grafika Plus Produkt; - grafia; T& C, text and cover, Wydawnicttwo ANTALIS; Wydawca; Graphis Design Journal; Print; Projekt, /egzemplarze archiwalne/; Świat druku; Arteon, Art. & Business; Magazyn Sztuki; - strony internetowe, dotyczące informacji bieżących: www.wikipedia.pl www.ams.com.pl http://typografia.ogme.pl design po polsku lub www.zsah.pl www.stgu.pl - śledzenie na bieżąco nowych wydawnictw dotyczących projektowania książki; |
|
Uwagi: |
moduł w całości realizowany w postaci zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.